Jan III i Karol Stanisław Radziwiłł – trudne początki długiej współpracy

Jan III i Karol Stanisław Radziwiłł – trudne początki długiej współpracy

Fragment artykułu Jarosława Pietrzaka Pod egidą Sobieskiego. Kariera polityczna Karola Stanisława Radziwiłła w latach 1683–1696 (z monografii naukowej wydanej przez Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, pt. Jarzmo Ligi Świętej? Jan III Sobieski i Rzeczpospolita w latach 1684–1696, red. Dariusz Milewski, Warszawa 2017, s. 29–30).

Pierwszym sprawdzianem lojalności wobec Jana III były dla Karola Stanisława Radziwiłła obrady sejmu grodzieńskiego, który zebrał się w styczniu 1688 r. Nad atmosferą debaty zaciążyły wydarzenia z lat poprzednich, w tym podpi­sanie traktatu pokojowego z Moskwą w 1686 r., sankcjonującego w kwestii granic postanowienia rozejmu andruszowskiego z 1667 r., protest senato­rów przeciwko obecności królewicza Jakuba na obradach rady senatu we Lwowie i w czasie przyjęcia posłów moskiewskich, niepowodzenie kampanii mołdawskiej oraz choroba króla. Czynniki te umożliwiły Krzysztofowi Grzymułtowskiemu i Stanisławowi Herakliuszowi Lubomirskiemu oraz Sapiehom oczernienie monarchy na dworach w Wiedniu i Berlinie. Król odbierał nadto informacje o szerzącej się samowoli Sapiehów. Do tych działań zaliczały się: umieszczanie wojsk na leża zimowe w dobrach prywatnych, przejmowanie formacji królewskich na własny żołd, zrywanie sejmików przedsejmowych czy próby rozdwojenia ich obrad. […]

Radziwiłłowie w czasie obrad sejmu grodzieńskiego – wbrew nadziejom króla – nie przypuścili ataku na opozycję. Karol Stanisław ograniczył się do statystowania debacie, z kolei kandydatura Jerzego Józefa do laski mar­szałkowskiej przepadła. Zerwanie sejmu grodzieńskiego 5 marca 1688 r. źle wróżyło stronnictwu dworskiemu, czemu wyraz dał król w liście do Karola Stanisława Radziwiłła, pisząc: „Po pierwszym w swojej uchwale dotąd jeszcze po wielkiej części niewykonanym, po drugim zaś zerwanym, żal się Boże, sejmie, w jakowych została Rzeczpospolita terminach, i jak ciężkie na nas sta­rania nasze zwaliły się trudności, tak to jest rzecz widoczna”. Jednocześnie prosił siostrzeńca o odpowiednie pokierowanie sejmikiem przedsejmowym w Brześciu Litewskim, z którego Karol Stanisław został obrany posłem. Niepowodzenie spotkało po raz kolejny jego brata, którego kandydatura z sej­miku w Łucku została udaremniona. Sądzić można, że formą rekompensaty stało się nadanie Jerzemu Józefowi urzędu wojewody trockiego w ostatnim dniu grudnia 1688 r., dzięki czemu król wprowadził ambitnego siostrzeńca do senatu. Tym samym w obradach sejmowych udział wzięli podkanclerzy litewski Dominik Mikołaj Radziwiłł i wspomniany już koniuszy litewski. Starszy z przedstawicieli rodu wykazał zaangażowanie m.in. w dyskusji nad kwestią konfiskaty dóbr Ludwiki Karoliny Radziwiłłówny i powoła­niu komendantów twierdz wiernych królowi oraz w procesie demaskacji sprzysiężenia Sapiehów z resztą malkontentów i ich korespondencji z dworem habsburskim. Karol Stanisław ograniczył się do poparcia jego stanowiska, a następnie wraz z pisarzem polnym litewskim Andrzejem Kazimierzem Kryszpinem-Kirszensztainem oraz pisarzem ziemskim nowogrodzkim Bogusławem Uniechowskim złożył manifest w grodzie warszawskim, oskarża­jąc opozycję o zerwanie sejmu.

