Moda, polityka i patriotyzm

Moda, polityka i patriotyzm

W czasach stanisławowskich mamy do czynienia z ciekawym zjawiskiem krótkotrwałego odrodzenia popularności mody narodowej. Jego apogeum przypadło na pierwsze lata sejmu czteroletniego. Strój narodowy stał się znakiem rozpoznawczym antykrólewskiej i antyrosyjskiej opozycji. Książę Adam Kazimierz Czartoryski został właściwie zmuszony przez sejmikującą szlachtę do przebrania się w strój polski. Sejmiki uchwalały żądania wprowadzenia prawnego przymusu używania stroju narodowego.

Największe wrażenie wywołały słynne „postrzyżyny” marszałka konfederacji litewskiej Kazimierza Nestora Sapiehy, które odbyły się  29 listopada 1788 r.  Jeden z liderów opozycji manifestacyjnie porzucił strój francuski i przebrał się w kontusz i żupan. Wydarzenie to przybrało formę dokładnie wyreżyserowanego spektaklu i odbiło się szerokim echem w ówczesnej opinii publicznej, a także w okolicznościowej poezji politycznej. Jednoznacznie polityczny i propagandowy charakter tego kroku spotkał się z entuzjastycznym na ogół przyjęciem i stanowił ważny moment w ideowej konsolidacji antykrólewskiej opozycji. W komentarzach poświęconych „postrzyżynom” nie brak jednak było głosów prześmiewczych i demaskujących nienaturalność gestu marszałka, skądinąd wykształconego, wyrafinowanego i rozsmakowanego w kulturze zachodniej eleganta i estety.

Słynny Jan Potocki, planujący zdobycie mandatu poselskiego na sejm 1788 r. z województwa poznańskiego, zjawił się w kontuszu i z podgoloną głową już na poprzedzających wybory kontraktach świętojańskich w Poznaniu. Również na sejmiku poselskim w Środzie wychowany za granicą elegant, esteta i intelektualista dumnie paradował przebrany po polsku. Jego gest został przyjęty przez zgromadzoną na kontraktach szlachtę, a następnie uczestników sejmiku w Środzie, wręcz entuzjastycznie i odbił się żywym echem w okolicznościowej poezji politycznej. Egzaltowany krajczyc koronny, w którego szczerość intencji nie można wątpić, był zresztą kreatorem tej patriotycznej mody w czasie przedsejmowej kampanii politycznej. Jego pierwsze występy w stroju narodowym z kwietnia 1788 r. wzbudzały pewne rozbawienie, gdyż świeżo przybyły do ojczyzny magnat miał dosyć mętne pojęcie o modzie narodowej. Trudno jednak o lepszy przykład czysto propagandowego i bardziej elitarnego charakteru takiego przebrania się. Przed wyborcami w Środzie stanął odziany w kontusz szczery skądinąd Sarmata-patriota, który po polsku wysławiał z trudem i w wypadku bardziej skomplikowanych kwestii, zwłaszcza formułowanych na piśmie, musiał się już posiłkować francuskim.
Tak przebrani przywódcy opozycji przybyli na sejm w nimbie „patriotów” sprzeciwiających się nadużyciom władzy królewskiej i uzależnieniu od Rosji. W miarę sukcesów odnoszonych na fali patriotycznego entuzjazmu szlachty i chęci rewanżu za lata upokorzeń słabła jednak tak silna wcześniej determinacja  liderów w dziedzinie przestrzegania rodzimej mody.

Polecane artykuły

1 / 3
    • Silva Rerum

      Prawdziwi Polacy. Koronacyjne przebrania Wettynów

      Gdy w 1733 r. umarł król August II, utartym już zwyczajem prymas zwołał sejm konwokacyjny. Ten pierwszy sejm w czasie bezkrólewia miał wyznaczyć termin i miejsce elekcji nowego władcy oraz zająć się organizacją tymczasowej władzy w państwie pozbawionym mo

      Portret mężczyzny we wnętrzu. Stoi wyprostowany, dumny. Ubrany w srebrną koszulę i czerwony płaszcz, oraz wysokie buty. Na piersiach wstęga z gwiazdą. Po boku stolik, a na nim insygnia władzy. Po lewej stronie płaszcz. W te kolumny, kotara i pejzaż. Jest to portret Augusta III Sasa w stroju polskim.
    • Silva Rerum

      Vivat maj! Trzeci maj! Dla świata błogi raj!

      „Widzimy, jak za jednym razem położono kres anarchii i obalono poddaństwo, wzmocniono tron dla ochrony narodu, nie naruszając przy tym jego wolności, przekreślono, dzięki zmianie  monarchii z elekcyjnej na dziedziczną, wszystkie obce intrygi... Nikt nie p

      Stara rycina. W centrum kompozycji królowa w koronie na głowie, trzymająca w prawej ręce berło. Rozkłada szeroko ramiona i swoim płaszczem obejmuje ludzi, którzy stoją przed nią. Są to dwie elegancko ubrane kobiety i dwóch mężczyzn, ukazanych od tyłu. W tle obelisk i dwie tarcze. Na jednej z nich orzeł w koronie, an drugiej rycerz na koniu. Rycina przedstawia Alegorię Konstytucji 3 Maja 1791 r.
    • Silva Rerum

      Wojna fraka i kontusza

      Schyłek XVII i początek XVIII w. to czas największych triumfów mody narodowej. Za panowania Jana III Sobieskiego doszło do  wtórnej orientalizacji i militaryzacji stroju oraz wyglądu szlachcica. W czasach wojen tureckich sylwetka odzianego w kontusz Sarma

      Obraz olejny przedstawia portret stojącego młodego mężczyzny, który opiera się prawą ręką o krzesło. Portretowany ubrany jest długi czerwony kaftan i jasną koszulę. W tle widać wnętrze, z tyłu widać kolumnę po prawej stronie puste krzesło. Mężczyzna stoi w pozie kontrapostu i patrzy na wprost widza. Jest to portret szlachcica polskiego: Antoniego Stanisława Szczuki, sekretarza króla Jana III, w typowo sarmackim stroju.

    Słowa kluczowe