Kaznodzieje pierwszej połowy XVIII wieku wobec magii i czarów. Wokół kulturowych uwarunkowań przepowiadania staropolskiego

Kaznodzieje pierwszej połowy XVIII wieku wobec magii i czarów. Wokół kulturowych uwarunkowań przepowiadania staropolskiego

Dydaktyczna, a więc i normatywna rola przepowiadania kaznodziejskiego jest jego uniwersalną i główną funkcją bez względu na epokę. Tego rodzaju perspektywa zmuszała pokolenia homiletów do szukania rozwiązań umożliwiających skuteczną komunikację z odbiorcą i konstruowanie w zgodzie z takim założeniem zasad tworzenia prozy kaznodziejskiej. Musiała być ona zgodna z obowiązującą w Kościele teologią i pozostawać w związku z realiami, w jakich żyli odbiorcy komunikatu kaznodziejskiego[1]. Efektem tego rodzaju uwarunkowań była topika łącząca przepowiadanie wszystkich epok, a jej ewolucję i modyfikacje można śledzić ze względu krąg społeczno-kulturowy, w jakim funkcjonowała. Powstaje pytanie, jaką rolę mogły w tej topice pełnić odwołania do magii i czarów, zwłaszcza w kaznodziejstwie staropolskim. 

Należy podkreślić, że miejsce magii i czarów w kaznodziejstwie nie może być rozpatrywane w oderwaniu od pragmatyki tego gatunku. I w tym kontekście warto zaznaczyć, że nie były to, wbrew temu co się często pisze, szczególnie istotne dla kaznodziejów tematy. Pomyłka bierze się m.in. z mylenia rozważań teologicznych, duszpasterskich[2] czy z zakresu prawa kanoniczego, gdzie o czarach i magii pisano więcej z przepowiadaniem słowa. Funkcję tej tematyki w kazaniach należy chyba postrzegać raczej marginalnie, jako wątki auksyliarne wobec pewnych ujęć topicznych. Trzeba dodać, że bez wątpienia były okresy historyczne, kiedy czarom i magii poświęcano więcej uwagi, a duchowni koncentrowali swoje wysiłki na ukazaniu zgubnego wpływu uprawiania praktyk magicznych czy czarnoksięstwa.

Przykładem staropolskiego oratora, który podejmował temat magii i czarów może być siedemnastowieczny dominikanin Fabian Birkowski (1566–1636)[3] postrzegany często, jako następca Piotra Skargi, kaznodzieja nadworny Władysława IV Wazy. Ten wybitny kaznodzieja wczesnego baroku w swoich Kazaniach na niedzielę i święta doroczne zamieścił dwa przepowiadania: Na niedzielę I w post wielki. Na tęż niedzielę kazanie wtóre iż czarnoksięstwo grzech jest wielki oraz Na III Niedzielę postu wielkiego. Kazanie pierwsze. 1. Iż wymówki czarnoksiężników płonne, 2. Jako i których lekarstw używać przeciwko czarom[4]. Warto jednak od razu podkreślić, że mimo iż oba teksty zostały umiejscowione w rytmie roku liturgicznego, jak każdą homilię otwiera je perykopa biblijna oraz cechuje struktura typowa dla kazania, to w rzeczywistości należy je rozpatrywać jak traktaty teologiczne. Birkowski w obu swoich tekstach, stosując charakterystyczną dla epoki metodę erudycyjną, odwoływał się do toczącej się w Europie Zachodniej polemiki na temat czarów, magii, nauk tajemnych, astrologii, alchemii, czy oneirokrytyki. Perspektywa Birkowskiego była oczywiście charakterystyczna dla nauczania Kościoła katolickiego i krytyczna wobec wymienionych praktyk. Prezentując stanowisko z pozycji autorytetu instytucji Kościoła, Birkowski piętnował błędy i niebezpieczeństwa związane z uprawianiem praktyk magicznych. Co ciekawe, przygotowując swój tekst dominikanin najprawdopodobniej sięgnął do wydawanych w XVI i na początku XVII w. dzieł poświęconych magii, alchemii czy czarnoksięstwu. Odwoływał się m.in. do tłumaczenia Stanisława Ząbkowica Młota na czarownice wydanego w 1614 r.[5], traktatu antyastrologicznego Co trzymać o wróżbie gwiazdorskiej zamieszczonego w Zwierciadle rocznym pióra Szczęsnego Żebrowskiego z 1603 r.[6], czy wreszcie pochodzących z końca XVI stulecia dzieł Stanisława Poklateckiego poświęconych magii, alchemii i snom[7]. Powoływał się również na autorytety wywodzące się z kręgu myślicieli katolickich m.in. Hiszpanów Alfonsa de Castro (14595–1558), demonologa Martian del Rio (1551–1608) czy żyjących w XV w. niemieckich dominikanów Jakoba Sprengera (1436–1495) i Heinricha Krammera (ok.1430–1505). Czarnoksięstwo było przez Birkowskiego utożsamiane z jednej strony z przyrodoznawstwem, choć w wersji związanej przede wszystkim z astrologią, z drugiej strony z zabobonem i gusłami wpisanymi w tradycję ludową. Co ciekawe, wykazując związki czarnoksięstwa z diabłem, pisał o własnych doświadczeniach związanych z praktyką wypędzania duchów[8].

