The Royal Families of Sobieski and Stuart

Works on display

Magnificent works of art from a private collection – portraits, engravings, and objects that once belonged to a royal couple. Among them, one stands out – the prayer book of Mary, Queen of Scots, featuring a inscription written in her own hand. Soon, you’ll be able to see it all with your own eyes.
Discover!

Exceptional Works of Art in the Sobieski and Stuart Exhibtion

Clementina Sobieska-Stuart

Who was the granddaughter of King John III and Marie Casimire?
Read more

Sobieski’s Salute

– a Traditional Scottish Musical Piece
Read more

Press materials

The Sobieskis and Stuarts – the Splendour and Spectre of the Crown

Have a look at our shop

1 / 3

    Directors: 
    Paweł Jaskanis, Magdalena Całka, Piotr Górajec, Dorota Folga-Januszewska

    Curators: 
    dr Marta Gołąbek, Alicja Łoboda, Agnieszka Pawlak, Michał Witkowski

    Consultants to the exhibition: 
    prof. Edward Corp, Piotr Piniński

    Selection of musical pieces presented at the exhibition: 
    dr Aneta Markuszewska

    Authors of the texts:
    prof. Edward Corp, dr Marta Gołąbek, Elżbieta Grygiel, dr Ewa Korpysz, dr Aneta Markuszewska, Małgorzata Myślicka, Piotr Piniński, Michał Witkowski

    Exhibition website: 
    Marcin Wielgo

    Exhibition design and visual identification: 
    ONTO Studio: Kaja Nosal i dr Anna Wręga

    COOPERATION:
    Conservation and Prevention Department:
    Ireneusz Bazelak, Katarzyna Braun, Joanna Dziduch, dr Anna Guzowska, Tomasz Majcherek, Witold Michałowski, Marya Nawrocka-Mierzwa, Roman Orłowski, Magdalena Pasternak-Zabielska, Renata Pieniek, Irma Fuks-Rembisz, Michał Rogoziński, Szymon Wawrzonkiewicz

    Museum Education Department: 
    Ewa Behrens-Nowakowska, Marta Grzymkowska-Ciechańska, Nela Kokoszka, Dobrawa Kowalska, Katarzyna Pietrzak, Paulina Szulist-Płuciniczak

    Social Communication Department: 
    Elżbieta Grygiel, Katarzyna Kowalska, Marcin Wielgo

    Historical Reenactment and Sales Department:
    Anastazja Bierzgalska, Marcin Chmieliński, Maria Gintrowska, Monika Krajewska, Norbert Sokołowski, Rafał Wach

    Audience Service Department: 
    Mateusz Piskozub, Dominika Pliszka, Elżbieta Podgórska oraz osoby nadzorujące ekspozycję

    Head Registrar:
    Karolina Alkemade, dr Piotr Czerkwiński, Ewa Kulik

    Economic and Financial Department: 
    Katarzyna Choińska, Agnieszka Jastrzębska, Marzena Kamińska, Elżbieta Kuik-Sobiech, Waldemar Nowak, Beata Ruszkarska, Anna Elżbieta Zaborska

    Documentation and Digitalization Department:
    Łukasz Brutkowski, Agnieszka Indyk, Bartosz Hamera, Ewa Jakubowska-Smagieł, Anna Karwowska-Konopa, Jarosław Kulpiński, Martyna Miroszewska, Ewa Mostowicz-Kapciak, Zbigniew Reszka, Krzysztof Sirko, Bartłomiej Stasiak

    Labour Resources Department: 
    Marta Malesa, Małgorzata Ordakowska, Ewa Pisarewicz

    Administration Department: 
    Hubert Fijołek, Iwona Łopaciuk, Renata Mazur, Kamila Misiejuk, Anna Ostrowska, Agnieszka Szewczyk, Monika Tyc

    Architecture and Environment Department: 
    Maciej Bałaż, Paweł Baranowski, Adam Cejmer, Krzysztof Grzywacz, Paweł Kot, Pavlo Khomiakov

    Accessibility:
    Fundacja Wielozmysły: Natalia Szemis, Iwo Kondefer, Monika Matusiak-Kondefer, Adrianna Lau, Kamila Albin; Katarzyna Kociukiewicz; Magdalena Karpowicz MJK Krawiectwo Artystyczne; Dostępni.eu: Konrad Kozłowski, Franciszek Krogulski; Aleksandra Sztajerwald, Marta Walewska

    Design of the coats of arms included in the ‘Family Connections’:
    prof. Barbara Widłak

    Translations: 
    dr Antoni Górny, dr Aneta Markuszewska, zespół Muzeum

    Exhibition production:
    Perfect Events, Design Your Wall, Eidotech, LightWorks, Custom Cube

    Security is provided by the Palace Guard

    Special thanks to: 
    dr Ewa Anna Augustynowicz, Paula Blando, prof. Francesca de Caprio, dr Francesca Ceci, Leszek Cepiel (Akwinata), Damian Dudek, prof. Robert Frost, Anna Justyna Gołąbek-Asikainen, Anna Kowalewska, Maria Teresa Lambiase Bellizia, prof. Chiara Mazzocchi, Konrad Pyzel, Michał Ratajczyk, prof. Aleksandra Skrzypietz, Krzysztof Śmich, Łucja Nowak-Wróblewska

    The Overture (Symphony) from Leonardo Vinci’s Gismondo, re di Polonia is played in the space opening the exhibition. 
    Performers: {oh!} Historical Orchestra conducted by Martyna Pastuszka

    The flower composition was arranged by: 
    Kamila Domańska, Rafał Myszkowski, Izabela Orzeł / Garden Department

    The reconstruction of Clementina’s gown, based on the portrait by William Mosman (1733): 
    Elżbieta Dunin-Wąsowicz / Historical Reenactment and Sales Department

    The works of art presented at the exhibition come from private collections and from: 
    Muzeum Archidiecezji Warszawskiej, Muzeum Narodowego w Kielcach, Muzeum Narodowego w Warszawie, Rzymskokatolickiej Parafii Katedralnej pw. św. Jana Chrzciciela we Wrocławiu, Zamku Królewskiego w Warszawie-Muzeum Rezydencji Królów i Rzeczypospolitej

    The exhibition was made possible thanks to financial support from the Ministry of Culture and National Heritage.