Sieć Europejskich Rezydencji Królewskich (ARRE)
Czym zajmuje się Sieć Europejskich Rezydencji Królewskich?
W ramach Sieci Europejskich Rezydencji Królewskich (ARRE) promujemy wiedzę o europejskim dziedzictwie i budujemy partnerstwa w procesie realizacji wspólnych projektów kulturalnych.
Siedziba Sekretariatu Network of European Royal Residences znajduje się w Wersalu. Więcej informacji o siostrzanych rezydencjach zrzeszonych w Sieci i o przebiegu wspólnie realizowanych projektów znaleźć można na stronie: www.europeanroyalresidences.eu.
Pracownicy Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie uczestniczą w konferencjach i warsztatach (technical meetings) ARRE, podczas których wymieniają się wiedzą i praktycznymi rozwiązaniami problemów związanych z opieką nad historycznymi rezydencjami, dzielą się też efektami badań naukowych. Tematy spotkań to m.in. konserwacja prewencyjna, edukacja muzealna, obsługa publiczności w muzeach rezydencjalnych, komunikacja społeczna, e-strategie i dokumentacja cyfrowa (także GIS), bezpieczeństwo zbiorów i gości.
Wspólne projekty
Realizujemy też wspólne projekty, takie jak projekt „Discovering European Heritage” (grant UE) czy „Miejsce przy królewskim stole”, którego polska edycja otrzymała nagrodę Europa Nostra 2019. W latach 2009–2013 w ramach programu „Leonardo da Vinci” profesjonaliści z Wersalu i Wiednia odbyli miesięczne staże w Muzeum Pałacu w Wilanowie, a pracownicy wilanowskiego muzeum zdobywali doświadczenie i dzielili się wiedzą w trakcie 16 staży zagranicznych w siostrzanych rezydencjach królewskich w Niemczech, Francji, Portugalii i Wielkiej Brytanii. W 2019 r. inna grupa odbywała staże w pałacach królewskich w Portugalii i we Włoszech, w ramach projektu „Uczę się, aby nauczać. Rozwój kompetencji społecznych poprzez programy dla seniorów w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie” realizowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER). W kolejnych latach, dzięki wsparciu programu Erasmus+, pracownicy Muzeum odbywali staże tematyczne w wybranych rezydencjach zrzeszonych w Sieci ARRE. Program tej profesjonalnej wymiany jest kontynuowany, dzięki funduszom unijnym i akredytacji uzyskanej przez muzeum.
Ważnym instrumentem współpracy jest projekt ARRE Mobility Grants, który wspiera krótkoterminowe indywidualne pobyty profesjonalistów w muzeach rezydencjalnych tworzących Sieć. Dzięki grantom ARRE (finansowanym z budżetu Sieci) muzealnicy podwyższają kompetencje zawodowe w relacjach z osobami z innych krajów, realizującymi podobne zadania (konserwacja zabytków, komunikacja społeczna, edukacja muzealna itp). Ta forma dzielenia się wiedzą oraz dobrymi praktykami rodzi trwałe więzi, pozwala znaleźć podobieństwa i różnice, dzięki czemu buduje świadomość wartości pracy i pozwala na kontynuację wymiany w wielu kolejnych projektach. W 2025 roku zorganizowano konkurs ARRE Mobility Grants po raz ósmy.
Warsztaty i projekty - lista
Oto niektóre warsztaty i projekty realizowane w ramach Sieci Europejskich Rezydencji Królewskich z udziałem polskich specjalistów – pracowników Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie:
- Visitor Experience in royal palaces and their gardens : History – Memories – Nostalgia? Prussian Palaces and Gardens Foundation Berlin-Brandenburg, Niemcy, 14-15 października 2024 r.
- Public-private partnerships for the productive developement of royal residences and parks, Reggia di Caserta, Włochy, 7-8 października 2024 r.
- Management Meeting / General Assembly 2024, Mediolan i Monza, Włochy, 5-7 czerwca 2024 r.
- Water Engineering and Conservation in Royal Garden, La Granja de San Ildefonso, Patrimonio Nacional, Hiszpania, 13-14 maja 2024 r.
- Sustainable museums – what it means to us?, Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, 11-12 kwietnia 2024 r.
- Natural collections in Royal Residences, Muzeum Łazienki Królewskie, 26-27 października 2023 r.
- Management Meeting / ARRE General Assembly 2023, Het Loo, Niderlandy, 22-23 czerwca 2023 r.
- Conservation and Presentation of Historic Tapestries, Historic Royal Palaces, 17-18 kwietnia 2023 r.
- Textiles: Preservation of wall hangings. The Royal Danish Collection, 14-15 listopad 2022 r.