Kazania Birkowskiego są pasjonującym przykładem piśmiennictwa nie tyle kaznodziejskiego co raczej teologicznego z silnym zacięciem polemicznym. Ich lektura wskazuje jednak na potencjalne wielkie możliwości tkwiące w tego rodzaju rozważaniach w realiach kultury społeczeństwa staropolskiego. Zaskakuje fakt, że nie było kontynuacji ujęć zaproponowanych przez Birkowskiego w późniejszym kaznodziejstwie.

W pierwszej połowie XVIII w. kaznodziejstwo staropolskie przeżywało dynamiczny rozwój, który stopniowo za sprawą rosnącej kompetencji retorycznej i poziomu wykształcenia duchowieństwa przechodził z ilości w jakość. Wydaje się, że często i mechanicznie krytykowany przez badaczy niski poziom prozy kaznodziejskiej powinien zostać zreinterpretowany, jako ważny przejaw kultury Rzeczypospolitej epoki saskiej, widziany w kategoriach antropologicznych. Kaznodziejstwo w XVIII w. zmieniło charakter co wynikało przede wszystkim z rosnącej skali jego oddziaływania. Liczba kaznodziejów i drukowanych przez nich dzieł była wielokrotnie większa niż np.: w XVI stuleciu. Formy przekazu kaznodziejskiego zmieniły się z uwagi na zapotrzebowanie społeczne, rosła rola ujęć panegirycznych, czego wyrazem była popularność oracji pogrzebowych czy kazań okazjonalnych głoszonych i publikowanych przy okazji wielkich wydarzeń publicznych świeckich i kościelnych[9]. Praktycznie zanikły kazania katechizmowe, w odwrocie były homilie, z uwagi na dominację Kościoła katolickiego nie uprawiano kaznodziejstwa polemicznego czerpiącego z teologii kontrowersyjno-polemicznej[10]. Kultura sarmacka silnie zrytualizowana, manifestująca się za pośrednictwem komunikacji wizualnej, którą z rozmachem rozwijano, nie potrzebowała subtelnych analiz intelektualnych, ale spektakularnych przeżyć związanych z emocjami, wzruszeniem, podziwem. W dobie europejskiego wczesnego oświecenia w Rzeczypospolitej wciąż królowała wrażliwość i estetyka barokowa, tym obfitsza, że ubarwiona sarmackim wschodnim kolorytem, z czym można chyba też wiązać słabość ówczesnych Polaków do barokowej obfitości i formalizmu.

Opisana sytuacja miała związek z obecnością refleksji na temat czarów i magii w kaznodziejstwie. Analiza przepowiadania najważniejszych kaznodziejów epoki saskiej, a nawet wczesnej epoki stanisławowskiej, wskazuje, że nie było kontynuacji ujęć jakie proponował w XVII w. Birkowski. Zagadnienia związane z magią nie stały się przedmiotem cyklów przepowiadania, nie sięgali po ten temat znani kaznodzieje epoki. Problematyka czarów i magii obecna była w dyskursie kaznodziejskim marginalnie, jej rola ograniczona została do egzemplów, a nawet figur retorycznych.

