Kiedy można zgłosić brak dostępności?

Brak dostępności można zgłosić, gdy instytucja nie spełnia ustawowych wymagań minimalnych w zakresie:

  • dostępności architektonicznej: zapewnienie wolnych od barier poziomych i pionowych przestrzeni komunikacyjnych budynków; instalacja urządzeń lub zastosowanie środków technicznych i rozwiązań architektonicznych w budynku, które umożliwiają dostęp do wszystkich pomieszczeń, z wyłączeniem pomieszczeń technicznych; zapewnienie informacji na temat rozkładu pomieszczeń w budynku, co najmniej w sposób wizualny i dotykowy lub głosowy; zapewnienie wstępu do budynku osobie korzystającej z psa asystującego; zapewnienie osobom ze szczególnymi potrzebami możliwości ewakuacji lub ich uratowania w inny sposób;

  • dostępności informacyjno-komunikacyjnej: obsługa z wykorzystaniem środków wspierających komunikowanie się, o których mowa w art. 3 pkt 5 Ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się (Dz. U. z 2017 r. poz. 1824), lub przez wykorzystanie zdalnego dostępu online do usługi tłumacza przez strony internetowe i aplikacje; instalacja urządzeń lub innych środków technicznych do obsługi osób słabosłyszących, w szczególności pętli indukcyjnych, systemów FM lub urządzeń opartych o inne technologie, których celem jest wspomaganie słyszenia; zapewnienie na stronie internetowej danego podmiotu informacji o zakresie jego działalności – w postaci elektronicznego pliku zawierającego tekst odczytywalny maszynowo, nagrania treści w polskim języku migowym oraz informacji w tekście łatwym do czytania; zapewnienie, na wniosek osoby ze szczególnymi potrzebami, komunikacji z podmiotem publicznym w formie określonej w tym wniosku.

Kto może zgłaszać brak dostępności?

Każdy ma prawo poinformować Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie o braku dostępności, bez konieczności wykazania interesu prawnego lub faktycznego.

Osoba ze szczególnymi potrzebami lub jej przedstawiciel ustawowy może złożyć wniosek o zapewnienie dostępności, po wykazaniu interesu faktycznego.

Osoba ze szczególnymi potrzebami lub jej przedstawiciel ustawowy mogą złożyć skargę na brak zapewnienia dostępności, gdy Muzeum nie zapewni dostępności:

  • w sposób i w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku (podstawowe załatwienie sprawy) albo
  • w sposób i w terminie 2 miesięcy od dnia złożenia wniosku (w terminie wydłużonym) albo
  • z powodów określonych w zawiadomieniu o braku możliwości zapewnienia dostępności.

Jak zgłaszać brak dostępności?

Brak dostępności architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej można zgłosić na trzy sposoby – w zależności od osoby, która zgłasza brak dostępności oraz wcześniej podjętego postępowania.

Sposoby zgłaszania braku dostępności: informacja, wniosek, skarga (opisane poniżej).

INFORMACJA

W informacji należy wskazać barierę utrudniającą lub uniemożliwiającą dostępność.

Aby poinformować Muzeum o braku dostępności:
1. Pobierz i wypełnij formularz - INFORMACJA o braku dostępności
2. Wypełniony wniosek przekaż:

przez internet na e-mail: dostepnosc@muzeum-wilanow.pl
listownie lub bezpośrednio w Muzeum:
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
ul. St. Kostki Potockiego 10/16
02-958 Warszawa

WNIOSEK

Wniosek ma zawierać:

  • dane kontaktowe wnioskodawcy,
  • bariery utrudniające lub uniemożliwiające dostępność w zakresie  architektonicznym lub informacyjno-komunikacyjnym,
  • sposób kontaktu z wnioskodawcą,
  • preferowany sposób zapewnienia dostępności, jeżeli dotyczy.

Termin realizacji:

  • Bez zbędnej zwłoki – nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku o zapewnienie dostępności.
  • Wydłużony termin realizacji – nie później niż w terminie 2 miesięcy od dnia złożenia wniosku o zapewnienie dostępności.
  • Jeżeli zapewnienie dostępności nie jest możliwe w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku o zapewnienie dostępności, to Muzeum niezwłocznie powiadamia wnioskodawcę o przyczynach opóźnienia i wskazuje nowy termin zapewnienia dostępności, nie dłuższy niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku o zapewnienie dostępności.
  • Rozwiązanie alternatywne – gdy Muzeum nie może zapewnić dostępności w zakresie określonym we wniosku, wówczas musi zaproponować rozwiązanie alternatywne oraz dołączyć uzasadnienie.

Aby złożyć wniosek:

1. Pobierz i wypełnij formularz- WNIOSEK o zapewnienie dostępności
2. Wypełniony formularz przekaż nam w wybrany sposób:

przez internet na e-mail: dostepnosc@muzeum-wilanow.pl
listownie lub bezpośrednio w Muzeum:
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
ul. St. Kostki Potockiego 10/16
02-958 Warszawa

SKARGA

Jeśli Muzeum nie zapewni dostępności:

  • w sposób i w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku (podstawowe załatwienie sprawy) albo
  • w sposób i w terminie 2 miesięcy od dnia złożenia wniosku (w terminie wydłużonym) albo
  • z powodów określonych w zawiadomieniu o braku możliwości zapewnienia dostępności,

wnioskodawca może złożyć skargę na brak dostępności.

Skargę na brak dostępności składa się:

  • do Prezesa Zarządu PFRON
  • w terminie 30 dni od dnia upłynięcia terminu od dnia złożenia wniosku (w przypadku 1 i 2) albo upłynięcia termonu od dnia otrzymania zawiadomienia (w przypadku 3).

Skarga powinna zawierać:

  • dane kontaktowe wnioskodawcy,
  • kopię wniosku o zapewnienie dostępności.

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

przez Muzeum w związku zapewnieniem dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami:

  • Administratorem danych osobowych podanych we wnioskach jest Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie (dalej Muzeum) z siedzibą przy ul. Stanisława Kostki Potockiego 10/16, 02-958 Warszawa. Z Muzeum można się skontaktować poprzez: adres e-mail: muzeum@muzeum-wilanow.pl lub pisemnie na adres siedziby wskazany powyżej.
  • W Muzeum został wyznaczony inspektor ochrony danych, z którym można się skontaktować we wszystkich sprawach związanych z przetwarzaniem danych osobowych poprzez e-mail: iod@muzeum-wilanow.pl.
  • Zebrane dane będą przetwarzane w celach rozpatrzenia wniosku związanego z zapewnieniem dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
  • Podstawą prawną przetwarzania danych osobowych wynikającą z ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (zwanego dalej RODO) jest:
    - wypełnianie obowiązków prawnych wynikających z przepisów o zapewnianiu dostępności i przepisów archiwalnych (art. 6 ust. 1 lit. c RODO),
    - niezbędność przetwarzania ze względów związanych z ważnym interesem publicznym (art. 6 ust. 1 lit. e RODO).