Kuchnia bez wieprzowiny?

Kuchnia bez wieprzowiny?

Trudno sobie wyobrazić tak dzisiejszą, jak i tradycyjną polską kuchnię bez wieprzowiny. Czy kuchnia bez schabowego, szynki, kiełbas czy wyklętego przez dietetyków smalcu byłaby jeszcze kuchnią polską?

W polskich książkach kucharskich z XVII i XVIII wieku wieprzowina pojawia się jednak rzadko. Wśród licznych potraw z wołowiny, cielęciny, drobiu, dziczyzny i ryb ten rodzaj mięsa pojawia się tylko wyjątkowo. W kuchni szlacheckiej czy arystokratycznej ten rodzaj mięsa nigdy nie był specjalnie ceniony.

W książce Czernieckiego z 1682 roku wieprzowina pojawia się np. jako jeden z możliwych składników tzw. figatelli czyli pulpetów. Podobnie tylko jako jeden z możliwych wariantów wymieniono wieprzowinę w przepisie na comber żubrowy rumiano. Czerniecki często natomiast dodawał do opisywanych potraw słoninę, był to jednak tylko dodatek, który miał zwiększyć zawartość tak cenionego wtedy tłuszczu.

Równie rzadko pojawia się wieprzowina we współczesnej Czernieckiemu anonimowej książce kucharskiej z terenu Wielkiego Księstwa Litewskiego. W tym ciekawym zbiorze  znajdujemy np. przepis na „głowę wieprzową”, prosię nadziewane kapustą, czy też kiszki i kiełbasy. Często pojawia się za to słonina jako dodatek do potraw oraz „tłustość”, „sadło” czy „biel”, czyli po prostu smalec, o którym wspomina zresztą również i Czerniecki.

Osobnego rozdziału doczekały się za to potrawy z wieprzowiny u Wielądka. W jego Kucharzu doskonałym z 1783 roku wieprzowina została umieszczona po zupach („potaziach”), wołowinie, skopowinie (mięsie z kastrowanych i tuczonych baranów) i cielęcinie. Miejsce wieprzowiny w tym zbiorze jest jednak bardzo skromne. O ile Wielądko opisał ponad pięćdziesiąt potraw z praktycznie nie znanej już dziś skopowiny, to dania z wieprzowiny są u niego reprezentowane zaledwie przez czternaście receptur. Oprócz głowy wieprzowej, czterech przepisów na prosię z różnymi dodatkami i rad dotyczących wyrabiania szynek w Kucharzu doskonałym znajdujemy przede wszystkim receptury opisujące wyrabianie kiełbas.

Mistrz Wielądko poprzedził te przepisy krótkim komentarzem, w którym wyjaśnił swój stosunek do tego działu sztuki kulinarnej. Stwierdził, że  Wieprzowina jest smaku bardzo przyjemnego, i w kuchni obejść się bez niej nie można,  jednak niewiele tu używana będzie, ponieważ lubo to mięso posilne, ale trudne do strawienia, i żołądek osłabia, przecież dogadzając wieprzowinę lubiącym, cokolwiek o niej nadmienię.

Te rozterki kuchmistrza wprowadzają już nas do czasów, gdy wieprzowina na dobre zagościła na szlacheckich stołach, stając się koniecznym składnikiem polskiej kuchni narodowej.

Polecane artykuły

1 / 3
    • Silva Rerum

      Zrozumieć polskie smaki

      Podróż zawsze otwierała możliwość zanurzenia się w obcej, odmiennej od naszej rzeczywistości, stając się okazją do podglądania innych zwyczajów, zachowań, ubiorów, ale także innych upodobań kulinarnych. Zderzenie z odmienną kulturą mogło dostarczać intere

      Grafika przedstawia wnętrze kuchni. Na środku cztery stoły na których rozłożone są naczynia i potrawy. W głębi komin i ruszt. Po lewej stronie umywalnia. Po prawej stronie półki. Przy ognisku siedzi mężczyzna.
    • Silva Rerum

      Trufle. Czosnek bogaczy

      Grecy wierzyli, że trufle są produktem pioruna, odwróconego i zatkniętego korzeniami w ziemię. Rzymianie uznawali je za przysmak, nadziewali na szpikulce, gotowali, a następnie lekko podpiekali i podawali z ostrymi rybnymi sosami. Jak twierdzą jednak fran

      Wydruk grafiki. Scena przedstawia ucztę. Przy długim zaokrąglonym stole siedzą uczestnicy wydarzenia. Pośrodku król Jan III Sobieski. Na stole talerze z jedzeniem. Scena rozgrywa się w częściowym zabudowaniu pałacowym, pod kolumnadą i draperią, która ma stanowić swoiste zadaszenie. Jest to scena w pałacyku Sobieskich w Jaworowie.
    • Silva Rerum

      Rehabilitacja wieprzowiny

      Wbrew obiegowym opiniom wieprzowina należała do produktów rzadko używanych w staropolskiej kuchni. Dowodzi to przede wszystkim pewnej, delikatnie mówiąc, umowności pojęcia kuchni „staropolskiej”, stosowanego dla serwowanych nam dziś w restauracjach potraw

      Obraz olejny. Przedstawia ciemne wnętrze w którym znajdują się ludzie. Na pierwszym planie kupa wielkich garów leżących na ziemi. Po prawej stronie kobieta przy stole. Obok niej na podłodze leży miska. W głębi pomieszczenia kobieta i mężczyzna. Jest to obraz „Wnętrze kuchni” Davida Teniersa Młodszego.

    Słowa kluczowe