Komputowe oddziały rodziny królewskiej w kampanii mołdawskiej 1686 roku

Komputowe oddziały rodziny królewskiej w kampanii mołdawskiej 1686 roku

Fragment artykułu Zbigniewa Hunderta Komputowe oddziały rodziny królewskiej w kampanii mołdawskiej 1686 roku w świetle rozkazów i sprawozdania sejmowego hetmana wielkiego koronnego Stanisława Jana Jabłonowskiego (z monografii naukowej wydanej przez Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, pt. Jarzmo Ligi Świętej? Jan III Sobieski i Rzeczpospolita w latach 1684–1696, red. Dariusz Milewski, Warszawa 2017, s. 163–167). 


Wśród licznych zagadnień powiązanych z wyprawą mołdawską warty omówienia jest nieprzebadany dotąd problem udziału w kampanii 1686 r. oddziałów rodziny królewskiej. Od momentu wstąpienia na tron przez Jana III w 1674 r. stanowiły one istotny procent składu wojska koronnego. Były to jednostki jazdy narodowego zaciągu zgrupowane w królewskich pułkach kawalerii oraz oddziały tzw. gwardii komputowej rodziny monarchy, do których zali­czymy regimenty piesze, dragońskie oraz arkebuzerię. Jednostki królewskie opłacane ze skarbu państwa, czyli te wchodzące w skład komputu, podlegały władzy hetmańskiej, ale równocześnie były zależne od osoby monarchy, dla którego – przynajmniej w okresie przedwiedeńskim, stanowiły poli­tyczne zaplecze na gruncie wojska. […]

Państwowe oddziały rodziny królewskiej w 1686 r. funkcjonowały w warunkach komputu wojennego, zreorganizowanego podczas zeszłorocz­nego sejmu warszawskiego. Struktury tego komputu, wraz z podziałem woj­ska na partie przed kampanią mołdawską oraz z podziałem na pułki kawalerii w trakcie działań wojennych i w czasie dystrybuty hiberny po zakończeniu wyprawy, może zilustrować sama dokumentacja hetmańska w postaci ksiąg rozkazów. Na jej podstawie należy stwierdzić, że komputowe siły koronne w roku 1686 liczyły 33 930 koni i porcji i składały się z:

- 25 chorągwi husarskich, 3580 koni,

- 80 chorągwi pancernych, 9800 koni,

- 3 regimentów arkabuzerii, 700 koni,

- 23 chorągwi wołoskich, 1890 koni,

- 4 chorągwi tatarskich, 440 koni,

- 33 regimentów pieszych i 3 frejkompanii, 12 590 porcji,

- 9 regimentów dragońskich z frejkompanią artylerii, 4170 koni,

- 4 rot piechoty węgierskiej, 700 porcji.

[…]

Łącznie oddziały komputu koronnego w kampanii 1686 r., które należały do Sobieskich, liczyły etatowo 3770 koni i porcji, co stanowiło 11% cało­ści. Oznacza to, że średnio co dziesiąty etat wojska koronnego przypadał na oddziały rodziny królewskiej. W samym zaciągu cudzoziemskim (arkebuzeria, piechota niemiecka, dragonia – 17 460 koni i porcji), regimenty Sobieskich (5 regimentów z frejkompaniami – 2970 koni i porcji) stanowiły wyższy odsetek, było to bowiem 17%. Jeszcze wyższe wskaźniki otrzymamy, gdy uwzględnimy całe pułki kawalerii Jana III i królewicza z wchodzącymi w ich skład niekrólewskimi chorągwiami husarskimi i pancernymi.

