Muzyka turecka w Polsce – kapele janczarskie

Muzyka turecka w Polsce – kapele janczarskie

Wojny polsko-tureckie w XVII wieku objawiły się na gruncie politycznym i gospodarczym nie tylko w sposób negatywny. Pozytywnym skutkiem było przenikanie się kultur, co zaowocowało przejęciem przez Polskę muzyki tureckiej.

Na ziemiach polskich pojawiły się kapele janczarskie − typowe tureckie orkiestry wojskowe. Wprowadził je w II połowie XVII wieku Jan Sobieski, będąc jeszcze hetmanem polnym koronnym. Sam bardzo lubił muzykę turecką i chętnie jej słuchał. Muzycy janczarscy „stanąwszy szeregiem na dziedzińcu przed oknami pana hetmana, w odległości na 50 kroków, grali mu na dobrydzień dwie sztuki nakształt symfonii i drugie dwie nakształt mazurków”. Na początku jeden muzyk zaczynał solo, potem dołączali pozostali. „Gdy się miała kończyć muzyka, przestawały tace i bębny, a tylko same piszczałki i kociołki jednym tonem kończyły”.

Kapele składały się zazwyczaj z instrumentów pochodzenia tureckiego. Wśród dętych drewnianych o jaskrawym brzmieniu, „przeraźliwie piszczących” należy wymienić instrument zwany zurna (porównywany z obojem). Rytm nadawali muzycy grający w orkiestrze na kotłach i bębnach. Całość uzupełniały czynele „tacami mosiężnemi (…) tęgi brzęk” powodując.

Kapelę janczarską, poprzez jej charakterystyczne brzmienie, można określić dwoma słowami: głośna i piskliwa. Słuchacze nie mogli się w niej doszukać „żadnej muzycznej harmonii”. Był to „tylko jakiś pisk i łoskot, zdaleka nieco miły, zblizka przeraźliwy”. Muzyka janczarska „budziła grozę i zdziwienie”, zwłaszcza wśród zwolenników stylu włoskiego, tak całkowicie innego od muzyki tureckiej. W skład pierwszych kapel wchodzili prawdziwi Turcy, wystrojeni w typowe dla nich stroje. Z biegiem czasu uległo to dość znacznym zmianom. Członkami kapeli zostawali Polacy bądź Słowianie ubrani tylko w stroje na wzór turecki i wykonujący muzykę nawiązującą do kapel janczarskich.

Polecane artykuły

1 / 3
    • Silva Rerum

      Instrumenty w baroku

      Rozwój stylu monodycznego i wzrost dramatyzmu wpłynął na ukształtowanie się instrumentów barokowych. Musiały charakteryzować się one dużymi możliwościami dynamicznymi, szeroką skalą oraz śpiewnością, by podkreślić wyraz muzyki i sprostać stawianym im wyma

      Obraz olejny. Przedstawia muzyków grających na instrumentach. Na pierwszym planie kobieta ubrana w czarną , ozdobną suknię, która siedzi tyłem i przysłuchuje się muzyce. Muzycy ubrani w eleganckie stroje. Jeden z nich ma na głowie czapkę z wielkim pióropuszem. Jest to obraz pt. „Koncert”,  który znajduje się z Sypialni królowej Marii Kazimiery w pałacu wilanowskim.
    • Silva Rerum

      O strojach uczestników ostatniego polskiego poselstwa w Stambule w 1790 roku

      Wspaniałe, z wielkim przepychem organizowane wjazdy polskich poselstw do różnych stolic europejskich miały swoją długą tradycję. Ich celem było wywołanie podziwu i olśnienie cudzoziemców. Służyć miały temu m. in. robiące wrażenie swą oryginalnością polski

      Obraz w kolorze. Przedstawia dziedziniec otoczony białymi niskimi budynkami. Na ścianach znajdują się kratowane okna z czerwonymi ościeżnicami. Na dziedzińcu ustawione są w rzędach wojska. Żołnierze ubrani są w kolorowe stroje. Na pierwszym planie dostojnicy na koniach. Jest to orszak Piotra Potockiego, ostatniego posła Rzeczpospolitej w Stambule w 1790 r.
    • Silva Rerum

      Wojna fraka i kontusza

      Schyłek XVII i początek XVIII w. to czas największych triumfów mody narodowej. Za panowania Jana III Sobieskiego doszło do  wtórnej orientalizacji i militaryzacji stroju oraz wyglądu szlachcica. W czasach wojen tureckich sylwetka odzianego w kontusz Sarma

      Obraz olejny przedstawia portret stojącego młodego mężczyzny, który opiera się prawą ręką o krzesło. Portretowany ubrany jest długi czerwony kaftan i jasną koszulę. W tle widać wnętrze, z tyłu widać kolumnę po prawej stronie puste krzesło. Mężczyzna stoi w pozie kontrapostu i patrzy na wprost widza. Jest to portret szlachcica polskiego: Antoniego Stanisława Szczuki, sekretarza króla Jana III, w typowo sarmackim stroju.

    Słowa kluczowe