W honor domu jego - zamek Krzyżtopór i jego fundator Krzysztof Ossoliński

W honor domu jego - zamek Krzyżtopór i jego fundator Krzysztof Ossoliński

Położony w miejscowości Ujazd zamek Krzyżtopór, jest jednym z najbardziej niezwykłych założeń pałacowych, który do czasu powstania Wersalu był największą rezydencją w Europie. Ten będący wyrazem potęgi i magnackiej dumy obiekt, został wybudowany przez wojewodę sandomierskiego Krzysztofa Ossolińskiego. Zapatrzony we włoskie wzorce, Ossoliński nakazał wzniesienie swojej siedziby w formie palazzo in fortezza. Krzyżtopór spełniał zarówno funkcję reprezentacyjną, pałacową jak i obronną. Nieznany z nazwiska architekt wywiązał się z tego zadania znakomicie. Monumentalny kompleks został otoczony nowoczesnym systemem umocnień bastionowych typu nowowłoskiego. Oprócz pięciu bastionów przystosowanych do ognia artyleryjskiego, elementami obronnymi był otaczający mur, ufortyfikowana brama oraz otaczająca pięcioboczną fortyfikację głęboka fosa.

Budowla wzbudzała podziw i zachwyt. Nie może to dziwić, jest to bowiem prawdziwa zagadka astronomiczna. Miała posiadać tyle okien, ile dni w roku, tyle pokoi, ile tygodni w roku kalendarzowym, sal zaś tyle, ile pór roku i kwartałów. O wspaniałości budowli mogą świadczyć informacje o olbrzymim akwarium, które zastępowało sufit jednej z sal czy lustrach i marmurach będących elementem wyposażenia stajni dla koni.

Krzyżtopór to także prawdziwe sanktuarium rodu Ossolińskich o wielowarstwowym programie ideowym. Nazwa zamku wzięła się od wyobrażenia krzyża i topora, które zostały umieszczone wokół bramy wjazdowej. Krzyż był symbolem wiary oraz elementem herbu matki fundatora Dębno. Toporem zaś pieczętowali się Ossolińscy. Inna wersja głosi, że obiekt wziął swoją nazwę od imienia fundatora Krzysztof i jego herbu Topór, stąd pierwsze wzmianki o budowli jako Krzysztoporze. By podkreślić starodawność rodu, zaprojektowano niezwykłą galerię przodków. Czterdzieści portretów antenatów Krzysztofa Ossolińskiego umieszczono na dziedzińcu w kształcie elipsy. Niestety malowidła dawno już wyblakły, ale do dnia dzisiejszego widnieją sgrafitowe inskrypcje.

Prace w krzyżtoporskiej rezydencji ukończono w 1644 roku. Niestety pełnią blasku świeciła ona nieco ponad dwadzieścia lat. Potop szwedzki doprowadził do upadku wspaniałą budowlę, która do dnia dzisiejszego przetrwała jako malownicza, acz nadal monumentalna i wywierająca wrażenie ruina.

Polecane artykuły

1 / 3
    • Silva Rerum

      Krzyżtopór

      Zamek Krzyżtopór to jeden z tych obiektów, które trzeba analizować w różnych płaszczyznach. Pierwsza to sfera metafizyczna, opierającą się na określonej symbolice, która miała dla koncepcji budowli fundamentalne znaczenie. Druga – ideologiczna (polityczna

      Kolorowe zdjęcie współczesne. Przedstawia widok na ruiny zamku w okresie letnim. Jest to Zamek Krzyżtopór w Ujeździe.
    • Silva Rerum

      Zamek w Olesku

      Najstarsza wzmianka o Olesku – grodzie – horodyszczu Rusi Halickiej, wzniesionym na samotnej skale pośród rozległych pól, stawów i moczarów, w miejscu obronnym ukształtowanym przez samą naturę – pochodzi z r. 1366, z czasów Kazimierza Wielkiego. Właścicie

      Grafika przedstawia wzgórze na którym znajduje się zamek. Po prawej stronie kościół. Na pierwszym planie krzewy, trawy, drzewa i pasące się zwierzęta. Jest to widok zamku w Olesku.
    • Silva Rerum

      Zanim był Wilanów, czyli rezydencja Jana Sobieskiego w Jaworowie

      Wśród wielu rezydencji położonych na ruskich ziemiach dawnej Rzeczpospolitej, król Jan III Sobieski wyjątkowym sentymentem darzył dwór w Jaworowie. Była to jego pierwsza samodzielna posiadłość, którą u progu swego dojrzałego życia otrzymał w dziale po ojc

      Czarno-biała reprodukcja. Przedstawia dwór w Jaworowie (widok od północnego-zachodu). Fotografia pochodzi z czasopisma rolniczo-przemysłowego „Rolnik 1867-1937” wydawanego we Lwowie.
    • Studia Wilanowskie

      Program ideowy sal sejmowych na Zamku Królewskim w Warszawie w czasach Jana III

      Studia Wilanowskie, 1977 r. T. INajwiększym i najbardziej znaczącym artystycznie przedsięwzięciem budowlanym za Jana III na Zamku była przebudowa sal sejmowych. O zasadniczej zmianie zadecydowało przeniesienie Izby Poselskiej z przyziemia dawnego Domu Wie

      Rysunek przedstawia portal. Przy kolumnach stoją dwie postaci młodych mężczyzn. Pośrodku napis Studia Wilanowskie. Nad portalem dwa amorki podtrzymujące wieniec. W zwieńczeniu portret mężczyzny w owalnej ramie.

    Słowa kluczowe