Sobiescy i Stuartowie. Maria Klementyna Sobieska, Miguel de Sorelló, 1737

Sobiescy i Stuartowie. Maria Klementyna Sobieska, Miguel de Sorelló, 1737

ryt. Miguel de Sorelló wg rys. Agostino Masucciego
miedzioryt, papier, 1737
Muzeum Narodowe w Warszawie

Twórca ryciny za pomocą szeregu atrybutów przedstawił przywiązanie Marii Klementyny do wiary katolickiej. Królowa klęczy na stopniach ołtarza, w prawej dłoni trzyma modlitewnik, a lewą przyciska do serca. Podnosi wzrok ku monstrancji z chrystogramem, ustawionej na ołtarzu i otoczonej nadnaturalnym światłem. Z boku widoczny jest wysoki świecznik z palącą się świecą, która symbolizuje żarliwą wiarę władczyni. 

Grafika ozdabiała okolicznościowy druk Filippo d’Azona przygotowany z okazji obchodów drugiej rocznicy śmierci królowej, wydany w tym samym roku w Rzymie pod tytułem „Accademia Funebre nel giorno anniversario della morte di Maria Clementina Regina di Gran Brettagna”. Rycina ta była także niekiedy dołączana do wcześniejszego o rok, innego druku tego samego autora: „Parentalia in anniversario funere...", wydanego w pierwszą rocznicę pogrzebu Marii Klementyny.

Miedzioryt wg rysunku Agostina Masucciego (ok. 1691–1758), ostatniego ucznia Carla Maratty, wykonał Miguel de Sorelló (ok. 1700–ok. 1765), hiszpański rytownik działający w Rzymie w latach 1724–1739, uczeń Jakoba Freya. 

Polecane artykuły

1 / 3