Temat warsztatów jest cytatem z dzieła „Teoria barw” Johanna Wolfganga von Goethego. W kontekście spotkania stanowi metaforę wyjścia z groty na wzgórze – podróży do wnętrza siebie, by ostatecznie poczuć moc światła i przestrzeni. Jesteśmy jak ziemia – raz żyzna i urodzajna, innym razem sucha i jałowa – w ciągłym procesie przemian, w nieustannym cyklu narodzin i śmierci. Ta ziemia to nasz dom – nasze ciało. Artystka zaprosi uczestniczki i uczestników w podróż przez „ziemię–ciało”: eksplorację duchowej cielesności, a przede wszystkim połączenie z fizycznością, oddechem, emocjami oraz z innymi niezgłębionymi zasobami, które ciało w swojej wielowymiarowości w sobie kryje. Podczas praktyki sekwencji ruchowych z pogranicza jogi, intuicyjnego poruszania się i medytacji będziemy obserwować własne ciało, odczuwać je, poznawać jego reakcje, reagować na potrzeby, poszukiwać miejsc nieznanych, zasilać potrzebujące, rozluźniać napięte. Następnie zanurzymy się w oddziaływanie fal kolorów i dźwięków – w ich synestetyczne połączenie – wchodząc w przestrzeń wystawy i ogrodów w poszukiwaniu własnej drogi percepcji.

Wystawa przypada na okres jesienny. Wykorzystamy ten aspekt podczas warsztatów i skupimy się na energii oraz symbolice tej pory roku. Piękno jesiennego krajobrazu to bogactwo barw i form, ale też czas sprzyjający refleksji nad przemijaniem, zanurzeniu się w wewnętrzne głosy i ciszę.

Warsztaty są skierowane do osób zmęczonych intensywnością życia, przebodźcowanych, potrzebujących wyciszenia i relaksu, pragnących zagłębić się w odczuwanie – w kontakt z własnym ciałem i przestrzenią wokół.

W czasie warsztatów Oranżeria będzie niedostępna dla publiczności.

Prowadząca: Beata Konarska

Malarka i autorka instalacji w przestrzeni publicznej, od początku kariery artystycznej związana z Warszawą. Absolwentka i doktorantka ASP w Warszawie, w latach 2021–2024 prowadziła pracownie na Wydziale Sztuki Mediów w ASP.

Jej twórczość współtworzy krajobraz miasta – od monumentalnych plakatów na Pałacu Kultury (Dekalog), przez projekcje na kamienicach (Absolutne Spotkania), malarstwo na śmieciarkach MPO (Lunchtime), po instalacje site-specific przy Bibliotece Narodowej (Pegazy), BUW (Dom na Drzewie), Ambasadzie Francji (Koguty). Wystawa malarstwa „2020” na elewacji Teatru Komuna Warszawa pozostaje dostępna w przestrzeni miasta jako stała ekspozycja.

Ukończyła Instruktorski Kurs Kwalifikacyjny Arteterapia – Kultura przeciw Wykluczeniu, organizowany przez Centrum Łowicka w Warszawie. Jako arteterapeutka pracuje m.in. z kobietami w warszawskim areszcie śledczym, wykorzystując praktyki twórcze do budowania dialogu, ekspresji i poczucia sprawczości – zgodnie z jej przekonaniem, że sztuka jest doświadczeniem responsywnym i transformującym. 

Warsztaty muzeoterapeutyczne stanowią element pracy doktorskiej „Narodziny Kolorów”. Promotorzy pracy doktorskiej: profesor Dorota Folga-Januszewska, profesor Paweł Nowak.