Polecane artykuły

1 / 3
    • Silva Rerum

      Karol Stanisław Radziwiłł – pragmatyczny siostrzeniec króla Jana III

      Fragment artykułu Jarosława Pietrzaka Pod egidą Sobieskiego. Kariera polityczna Karola Stanisława Radziwiłła w latach 1683–1696 (z monografii naukowej wydanej przez Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, pt. Jarzmo Ligi Świętej? Jan III Sobieski i Rzec

      Portret w owalnej ramie. Przedstawia mężczyznę w średnim wieku, z wąsem i włosami zaczesanymi do tyłu. Ubrany w zbroję i płaszcz. Pod ramą opisy i dekoracje. Jest to portret Karola Stanisława Radziwiłła.
    • Silva Rerum

      Kompetencje podskarbiego wielkiego koronnego

      Fragment artykułu Marka Groszkowskiego Marcin Zamoyski jako podskarbi wielki koronny w latach 1685–1689 (z monografii naukowej wydanej przez Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, pt. Jarzmo Ligi Świętej? Jan III Sobieski i Rzeczpospolita w latach 1684

      Portret mężczyzny w ciemnej, długiej peruce. Portretowany ubrany jest w zbroję, a pod szyją ma zawiniętą jasną chustkę. Obraz prezentowany w okrągłej, złotej ramie. Jest to Jan Andrzej Morsztyn.
    • Silva Rerum

      Echa tzw. afery berlińskiej na sejmikach szlacheckich

      Fragment artykułu Jarosława Stolickiego Konflikt Jana III z opozycją magnacką w latach 1688–1689. Czy Sobieski mógł i powinien rozprawić się z opozycją? (z monografii naukowej wydanej przez Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, pt. Jarzmo Ligi Świętej

      Jan III Sobieski z synem Jakubem. Zgodnie z symboliką barokową władzę i autorytet panującego podkreśla jego postawa - siedzi pod baldachimem, a obok niego na poduszce leży korona królewska. Najstarszy syn króla odziany jest w rycerską zbroję, a rękę ma wspartą na tarczy w kształcie herbu Sobieskich "Janina", co ma przypominać o udziale Jakuba w zwycięstwach militarnych ojca i może być aluzją do niezłomności i odporności młodego królewicza na wszelkie trudności, jakie może napotkać na drodze do tronu.
    • Silva Rerum

      Wobec Ligi Świętej – między prawdą a propagandą

      Fragment artykułu Anny Czarnieckiej Ojczyzna czy Liga Święta? Koalicja antyturecka w propagandzie za czasów Jana III Sobieskiego (1684–1696) (z monografii naukowej wydanej przez Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, pt. Jarzmo Ligi Świętej? Jan III So

      Grafika przedstawia medal wybity z powodu zawarcia ligi świętej między Austrią, Polską i Rzeczpospolitą wenecką w 1684 roku. Na medalu widzimy czterech mężczyzn ujętych z profilu. Wszyscy ubrani są stroje historyczne.
    • Silva Rerum

      Hetman Iwan Samojłowycz – przeciwnik układów z Rzeczpospolitą

      Fragment artykułu Piotra Krolla, Hetmanat lewobrzeżny wobec Rzeczypospolitej i Prawobrzeża w dobie Ligi Świętej (z monografii naukowej wydanej przez Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, pt. Jarzmo Ligi Świętej? Jan III Sobieski i Rzeczpospolita w lat

      Grafika z przedstawieniem architektury rosyjskiej. Na środku duża wieża i fortyfikacje. Głębiej rozsiane mniejsze wieże i wieżyczki. Jest to widok Kremla, rycina z druku Bernarda Tannera „Legatio Polono-Lithuanica in Moscoviam...”.
    • Silva Rerum

      Kłopoty ze skarbem hibernowym

      Fragment artykułu Jana Jerzego Sowy Nervus belli czy finansowe jarzmo Ligi Świętej? Skarb hibernowy a finansowanie wysiłku wojennego Korony 1685–1700 (z monografii naukowej wydanej przez Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, pt. Jarzmo Ligi Świętej? J

      Rysunek przedstawią mężczyznę stojącego tyłem, który opiera się lewą ręką o topór. Obok niego, ale w oddali, inny mężczyzna ustawiony bokiem. Jest to polski szlachcic wsparty na toporze.
    • Silva Rerum

      Komputowe oddziały rodziny królewskiej w kampanii mołdawskiej 1686 roku

      Fragment artykułu Zbigniewa Hunderta Komputowe oddziały rodziny królewskiej w kampanii mołdawskiej 1686 roku w świetle rozkazów i sprawozdania sejmowego hetmana wielkiego koronnego Stanisława Jana Jabłonowskiego (z monografii naukowej wydanej przez Muzeum

