Aurea libertas – Złota wolność

Aurea libertas – Złota wolność

Europejska i polska myśl polityczna oparta jest na greckiej i rzymskiej idei wolności. Demokracja ateńska urzeczywistniała trzy jej rodzaje: narodową, społeczną oraz indywidualną. Perykles, ojciec demokracji ateńskiej, powtarzał, że w życiu państwowym Ateńczycy kierują się zasadą wolności i równości wszystkich obywateli wobec prawa. Ono zaś dawało obywatelowi swobodę przystosowania się do najrozmaitszych form życia. Dzięki temu mógł on stać się samodzielnym człowiekiem. Do rozwoju rzymskiej myśli politycznej w dużej mierze przyczynił się Cyceron. W traktacie O państwie (De republica) przekonywał: Każde państwo jest takie, jaka jest natura i wola tego, kto rządzi. Wolność znajdzie schronienie jedynie w państwie, w którym cała władza należy do ludu; nic zaś innego nie może się równać z jej słodyczą. Jeśli jednak nie opiera się ona na równości, nie jest wolnością. (O państwie I,47). Greckie i rzymskie idee wolności i równości wywarły wpływ na istotę kultury Zachodu. Nie były one jednak odzwierciedleniem stanu faktycznego. Jednocześnie rzymskość częściej jest uważana za symbol ideałów wolności.

Aurea libertas to ogół przywilejów i praw szlacheckich w dawnej Polsce, a zarazem hasło stanu szlacheckiego. Wolność zasadzała się na prawie do dokonywania wyboru; można ją zatem nazwać wolnością indywidualną. Aurea libertas była rozumiana jako jej fundament. Uważano, że ustrój Rzeczypospolitej Polskiej (Res Publica Polonorum) jest naśladowaniem ustroju Rzeczypospolitej Rzymskiej (Res Publica Romanorum). Przekonanie to wynikało z teorii ustroju mieszanego sformułowanej przez greckiego historyka Polibiusza (II w. p.n.e.). Twierdził on, że w ustroju republikańskiego Rzymu można odnaleźć cechy trzech różnych ustrojów: monarchii, arystokracji i demokracji. Jak w Rzymie elementem monarchii byli konsulowie, tak w Polsce – król; i w Rzymie, i w Rzeczypospolitej elementem arystokracji był senat; o demokracji ustroju rzymskiego świadczyły zgromadzenia ludowe, polskiego – sejm.

Polecane artykuły

1 / 3
    • Silva Rerum

      Konfederacja warszawska

      Niepewność związana z bezkrólewiem po śmierci ostatniego Jagiellona, doprowadziła do uchwalenia na sejmie konwokacyjnym dokumentu zwanego konfederacją warszawską. Był to dokument gwarantujący wolność religijną i pokój pomiędzy wyznawcami wielu religii. Ni

      Zdjęcie czaro-białe. Przedstawia pomnik nagrobny króla Zygmunta Augusta z katedry na Wawelu. Król leży oparty prawą ręką o trumnę, z jedną nogą podwiniętą. Ubrany w zbroję, z koroną na głowie. Przy nogach leży hełm królewski. Trumna wraz z napisami, osadzona na wysokim cokole.
    • Silva Rerum

      Liberum veto – Wolne „nie pozwalam”

      Liberum veto rozumiano powszechnie jako prawo zrywania obrad sejmu wskutek protestu (veto) jednego posła. Nie musiał on podawać jego powodów. Istnienie prawa dopuszczającego pojedyncze veto wymagało jednomyślności uchwał sejmowych, ponieważ protest w jedn

      Rycina przedstawia wnętrze sali w której na środku siedzi król a po dwóch stronach w rzędach mężczyźni. Jest to Sejm polski za czasów Zygmunta III Wazy.
    • Silva Rerum

      Antyczne fundamenty polskiej demokracji

      Rzymski republikanizm i demokracja ateńska tak głęboko wpisały się w polską tradycję kulturową, że obywatele siedemnastowiecznej Polski uważali ją za bezpośrednią spadkobierczynię republiki rzymskiej. Antyk posłużył do stworzenia jednego z największych na

      Rycina przedstawia wnętrze sali w której na środku siedzi król a po dwóch stronach w rzędach mężczyźni. Jest to Sejm polski za czasów Zygmunta III Wazy.

    Słowa kluczowe