Historie miłosne na srebrnych kuflach gdańskich

Historie miłosne na srebrnych kuflach gdańskich

Zwyczaj wręczania ślubnych i zaręczynowych prezentów jest bodaj tak stary jak instytucja małżeństwa. Przez stulecia zmieniały się jednak obyczaje i mody dotyczące obdarowywania młodej pary. W XVII-wiecznym Gdańsku wydarzenia te miały bardzo bogatą oprawę, stawały się coraz bardziej wystawne i kosztowne – mimo licznych ustaw przeciw zbytkowi (leges sumptuariae) ograniczających przepych pod groźbą wysokich kar pieniężnych – wiązały się też ze składaniem kosztownych podarunków. Typowymi darami weselnymi wśród bogatych mieszczan były wówczas klejnoty, naczynia srebrne, medale i monety. Wśród nich największą popularnością cieszyły się dużych rozmiarów reprezentacyjne kufle, które stały się z czasem najbardziej typowym ślubnym podarunkiem.

Obszerny, szeroki korpus tych naczyń pozwalał na umieszczenie rozbudowanej dekoracji. Jej temat nie był przypadkowy, ale nawiązywał do okoliczności powstania cennych złotniczych dzieł. Do dziś zachowało się kilkanaście gdańskich kufli, na których zobaczyć można Amora zajętego różnymi czynnościami, często w towarzystwie innych postaci. Bohaterem tych przedstawień jest Amor Profanus (Amor Ziemski/Świecki). Był on głównym tematem dzieła Otto van Veena wydanego w Antwerpii w 1608 r., z którego złotnicy gdańscy czerpali wzory dla swoich prac. W dziele tym ilustracje opatrzone były komentarzami zaczerpniętymi z tekstów różnych autorów starożytnych. Na naczyniach przedstawiano tylko ikoniczną część embelmu (ilustrację), bez dopełniającego go tekstu, z czego można wnioskować, że komentarz słowny był znany i czytelny dla tych, którzy te naczynia nabywali.

Amor na kuflach gdańskich nie zawsze jest symbolem miłości słodkiej i prostej. Znane jest wyobrażenie bożka, który unosi nad głową tabliczkę ze słowami: Miłość szczęśliwa nie jest niczym innym jak jednością. Miłość nie znosi gnuśnych, a jednocześnie popędza żółwia. Inny, polujący, poucza: Kto goni dwa zające żadnego nie złapie.

Kufle o takiej tematyce zarówno sławiły zalety i przymioty miłości, mówiły o jej sile i pięknie, jak i niebezpieczeństwach z nią związanych, trudach, próbach, na jakie wystawia. Stanowiły napomnienie, moralizatorskie pouczenie, przestrogę dla młodych. Miały być zachętą do właściwego traktowania miłości, odpowiedniego odnoszenia się do siebie nawzajem, a także przypomnieniem o konieczności stałego dbania o uczucie, przestrogą o możliwych trudnościach, przeciwnościach lub pokusach czyhających na małżonków we wspólnym życiu.

Polecane artykuły

1 / 3
    • Silva Rerum

      Amor w emblemacie i jego staropolskie wcielenia

      Już w tomie Emblematum libellus, którym Andrea Alciato w 1531 r. położył fundamenty pod nowy gatunek literacki – emblemat, Kupidynowi przyznane zostało eksponowane miejsce. Prawdziwy wysyp zbiorów emblematów, w których bożek miłości był głównym bohaterem,

      Rzeźba z białego marmuru. Przedstawia dwa amorki walczące o serce.
    • Silva Rerum

      Miłosne klejnoty

      Szmaragdowo-brylantowy pierścień z motywem serca przesłała Maria Kazimiera mężowi pod Wiedeń. Rejestry klejnotów Zygmunta III wymieniają m.in. pierścionek ze szmaragdowym sercem trzymanym przez dwie dłonie oraz inny, z diamentowym odpowiednikiem przeszyty

      Portret kobiety w średnim wieku, ubranej w ciemną suknię i ciemny welon na głowie. Na piersiach ma krzyż i czerwoną kokardkę. Jej twarz jest mocno oświetlona światłem, oczy ciemne, usta czerwone. Lewą rękę podnosi do góry i trzyma w niej mały przedmiot. Na obrazie w lewem górnym rogu znajduje sie herb, po prawej stronie napisy. Jest to portret Aleksandry Tyszkiewiczowej.
    • Silva Rerum

      Miłosne pociski

      Wśród wierszy wczesnobarokowego poety Hieronima Morsztyna znajdujemy fraszkę o trzpiotce, której gest okazał się mieć poważne następstwa:                        Pomarańczą cisnęła Katarzyna na mię,                        Więc nie wiem, czy to łaski, czy-l

      Grafika w owalnej ramie. Przedstawia jabłoń na tle pejzażu. Pod drzewem klęczy kobieta która zbiera do koszy jabłka.
    • Silva Rerum

      Antyczne zaślubiny Marii Kazimiery d’Arquien z Janem Zamoyskim

      Jednym z ważnym aspektów sarmatyzmu było odwoływanie się do tradycji antycznej i czerpanie z bogactwa kultury klasycznej. Polska szlachta powszechnie posługiwała się łaciną, znano dobrze rzymskie prawodawstwo, historię i mitologię grecką oraz rzymską, w k

      Fragment malowidła ściennego. Przedstawia kobietę w chmurach, w długich włosach przykrytych welonem. Kobieta ma odsłonięte piersi i prawą ręką podtrzymuje błękitną draperię. Nad nią słońce. Po boku dwa anioły. Jest to Maria Kazimiera jako Jutrzenka na plafonie „Lato" w sypialni króla w pałacu w Wilanowie.
    • Silva Rerum

      Sarmacki ślub

      Chociaż już od schyłku XVIII w. polski strój narodowy zaczął gwałtownie znikać z mody codziennej, przez całe następne stulecie wciąż odzywały się głosy, wzywające do jego przywrócenia. Wprawdzie nigdy się już nie udało zastąpić noszonych na co dzień prakt

      Czarno biała reprodukcja. Przedstawia scenę gdy młoda para klęczy przed starszyzną. Stary mężczyzna całuję w czoło córkę ubraną w białą suknię ślubną i welon. Obok niego matka i zgromadzeni ludzie. Jest to scena błogosławieństwa ojcowskiego młodej pary.

    Słowa kluczowe