Kolekcja rzeźb i waz antycznych Stanisława Kostki Potockiego w Wilanowie na tle współczesnych jej zbiorów starożytności w Polsce

Kolekcja rzeźb i waz antycznych Stanisława Kostki Potockiego w Wilanowie na tle współczesnych jej zbiorów starożytności w Polsce

Studia Wilanowskie, 1982 r. T. VIII

Osiemnastowieczny "renesans antyku" w południowej i zachodniej Europie dociera, niemal równocześnie ze swoimi narodzinami, do leżącej z dala od wszelkich reliktów kultur antycznych Polski. Niebywały rozwój wielopłaszczyznowych zainteresowań starożytnością w w. XVIII w Polsce można tłumaczyć nie tylko uleganiem wzorom Francji i Anglii, ale także - a może przede wszystkim...

 

Polecane artykuły

1 / 3
    • Silva Rerum

      Łacina w kulturze polskiej w XIX i XX wieku

      Nadzieja na zmianę takiego stanu rzeczy pojawiła się wraz z zainteresowaniem kulturą helleńską i greką na początku XIX w. Ogarnęło ono najpierw Anglię i Niemcy, a potem inne kraje, w tym Polskę. Rozpoczęły się badania nad uchodzącą za źródło poezji litera

      Obraz olejny na płótnie z przedstawieniem mężczyzny na koniu. Jest to młody człowiek ubrany w białą koszulę, brązową kamizelkę z błękitną szarfą, obcisłe spodnie w kolorze piaskowym i czarne, wysokie, sznurowane buty. W prawej ręce trzyma kapelusz z pióropuszem. Siedzi na białym koniu, który pochyla głowę w dół. Przed koniem szczekający pies. Scena na tle muru i fragmentu kolumny. Jest to portret Stanisława Kostki Potockiego, jednego z pierwszych polskich archeologów, który namalował Jacques Louis David.
    • Silva Rerum

      Notatnik Stanisława Kostki Potockiego

      Sekwencja dramatycznych wydarzeń, których finałem był trzeci rozbiór Polski i upadek państwowości, sprawiła, że XVIII w. widzimy raczej w zdecydowanie ciemnych barwach. Czy do końca słusznie? Jest to przecież zarazem czas intensywnej walki o gruntowną prz

      Portret przedstawia Stanisława Kostkę Potockiego – polskiego generała i polityka, siedzącego na koniu.  Obraz jest kompozycją dynamiczną, o czym może świadczyć ruch konia, pobudzonego przez ujadającego psa. Widoczna jest tu dominacja rysunku nad kolorem, miękki modelunek światłocieniowy i statyczność kompozycji.

    Słowa kluczowe