Teresa Kunegunda Sobieska w Wenecji

Teresa Kunegunda Sobieska w Wenecji

Teresa Kunegunda Sobieska, jedyna zachowana przy życiu córka Jana III i Marii Kazimiery, dzięki małżeństwu z elektorem bawarskim Maksymilianem II Emanuelem, stała się władczynią jednego z najpotężniejszych państw Rzeszy. Została nią w szczególnym dla Bawarii czasie: małżonek – elektor, po długim pobycie w Brukseli jako namiestnik Niderlandów Hiszpańskich, po powrocie do Monachium w 1701 r. uwikłał się w wojnę o sukcesję po Karolu II, co w efekcie doprowadziło do wygnania pary elektorskiej z kraju i rozdzielenia jej na ok. 10 lat, od sierpnia 1704 r. do wiosny 1715 r.

Teresa Kunegunda wobec braku możliwości powrotu do Bawarii i do pozostawionych tam dziesięciorga dzieci osiadła w Wenecji, utrzymując z mężem regularny kontakt korespondencyjny. Pisanie listów stało się dla „Teresienki” absorbującym zajęciem; czynność tę uwieczniono w ikonografii elektorowej, a konkretnie w miedziorycie działającego w Augsburgu Johanna Jakoba Kleinschmidta (1687–1772), na podstawie rysunku bawarczyka Cosmasa Damiana Asama (1686–1739). Rycina przedstawiająca Teresę Kunegundę jako wierną Penelopę znalazła się jako ilustracja w wydanym w 1715 r. w Monachium panegirycznym dziele Fortitudo Leonina ni utraque fortuna Maximiliani Emmanuelis palatini Rheni poświęconym elektorowi i nawiązującym do rozłąki małżonków.

Rozbudowana i obfitująca w symboliczne treści kompozycja wyobraża elektorową w weneckim pałacu siedzącą w fotelu z wysokim oparciem, przy stole ozdobionym rzeźbionymi lwami. W prawej dłoni trzyma ona ptasie pióro, pisząc na karcie papieru: Penelope Ulyssi Hanc tua. Teresa Kunegunda przedstawiona tu została jako atrakcyjna i elegancka młoda kobieta we fryzurze przetykanej perłami, w wydekoltowanej sukni i w płaszczu gronostajowym, w którego fałdach rozpościerających się na posadzce siedzi mały piesek (symbol wierności małżeńskiej). Wnętrze komnaty sprawia wrażenie zatłoczonego, głównie przez siedem portretów (popiersi w owalach), zawieszonych na ścianie i przedstawiających Maksymiliana II Emanuela oraz dzieci. Trzy z tych wizerunków odbijają się fragmentarycznie w owalnym, okazałym zwierciadle, nieprzypadkowo umieszczonym na przeciwległej ścianie (lustro symbolizuje tu cnoty elektorowej: wierność małżeńską, pobożność, hojność i wytrwałość). Komnata otwiera się dużym przeszklonym oknem na Wenecję, z fragmentem kościoła Santa Maria della Salute i Canale Grande z płynącymi gondolami. Nad oknem zawieszone są dwa kartusze z herbami Bawarii i Rzeczypospolitej Obojga Narodów, pod wspólną mitrą elektorską. Wyżej na gzymsie znajduje się napis: Ulysses Penelope. Miedzioryt Asama-Kleinschmidta jest niewątpliwie najbardziej interesującym dziełem graficznym wśród XVIII-wiecznych rycin poświęconych Teresie Kunegundzie. Wypada dodać, że elektorowa po śmierci męża w 1726 r. powróciła do Wenecji, gdzie żyła w swoim pałacu otoczona ulubionymi drobiazgami i rodzinnymi portretami. Zmarła tam 10 marca 1730 r., pochowano ją w podziemiach kościoła Teatynów w Monachium.

 

 

Polecane artykuły

1 / 3
    • Silva Rerum

      Poznańskie fajerwerki Teresy Kunegundy Sobieskiej

      Z ciężkim sercem opuszczała Warszawę (jak się okazało, na zawsze) ukochana i rozpieszczana jedynaczka królewskiej pary, Teresa Kunegunda Sobieska (1676 – 1730), zwana przez ojca pieszczotliwie „Pupusieńką”. Wyjeżdżała - jako zaślubiona per procura 15 sier

      Rycina przedstawia poznański fajerwerk na cześć Teresy Kungundy Sobieskiej. Scena rozgrywa się w ogrodach królewskich. Na pierwszym planie widać dwóch mężczyzn, którzy wystrzelają fajerwerki.
    • Silva Rerum

      Sobieska Teresa Kunegunda

      Sobieska Teresa Kunegunda (1676 – 1730), córka króla Jana III, elektorowa bawarska. Urodzona na Wawelu, w miesiąc po koronacji pary królewskiej. Po śmierci starszej siostry, Adelajdy (1677), pozostała jedyną córką Sobieskich, którzy nazywali ja pieszczotl

      Grafika przedstawia wnętrze pałacowe. Pośrodku pokoju, na wysokim krześle z oparciem, siedzi młoda kobieta w długiej sukni i płaszczu. Jest to Teresa Kunegunda Sobieska w Wenecji. Kobieta pisze coś przy stole. Na ścianie, nad stołem portrety kobiet i mężczyzn w owalnych ramach. Centralnie, w oddali okno i widok na miasto. Z prawej strony postument na którym znajduje się zwierciadło.
    • Silva Rerum

      Maksymilian II Emanuel (1662 – 1726), zięć Jana III

      Maksymilian II Emanuel (1662 – 1726), elektor bawarski w latach 1679 – 1705 oraz 1714 – 1726, pochodził z rodu Wittelsbachów. Syn Ferdynanda i Adelajdy Henryki sabaudzkiej, po ojcu odziedziczył spore zasoby finansowe (kilkanaście milionów talarów!), które

      Kserokopia grafiki w owalnej ramie. Na ciemnym tle portret mężczyzny w peruce na głowie, w stroju historycznym. Mężczyzna jest młody, ma orli nos. Patrzy na wprost widza. Jest to portret Maksymiliana II Emanuela.

    Słowa kluczowe