Piękna Anusia z Nieborowa

Piękna Anusia z Nieborowa

Uważana za jedną z najpiękniejszych kobiet swoich czasów Anna Orzelska (1707 – 1769), naturalna i szczególnie ukochana córka króla Augusta II Mocnego, nigdy nie zamieszkała w nieborowskim pałacu, lecz tam właśnie, od 1735 r. znalazł się jej wspaniały portret, powstały w warsztacie Antoine’ a Pesne’a. Ten nadnaturalnej wielkości wizerunek – zawieszony stale na centralnej ścianie Salonu Czerwonego (zwanego w XVIII stuleciu „Gościnnym”) na pierwszym piętrze pałacu – przywiozła z Drezna (lub Berlina) zaprzyjaźniona z portretowaną Fryderyka Karolina von Vitzhum – Eckstäd Lubomirska, właścicielka Nieborowa w latach 1723 – 1736.

Anna Orzelska, wedle opisu hrabiego Manteuffla – ministra gabinetu saskiego (1725) – była „szatynką o kibici bardzo wysmukłej i wzrostu ponad średniego”, o „oczach czarnych, pięknych i pełnych wyrazu, włosach bujnych w pięknym kasztanowym kolorze, ramionach ślicznie toczonych, buziaku jak malina”. Kochała kolor niebieski, konsekwentnie przenosząc go nie tylko na własne suknie, lecz także na liberię, pojazdy, uprząż, wystrój zamieszkałych przez nią pokojów; nawet darowany jej przez królewskiego ojca pałac w Warszawie miał pomalowany na niebiesko dach (stąd zwano go Pałacem Błękitnym).

Kolor niebieski dominuje oczywiście w całopostaciowym konterfekcie Orzelskiej, zarówno w partii parkowego pejzażu francuskiego, jak i (a może przede wszystkim) we wspaniałej sukni. Młoda, zalotna kobieta na prawej ręce trzyma małego pieska wraz z laseczką zawieszoną na wstążce, lewą zaś dotyka fałdów stroju.

Podobno ukazuje się, bez wyraźnej przyczyny, przemieszczając się bezgłośnie na korytarzach drugiego piętra oraz w Salonie Czerwonym nieborowskiego pałacu, o czym miał przekonać się długoletni pracownik muzeum, Jan Bednarek. Oto jego opowieść: „Pamiętam, że było to zimą 1966. – Jakaś konferencja miała być w Nieborowie i pan kurator kazał mi napalić w piecach na drugim piętrze. Dokładałem właśnie do pieca, kiedy w korytarzu pojawił się piesek. Zdziwiłem się, bo przecież psów do pałacu wprowadzać nie wolno, ale że zwierzęta lubię, to zacząłem go wołać – a psina to podbiega, to odchodzi. Wyciągam do niego rękę, a tu nagle otwierają się drzwi od wielkiego herbowego salonu, w progu staje kobieta, piesek biegnie do niej, a ona, wysoka w takiej szerokiej sukni do ziemi, zaczyna iść ku mnie. Aż zimno mi się zrobiło, nie czekałem dłużej, szybko zszedłem na dół.

Pewnie, że ją poznałem – ja już 50 lat pracuję w pałacu – to była Anna Orzelska, której portret wisi w herbowym [salonie]. Słyszałem, że ją czasem można zobaczyć na drugim piętrze, ale sam spotkałem się z nią po raz pierwszy”. Należy tu dodać, że mały piesek oczywiście nie szczeka.

Polecane artykuły

1 / 3
    • Silva Rerum

      Kochankowie z Dębna

      Zamek rycerski w Dębnie koło Tarnowa, perła znakomicie zachowanej architektury obronnej, wzniesiony w latach 1470 – 1480 przez Jakuba Dembińskiego herbu Odrowąż, po 1583 r. przeszedł w posiadanie możnego rodu Tarłów herbu Topór, którzy władali tą rezydenc

      Rysunek przedstawia studium portretowe kobiety. Jest to młoda kobieta ukazana z profilu, ma lekko kręcone włosy, spięte do tyłu. Ma odsłoniętą szyję i fragment pleców.
    • Silva Rerum

      Kasztelanowa z Liwu

      W galerii portretów sarmackich na zamku w Liwie (usytuowanym pomiędzy Mazowszem a Podlasiem) znajduje się olejna podobizna z epoki niemłodej i niezbyt urodziwej kobiety w wydekoltowanej brunatnej sukni, okrytej obszernym szalem (welonem). Jest to tzw. Żół

      Grafika przedstawia widok na budowlę, częściowo zburzoną, stojąca na lekkim wzniesieniu, nad rzeką. Wysoka wieża z lewej strony, wejście w całości, a pozostałe części uszkodzone, zburzone. Po prawej stronie na pierwszym planie drzewo. Są to ruiny Zamku w Liwie.
    • Silva Rerum

      Karoca Białej Damy ze Śmiełowa

      Śmiełów w Wielkopolsce, położony na lewym brzegu Lutyni, wzmiankowany już w 1392 r., od 1784 r. należał do regenta grodzkiego poznańskiego i szambelana królewskiego, Andrzeja Gorzeńskiego herbu Nałęcz, który zlecił architektowi Stanisławowi Zawadzkiemu wz

      Grafika przedstawiająca widok na pałac. Przed budynkiem trawy i rośliny. Jest to pałac w Śmiełowie w stylu klasycystycznym z kolumnadą na froncie.
    • Silva Rerum

      Karliczka z Odrzykonia

      Warowny zamek Kamieniec w Odrzykoniu, należący kolejno do rodów Kamienieckich, Bonerów, Firlejów i Skotnickich (dwa ostatnie toczyły zacięte spory o mur graniczny, co zainspirowało Aleksandra Fredrę do napisania Zemsty), podupadł dopiero wskutek zniszczeń

      Pożółkła fotografia. Przedstawia ruiny budowli na wzgórzu porośniętym trawą. Są to ruiny zamku Kamieniec w Odrzykoniu.

    Słowa kluczowe

    Indeks geograficzny

    Indeks chronologiczny