Balety królowej Cecylii Renaty

Balety królowej Cecylii Renaty

27 czerwca 1624 r. przebywający w Wiedniu królewicz Władysław Waza miał sposobność obejrzeć wyszukane widowisko baletowe zorganizowane pod kierunkiem cesarzowej; wśród pląsających na koturnach tancerek znalazła się Cecylka Renata. 13 lat później jej skronie zwieńczyła polska korona. W kulturalnej tradycji dworu mantuańsko-wiedeńskiego arcyksiężniczka znana była z predylekcji tanecznych – osobiście układała choreografię m.in. do baletu zorganizowanego z okazji koronacji Ferdynanda III w styczniu 1637 r. 15 września tegoż roku wystawiono ku jej czci przygotowywaną od wielu miesięcy (pod nadzorem królewskiej siostry Anny Katarzyny Konstancji Wazówny) imprezę baletową pt. La Prigion d’Amore, z rozbudowaną oprawą scenograficzną, introdukcją wokalną, partiami solowymi, dialogami i pokazami tanecznymi, na końcu przybierającymi formy oparte na schematach geometrycznych oraz inicjałach królewskich. Od tego czasu monarchini, wspierana przez baletmistrzów pokroju Santiego Ventury, przejęła funkcję głównego choreografa dworu polskiego.

I tak, 14 lutego 1638 r., w sali teatralnej zamku warszawskiego urządzono pod jej kierownictwem spektakl pt. L’Africa supplicante. Całość oparto na schemacie charakterystycznym dla dojrzałej wersji baletu dworskiego: wstęp instrumentalny – partia arioso (Afryka) – chór (Maurów) – recytatyw (Afryka) wywołujący na scenę grupę baletową – intrada taneczna z pochodniami – balet figurowy – kilkugodzinne tańce króla z królową, a następnie całego dworu – finałowy balet figurowy. Główny element scenografii stanowiła ruchoma góra oraz słoń z postacią tytułowej bohaterki na grzbiecie (słynna śpiewaczka Margherita Catanea), poruszający trąbą i przyklękający przed królem. Po dramatycznej introdukcji pojawiła się Cecylia Renata wraz z dwórkami w strojach Maurów. Gdy zakończyły swój pokaz, królowa w czarnej masce rozpoczęła pląsy z królem, następnie z Adamem Kazanowskim, jego żoną oraz innymi dygnitarzami, których spodobało się jej zaszczycić. Po przerwie wraz ze szwagierką i sześcioma innymi damami w maskach poprowadziły m.in. tzw. taniec florencki [ballo di Fiorenze] oraz taniec bawarski [Baviera], odpoczywały zaś w czasie tańca niemieckiego [alla Todesca], zaprezentowanego przez króla w towarzystwie dam, panów i zamaskowanych baletnic. Występ tancerek z pochodniami  zakończył wieczór – weszły one po schodkach na scenę i wykonały imponujący układ baletowy, wywołując aplauz obserwatorów. Następnie dwanaście członkiń zespołu odprowadziło uczestników z galerii do ich pokojów.

Ponad rok później, w początkach marca 1639 r. przez trzy noce odbywały się w zamku tańce z udziałem królowej i królewny pląsających wraz z fraucymerem w okazałych maskach. Dwa lata później Familia Wazowska z monarchinią na czele szczególnie intensywnie przygotowywała się do imprez karnawałowych. 3 lutego Cecylia Renata z członkiniami fraucymeru w strojach Maurów „wesoło odprawiała tańce”. 10 października – ostatni jak się z czasem okazało – hołd księcia pruskiego uczczono solennym bankietem, a następnie magnifique festin. Zaaranżowaną zapewne w konwencji pastoralnej w wielkiej sali komediowej zamku prezentację z udziałem 10 zamaskowanych baletnic, poprzedzoną „preambułą na kształt przedstawienia” (A. S. Radziwiłł), zakończyły wspólne tańce całego dworu przeciągnięte do drugiej po północy. Wileński karnawał 1642 roku uczczono baletem w maskach oraz „niemiecką grą” (tzw. Wirtschaft, hospitium, oeconomia, caupona rustica), w której to król wystąpił jako Maur, jego małżonka zaś w roli służącej (dwa lata później zaś – Turczynki). We wtorek zapustny (4 marca) miał miejsce bankiet w pałacu Adama Kazanowskiego oraz „tańce w maskach i bez masek na Zamku”, czyli spektakl baletowy w typie maskarady prowadzony przez Cecylię Renatę; w barwnych i okazałych strojach wiedziono rozmaite pląsy niemal do poranku, w obecności króla oraz senatorów i dworzan, którym nakazano przybyć na to ważne wydarzenie. Jeszcze nie skończył się Wielki Post, a już w listach z 21 marca i początków kwietnia nuncjusz Filonardi wspominał, iż Serenissima Regina con le sue Dame przygotowują pieczołowicie nowe układy baletowe. 10 czerwca, trzeciego dnia wesela królewskiej siostry Anny Katarzyny Konstancji, monarchini z dwórkami zaprezentowała wyjątkowo ekstrawagancki ballet z licznymi partiami wokalnymi, ukazujący m.in. walki amazonek, bazujący na tradycji torneo a piedi. Tak oto widowisko La lotta delle Amazzoni opisuje kanclerz Radziwiłł: „Wieczorem urządziła królowa maskarady i tańce; używano machin, na których, jak to jest zwyczajem w komediach recytowanych, wystąpiły Amazonki szermujące mieczami aż do wzajemnych trafień; potem, kiedy zstępował z nieba Kupidyn, zwrócono broń przeciw bożkowi miłości. Tańce trwały do późnej nocy” . 15 lutego 1643 roku Królowa poprowadziła ostatni w swym życiu balet, który wypadł w ujęciu świadków „niezwykle pięknie”.