- Management Meeting / General Assembly 2022, Wersal, 24-25 marca 2022 r.;
- Technical meeting „Lighting in Royal Residences”, Poczdam, 27-28 lutego 2020 r.;
- Technical meeting „Commercial Development”, Gödöllö, 14–15 listopada 2019 r.,
- European Showcase „A Place at the Royal Table”, Bruksela, 26–27 września 2019 r.,
- Technical meeting „Rozszerzona rzeczywistość, nowe technologie w rezydencjach królewskich”, Sintra, 4–5 kwietnia 2019 r.
- Walne zebranie reprezentantów rezydencji królewskich zrzeszonych w Sieci ARRE, Monaco, 13–14 czerwca 2019 r.
- „Masterclass: The future of social media in palaces museums in Europe”, zorganizowane przez Patrimonio Nacional i ARRE w La Granja de San Ildefonso, 22–25 maja 2019 r.
- Palace Day – wspólna promocja dziedzictwa kulturowego w mediach społecznościowych, 19 lipca 2019 r.
- „A Place at the Royal Table” – wielopoziomowa współpraca w ramach programu „Miejsce przy królewskim stole” z instytucjami zrzeszonymi w ramach ARRE; projekt wpisujący się w obchody Europejskiego Roku Dziedzictwa Kulturowego 2018, nagrodzony Europa Nostra Award 2019
- W maju 2019 r. w ramach programu ARRE Mobility Grants kierownik Działu Ogrodowego Łukasz Przybylak odbył dwutygodniowy staż w ogrodach Historic Royal Palaces: Hampton Court, Kensigton Palace i Kew Gardens. Ten instrument wspierania mobilności wykorzystało wielu ogrodników z rezydencji królewskich zrzeszonych w Sieci.
- Posiedzenie Zarządu Sieci Europejskich Rezydencji Królewskich; Wersal, 9–12 grudnia 2018 r.
- Technical Meeting – Micro-Folie – the digital museum; Zapoznanie się z funkcjonowaniem centrum kulturalno-edukacyjnego Micro-Folie na obrzeżach Paryża oraz wykorzystaniem nowych technologii w procesie edukacji i popularyzacji wiedzy o sztuce i kulturze; zainicjowanie współpracy między ARRE a La Villette; Paryż, 11–13 października 2018 r.
- Palace Day – działania w mediach społecznościowych, łączące pałace na całym świecie wokół tematu wspólnego dziedzictwa kulturowego. Edycja poświęcona tematowi kulinariów i włączona w projekt „A Place at the Royal Table”; 19 lipca 2018 r.
- Otwarcie Europaeisches Picknic in Sanssouci – wystąpienia prof. Hartmuta Dorgerloha, dyrektora Stiftung Preußische Schlösser und Gärten Berlin-Brandenburg i Elżbiety Grygiel otwierające wydarzenie organizowane w ramach projektu „A Place at the Royal Table” realizowanego w Sieci Europejskich Rezydencji Królewskich (ARRE) pod patronatem Europejskiego Roku Dziedzictwa Kulturowego 2018. 23 czerwca 2018 r.
- Walne zebranie ARRE; Madryt 30 maja – 1 czerwca 2018 r.
- Zebranie Zarządu ARRE; Kopenhaga 15–17 kwietnia 2018 r.
- Technical Meeting „Royal Kitchen Garden”; Kopenhaga 22–23 marca 2018 r.
- Why do we eat the way we do? – wystawa prezentowana w Schloss Hof w Austrii, organizowana w ramach międzynarodowego projektu „A Place at the Royal Table” w ramach współpracy członków Sieci Europejskich Rezydencji Królewskich (ARRE) i ich inicjatywy obchodów Europejskiego Roku Dziedzictwa – 15 marca – 30 listopada 2018 r.
- Technical meeting „Present the “hidden” collections: the open storages” – seminarium zorganizowane przez zespół Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie z udziałem specjalistów z Niemiec, Portugalii, Rosji, Włoch i Francji, 22–23 lutego 2018 r.,
- Technical meeting „Sharing experience in the daily management of an archaeological site, open to the public” zorganizowane w Pałacu Coudenberg w Brukseli, 9–10 listopada 2017 r.
- Technical meeting „How to strengthen the learning potential of historical residences? Good practices and recommendations” zorganizowane przez zespół Muzeum Łazienki Królewskie, 21–22 września 2017 r.,
- Technical meeting „Tourism promotion, Group Tourism”, seminarium zorganizowane w Pałacu Królewskim w Casercie we Włoszech, 6–7 kwietnia 2017 r.
- Technical meeting „ARRE Corporate image”, 16–17 lutego 2017 r. W Het Loo Paleis dyskutowano o tym, jak wzmocnić promocję działań ARRE poprzez zmianę identyfikacji wizualnej oraz aktywną komunikację z publicznością
- ARRE workshop – drugie spotkanie dotyczące organizacji projektu „A Place at the Royal Table”, wspólnego działania w ramach „European Cultural Heritage Year 2018 – Sharing Heritage”, Het Loo Paleis, 15 lutego 2017 r.