Tego rodzaju ujęcia można odnaleźć w kazaniach przedstawicieli wszystkich zgromadzeń zakonnych oraz u księży diecezjalnych. Pijar Samuel Wysocki[11] (1706–1771) zasłynął opublikowanym w 1740 r. swoistym podręcznikiem wymowy Orator Polonus[12]. W tym obszernym dziele zebrane zostały traktowane jako wzory publicznie wygłaszane oracje polityczne. W latach 1762–1768 opublikował ważniejszy dla kaznodziei podręcznik Nauki, homilie i materie kazań na wszystkie w całym roku dni święta ku większej Boga chwale…[13]. W żadnym z jego opracowań nie można jednak odnaleźć ujęć porównywalnych z Birkowskim. Co symptomatyczne największą częścią dorobku Wysockiego były kazania pogrzebowe, a o renomie pijara świadczył fakt ich wygłaszania na uroczystościach pogrzebowych przedstawicieli najważniejszych rodów magnackich Rzeczypospolitej.

Innym przykładem może być dorobek reformaty Antoniego Węgrzynowicza (1658–1721)[14]. Ten wybitny i płodny kaznodzieja specjalizujący się w przepowiadaniu mariologicznym, obok zbiorów kazań był autorem traktatów teologicznych poświęconych kultowi maryjnemu, które spisał po łacinie w przekonaniu o możliwości upowszechnienia swoich rozważań w Europie. W dorobku Węgrzynowicza, podobnie jak u Wysockiego, nie było kazań poświęconych zagadnieniom związanym z czarami i magią[15].

W prezentowanym kontekście warto zwrócić uwagę na działalność kaznodziejską jezuitów. Za jednego z najpoczytniejszych w epoce saskiej reprezentanta Towarzystwa Jezusowego uważany jest Kacper Balsam (1715–1760), lwowski kaznodzieja pochodzenia ormiańskiego[16]. Balsam był autorem kazań, w których odnosił się nie tylko do problematyki religijnej, znany był także z przepowiadania dotyczącego kwestii społecznych. W jego dorobku dominują kazania niedzielne i świąteczne zebrane w sześciu obszernych tomach, częściowo wydanych już po jego śmierci. We wszystkich jego kazaniach wyraźne odwołanie do czarów i magii zostało użyte tylko jeden raz w kazaniu Na uroczystość oczyszczenia NMP zamieszczonym w zbiorze Kazania na święta całego roku…. Biblijny przykład z magami egipskimi, którzy mieli zostać zawstydzeni przez Mojżesza jezuita wykorzystał, jako figurę wplecioną w starannie budowaną amplifikację[17].

Przywołane przykłady obrazują tendencję dominującą w kaznodziejstwie staropolskim pierwszej połowy XVIII w. w odniesieniu do problematyki magii i czarów, ale nie oznacza to, że niemożliwe są odkrycia innego rodzaju ujęć. Badania kazań zachowanych w rękopisie przynoszą bowiem wiele ciekawych nowych ustaleń i zdają się sugerować istnienie również pewnej liczby przepowiadań bezpośrednio dotyczących problematyki czarów. Przyszłe badania w połączeniu z dokładną analizą kazań drukowanych mogą więc zmienić jeszcze przedstawiony obraz. Wydaje się więc, że problem stosunku do czarów i magii w kaznodziejstwie staropolskim można traktować jako otwarte pole badawcze, choć obecny stan refleksji na ten temat zdaje się potwierdzać przedstawioną tezę o marginalnym znaczeniu tego tematu w ówczesnym przepowiadaniu.



Artykuł pochodzi z książki Oświecenie nieoświecone. Człowiek, natura i magia, red. Danuta Kowalewska, Agata Roćko, Filip Wolański, Warszawa 2018, seria Silva Rerum.



