Antykamera i Sypialnia Króla

Zgodnie z duchem epoki apartamenty króla miały reprezentacyjny charakter – by olśniewać gości, którzy odwiedzali tu władcę. Antykamera poprzedzała sypialnię, w której odbywały się  audiencje. W wystroju pomieszczeń wątki oficjalne i polityczne przeplatają się z prywatnymi. Złożone treści wyrażone są poprzez historie mitologiczne, które stanowiły uniwersalny język elit dawnej Rzeczypospolitej.

Antykamera i Sypialnia Królowej

Apartamenty królowej zajmują część północną pałacu i są rozmieszczone symetrycznie względem pokojów króla. Wskazuje to na równoważną pozycję królowej, a barokowy przepych apartamentów podkreśla jej rolę w budowaniu dobrobytu Rzeczypospolitej. Dekoracje pełne są aluzji do osobistych przymiotów królowej, miłości królewskich małżonków oraz ich życia rodzinnego.

Cztery pory roku

Cykl plafonów przedstawiających cztery pory roku stanowi jeden z najcenniejszych zabytków sztuki baroku w Polsce. Imponujące malowidła sufitowe zostały wykonane przez Jerzego Eleutera Szymonowicza-Siemiginowskiego, nadwornego malarza króla Jana III. Postaci mitologiczne wyrażają pochwałę sprawiedliwych rządów prowadzących do dobrobytu kraju, nawiązują także do miłości Jana i Marii Kazimiery.
1 / 3

    Biblioteka Króla

    Biblioteka w pałacu wilanowskim powstała w latach 80. XVII w. dla króla Jana III, który był człowiekiem światłym i dużo czytał. Na suficie znajdują się dwa tonda z alegoriami Teologii i Filozofii, otoczone bogatą dekoracją sztukatorską, i liczne wizerunki artystów i uczonych, pod którymi umieszczano książki z różnych dziedzin wiedzy. Z oryginalnego wystroju zachowała się także marmurowa posadzka ułożona we wzór tworzący trójwymiarową iluzję.

    Posadzka w Bibliotece

    Jest najstarszą zachowaną posadzką w pałacu wilanowskim, pochodzi z ostatniego ćwierćwiecza XVII w., zatem z pewnością służyła Janowi III i jego rodzinie. Wykonana jest z wielokątnych płytek marmurowych w trzech kolorach. Dzięki przemyślnemu sposobowi ich ułożenia udało się osiągnąć iluzjonistyczny efekt trójwymiarowości.

    Wielka Sień 

    Usytuowana jest w centrum pałacu, w czasach Jana III było to pierwsze pomieszczenie, do którego wchodzili goście. Długo służyła także za jadalnię. Do dziś zachowała się płaskorzeźbiona dekoracja przedstawiająca cztery żywioły i cztery mitologiczne wiatry. Naprzeciw wejścia stał niegdyś pomnik konny Jana III, gloryfikujący wielkiego zwycięzcę spod Wiednia.

    Sala Biała

    Około 1730 roku, kiedy posiadłość wilanowską dzierżawił król August II Wettyn, w południowym skrzydle pałacu powstała reprezentacyjna Sala Biała. To najbardziej okazałe wnętrze było świadkiem wielu ważnych uroczystości. Dziś jego wystrój nawiązuje do kształtu nadanemu sali w XIX wieku, a ściany zdobią wizerunki kolejnych właścicieli pałacu, w tym króla Jana III i innych przedstawicieli rodu Sobieskich.

    Bitwa pod Wiedniem

    Scena walki wojsk koalicji antytureckiej z armią osmańską dowodzoną przez wielkiego wezyra Kara Mustafę rozgrywa się na tle pagórkowatego pejzażu, z widoczną w oddali panoramą Wiednia otoczonego wieńcem fortyfikacji. W tłumie walczących zwraca uwagę postać króla Jana III, który zgodnie z zachowanymi przekazami był naczelnym dowódcą sprzymierzonych armii. Obraz Gonzalesa Franciscusa Casteelsa jest świadectwem europejskiej sławy heroicznych czynów wielkiego polskiego monarchy.

    Portret królowej

    Jeden z piękniejszych, alegorycznych portretów barokowych przedstawia Marię Kazimierę z niemowlęciem przy piersi, w otoczeniu dzieci – Jakuba, Aleksandra, Konstantego i Teresy Kunegundy. Wyobrażona jako bogini macierzyństwa, staje się założycielką królewskiej dynastii Sobieskich.

    W tle widoczne jest rzeźbiarskie popiersie zwycięskiego króla Jana III oraz orzeł, który skrzydłem obejmuje najstarszego syna Jakuba, kreowanego na następcę tronu.

    Toaletka Marii Kazimiery

    Toaletka Marii Kazimiery to lustro i cztery szkatułki. Wykonane zostały z drewna palisandrowego i ozdobione markieterią – jedną z najdroższych technik złotniczych. Barwne wzory powstały z połączenia szylkretu, blachy srebrnej, mosiężnej i masy perłowej. Zgodnie z tradycją komplet stanowił własność polskiej królowej Marii Kazimiery, na co może wskazywać jej herb widoczny w zwieńczeniu lustra.

    Portret Stanisława Kostki Potockiego

    Najcenniejszy obraz w kolekcji wilanowskiej przedstawia założyciela wilanowskiego muzeum – hrabiego Stanisława Kostkę Potockiego.

    Namalował go Jacques-Louis David, wybitny francuski malarz, twórca słynnego obrazu „Śmierć Marata” i portretów cesarza Napoleona. Podpis artysty wraz z datą powstania dzieła (1781) znajduje się na obroży psa, widocznego przy lewej krawędzi płótna.

    Para szaf witrynowych

    Biblioteczne szafy witrynowe z Antykamery Królowej pochodzą z epoki Ludwika XIV (1643-1715). Zachwycają wyrafinowaną formą i szlachetnymi proporcjami. Ich dekorację stanowi trójkolorowa inkrustacja, wykonana z czarnego hebanu, czerwonego szylkretu i złoconego mosiądzu.

    W jednej szafie brunatno-czerwony szylkret jest tłem dla złotego ornamentu, w drugiej zaś materiały zastosowano odwrotnie. Szafy są wyjątkowo cenne, w XIX-wiecznym muzeum Potockich służyły do ekspozycji pamiątek narodowych.
    1 / 3

      Cennik

      BILET DO PAŁACU UPOWAŻNIA TAKŻE DO WSTĘPU DO PARKU

      Normalny
      35 zł
      Ulgowy
      28 zł
      dzieci do lat 6
      wstęp bezpłatny

      „MUZEUM ZA ZŁOTÓWKĘ”

      dla dzieci w wieku 7–16 lat
      1 zł

      KARTA DUŻEJ RODZINY

      bilet normalny
      26 zł
      bilet ulgowy
      21 zł