Perły pięknej Zofii

Perły pięknej Zofii

Olśniewająca uroda Zofii z Glavanich Potockiej (1760 – 1822), trzeciej małżonki Stanisława Szczęsnego, najmożniejszego magnata przedrozbiorowej Rzeczypospolitej, pozostawała od początku wartością nigdy nie kwestionowaną. Emanująca kobiecością „śliczna Zofija” – szczupła i stosunkowo wysoka brunetka o ogromnych czarnych oczach – zbliżała się do kanonu klasycznej piękności o antycznym rodowodzie, jak można sądzić z niemal wszystkich opisów. Porównywana przez współczesnych do Fryne, a nawet do „Królowey Knidejskiej” czyli Wenus, pani Potocka uchodziła niemalże za symboliczną femme fatale, istotę tyleż piękną co przewrotną i bezwzględną, a przy tym bezgranicznie próżną. Pozostawiła po sobie legendę, była też bohaterką licznych anegdot. Jedna z nich, odnotowana przez Gabrielę z Güntherów Puzyninę, dotyczy nieudanej próby kradzieży w 1804 r. w Tulczynie słynnego naszyjnika „pięknej Bitynki”, składającego się ze stu pereł wielkości dorodnych wiśni, z których każda miała kosztować 400 dukatów w złocie ( według mniej wiarygodnych źródeł - 5000 dukatów). Jak opowiadała Puzynina, pewnego razu w komnatach tulczyńskiego pałacu podziwiano przepyszny sznur pereł hrabiny, a „każdy pragnął z bliska [go] oglądać, collier szło z rąk do rąk, aż nareszcie gdy hrabina chciała je na powrót odebrać, nie znalazły się w niczyim ręku!”. Podejrzenie padło z miejsca na obecnego tam osławionego szulera Ignacego Chadzkiewicza, lecz ten szybko udowodnił swoją niewinność („Tym razem nie ja” – oznajmił ów „król cyników”). Wiedziony nieomylnym okiem, a może i niezawodnym instynktem, bezbłędnie wskazał właściwą (należącą do pewnego młodzieńca) kieszeń z cenną zawartością. „I perły, oddane w godzinę potem były na szyi pięknej Zofii” – czytamy w relacji.

Głównie malarska ikonografia Zofii Potockiej jest stosunkowo obszerna, lecz kryje jeszcze wiele tajemnic, czego przykładem może być pastel, uważany w tradycji rodzinnej za portret La Belle Phanariote, przed 1939 r. znajdujący się w Kupferstichkabinett dawniejszego Muzeum Królewskiego w Berlinie. Dzieło to, wyobrażające młodziutką dziewczynę w typie Greuze’a, wykonał Salvatore Tonci (1756 – 1844), działający w końcu XVIII wieku w Petersburgu. Należało ono bezspornie do hrabiny Potockiej, która zapisała go zaprzyjaźnionemu monarsze Fryderykowi Wilhelmowi III, lecz tożsamość uwiecznionej na portrecie osoby wciąż wymyka się badaczom (szerzej pisała o tym Hanna Widacka O portretach pani na Tulczynie „przez Szczęsnego uwielbionej” w „Gazecie Antykwarycznej” 1999, numery 11 i 12).

Polecane artykuły

1 / 3
    • Silva Rerum

      Perły królowej Barbary Radziwiłłówny

      Do dnia dzisiejszego zachowało się bardzo mało pamiątek po ukochanej małżonce Zygmunta Augusta, królowej Barbarze Radziwiłłównie (1520 lub 1523 – 1551). Przed 1939 r. istniały jeszcze klejnoty (trzy złote pierścienie) oraz insygnia pogrzebowe (korona, ber

      Grafika przedstawia młodą, piękną kobietę ubraną królewski strój. Wokół jej twarzy zwisają perły, na głowie korona i welon zwisający na ramiona. Na piersiach łańcuch z wisiorami. Jest to portret Barbary Radziwiłłówny, rycina François Greniera.
    • Silva Rerum

      Fatalny naszyjnik Gertrudy Komorowskiej

      Porwanie, z potem starannie skrywane morderstwo Gertrudy Komorowskiej, młodziutkiej, a w dodatku brzemiennej małżonki Stanisława Szczęsnego Potockiego (podówczas starosty bełskiego), dokonane mroźną nocą z 13 na 14 lutego 1771 r., w ciągu paru tygodni sta

      Portret młodej, pięknej kobiety o dużych, smutnych oczach i długich  włosach w formie loków. Dekolt  u sukni lekko marszczony. Jest to portret Gertrudy Komorowskiej, rycina na podstawie rysunku Tytusa Malczewskiego.
    • Silva Rerum

      Zofiówka

      Najpiękniejszym darem Stanisława Szczęsnego Potockiego dla jego trzeciej, ukochanej małżonki – Greczynki Zofii – stał się założony specjalnie dla niej park pod Humaniem, w malowniczym jarze rzeki Kamionki, nazwany Zofiówką. Twórcą projektu topograficznego

      Barwna ilustracja przedstawia widok na park. W głębi widać niewielkich rozmiarów most i budowlę z kolumnadą, przy której znajduje się ławka. Jest to tzw. Zofiówka. Środkiem kompozycji płynie woda.

    Słowa kluczowe