Czarna Dama z Grodziska Wielkopolskiego

Czarna Dama z Grodziska Wielkopolskiego

Podczas Wiosny Ludów, podczas kolejnego zrywu Wielkopolan, 28 kwietnia 1848 r. na przedpolach, a potem na ulicach Grodziska Wielkopolskiego stoczono walkę z wojskiem pruskim. Bój – krótki i zacięty – miał miejsce na grodziskim przedmieściu zwanym Doktorowo; zginęło wówczas 25 osób, w tym kilku cywilów. 18 z nich pogrzebano na cmentarzu przy kościele Św. Ducha jako bezimiennych. I z tą właśnie zbiorową mogiłą wiąże się opowieść, przekazana nie tak dawno przez znanego regionalistę, a zarazem kustosza Izby Tradycji Ziemi Grodziskiej, Dariusza Matuszewskiego: „Przez wiele lat po tragicznych wydarzeniach 1848 r. na cmentarz przy drewnianym kościele św. Ducha przyjeżdżała młoda kobieta w czerni. Mówiono o niej, że jest właścicielką niewielkiego majątku ziemskiego z okolic Buku. Powiadano również, że wśród poległych powstańców spoczywa jej ukochany. Miłość jej była tak wielka, że do końca swych dni pozostawała samotna, nie zapominając nigdy o miejscu spoczynku ukochanego. Nawet kiedy umarła, jak mówiono – z wielkiej tęsknoty – zamieszkujący przy moście nadal widywali czarny powóz znikający przy cmentarzu. Innym razem słychać było na moście turkot niewidzialnych kół i stukot kopyt. Tajemnicza czarna postać przemykała między grobami i zatrzymywała się nad mogiłą powstańców, pozostawiając białe kwiaty. Kiedy przy ulicy Rakoniewickiej wyrastały kolejne domy, zjawa pojawiała się coraz rzadziej. Nie widywano już czarnego powozu, jedynie czarną postać na cmentarzu. Starzy mieszkańcy grodziska mawiali dawniej, że tajemnicza postać w czerni pojawiała się zawsze w momentach tragicznych dla miasta, prawdopodobnie ostrzegając jego mieszkańców przed zbliżającym się niebezpieczeństwem. Niektórzy twierdzą, że widziano ją w 1931 r. w przeddzień pożaru, który niemal doszczętnie strawił starą drewnianą zabudowę starego miasta. Po raz kolejny ukazała się ponoć w lipcu 1939 r., a zaraz po tym czerwona łuna rozświetliła niebo nad Grodziskiem. Owa łuna miała być zapowiedzią nadchodzącej wojny”.

Po II wojnie światowej zapomniano o Czarnej Damie, o moście przy ulicy Rakoniewskiej i o coraz szybciej ginącym cmentarzu przy kościele Św. Ducha; od dawna też mało kto widywał powóz i tajemniczą kobietę. Warto dodać, iż ku czci poległych 28 kwietnia 1848 r. w dniu 3 maja 1932 r. przed kościołem odsłonięto kamienny pomnik, zniszczony przez Niemców, lecz odbudowany w 1948 r. z inicjatywy Towarzystwa Powstańców i Wojaków w Grodzisku.

Kim była opisana Czarna Dama, nie wiadomo.

Polecane artykuły

1 / 3
    • Silva Rerum

      Dziecko i choroby

      Dzieci zawsze były narażone, bardziej niż dorośli, na choroby, zwłaszcza z uwagi na szalejące w Europie zarazy (zwane powietrzem lub morem), atakujące szybko i skutecznie ludzi, niezbyt dbających o higienę. Znaczącą też rolę odgrywało niedożywienie społec

      Scena we wnętrzu. Rycina przedstawia matkę przy kołysce z dzieckiem. Kobieta siedzi przy stoliku i zwraca się w stronę kołyski, nad którą jest duży baldachim. W kołysce śpi dziecko.
    • Silva Rerum

      Bękarty

      Los dzieci niechcianych, pochodzących spoza legalnych związków małżeńskich, był nie do pozazdroszczenia wszędzie, nie tylko w społeczeństwie staropolskim. Dzieci takie, zwane pogardliwie bękartami, bastardami, wylegańcami czy pokrzywnikami, urodzone przez

      Grafika przedstawia grupkę dzieci na tle pejzażu. Dzieci są nagie. Trzymają w rękach różne przedmioty: szablę, bęben, chorągiewkę. Jest to rycina pt. „Dzieci ćwiczące do wojny”, z 18 wieku.
    • Silva Rerum

      Biała Dama z Weryni

      We wsi Werynia w kolbuszowskiem wznosił się ongiś modrzewiowy dworek, należący do Jerzego Tyszkiewicza (1768 – 1831), rotmistrza petyhorskiego i posła na Sejm Wielki, oraz jego żony Łucji Franciszki z Lubomirskich (1770 – 1811). W końcu XIX stulecia na mi

      Portret kobiety z amorem. Kobieta ubrana w błękitną suknię i duży błękitny kapelusz dekorowany piórami. Amor przytula się do niej a ona obejmuje go rękami. Za nimi, po lewej stronie klatka w której zamknięty jest drugi amor. W tle zielone drzewa i niebo. Jest to domniemany portret Łucji Franciszki z Lubomirskich Tyszkiewiczowej.
    • Silva Rerum

      Biała Dama z Kórnika

      W okazałej Sali Jadalnej (Herbowej) zamku w Kórniku wisi majestatyczny, przypisywany Antoine’owi Pesne, całopostaciowy portret kobiety nie pierwszej już młodości. Ubrana we wspaniałą białą suknię, rozpiętą na wielkiej rogówce, z wachlarzem w lewej ręce, o

      Portret kobiety w jasnej sukni, z wachlarzem w dłoni. Kobieta stoi we wnętrzu z widokiem na okno i pejzaż. Patrzy prosto przed siebie, ma spięte jasne włosy i duży dekolt w sukni, która sięga do samej ziemi. Jest to portret Teofili z Działyńskich Szołdrskiej Potulickiej.

    Słowa kluczowe

    Indeks chronologiczny

    Indeks geograficzny