Najlepiej zachowany wizerunek, uważany za pierwowzór replik autorskich bądź warsztatowych, znajduje się w Zamku Królewskim na Wawelu. Dwie inne wersje pochodzą z kolekcji muzeów warszawskich: Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie oraz Muzeum Narodowego. Ponadto w zbiorach Zamku Królewskiego w Warszawie znajduje się kolejne przedstawienie monarchini – uznawane za kopię wersji wilanowskiej. W trakcie realizacji projektu do badań włączono piąty wizerunek królowej w podobnym stroju, ale przedstawionej w pełnej postaci. Obraz ten pochodzi z Katedry Wawelskiej – Bazyliki Archikatedralnej św. Stanisława i św. Wacława.
Prace badawcze i konserwatorskie miały charakter interdyscyplinarny. Prowadzono je w ścisłej współpracy z wieloma specjalistami z różnych instytucji kultury i nauki. Założeniem projektu było przygotowanie kompletnej dokumentacji wizualnej i przeprowadzenie badań fizykochemicznych, co umożliwiło precyzyjne porównywanie dzieł. Odkrycia dotyczące techniki i technologii oryginalnych fragmentów, a także późniejszych zmian, zestawiano z archiwalnymi źródłami i dawną dokumentacją. Pojawiające się w trakcie badań hipotezy były dokładnie weryfikowane i szeroko omawiane przez historyków, historyków sztuki, konserwatorów oraz specjalistów od badań fizykochemicznych.
Determinacja oraz życzliwość wszystkich zaangażowanych osób i instytucji pozwoliły na przeprowadzenie badań na niespotykaną wcześniej skalę. Nowe spojrzenie na dzieła Marcina Kobera, jego warsztatu i naśladowców oraz wnikliwa analiza technik malarskich umożliwiły przedstawienie nowych wniosków dotyczących atrybucji i opisu portretów królowej Anny Jagiellonki.
Projekt badawczy prowadzony przez
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
we współpracy z
Zamkiem Królewskim na Wawelu – Państwowymi Zbiorami Sztuki
Muzeum Narodowym w Warszawie
Zamkiem Królewskim w Warszawie – Muzeum
Parafią Archikatedralną św. Stanisława B.M. i św. Wacława M.
Akademią Sztuk Pięknych w Krakowie
Inicjatorka projektu: Dorota Folga-Januszewska
Kuratorki projektu: Anna Guzowska, Dominika Walawender-Musz
Badania historyczne: Krzysztof J. Czyżewski, Dorota Folga-Januszewska, Joanna Winiewicz-Wolska, Michał Witkowski, Agnieszka Woźniak-Bartyzel, Anna Ziemlewska
Badania technologiczne: Jacek Bagniuk, Maria Goryl, Anna Guzowska, Barbara Leszczyńska, Eva Svobodova, Sylwia Svorová Pawełkowicz, Barbara Wagner z zespołem, Małgorzata Walczak
Dokumentacja wizualna i badania w światłach analitycznych: Eryk Bunsch, Paweł Gąsior, Anna Guzowska, Agnieszka Indyk, Tomasz Łojewski, Kamil Radomski, Zbigniew Reszka, Roman Stasiuk, Aleksandra Tobiasz, Karol Witkowski
Konsultacje: Angelika Bogdanowicz-Prus, Regina Dmowska, Anna Guzowska,
Oliwia Buchwald-Zięcina
Prace konserwatorskie przy portrecie z kolekcji wilanowskiej: Regina Dmowska, Roman Orłowski
Projekt aranżacji wystawy: Barbara Kowalewska
Realizacja wystawy: Rafał Krauze – PERFECT EVENTS
Informacja i promocja: Maria Gintrowska, Elżbieta Grygiel, Katarzyna J. Kowalska, Marcin Wielgo
Współpraca: Karolina Alkemade, Ireneusz Bazelak, Norbert Beresiński, Katarzyna Braun, Łukasz Brutkowski, Piotr Czerkwiński, Katarzyna Choińska, Joanna Dziduch, Jacek Garszczal, Hubert Fijołek, Ewa Jakubowska, Marta Jarzyna, Agnieszka Jastrzębska, Marzena Kamińska, Anna Karwowska-Konopa, Katarzyna Kobryń, Elżbieta Kuik-Sobiech, Ewa Kulik, Anna Kwiatkowska, Jarosław Kulpiński, Tomasz Majcherek, Marta Malesa, Martyna Miroszewska, Elżbieta Modzelewska, Ewa Mostowicz-Kapciak, Marya Nawrocka-Mierzwa, Kamila Misiejuk, Waldemar Nowak, Małgorzata Ordakowska, Anna Ostrowska, Magdalena Pasternak-Zabielska, Agnieszka Pawlak, Ewa Pisarewicz, Elżbieta Podgórska, Michał Rogoziński, Beata Ruszkarska, Krzysztof Sirko, Bartłomiej Stasiak, Monika Tyc, Szymon Wawrzonkiewicz, Krzysztof Wolny, Elżbieta Zaborska