[1] U. Borkowska, Badanie pojęć i postaw religijno-moralnych w oparciu o źródła historyczne. Propozycja kwestionariusza, „Roczniki Humanistyczne” 1974, nr 22, z. 2, s. 5–10; M. Brzozowski, Teoria kaznodziejstwa, w: Dzieje teologii katolickiej w Polsce, red. M. Rechowicz, t. 2, cz. 1, Lublin 1975; S. Bylina, Wiara i pobożność zbiorowa, w: Kultura Polski średniowiecznej XIV–XV w., red. B. Geremek, Warszawa 1997; J. A. Drob, Model człowieka wieku XVII w kazaniach Bernarda Gutowskiego, „Roczniki Humanistyczne”, 1981, nr  22, z. 2, s. 75–140; K. Dmitruk, Problemy publiczności literackiej w dawnej Polsce, w: Publiczność literacka i teatralna w dawnej Polsce, red. H. Dziechcińska, Warszawa–Łódź 1985, s. 7–38; B. Geremek, Egzemplum i przekaz kulturowy, w: Kultura elitarna a kultura masowa w Polsce późnego średniowiecza, red. B. Geremek, Wrocław 1978, s. 53–76; P. Grochowski, Nastroje społeczno-religijne pierwszej połowy XVII wieku w świetle pieśni nowiniarskich, „Napis”, seria 12, 2006, s. 22–27; Z. Hadrych, Kazania jako źródło wiedzy o świętych i epoce, „Archiwa, Biblioteki i Muzea Kościelne” 1997, nr 67, s. 383–413; idem, Kazania jako źródło informacji o świętych i epoce, „Archiwa, Biblioteki i Muzea Kościelne” 1998, nr 70,  s. 101–135; Zob też K. Panuś, Zarys historii kaznodziejstwa w Kościele katolickim, cz. 2: Kaznodziejstwo w Polsce od średniowiecza do baroku, Kraków 2001.

[2] A. Derdziuk, Szkoła franciszkańska w polskiej teologii moralnej w XVIII w., „Studia Franciszkańskie” 1996, nr 7, s. 225–268; M. Jabłoński, Teoria duszpasterska (wiek XVI–XVIII), w: Dzieje teologii katolickiej w Polsce, red. M. Rechowicz, t. 2, cz. 1, Lublin 1975, s. 349–357.

[3] E. Ozorowski, hasło „Birkowski Fabian Adam”, w: Słownik Polskich Teologów Katolickich (SPTK), red. H.E. Wyczawski, t. 1, Warszawa 1981, s. 163–165; zob. też A. Jougan, Znaczenie Birkowskiego w homiletyce, Lwów 1901; A. Jankowska, M. Pastuchowa, Barokowa rzeczywistość językiem opowiedziana. (Środki perswazyjne w kazaniach Fabiana Birkowskiego), w: Kreowanie świata w tekstach, red. A.M. Lewicki, R. Tokarski, Lublin 1995, s. 255–266.

[4] F. Birkowski, Kazania na niedziele i święta doroczne… Na święta przedniejsze po dwojgu kazań…, Kraków 1620. Oba kazania czy raczej rozważania teologiczno-duszpasterskie wydane zostały w opublikowanej w 2012 r. edycji opracowanej przez Jerzego Kroczaka zob. F. Birkowski, Kazania o Naukach tajemnych, oprac. J. Kroczak, Wrocław 2012, s. 39–65.

[5] Zob. H. Krӓmer, J. Sprenger, Młot na czarownice. Postępek zwierzchowny w czarach, a także sposób uchronienia się ich, i lekarstwo na nie w dwóch częściach zamykający. Księga wiadomości ludzkiej nie tylko godna i potrzebna ale i z nauką Kościoła powszechnego zgadzająca się. Z pism Jakuba Sprengera i Henryka Instytora zakonu Dominikanów i Teologów w Niemieckiej Ziemi Inkwizytorów po większej części wybrana i na polski przełożona przez Stanisława Ząbkowica Sekretarza Xięcia JM Ostroskiego, kasztelana krakowskiego, Kraków 1614.

[6] Sz. Żebrowski, Zwierciadło Roczne. Na trzy części rozdzielone. Pierwsza ma czas kościelny i politycki opisany. Wtóra, respons na skript Latosów. Trzecia, co trzymać o wróżbie gwiazdarskiej, Kraków 1603.

[7] S. Poklatecki, Pogrom czarnoksięskie błędy, latawców zdrady i alchemickie fałsze jako rozprasza… na ochronę zbawienia ludzkiego wydany. Trzecie Księgi Mojżeszowe położenia 19. Nie chodźcie do czarnoksiężników, ani się o czym pytajcie od wieszczków, abyście się przez nie nie splugawili. Ja Pan Bóg Wasz, Kraków 1595.

