Muzeum w przestrzeni społecznej

Zaproszenie do partnerstwa ESG z Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Firmy i instytucje zainteresowane poprawą stanu środowiska naszego wspólnego życia zapraszamy do wdrażania celów strategii ESG (Environmental, Social Responsibility, Governance) na terenie muzeum, z udziałem jego kreatywnego zespołu i uczestników programów kulturalnych, zwłaszcza w projektach środowiskowych i edukacji przyrodniczej na 92,1 ha w Dzielnicy Warszawa-Wilanów.
Czytaj więcej

Morysin, czyli zmagania kultury i natury

Niegdysiejszy dziki las łęgowy, w którym Jan Sobieski urządził zwierzyniec i namiętnie polował, został zamieniony w park romantyczny. Lata wojennych zniszczeń i powojennych zaniedbań dopisały osobliwy ciąg dalszy do koncepcji dawnych właścicieli pałacu. Pradawny las, który, przekształcony przez architektów, miał udawać dziki, powrócił do swojej naturalniejszej formy; spomiędzy liści zamiast ruin fałszywych widać tu i ówdzie ruiny prawdziwe; tam zaś, gdzie kiedyś król strzelał do danieli i zajęcy, dziś możemy bezkrwawo polować z aparatem fotograficznym na rzadkie odmiany zwierząt i ptaków.
Czytaj więcej
Gęsto porośnięty las. Zdjęcie zrobione w porze wiosenno letniej.

Zasoby natury

Wydaje się, że przyroda w mieście nie może rozkwitać. A jednak! Taką właśnie enklawą jest założenie pałacowo-parkowe Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie.

Powiązane materiały z Pasażu wiedzy

1 / 3
    • Księga

      Człowiek i przyroda – historia trudnej przyjaźni

      Badanie zjawisk przyrody, natury roślin i zwierząt rozkwitło w okresie nowożytnym i wywołało refleksję nad rolą człowieka we wszechświecie. Wciąż traktowano rośliny utylitarnie, jako pożywienie i remedium na choroby, jednak podziw wynikający z poznania na

      Zbliżenie na fragment grafiki. Przedstawia głowę strusia, ćmę i liście rośliny. Jest to grafika wg rysunku Antoniego Zaleskiego z dzieła Jerzego Laskarysa „Przygody Jana Chryzostoma Paska według jego pamiętników”.
    • Silva Rerum

      Woda w architekturze. Wykorzystanie symboliki żywiołów w budownictwie Rzeczypospolitej Obojga Narodów

      Koncepcja wody jako jednego z czterech, a w późniejszych założeniach pięciu, żywiołów tworzących wszechświat znana była już starożytnym filozofom przyrody. Tales z Miletu (VII-VI w. p.n.e.) widział w niej początek wszechrzeczy, pierwszy pierwiastek. W teo

      Płaskorzeźba i dekoracja sztukatorska fasety Wielkiej Sieni pałacu w Wilanowie. Środkowy pas przedstawia małe putta wyłaniające się z wody, wraz z wilkiem morskim. Jedno z nich trzyma w ręce ostrą dzidę. Powyżej pas ozdobny z kwiatami i roślinami. Jest to alegoria żywiołu wody.
    • Silva Rerum

      Ogród pałacowy w Wilanowie w XVII i XVIII w.

      Ogród przy pałacu w Wilanowie, wraz z całą siedzibą związany w pierwszym rzędzie z osobą króla Jana III, uchodzi za jeden ze znakomitszych przykładów ogrodów barokowych w Polsce. Sławny monarcha był nie tylko jego właścicielem, ale i poniekąd twórcą, a pr

      Kolorowy obraz przedstawiający Pałac Wilanowski i ogrody. W ogrodach ludzie ubrani w stroje historyczne.
    • Silva Rerum

      Staropolskie ogrody i kultura kolekcjonowania

      Potop szwedzki rozdzielił historię barokowych ogrodów w Rzeczypospolitej na dwa okresy. W pierwszym dominowały wpływy włoskie, w drugim – francuskie, których najsilniejsze oddziaływanie przypadło na wiek XVIII, kiedy to kształtowała się klasyczna odmiana

      Pożółkła ilustracja z książki. Przedstawia gałąź rośliny z korzeniem. Po bokach liście i kwiaty. Ilustracja jest czarno-biała.

    Natura w Muzeum kultury