Srebrny okręt pod gdańską banderą

Srebrny okręt pod gdańską banderą

W okresie późnego renesansu, wraz z wyrafinowaną kulturą dworską koncentrującą się szczególnie wokół stołu, rozwinął się zwyczaj używania okazałych pucharów służących do zabaw z winem. Do ich konstrukcji wykorzystywano egzotyczne, kosztowne naturalia (muszle, skorupy kokosa, strusie jaja...), nadawano im wymyślne formy z przedstawieniami ludzi, zwierząt czy przedmiotów. Miały one zabawiać biesiadników swoim kształtem, a często także zaskakiwać ukrytymi funkcjami i innymi niespodziankami.

Obyczaj ten utrzymał popularność przez cały wiek XVII. Ciekawym przykładem takiego naczynia jest puchar w formie okrętu, wykonany przez gdańskiego złotnika Benedicta Clausena w latach 90. XVII w. (przechowywany obecnie w zbiorach Ermitażu). Przedstawia on jednomasztowy okręt, unoszony na falach morskich w których igrają delfiny (zaznaczone w repusowanym reliefie na stopie naczynia). Złotnik drobiazgowo i z dużą wprawą oddał szczegóły budowy okrętu. Wzdłuż burt umieścił dekoracyjny pas roślinnego ornamentu, rufa zdobiona jest ażurowymi wolutami na wzór rzeźbionego pokładu, takielunek wykonano ze srebrnego drutu, a na maszt wciągnięto wydęty wiatrem srebrny żagiel. Na rufie znalazło się pięć srebrnych figurek marynarzy-żołnierzy, z których jeden wspina się do bocianiego gniazda na szczycie masztu.

XVII-wiecznym pucharom-zabawkom często nadawano formę okrętów. Upowszechniły się one zwłaszcza w Norymberdze. Z tego miasta pochodził czynny w Gdańsku złotnik Benedict Clausen, który zapewne od tamtejszych złotników zaczerpnął kształt oraz szczegółowe rozwiązania budowy naczynia. W portowym Gdańsku nie jest to jedyny przykład sięgania do tego typu wzorów; dawne inwentarze Dworu Artusa potwierdzają przechowywanie tam już w XIV w. pucharów o kształtach naśladujących wygląd ówczesnych statków (niestety, żaden z nich nie zachował się do naszych czasów).

Polecane artykuły

1 / 3
    • Silva Rerum

      Nautilus opata Aleksandra Kęsowskiego

      W barokowej sztuce złotniczej obok szlachetnych metali i drogich kamieni równie wysoko ceniono naturalia – rzadkie, egzotyczne muszle, jaja, kły zwierząt, skorupy roślin, koral czy macicę perłową, które pod ręką złotników zmieniały się w bogato zdobione,

      Puchar w kształcie muszli ślimaka, bogato zdobiony złotem. Złota nóżka to postać dziecka - chłopca, który podtrzymuje kielich. Podstawa w kształcie żółwia. Na szczycie dwie postaci małych dzieci, które siedzą na muszli. Jest to puchar nautilus ze zbiorów Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie.
    • Silva Rerum

      Srebrne nalewki – dar Jana III dla carów rosyjskich (1686)

      Jednym z nieodłącznych rytuałów dyplomacji jest wymiana prezentów. Wręczanie, czy to drobnych upominków, czy kosztownych darów, miało sygnalizować przyjazne nastawienie, pomóc w nawiązaniu kontaktów, ocieplić wzajemne relacje, skłonić strony negocjacji do

      Fragment portretu Jana III Sobieskiego w zbroi i wieńcu laurowym na głowie.Król przedstawiony jako starszy mężczyzna. Ma poważną, zadumaną twarz. Na ramiona ma zarzucony płaszcz w kolorze złotym, zapięty broszą z czarnymi kamieniami.
    • Silva Rerum

      Historie miłosne na srebrnych kuflach gdańskich

      Zwyczaj wręczania ślubnych i zaręczynowych prezentów jest bodaj tak stary jak instytucja małżeństwa. Przez stulecia zmieniały się jednak obyczaje i mody dotyczące obdarowywania młodej pary. W XVII-wiecznym Gdańsku wydarzenia te miały bardzo bogatą oprawę,

      Grafika przedstawia amora, trzymającego w prawej i lewej dłoni kwiaty. Stoi w lekkim rozkroku na ścieżce. Za nim pejzaż: skały i drzewa.

    Słowa kluczowe