      Grafika przedstawia portret zbiorowy. W centrum, na postumencie owalna rama z portretem króla Jana III Sobieskiego. Po bokach królowa Marysieńka wraz z dziećmi. Scena rozgrywa się na tle okna, przesłoniętego kotarą. Wszyscy portretowani ubrani są w stroje historyczne. Jest to grafika pt. „Rodzina Sobieskich”, wg obrazu Henriego Gascara.
    • Silva Rerum

      Kłopoty hetmana Stanisława Jana Jabłonowskiego z oddziałami komputowymi

      Fragment artykułu Zbigniewa Hunderta Komputowe oddziały rodziny królewskiej w kampanii mołdawskiej 1686 roku w świetle rozkazów i sprawozdania sejmowego hetmana wielkiego koronnego Stanisława Jana Jabłonowskiego (z monografii naukowej wydanej przez Muzeum

      Stara rycina. Przedstawia portret mężczyzny w średnim wieku, z wąsem i krótkimi włosami. Ubrany w zbroję, w delii zapiętej broszą. Portret ujęty w eliptyczną ramę na której jest napis.
    • Silva Rerum

      Złe gorszego początki – pierwsza porażka kampanii 1688 roku

      Fragment artykułu Marka Wagnera Kampania kamieniecka 1688 roku (z monografii naukowej wydanej przez Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, pt. Jarzmo Ligi Świętej? Jan III Sobieski i Rzeczpospolita w latach 1684–1696, red. Dariusz Milewski, Warszawa 20

      Stara rycina. Przedstawia portret mężczyzny w średnim wieku, z wąsem i krótkimi włosami. Ubrany w zbroję, w delii zapiętej broszą. Portret ujęty w eliptyczną ramę na której jest napis.
    • Silva Rerum

      Nowa strategia w wojnie z Turcją – o polskich twierdzach w północnej Mołdawii

      Fragment artykułu Marcina Markowicza Rola polskich załóg w twierdzach północnej Mołdawii w systemie obrony pogranicza Rzeczypospolitej w latach 1692–1696  (z monografii naukowej wydanej przez Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, pt. Jarzmo Ligi Święt

      Stara, kolorowa grafika z rzutem murów obronnych i miasta. Jest to plan widokowy Kamieńca Podolskiego.
    • Silva Rerum

      Stanisław Zygmunt Druszkiewicz – pamiętnikarz drugiej wojny z Turkami

      Fragment artykułu Dariusza Milewskiego, Druga wojna Jana III z Turkami (1684–1696) w oczach współczesnych pamiętnikarzy (z monografii naukowej wydanej przez Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, pt. Jarzmo Ligi Świętej? Jan III Sobieski i Rzeczpospoli

      Grafika na pożółkłej karcie przedstawia mężczyznę z brodą ubranego w strój historyczny trzymającego w prawej ręce wielką strzelbę, a w lewej ręce jakiś nieokreślony ostry przedmiot Mężczyzna stoi na trawie.  Jest to „Janczar”, rycina Melchiora Haffnera.
    • Silva Rerum

      W służbie historii – konkurs dramatyczny w dwusetną rocznicę bitwy wiedeńskiej

      Fragment artykułu Iwony Gosik-Kapelińskiej Jak w Krakowie dwusetlecie odsieczy wiedeńskiej świętowano, czyli Jan III Sobieski w pisarskim dwugłosie Władysława Ludwika Anczyca i Wincentego Rapackiego (z monografii naukowej wydanej przez Muzeum Pałacu Króla

      Portret mężczyzny z profilu. Mężczyzna ubrany jest w garnitur, kamizelkę białą, koszulę i krawat. Ma krótkie zaczesane do tyłu włosy. Jest zwrócony w prawo. Jest to portret Wincentego Rapackiego.
    • Silva Rerum

      Z perspektywy Rumunii – Nicolae Iorga o Janie III Sobieskim

      Fragment artykułu Valentina Constantinova, Jan III Sobieski w historiografii rumuńskiej. Kilka uwag (z monografii naukowej wydanej przez Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, pt. Jarzmo Ligi Świętej? Jan III Sobieski i Rzeczpospolita w latach 1684–169

      Portret króla Jana III Sobieskiego wykonany w technice graficznej. Portretowany ubrany w zbroję antyczną. Na lewym ramieniu przypięty płaszcz. Patrzy na wprost. Ma poważny wyraz twarzy.

    Słowa kluczowe