Iluminacja ratusza na Starym Mieście w Warszawie

Iluminacja ratusza na Starym Mieście w Warszawie

W początkach stycznia 1790 r. ukazała się w sprzedaży – jak donosiła „Gazeta Warszawska” (suplement do nr 3 z dnia 9 stycznia) – rycina, zatytułowana Widok illuminowanego Ratusza Miasta Starey Warszawy w dzień Koronacyi Nayiasnieyszego STANISLAWA AUGUSTA Krola Polskiego W. X. L. 25. Listopada 1789 Roku. Miedzioryt można było nabyć w księgarni Kocka naprzeciw katedry Św. Jana; egzemplarz kolorowany kosztował 5 złp. Okazały wymiarami (kompozycja 260 x 440 mm), został zaopatrzony w rozbudowaną sygnaturę : C. Klopsch sculpsit à Warsavia den. 25. Novem: Aõ: 1789.  

Autorem sztychu był rytownik niemiecki C. C. Klopsch (ur. 1746 lub 1747 – data śmierci nieznana), studiujący w akademii drezdeńskiej u Bernarda Bellotta (Canaletta), z którym miał w 1766 r. udać się w planowaną podróż do Petersburga. Ostatecznie obaj znaleźli się w Warszawie, gdzie Klopsch pracował jako profesjonalny grafik, a także jako pomocnik swego mistrza. Tematyka jego dzieł jest stosunkowo szeroka ; obejmuje sztychowane karty tytułowe oraz ilustracje do wydawnictw książkowych, kompozycje religijne, widoki i portrety.

 Należący do rzadkości Widok illuminowanego Ratusza zasługuje na uwagę choćby z tego względu, że uwiecznia nieistniejącą już budowlę w stolicy. Możliwe, że rycina Klopscha pozostawała w jakimś związku z okolicznościowym, czterostronicowym drukiem pt. Opisanie iluminacyi w mieście J. K. M. Warszawie z okazyi dorocznej pamiątki Koronacyi J. K. Mci Dnia 25 Listopada 1789. Czytamy tam między innymi: „Gmach ten [tzn. Ratusz] był gęsto lampami oliwnemi oświecony (...). Na wstępie samego Ratusza w części jego, i od bramy zachodniey, przyozdobiono wierzch sklepow licznymi Obeliskami z Lamp kolorowych, które Obeliski łączyły się z sobą piękną symetryą, rozwite u dołu festony, z takichże świateł: a w posrzodku festonów stały Chorągwie rożnych Mieyskich Cechow po kilka razem z sobą kształtnie połączone (...). Całą Ratusza facyatę (...) oświeciły też ognie kolorowe. Na samym wierzchu widzieć było z kilkuset lamp ułożone słońce, w posrzodku którego iaśniała Cyfra Imiennicza Panującego nam boday w setne lata Stanisława Augusta. (...) Pośrodku fasady umieszczono obraz „na transparencyą”, na którym widniał tron i insygnia królewskie, z klęczącą przed nimi alegorią Geniusza Miast. Rozpoczęta około 5. po południu iluminacja trwała kilkanaście godzin, bawiąc „lud w wielkim mnostwie ze wszystkich części Miasta zebrany”. Uroczystość zaszczycili swą obecnością senatorowie, ministrowie i posłowie ziemscy; pojawił się tam także i sam król, „za którego łaskawym przybyciem, powszechna radość pełne życzliwości słowa: Vivat Król z Narodem, tysiącznemi głosami powtarzała”.

Polecane artykuły

1 / 3
    • Silva Rerum

      Robota ogniowa, czyli o królewskich fajerwerkach w XVII wieku

      Amédée-François Frézier w swoim Traité des Feux d’Artifice (napisanym w 1707, wydanym w 1747 r.) podkreślał, że ogień i światło od najdawniejszych czasów były wyrazem radości, a dla starożytnych Greków dekorowanie świątyń niezliczoną ilością lampionów sta

      Widok gdańskiego fajerwerku z okazji koronacji Michała Korybuta Wiśniowieckiego.
    • Silva Rerum

      Poznańskie fajerwerki Teresy Kunegundy Sobieskiej

      Z ciężkim sercem opuszczała Warszawę (jak się okazało, na zawsze) ukochana i rozpieszczana jedynaczka królewskiej pary, Teresa Kunegunda Sobieska (1676 – 1730), zwana przez ojca pieszczotliwie „Pupusieńką”. Wyjeżdżała - jako zaślubiona per procura 15 sier

      Rycina przedstawia poznański fajerwerk na cześć Teresy Kungundy Sobieskiej. Scena rozgrywa się w ogrodach królewskich. Na pierwszym planie widać dwóch mężczyzn, którzy wystrzelają fajerwerki.
    • Silva Rerum

      Fajerwerki w Gdańsku z okazji koronacji Jana III

      Gdańsk zawsze szybko reagował na wszelkie ważniejsze wydarzenia, związane z osobą Jana Sobieskiego. Tak też stało się w przypadku koronacji Jana III i Marii Kazimiery. Kulminacyjnym momentem gdańskiej uroczystości były wspaniałe fajerwerki w dniu 2 lutego

      Grafika ilustruje fajerwerki w Gdańsku z okazji koronacji Jana III Sobieskiego. Na środku kompozycji pomnik z aniołem i puttami. Po bokach dwa cokoły z pomnikami rycerzy. Na zewnątrz cztery kolumny. Naokoło kompozycji małe obrazki z ilustracjami oraz teksty.

    Słowa kluczowe

    Indeks chronologiczny

    Indeks rzeczowy