[8] Wstęp w: F. Birkowski, Kazania o Naukach tajemnych, s. 20.

[9] J. Niedźwiedź, Nieśmiertelny teatr sławy. Teorie i praktyka twórczości panegirycznej na Litwie w XVII–XVIII w., Kraków 2003; idem, Sylwa retoryczna reprezentacja kultury literackiej XVII i XVIII w., w: Staropolskie kompendia wiedzy, red I.M. Dacka-Górzyńska, J. Partyka, Warszawa 2009, s. 85–97; J.A. Chrościcki, Wiadomości o mecenacie artystycznym magnaterii polskiej na podstawie panegiryków pogrzebowych od XVI do końca XVIII w., „Roczniki Historii Sztuki”,1973, nr 9, s. 147–175; M. Sulejewicz, Panegiryk a komunikacja społeczna w XVIII w. (na przykładzie Janiny… Jakuba Kazimierza Rubinkowskiego), w: Komunikacja i komunikowanie w dawnej Polsce, red. K. Stępniak, M. Rajewski, Lublin 2008, s. 207–214.

[10] K. Panuś, Zarys kaznodziejstwa…, s. 362–369.

[11] J. Wysocki, Wysocki Sebastian Samuel, w: PSTK, t. 4, Warszawa 1983, s. 482–484.

[12] S. Wysocki, Orator Polonus aliquot instructionibus de comitiis, legationibus, militia, politica, deinde occasionibus ibidem dicendi, modus, materii, exemplis et suplementis informatus … Juventuti Scholas Pias frequentanti in exemplar propositus per…, Warszawa 1740.

[13] S. Wysocki, Nauki, homilie i materie kazań na wszystkie w całym roku dni święta ku większej Boga chwale… dla pożytku dusz ludzkich pasterzów i ich kaznodziejów przysługi napisane… , t. 1–3, Warszawa 1762–1768.

[14] G. A. Wiśniowski, Węgrzynowicz Antoni Andrzej, w: PSTK, t. 4, Warszawa 1983, s. 412–414.

[15] Zob. A. Węgrzynowicz, Kazań niedzielnych księga pierwsza to jest siedem trąb z Objawienia Jana świętego przeciwko siedmiu głównym grzechom napisane, Kraków 1708; idem, Kazań niedzielnych księga wtóra albo siedem kolumn domu pobożności, to jest o siedmiu cnotach chrześcijańskich, Częstochowa 1713; idem, Kazań niedzielnych księga trzecia o czterech rzeczach ostatecznych, Warszawa 1714.

[16] L. Grzebień, Balsam Kacper, w: PSTK, t. 4, Warszawa 1981, s. 93–94; S. Bednarski, Balsam Kacper, w: PSB, t. 1, s. 242–243; J. Bazydło, Encyklopedia katolicka, t. 1, kol. 1288. O popularności i uznaniu, jakim cieszył się Balsam, może świadczyć fakt, że znaczna część jego kazań została opublikowana w zbiorach wydanych po jego śmierci.

[17] K. Balsam, Kazania na święta całego roku, t. 1–2, Poznań 1762–1764, s. 101.


Bibliografia

Źródła:

Balsam K., Kazania na święta całego roku, t. 1–2, Poznań 1762–1764.

Birkowski F., Kazania na niedziele i święta doroczne… Na święta przedniejsze po dwojgu kazań…, Kraków 1620.

Birkowski F., Kazania o Naukach tajemnych, oprac. J. Kroczak, Wrocław 2012.

Krӓmer H., Sprenger J., Młot na czarownice. Postępek zwierzchowny w czarach, a także sposób uchronienia się ich, i lekarstwo na nie w dwóch częściach zamykający. Księga wiadomości ludzkiej nie tylko godna i potrzebna ale i z nauką Kościoła powszechnego zgadzająca się. Z pism Jakuba Sprengera i Henryka Instytora zakonu Dominikanów i Teologów w Niemieckiej Ziemi Inkwizytorów po większej części wybrana i na polski przełożona przez Stanisława Ząbkowica Sekretarza Xięcia JM Ostroskiego, kasztelana krakowskiego, Kraków 1614.

