Damy z Łańcuta

Damy z Łańcuta

Wspaniałą rezydencję Potockich w Łańcucie nawiedzają zjawy dwóch dam, matki i córki, żyjących w XVIII stuleciu. Mowa o księżnej marszałkowej Izabeli z Czartoryskich Stanisławowej Lubomirskiej (1736 – 1816), zwanej Błękitną Markizą z racji upodobania do koloru niebieskiego, oraz o Julii z Lubomirskich Janowej Potockiej (1766 – 1794), preferującej w odróżnieniu od matki kolor biały. Choć księżna Izabela nie darzyła miłością żadnej ze swych czterech córek (w tym i Julii), to obie nie znalazły szczęścia w małżeństwie, wydane wbrew swej woli za niekochanych partnerów.

Jak utrzymywała ówczesna pani wicekustosz łańcuckiego muzeum, Inga Sapetowa, „widuje się u nas księżnę marszałkową. Jest ubrana tak, jak na portrecie pędzla Lampiego: błękitna krynolina, wysoka pudrowana peruka. Sama spotkałam się z nią tylko raz, i to nie twarzą w twarz. Było to w biały dzień w galerii rzeźby. Któregoś dnia po południu – muzeum było już zamknięte – weszłam nagle do galerii i w perspektywie długiego korytarza na tle okna, obok posągu Amora dłuta Canovy, zobaczyłam stojącą postać kobiecą, chyba w niebieskiej sukni. Zdziwiona zaczęłam iść w tym kierunku, a wtedy ku mojemu zaskoczeniu, postać ta zaczęła jakby blednąć i rozwiała się w powietrzu... Podobne zdarzenie przytrafiło się mojej przyjaciółce, która odwiedziła Łańcut w czasie, gdy kręcono tu film. Pani ta w tureckim apartamencie na pierwszym piętrze (niegdyś buduarze księżnej marszałkowej) spotkała się z nieznajomą, spoczywającą na osiemnastowiecznym szezlongu. Przypuszczając, że jest to aktorka ubrana w stylowy kostium, chciała ją zagadnąć, a wówczas ku swemu przerażeniu zorientowała się, że jest w pokoju sama”.

Inny pracownik muzeum, Jan Szpunar, związany z zamkiem od blisko lat 40, spotkał się z Błękitną Damą na korytarzu drugiego piętra. Tam również widzieli ją przed kilkunastu laty (tzn. w latach 60-tych ubiegłego wieku) pracownicy objazdowego kina, gdy nocowali w pokojach gościnnych.

Natomiast prześliczną Julię (Gulietta la bella) ubraną w białą muślinową suknię widuje się w Chińskim Apartamencie na pierwszym piętrze pałacu: siedzi przy sekretarzyku i pisze listy miłosne do ukochanego księcia Eustachego Sanguszki. Wspomniany Jan Szpunar pamiętał, że wśród służby dworskiej od dawna krążyły opowieści o tej zjawie, której zdjęcie można dziś zobaczyć w internecie bez wdawania się w dyskusję, czy jest prawdziwe...

Urodę matki i córki potwierdzają portrety olejne z epoki: Izabeli z Czartoryskich Lubomirskiej autorstwa Marcelego Bacciarellego i Alexandra Roslina oraz Julii z Lubomirskich Potockiej autorstwa Giovanniego Battisty Lampiego i Kazimierza Wojniakowskiego.

Polecane artykuły

1 / 3
    • Silva Rerum

      Czerwony Upiór z Grodźca

      Dawny piastowski zamek Grodziec na Dolnym Śląsku, usytuowany na najwyższym wzniesieniu Pogórza Kaczawskiego, był kolejno siedzibą kasztelanów Bolesława Krzywoustego, gniazdem osławionych rycerzy – rabusiów grabiących kupieckie karawany, wreszcie rezydencj

      Grafika przedstawiająca szkielet w zbroi. Postać stoi w lekkim rozkroku, w prawej ręce trzyma na kiju hełm z piórami. Jest to alegoria śmierci. Grafika w dekoracyjnej ramie.
    • Silva Rerum

      Delikatne dźwięki carillonu w Apartamentach Marszałkowej Lubomirskiej

      Dzięki dofinansowaniu ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, wilanowska kolekcja zegarów zyskała kolejny cenny eksponat uzupełniający jej straty wojenne. Jest nim zakupiony od prywatnego kolekcjonera osiemnastowieczny zegar podłogowy.Mechan

      Zbliżenie na drewniany zegar podłogowy z pierwszej połowy XVIII w. Górna część to tarcza zegarowa.
    • Silva Rerum

      Architekt Szymon Bogumił Zug – prace w Wilanowie i w Mokotowie Izabelli Lubomirskiej

      Szymon Bogumił Zug (Simon Gottlieb Zugk), saski architekt (ur. 20 lutego 1733 r., Merseburg, Saksonia, zm. 11 sierpnia 1807 r., Warszawa), od 1747 r. pracował w Dreźnie w Saskim Urzędzie Budowlanym. W 1756 r. osiadł w Polsce, gdzie w 1768 r. otrzymał indy

      Plansza przedstawia budynek z wysoką kopułą i ogrodzeniem. W otwartej bramie ludzie. Przed budynkiem roślinność. Jest to kościół ewangelicki w Warszawie.
    • Silva Rerum

      Izabela z Czartoryskich Lubomirska

      Izabela z Czartoryskich Lubomirska (1736-1816) należy niewątpliwie do grona najciekawszych postaci epoki oświecenia. Wysoko urodzona, piękna, majętna i wpływowa, ozdobiona licznymi talentami i pasjami, obdarzona została z pewnością osobowością nietuzinkow

      Portret pięknej kobiety w szarej peruce na głowie, zaczesanej do tyłu, z piórami we włosach. Kobieta ubrana jest w błękitną suknię z koronkowymi falbanami na rękawach. Otula ją czerwony płaszcz. Prawą ręką trzyma psa, który opiera się na jej kolanach. W lewej ręce trzyma kwiat. Obok kosz z kwiatami. W tle zarys budowli z kolumnami, Po lewej stronie konary drzew. Jest to portret Izabeli z Czartoryskich Lubomirskiej namalowany przez Marcello Bacciarellego.

    Słowa kluczowe