Stanisław Kostka Potocki

Stanisław Kostka Potocki

O Stanisławie Kostce Potockim (1755 – 1821) – wybitnym polityku i publicyście, archeologu, architekcie–amatorze, pisarzu, mecenasie i teoretyku sztuki, wreszcie kolekcjonerze – pisano wiele, i to zarówno w czasach mu współczesnych, jak i w latach późniejszych. Ze wspomnień pamiętających go osób i z jego własnej korespondencji wyłania się sylwetka człowieka o cechach zróżnicowanych, przy czym organicznie i wręcz paradoksalnie ze sobą zespolonych. I tak hrabia łączył właściwą Potockim pychę z wielką prostotą w stosunkach z ludźmi, libertyńskie umiłowanie swobody z rodzinną statecznością przykładnego męża i ojca, spokój i takt z porywczością, zmiennymi nastrojami i skłonnością do hipochondrii, wreszcie wielkoduszność w sprawach publicznych lub rodzinnych z pewną małostkowością oszczędnego gospodarza. W jego osobowości dominowała postawa estety, umiłowanie piękna i – może przede wszystkim – głębokiej znajomości rzeczy. „Częstokroć patrząc na niego – wspominała po latach Anna z Tyszkiewiczów Potocka, synowa Stanisława Kostki – zdumiewałam się ogromem wiedzy, która opanować może jeden człowiek nic nie zapominając (...). Nieraz słyszałam, jak recytował z pamięci całe księgi Wergilego, przekładając je swobodnie w miarę wygłaszania”. Z równą łatwością rozprawiał w salonach, jak zapewniała Anetka, o „najmodniejszym romansie, reformie rządów, kabałach politycznych, wartości jakiegoś dzieła, planach publicznej budowli, kompozycji obrazu czy osobistych sprawach starego przyjaciela”. Był zadziwiająco wszechstronny, przy czym znajdował czas na wszystko, godząc liczne i ważne funkcje publiczne z działalnością pisarską, naukową, mecenasowską i artystyczną.

Poświęcona hrabiemu ikonografia jest bogata: obejmuje malarstwo, rysunek, grafikę, a także rzeźbę i numizmatykę. Wśród licznych dzieł graficznych za najlepsze uważa się miedzioryt punktowany Jana Ferdynanda Gotfryda Krethlowa, wykonany w Warszawie w 1819 r. ze sporządzonego tamże, zapewne z natury, rysunku Ludwika Letronne’a. Sztych odznacza się typową dla tego grafika dokładnością, sumiennością i wirtuozerią techniczną, wyrażającą się w światłocieniowym modelunku twarzy, delikatności zawiązanej na szyi chustki, miękkości aksamitu płaszcza, puszystości futra czy połysku jedwabnej wstęgi orderowej. Na neutralnym owalnym tle powstała całość tyleż wyważona, co elegancka, objaśniona u dołu kaligraficznym podpisem. Krethlow otrzymał za swoje dzieło srebrny medal, zaś rysunek Letronne’a, przechowywany ongiś w Wilanowie, nie zachował się.

Opisany miedzioryt kopiowali w technice litografii artyści polscy i obcy, np. Bernard Romain Julien, Teofil Mielcarzewicz, Ludwik Horwart, Adam Grabowski.

Polecane artykuły

1 / 3
    • Silva Rerum

      Stanisław Kostka Potocki i kult Sobieskiego w Wilanowie

      Ścisły związek z królem Janem III Sobieskim stanowił szczególny atut pałacu wilanowskiego i powód do chluby w zasadzie dla wszystkich jego późniejszych właścicieli. Wśród nich szczególnie wybija się jedna postać, a mianowicie Stanisław Kostka Potocki, pan

      Portret mężczyzny w średnim wieku, który ma duże, jasne błyszczące oczy i pogodny wyraz twarzy. Na głowie ma szarą perukę. Ubrany jest w ciemny kaftan, białą bluzkę i białą chustkę pod szyją. Jest to Stanisław Kostka Potocki.
    • Silva Rerum

      Aleksandra z Lubomirskich Potocka – polska wolnomularka

      Masoneria wywodząca się z tradycji średniowiecznych rzemieślników i budowniczych katedr miała w swych brytyjskich początkach charakter stricte męski. Zarezerwowana była dla elity gentlemanów spełniających określony wzór osobowy. Utożsamianym z pierwiastki

      Portret kobiety z długimi włosami i lokami upiętymi do tyłu. Kobieta w ciemno zielonej sukni z dekoltem. Na szyi ma zawieszony łańcuch z maską. Kobieta patrzy do góry. Obraz ujęty w złotą ramę z motywami roślinnymi. Jest to Aleksandra Potocka z Lubomirskich.
    • Silva Rerum

      Spisek masoński państwa Potockich

      Ciekawostką związaną z wolnomularską parą – Stanisławem Kostką i Aleksandrą Potockimi – i jej masońskim światem jest pewien zabawny epizod z udziałem ich synowej – Anny z Tyszkiewiczów Potockiej, od 1805 roku żony ich syna Aleksandra. Można by wręcz powie

      Litografia przedstawia popiersie kobiety w jasnej, przewiewnej sukni, która ma na głowie bogato marszczony czepiec i narzucony welon. Kobieta w średni wieku, o dużych ciemnych oczach. Włosy zakręcone w loki. Pod portretem napis. Jest to portret  Anny z Potockich Wąsowiczowej.

    Słowa kluczowe