Poklatecki S., Pogrom czarnoksięskie błędy, latawców zdrady i alchemickie fałsze jako rozprasza… na ochronę zbawienia ludzkiego wydany. Trzecie Księgi Mojżeszowe położenia 19. Nie chodźcie do czarnoksiężników, ani się o czym pytajcie od wieszczków, abyście się przez nie nie splugawili. Ja Pan Bóg Wasz, Kraków 1595.

Węgrzynowicz A., Kazań niedzielnych księga pierwsza to jest siedem trąb z Objawienia Jana świętego przeciwko siedmiu głównym grzechom napisane, Kraków 1708.

Węgrzynowicz A., Kazań niedzielnych księga wtóra albo siedem kolumn domu pobożności, to jest o siedmiu cnotach chrześcijańskich, Częstochowa 1713.

Węgrzynowicz A., Kazań niedzielnych księga trzecia o czterech rzeczach ostatecznych, Warszawa 1714.

Wysocki S., Orator Polonus aliquot instructionibus de comitiis, legationibus, militia, politica, deinde occasionibus ibidem dicendi, modus, materii, exemplis et suplementis informatus … Juventuti Scholas Pias frequentanti in exemplar propositus per…, Warszawa 1740.

Wysocki S., Nauki, homilie i materie kazań na wszystkie w całym roku dni święta ku większej Boga chwale… dla pożytku dusz ludzkich pasterzów i ich kaznodziejów przysługi napisane…, t. 1–3, Warszawa 1762–1768.

Żebrowski Sz., Zwierciadło Roczne. Na trzy części rozdzielone. Pierwsza ma czas kościelny i politycki opisany. Wtóra, respons na skript Latosów. Trzecia, co trzymać o wróżbie gwiazdarskiej, Kraków 1603.


Opracowania:

Bazydło J., Encyklopedia katolicka, t. 1, kol. 1288.

Bednarski S., Balsam Kacper, w: Polski Słownik Biograficzny, t. 1, Warszawa–Kraków 1935, s. 242–243.

Borkowska U., Badanie pojęć i postaw religijno-moralnych w oparciu o źródła historyczne. Propozycja kwestionariusza, „Roczniki Humanistyczne”, 22 (1974), z. 2, s. 5–10.

Brzozowski M., Teoria kaznodziejstwa, w: Dzieje teologii katolickiej w Polsce, red. M. Rechowicz, t. 2, cz. 1, Lublin 1975, s. 361–428.

Bylina S., Wiara i pobożność zbiorowa, w: Kultura Polski średniowiecznej XIV–XV w., red. B. Geremek, Warszawa 1997.

Chrościcki J. A., Wiadomości o mecenacie artystycznym magnaterii polskiej na podstawie panegiryków pogrzebowych od XVI do końca XVIII w., „Roczniki Historii Sztuki”, 9 (1973), s. 147–175.

Derdziuk A., Szkoła franciszkańska w polskiej teologii moralnej w XVIII w., „Studia franciszkańskie”, 7 (1996), s. 225–268.

Drob J. A., Model człowieka wieku XVII w kazaniach Bernarda Gutowskiego, „Roczniki Humanistyczne”, 29 (1981), z. 2, s. 75–140.

Dmitruk K., Problemy publiczności literackiej w dawnej Polsce, w: Publiczność literacka i teatralna w dawnej Polsce, red. H. Dziechcińska, Warszawa-Łódź 1985, s. 7–38.

Geremek B., Egzemplum i przekaz kulturowy, w: Kultura elitarna a kultura masowa w Polsce późnego średniowiecza, red. B. Geremek, Wrocław 1978, s. 53–76.

Grochowski P., Nastroje społeczno-religijne pierwszej połowy XVII wieku w świetle pieśni nowiniarskich, „Napis”, seria 12, 2006, s. 22–27.

Grzebień L., Balsam Kacper, w: K. Balsam, Kazania na święta całego roku, t. 1–2, Poznań 1762–1764, t. 4, Warszawa 1981, s. 93–94.

Hadrych Z., Kazania jako źródło wiedzy o świętych i epoce, „Archiwa, Biblioteki i Muzea Kościelne”, 67 (1997), s. 383–413.