Polecane artykuły

1 / 3
    • Silva Rerum

      Jan III i Karol Stanisław Radziwiłł – trudne początki długiej współpracy

      Fragment artykułu Jarosława Pietrzaka Pod egidą Sobieskiego. Kariera polityczna Karola Stanisława Radziwiłła w latach 1683–1696 (z monografii naukowej wydanej przez Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, pt. Jarzmo Ligi Świętej? Jan III Sobieski i Rzec

      Portret w owalnej ramie. Przedstawia mężczyznę w średnim wieku, z wąsem i włosami zaczesanymi do tyłu. Ubrany w zbroję i płaszcz. Pod ramą opisy i dekoracje. Jest to portret Karola Stanisława Radziwiłła.
    • Silva Rerum

      Karol Stanisław Radziwiłł – pragmatyczny siostrzeniec króla Jana III

      Fragment artykułu Jarosława Pietrzaka Pod egidą Sobieskiego. Kariera polityczna Karola Stanisława Radziwiłła w latach 1683–1696 (z monografii naukowej wydanej przez Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, pt. Jarzmo Ligi Świętej? Jan III Sobieski i Rzec

      Portret w owalnej ramie. Przedstawia mężczyznę w średnim wieku, z wąsem i włosami zaczesanymi do tyłu. Ubrany w zbroję i płaszcz. Pod ramą opisy i dekoracje. Jest to portret Karola Stanisława Radziwiłła.
    • Silva Rerum

      Kompetencje podskarbiego wielkiego koronnego

      Fragment artykułu Marka Groszkowskiego Marcin Zamoyski jako podskarbi wielki koronny w latach 1685–1689 (z monografii naukowej wydanej przez Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, pt. Jarzmo Ligi Świętej? Jan III Sobieski i Rzeczpospolita w latach 1684

      Portret mężczyzny w ciemnej, długiej peruce. Portretowany ubrany jest w zbroję, a pod szyją ma zawiniętą jasną chustkę. Obraz prezentowany w okrągłej, złotej ramie. Jest to Jan Andrzej Morsztyn.
    • Silva Rerum

      Echa tzw. afery berlińskiej na sejmikach szlacheckich

      Fragment artykułu Jarosława Stolickiego Konflikt Jana III z opozycją magnacką w latach 1688–1689. Czy Sobieski mógł i powinien rozprawić się z opozycją? (z monografii naukowej wydanej przez Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, pt. Jarzmo Ligi Świętej

      Jan III Sobieski z synem Jakubem. Zgodnie z symboliką barokową władzę i autorytet panującego podkreśla jego postawa - siedzi pod baldachimem, a obok niego na poduszce leży korona królewska. Najstarszy syn króla odziany jest w rycerską zbroję, a rękę ma wspartą na tarczy w kształcie herbu Sobieskich "Janina", co ma przypominać o udziale Jakuba w zwycięstwach militarnych ojca i może być aluzją do niezłomności i odporności młodego królewicza na wszelkie trudności, jakie może napotkać na drodze do tronu.
    • Silva Rerum

      Wobec Ligi Świętej – między prawdą a propagandą

      Fragment artykułu Anny Czarnieckiej Ojczyzna czy Liga Święta? Koalicja antyturecka w propagandzie za czasów Jana III Sobieskiego (1684–1696) (z monografii naukowej wydanej przez Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, pt. Jarzmo Ligi Świętej? Jan III So

      Grafika przedstawia medal wybity z powodu zawarcia ligi świętej między Austrią, Polską i Rzeczpospolitą wenecką w 1684 roku. Na medalu widzimy czterech mężczyzn ujętych z profilu. Wszyscy ubrani są stroje historyczne.
    • Silva Rerum

      Hetman Iwan Samojłowycz – przeciwnik układów z Rzeczpospolitą

      Fragment artykułu Piotra Krolla, Hetmanat lewobrzeżny wobec Rzeczypospolitej i Prawobrzeża w dobie Ligi Świętej (z monografii naukowej wydanej przez Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, pt. Jarzmo Ligi Świętej? Jan III Sobieski i Rzeczpospolita w lat

      Grafika z przedstawieniem architektury rosyjskiej. Na środku duża wieża i fortyfikacje. Głębiej rozsiane mniejsze wieże i wieżyczki. Jest to widok Kremla, rycina z druku Bernarda Tannera „Legatio Polono-Lithuanica in Moscoviam...”.
    • Silva Rerum

      Kłopoty ze skarbem hibernowym

      Fragment artykułu Jana Jerzego Sowy Nervus belli czy finansowe jarzmo Ligi Świętej? Skarb hibernowy a finansowanie wysiłku wojennego Korony 1685–1700 (z monografii naukowej wydanej przez Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, pt. Jarzmo Ligi Świętej? J

