O rzemieślnikach w świetle rozmówek polsko-niemieckich z XVII wieku

O rzemieślnikach w świetle rozmówek polsko-niemieckich z XVII wieku

Z rozmówek polsko-niemieckich z XVII wieku dowiadujemy się o warunkach życia w dawnych miastach, a także o mieszczańskich profesjach – zarówno w handlu, jak i rzemiośle. Poznajemy szeroki wachlarz rzemieślniczych zawodów oraz wąskich specjalizacji im przypisanych. Sprawdźmy z jakimi sprawunkami mieszczanie udawali się do przedstawicieli poszczególnych zawodów.

Do złotnika przychodziło się aby zamówić biżuterię: złoty pierścień dla córki, parę zausznic czy złotą sztukę na piersi, obsadzaną diamentami, a przeznaczoną na prezent weselny. Przynoszono też złote ukruszone monety, aby przetopić je w pierścień ślubny, pieczęć, zawieszkę, bransoletkę lub łańcuszek. Złotnika zapraszano także do domu aby określił próbę i wagę sreber domowych, a następnie przetopił je na nowe kubki, konewki, czarki do picia i łyżki. U malarza zamawiano zarówno portret rodzinny, jak i zlecano mu odmalowanie i odświeżenie ścian w domowych komnatach. Do szewca zanoszono płat skóry, aby uczynił z niej kilka par butów, przynoszono mu też zbyt ciasne trzewiki, żeby je rozbił i rozciągnął, zaszył dziury w zniszczonych butach czy podbił nowymi podeszwami.

Szczególnie wiele miejsca poświęcano rozmowom dotyczącym tkaniu materiałów. Sukiennik zajmował się wytwarzaniem tkaniny wełnianej, a postrzygacz czesaniem i postrzeganiem oraz ozdabianiem sukna. Do tkacza zanoszono przędzę wełnianą, bawełnianą, lnianą, konopną, a także pacześną, aby wytkał z niej płótno o odpowiedniej długości i szerokości. Następnie, aby je wybielić, zanoszono je do bielarza (blecharza). Do krawca dostarczano sukno aby uszył z niego ubrania dla całej rodziny, garbarz wyprawiał skóry i futra, a kuśnierzowi przynoszono skóry i futra lisie, kunie, wydrze i królicze aby zrobił z nich kożuch, bądź podszył nimi suknie, na czas zbliżającej się zimy. U siodlarza zamawiano siodło, u rymarza uprzęże konne, drewniane beczki podbijano u bednarza, a miecznikowi zlecano oprawienie szabli w srebro. W dialogach czytamy też o konwisarzu, który wykonywał wyroby z cyny, nożowniku, który specjalizował się w produkcji noży, paśniku wytwarzającym skórzane pasy, powroźniku zajmującym się pleceniem sznurów i lin, stelmachu – wytwarzającym wozy, kołodzieju – robiącym koła i wozy, kotlarzu, stolarzu, szklarzu, ślusarzu, garncarzu, młynarzu, a także łaziębniku, który prowadził łaźnię.

Na podstawie:

Jan Ernesti, Polnischer Donat, Thorn 1689

Piotr Michaelis, Der richtige Wegweiser, oder Eine gründliche Anleitung zur Polnischen Sprache, Thorn 1698

Jeremiasz Roter, Schlüssel zur Polnischen vnd Teutschen Sprache, Breslau 1616

Nicolaus Volckmar, Vierzig Dialogi, Danzig 1612

Polecane artykuły

1 / 3
    • Silva Rerum

      O uroczystościach i dniach świątecznych w rozmówkach polsko-niemieckich z XVII wieku

      W rozmówkach polsko-niemieckich z XVII wieku obok tematów dotyczących codziennych obowiązków, zarówno szkolnych jak i zawodowych, pojawiają się także wypowiedzi dotyczące uroczystych wydarzeń i świątecznych dni. Z pewnością można zaliczyć do nich przyjści

      Czarno biała reprodukcja. Przedstawia scenę gdy młoda para klęczy przed starszyzną. Stary mężczyzna całuję w czoło córkę ubraną w białą suknię ślubną i welon. Obok niego matka i zgromadzeni ludzie. Jest to scena błogosławieństwa ojcowskiego młodej pary.
    • Silva Rerum

      O służbie w mieszczańskim domu, na podstawie rozmówek polsko-niemieckich z XVII wieku

      W samouczkach i podręcznikach do nauki języków obcych, w formie dialogów opisywano typowe sytuacje rozgrywające się na ulicy, w domu czy na targu, które mogły się z dużym prawdopodobieństwem odbyć w rzeczywistości. W rozmówkach uchwycono migawki codzienne

      Fragment grafiki. Przedstawia wnętrze. Na pierwszym planie siedzą dwie pochylone kobiety, które obierają z piór ptaka, za nimi kobieta, która myje naczynia. W tle kobieta i mężczyźni przy stole. Najprawdopodobniej jest to wnętrze kuchni.
    • Silva Rerum

      Na targowisku. Rozmówki polsko-niemieckie z XVII wieku

      Podstawą do prowadzenia ożywionych kontaktów handlowych w mieście była skuteczna komunikacja, zwłaszcza jeśli na targach i jarmarkach spotykała się ludność mówiąca różnymi językami. We Wrocławiu, Gdańsku czy Toruniu uczono dzieci mieszczańskie języka pols

      Obraz olejny przedstawia handlarzy ryb. Czterech mężczyzn zgromadzonych wokół stołu, żywo gestykuluje. Na stole znajdują się martwe ryby. Jeden z uczestników tej sytuacji (być może to kobieta) ubrany jest w jasno błękitną koszulę. Obraz namalowany w ciemnych barwach.
    • Silva Rerum

      Reguły szkolne według rozmówek polsko-niemieckich z XVII wieku

      Dialogi zawarte na kartach polsko-niemieckich podręczników językowych z XVII wieku odsłaniają przed współczesnym czytelnikiem barwne i żywe sceny z życia szkolnego oraz zasady i reguły, którym musieli się podporządkowywać uczniowie.We Wrocławiu, Gdańsku c

      Ilustracja przedstawia dwóch mężczyzn siedzących i rozmawiających z aniołem. Anioł trzyma księgę i pokazuje im kierunek na miasto. Za aniołem fragment budowli i kurtyna. W tle miasto.
    • Silva Rerum

      "Przynieśli co na śniadanie?" o posiłkach w rozmówkach polsko-francuskich

      Książki kucharskie czy zbiory przepisów kulinarnych w poradnikach i kalendarzach staropolskich pozwalają nam na poznanie upodobań kulinarnych mieszkańców dawnej Polski. Zestawienie przepisów w tych publikacjach nie mówi nam jednak o tym, jakie potrawy spo

      Martwa natura w typie holenderskim namalowana farbami olejnymi na płótnie. Na stole biała draperia i rozłożone talerze z mięsem, kielichy z napojem. Po lewej stronie przewrócony czarny dzban, obok leży cytryna. W tle pejzaż.

    Słowa kluczowe