Obok widowisk (para)teatralnych, królowa oczywiście chętnie bawiła się także podczas imprez tanecznych o charakterze towarzyskim. Przykładowo, 9 października 1639 r. wydała dwórkę Lukrecję Annę de Guldensztern za starostę warszawskiego Jana Grzybowskiego. Tak oto opisuje pląsy po uroczystej uczcie w sali sejmowej nuncjusz Filonardi: „Król rozpoczął bal, tańczył najpierw z królową, następnie ze swą przyrodnią siostrą Anną Katarzyną. Trzecia była panna młoda, którą król zaszczycił prośbą o taniec. Wyprzedzali zawsze sześć par pierwszych panów, którzy tańczyli po dwóch i w ten sam sposób podążali przed sześcioma parami dam. Tańczyła następnie królowa i królewna z panną młodą jedna po drugiej w tym samym szeregu, mijając panów z przodu i panie z tyłu. Miało też miejsce odbijanie panny młodej, po uprzednim daniu znaku panu młodemu. W czasie balu pito często zdrowie młodej pary”.

Polecane artykuły

1 / 3
    • Silva Rerum

      Cecylia Renata – żona Władysława IV

      Dwaj pierwsi polscy Wazowie byli silnie związani ze styryjską linią Habsburgów. Przejawiało się to nie tylko układami politycznymi, ale także trzema austriackimi żonami. Pożycie małżeńskie Zygmunta III układało się znakomicie, za to małżeństwo jego następ

      Zbliżenie na portret kobiety w średnim wieku ubranej w strój historyczny. Kobieta ma fryzurę z grzywką równo wyciętą, duże ciemne oczy, prosty długi nos i duże kolczyki z pereł w uszach. Na ramionach biały szeroki kołnierz z koronką oraz złoty łańcuch z klejnotem pośrodku. Jest to portret Cecylii Renaty.
    • Silva Rerum

      Dramma per musica na dworze Władysława IV

      Praktykę wykonywania przedstawień operowych na dworze wprowadził królewicz Władysław Waza. Podczas swojej podróży do Włoch zapoznał się z praktyką dramma per musica na dworze Medyceuszów (w podróż do Włoch udał się także młodszy brat Władysława IV, Aleksa

      Olej na płótnie. Przedstawia stojącego mężczyznę z wąsem, który jest ubrany w czerwony strój i długi płaszcz. W ręce trzyma buławę. Drugą opiera na szabli. Po jego lewej stronie hełm, po prawej stronie balkon i widok na pejzaż. Jest to portret królewicza Władysława Wazy.
    • Silva Rerum

      Roztańczona królowa – o baletowych fascynacjach Marysieńki

      Jak wiemy, Maria Kazimiera przybyła do Polski jako kilkuletnia dziewczynka wraz z Ludwiką Marią Gonzagą, która ukształtowała jej wrażliwość artystyczną oraz umiejętności taneczne. Nauczycielem tańca drugiej żony Władysława IV był Jacques Cordier (zm. 1653

      Portret młodej kobiety z długimi kręconymi włosami spiętymi częściowo w kok do tyłu. Kobieta ubrana jest w dekoracyjną suknię z dużym dekoltem. Na szyi ma zawieszone perły, w uszach ma perłowe kolczyki. Portret kobiety oprawiony jest w ramę o owalnym kształcie. Na ramie znajduje się napis po łacinie. Rama opiera się o gzyms, pod którym jest tablica a na niej napis. Jest to portret Ludwiki Marii.

    Słowa kluczowe