- Technical meeting „Site security" w Tower of London, 5-6 grudnia 2016 r., spotkanie poświęcone zagrożeniom ze strony ataków terrorystycznych
- Technical meeting „Organizing and hosting events in royal residences”, dyskusja na temat możliwości i wyzwań związanych z wydarzeniami publicznymi w rezydencjach królewskich odbyła się w Château Chambord 15-16 listopada 2016 r.
- ARRE workshop – „European Cultural Heritage Year 2018 – Sharing Heritage”, 18 października 2016, Charlottenburg; dyskusja o wspólnym projekcie, który będzie realizowany w ramach ARRE w 2018 r., europejskim Roku Dziedzictwa. Powstaje projekt „A Place at the Royal Table”
- Technical meeting ARRE – Pałac Reggia di Venaria Reale, temat spotkania „Sharing communities. Projects and practices for a shared strategy in social and digital communication and others digital uses”, 30–31 maja 2016
- Walne zgromadzenie ARRE – Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, 21–22 maja 2015 r.
- Technical meeting ARRE – Pałac w Poczdamie, temat spotkania „Let there be light! Lighting and its Impact on Historic Interiors”, 5–6 lutego 2015 r.
- Technical meeting ARRE – Le Centre de recherche du château de Versailles, temat spotkania „Research and royal residences", 20–21 listopada 2014 r.
- Technical meeting ARRE – Château Chambord, temat spotkania „Refurnishing Palaces and Castles”. 16–19 listopada 2014 r.
- Konferencja współorganizowana przez ICOM – DEMHIST i ARRE w Compiegne (Francja), temat: „Authenticity in the Conservation of Historic Houses and Palace-Museums”, 7–11 października 2014 r.
- Walne zgromadzenia ARRE w Mafrze (Portugalia) – 22–23 maja 2014 r. Część studyjna wyjazdu poświęcona była zebraniu wiedzy na temat działania portugalskich instytucji kultury (organizacja wystaw, komunikacja społeczna, edukacja).
- Zebranie zarządu ARRE – Mafra (Portugalia) – 21 maja 2014 r.
- ARRE Technical Meeting: „Using GIS (Geographic Information System) to improve maintenance of a historic residence” – 20–21 lutego 2014 r. w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie. Udział wzięli reprezentanci Château de Versailles, Historic Royal Palaces, Stiftung Preußische Schlösser und Gärten, Muzeum Pałacu w Wilanowie.
- ARRE technical meeting – „Improving our Knowledge of visitors to the European Royal Residences”: 7–8 listopada 2013 r. Prezentacja pracowników muzeum „Gaining an interest – implementation of public survey results in the cultural and education offer”.
- Technical meeting ARRE „Entering the digital age: European royal residences and E-strategies” w Gödöllő na Węgrzech, 19–20 września 2013 r. Prezentacja pracowników muzeum: strona wystawy „Primus inter pares”, aplikacje mobilne muzeum.
- Seminarium w Stacji Naukowej PAN w Paryżu z udziałem ekspertów z Château de Versailles i Muzeum Pałacu w Wilanowie „Stosunki polsko-francuskie na przełomie XVII i XVIII w. w soczewce pałacu wilanowskiego”, 18 czerwca 2013 r.
- Seminarium w Stacji Naukowej PAN w Wiedniu z udziałem ekspertów ze Schloss Schönbrunn i Muzeum Pałacu w Wilanowie „Schönbrunn i Wilanów. Konserwacja zabytkowych tekstyliów ściennych i konserwacja zapobiegawcza w historycznych rezydencjach królewskich”, 11 marca 2013 r.
- Wymiana specjalistów: projekt „Sharing Skills in Europe” finansowany ze środków Programu Leonardo da Vinci, umożliwił odbycie stażu 8 pracownikom Muzeum Pałacu w Wilanowie (2010–2012), kolejnych 8 osób wyjechało w 2013 r. Czterotygodniowe staże realizowano w: Poczdamie, Wersalu, Hampton Court, Mafrze, Schloss Schönbrunn. W ramach tego samego programu 6 specjalistów z muzeów Francji i Austrii odbyło staże w Wilanowie (w zakresie konserwacji prewencyjnej i opieki nad zabytkami architektury). O stażach wilanowskich pracowników można przeczytać na blogu Leonardo w Wilanowie.
- Friederisiko – Friedrich der Grosse – międzynarodowe warsztaty dla sieci ARRE z zakresu interpretacji ekspozycyjnej w Poczdamie; uczestniczyło w nich 7 osób (2012).
- ARRE Study Days – tygodniowe szkolenie dla członków ARRE; 5 pracowników muzeum uczestniczyło w intensywnym szkoleniu w Poczdamie (2011).
- Projekt edukacyjny DEHRR (klasy dziedzictwa i edukacja muzealna) realizowany we współpracy z Chambord, Wersalem i Schloss Schönbrunn, finansowany ze środków programu Culture (2010–2012).
- programy badawcze, dotyczące udostępniania zbiorów i obiektów (w tym: konserwacja prewencyjna i mikrobiologia w muzeum).