Hadrych Z., Kazania jako źródło informacji o świętych i epoce, „Archiwa, Biblioteki i Muzea Kościelne”, 70 (1998), s. 101–135. 

Jabłoński M., Teoria duszpasterska (wiek XVI–XVIII), w: Dzieje teologii katolickiej w Polsce, red. M. Rechowicz, t. 2, cz. 1, Lublin 1975, s. 349–357.

Jankowska A., Pastuchowa M., Barokowa rzeczywistość językiem opowiedziana. (Środki perswazyjne w kazaniach Fabiana Birkowskiego), w: Kreowanie świata w tekstach, red. A.M. Lewicki, R. Tokarski, Lublin 1995, s. 255–266.

Jougan A., Znaczenie Birkowskiego w homiletyce, Lwów 1901.

Niedźwiedź J., Nieśmiertelny teatr sławy. Teorie i praktyka twórczości panegirycznej na Litwie w XVII–XVIII w., Kraków 2003.

Niedźwiedź J.,  Sylwa retoryczna reprezentacja kultury literackiej XVII i XVIII w., [w:] Staropolskie kompendia wiedzy, red I.M. Dacka-Górzyńska, J. Partyka, Warszawa 2009, s. 85–97.

Ozorowski E., Birkowski Fabian Adam, w: Słownik Polskich Teologów Katolickich, red. H.E. Wyczawski, t. 1, Warszawa 1981, s. 163–165;

Panuś K., Zarys historii kaznodziejstwa w Kościele katolickim, cz. 2: Kaznodziejstwo w Polsce od średniowiecza do baroku, Kraków 2001.

Sulejewicz M., Panegiryk a komunikacja społeczna w XVIII w. (na przykładzie Janiny… Jakuba Kazimierza Rubinkowskiego), w: Komunikacja i komunikowanie w dawnej Polsce, red. K. Stępniak, M. Rajewski, Lublin 2008, s. 207–214.

Wiśniowski G. A., Węgrzynowicz Antoni Andrzej, w: Słownik Polskich Teologów Katolickich, t. 4, Warszawa 1983, s. 412–414.

Wysocki J., Wysocki Sebastian Samuel, w: Słownik Polskich Teologów Katolickich, t. 4, Warszawa 1983, s. 482–484.


Polecane artykuły

1 / 3
    • Silva Rerum

      Kaznodzieja gdański i wiktoria chocimska

      Aegidius Strauch (1632–1682) pochodził z Wittenbergi. Studiował na wydziale teologicznym tamtejszego uniwersytetu. Studia ukończył w 1651 r., uzyskując akademicki stopień magistra filozofii. Pozostał na uczelni, gdzie wykładał teologię, historię, matematy

      Grafika przedstawia dwa postumenty na których stoją rzeźby, za nimi dwa obeliski połączone ze sobą wicią roślinną. Na górze podpisy. Jest to brama triumfalna na wjazd króla Jana III Sobieskiego do Gdańska.
    • Silva Rerum

      Magia życia i śmierci w pogrzebowym Teatrum w Rzeczypospolitej w XVIII wieku

      W ciągu XVII w. ceremonia pogrzebowa – mimo swej dramatycznej treści – stawała się jednym z najważniejszych wydarzeń w życiu społeczeństwa Rzeczypospolitej. Apogeum osiągnęła w następnym stuleciu. Była to polska specyfika związana nie tylko ze szczególnym

    • Silva Rerum

      Opowieści czarownic - zeznania oskarżonych o czary

      W Polsce postać czarownicy kojarzona była przede wszystkim z „babą” mającą kontakt z siłami nieczystymi, często będącą „wspólniczką diabła”. Duży wpływ na właśnie takie postrzeganie kobiet oskarżonych o czary miał Kościół. Czarownica wzbudzała strach, uwa

      Karta ze starej księgi. Przedstawia grafikę z ilustracją. Pod grafiką ozdobne napisy. Grafika przedstawia pochyloną, podpierającą się laską starą kobietę, która trzyma w lewej ręce książkę. Kobieta ma długą suknię, długie falowane włosy i bose stopy. Zwraca się w stronę mężczyzny, który stoi z założonymi rękami i na nią patrzy. Obok mężczyzny stoi diabeł, który ściąga mu czapkę z głowy. Po lewej stronie fragment budowli.