The Royal Families of Sobieski and Stuart

Works on display

Magnificent works of art from a private collection – portraits, engravings, and objects that once belonged to a royal couple. Among them, one stands out – the prayer book of Mary, Queen of Scots, featuring a inscription written in her own hand. See it all with your own eyes.
Discover!

Exceptional Works of Art in the Sobieski and Stuart Exhibtion

Clementina Sobieska-Stuart

Who was the granddaughter of King John III and Marie Casimire?
Read more

Sobieski’s Salute

– a Traditional Scottish Musical Piece
Read more

Press materials

The Sobieskis and Stuarts – the Splendour and Spectre of the Crown

Have a look at our shop

1 / 3

    Directors: 
    Paweł Jaskanis, Magdalena Całka, Piotr Górajec, Dorota Folga-Januszewska

    Curators: 
    dr Marta Gołąbek, Alicja Łoboda, Agnieszka Pawlak, Michał Witkowski

    Consultants to the exhibition: 
    prof. Edward Corp, Piotr Piniński

    Selection of musical pieces presented at the exhibition: 
    dr Aneta Markuszewska

    Authors of the texts:
    prof. Edward Corp, dr Marta Gołąbek, Elżbieta Grygiel, dr Ewa Korpysz, dr Aneta Markuszewska, Małgorzata Myślicka, Piotr Piniński, Michał Witkowski

    Exhibition website: 
    Marcin Wielgo

    Exhibition design and visual identification: 
    ONTO Studio: Kaja Nosal i dr Anna Wręga

    COOPERATION:
    Conservation and Prevention Department:
    Ireneusz Bazelak, Katarzyna Braun, Joanna Dziduch, dr Anna Guzowska, Tomasz Majcherek, Witold Michałowski, Marya Nawrocka-Mierzwa, Roman Orłowski, Magdalena Pasternak-Zabielska, Renata Pieniek, Irma Fuks-Rembisz, Michał Rogoziński, Szymon Wawrzonkiewicz

    Museum Education Department: 
    Ewa Behrens-Nowakowska, Marta Grzymkowska-Ciechańska, Nela Kokoszka, Dobrawa Kowalska, Katarzyna Pietrzak, Paulina Szulist-Płuciniczak

    Social Communication Department: 
    Elżbieta Grygiel, Katarzyna Kowalska, Marcin Wielgo

    Historical Reenactment and Sales Department:
    Anastazja Bierzgalska, Marcin Chmieliński, Maria Gintrowska, Monika Krajewska, Norbert Sokołowski, Rafał Wach

    Audience Service Department: 
    Mateusz Piskozub, Dominika Pliszka, Elżbieta Podgórska oraz osoby nadzorujące ekspozycję

    Head Registrar:
    Karolina Alkemade, dr Piotr Czerkwiński, Ewa Kulik

    Economic and Financial Department: 
    Katarzyna Choińska, Agnieszka Jastrzębska, Marzena Kamińska, Elżbieta Kuik-Sobiech, Waldemar Nowak, Beata Ruszkarska, Anna Elżbieta Zaborska

    Documentation and Digitalization Department:
    Łukasz Brutkowski, Agnieszka Indyk, Bartosz Hamera, Ewa Jakubowska-Smagieł, Anna Karwowska-Konopa, Jarosław Kulpiński, Martyna Miroszewska, Ewa Mostowicz-Kapciak, Zbigniew Reszka, Krzysztof Sirko, Bartłomiej Stasiak

    Labour Resources Department: 
    Marta Malesa, Małgorzata Ordakowska, Ewa Pisarewicz

    Administration Department: 
    Hubert Fijołek, Iwona Łopaciuk, Renata Mazur, Kamila Misiejuk, Anna Ostrowska, Agnieszka Szewczyk, Monika Tyc

    Architecture and Environment Department: 
    Maciej Bałaż, Paweł Baranowski, Adam Cejmer, Krzysztof Grzywacz, Paweł Kot, Pavlo Khomiakov

    Accessibility:
    Fundacja Wielozmysły: Natalia Szemis, Iwo Kondefer, Monika Matusiak-Kondefer, Adrianna Lau, Kamila Albin; Katarzyna Kociukiewicz; Magdalena Karpowicz MJK Krawiectwo Artystyczne; Dostępni.eu: Konrad Kozłowski, Franciszek Krogulski; Aleksandra Sztajerwald, Marta Walewska

    Design of the coats of arms included in the ‘Family Connections’:
    prof. Barbara Widłak

    Translations: 
    dr Antoni Górny, dr Aneta Markuszewska, zespół Muzeum

    Exhibition production:
    Perfect Events, Design Your Wall, Eidotech, LightWorks, Custom Cube

    Security is provided by the Palace Guard

    Special thanks to: 
    dr Ewa Anna Augustynowicz, Paula Blando, prof. Francesca de Caprio, dr Francesca Ceci, Leszek Cepiel (Akwinata), Damian Dudek, prof. Robert Frost, Anna Justyna Gołąbek-Asikainen, Anna Kowalewska, Maria Teresa Lambiase Bellizia, prof. Chiara Mazzocchi, Konrad Pyzel, Michał Ratajczyk, prof. Aleksandra Skrzypietz, Krzysztof Śmich, Łucja Nowak-Wróblewska

    The Overture (Symphony) from Leonardo Vinci’s Gismondo, re di Polonia is played in the space opening the exhibition. 
    Performers: {oh!} Historical Orchestra conducted by Martyna Pastuszka

    The flower composition was arranged by: 
    Kamila Domańska, Rafał Myszkowski, Izabela Orzeł / Garden Department

    The reconstruction of Clementina’s gown, based on the portrait by William Mosman (1733): 
    Elżbieta Dunin-Wąsowicz / Historical Reenactment and Sales Department

    The works of art presented at the exhibition come from private collections and from: 
    Muzeum Archidiecezji Warszawskiej, Muzeum Narodowego w Kielcach, Muzeum Narodowego w Warszawie, Rzymskokatolickiej Parafii Katedralnej pw. św. Jana Chrzciciela we Wrocławiu, Zamku Królewskiego w Warszawie-Muzeum Rezydencji Królów i Rzeczypospolitej

    The exhibition was made possible thanks to financial support from the Ministry of Culture and National Heritage.