      Rysunek przedstawią mężczyznę stojącego tyłem, który opiera się lewą ręką o topór. Obok niego, ale w oddali, inny mężczyzna ustawiony bokiem. Jest to polski szlachcic wsparty na toporze.
    • Silva Rerum

      Kłopoty hetmana Stanisława Jana Jabłonowskiego z oddziałami komputowymi

      Fragment artykułu Zbigniewa Hunderta Komputowe oddziały rodziny królewskiej w kampanii mołdawskiej 1686 roku w świetle rozkazów i sprawozdania sejmowego hetmana wielkiego koronnego Stanisława Jana Jabłonowskiego (z monografii naukowej wydanej przez Muzeum

      Stara rycina. Przedstawia portret mężczyzny w średnim wieku, z wąsem i krótkimi włosami. Ubrany w zbroję, w delii zapiętej broszą. Portret ujęty w eliptyczną ramę na której jest napis.
    • Silva Rerum

      Złe gorszego początki – pierwsza porażka kampanii 1688 roku

      Fragment artykułu Marka Wagnera Kampania kamieniecka 1688 roku (z monografii naukowej wydanej przez Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, pt. Jarzmo Ligi Świętej? Jan III Sobieski i Rzeczpospolita w latach 1684–1696, red. Dariusz Milewski, Warszawa 20

      Stara rycina. Przedstawia portret mężczyzny w średnim wieku, z wąsem i krótkimi włosami. Ubrany w zbroję, w delii zapiętej broszą. Portret ujęty w eliptyczną ramę na której jest napis.
    • Silva Rerum

      Nowa strategia w wojnie z Turcją – o polskich twierdzach w północnej Mołdawii

      Fragment artykułu Marcina Markowicza Rola polskich załóg w twierdzach północnej Mołdawii w systemie obrony pogranicza Rzeczypospolitej w latach 1692–1696  (z monografii naukowej wydanej przez Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, pt. Jarzmo Ligi Święt

      Stara, kolorowa grafika z rzutem murów obronnych i miasta. Jest to plan widokowy Kamieńca Podolskiego.
    • Silva Rerum

      Stanisław Zygmunt Druszkiewicz – pamiętnikarz drugiej wojny z Turkami

      Fragment artykułu Dariusza Milewskiego, Druga wojna Jana III z Turkami (1684–1696) w oczach współczesnych pamiętnikarzy (z monografii naukowej wydanej przez Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, pt. Jarzmo Ligi Świętej? Jan III Sobieski i Rzeczpospoli

      Grafika na pożółkłej karcie przedstawia mężczyznę z brodą ubranego w strój historyczny trzymającego w prawej ręce wielką strzelbę, a w lewej ręce jakiś nieokreślony ostry przedmiot Mężczyzna stoi na trawie.  Jest to „Janczar”, rycina Melchiora Haffnera.
    • Silva Rerum

      W służbie historii – konkurs dramatyczny w dwusetną rocznicę bitwy wiedeńskiej

      Fragment artykułu Iwony Gosik-Kapelińskiej Jak w Krakowie dwusetlecie odsieczy wiedeńskiej świętowano, czyli Jan III Sobieski w pisarskim dwugłosie Władysława Ludwika Anczyca i Wincentego Rapackiego (z monografii naukowej wydanej przez Muzeum Pałacu Króla

      Portret mężczyzny z profilu. Mężczyzna ubrany jest w garnitur, kamizelkę białą, koszulę i krawat. Ma krótkie zaczesane do tyłu włosy. Jest zwrócony w prawo. Jest to portret Wincentego Rapackiego.
    • Silva Rerum

      Z perspektywy Rumunii – Nicolae Iorga o Janie III Sobieskim

      Fragment artykułu Valentina Constantinova, Jan III Sobieski w historiografii rumuńskiej. Kilka uwag (z monografii naukowej wydanej przez Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, pt. Jarzmo Ligi Świętej? Jan III Sobieski i Rzeczpospolita w latach 1684–169

      Portret króla Jana III Sobieskiego wykonany w technice graficznej. Portretowany ubrany w zbroję antyczną. Na lewym ramieniu przypięty płaszcz. Patrzy na wprost. Ma poważny wyraz twarzy.

    Słowa kluczowe