Wobec Ligi Świętej – między prawdą a propagandą

Wobec Ligi Świętej – między prawdą a propagandą

Fragment artykułu Anny Czarnieckiej Ojczyzna czy Liga Święta? Koalicja antyturecka w propagandzie za czasów Jana III Sobieskiego (1684–1696) (z monografii naukowej wydanej przez Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, pt. Jarzmo Ligi Świętej? Jan III Sobieski i Rzeczpospolita w latach 1684–1696, red. Dariusz Milewski, Warszawa 2017, s. 86, 105–107).

W tym samym czasie, gdy w Europie pracowała machina propagandowa na rzecz Ligi Świętej, Jan III Sobieski musiał prowadzić odpowiednią agitację w kraju, chcąc przede wszystkim przekonać szlachtę do łożenia pieniędzy na wojnę. Nie było to zadanie łatwe, gdyż opozycja bacznie śledziła każdy ruch monarchy, podejrzewając go o dynastyczne zamiary. Jej dzia­łania wspierały państwa obce: Austria i Francja, rywalizujące o hegemonię w Europie. Dlatego wątek Ligi Świętej był stale obecny w życiu politycznym Rzeczypospolitej, konfliktując elity polityczne i szlachtę. […]

Treść propagandy dotyczącej Ligi Świętej była uzależniona od aktualnej orientacji politycznej dworu, który lawirował między Francją a cesarstwem. Gdy król prezentował opcję proaustriacką, prowadził propa­gandę wojennego sukcesu, przekonując szlachtę do uchwalenia podatków na wojnę. Gdy natomiast bliższa mu była opcja profrancuska, rozważał wycofanie się z Ligi Świętej i zawarcie odrębnego pokoju z Turcją. Oznaczało to dużą niestabilność państwa, wstrząsanego konfliktami między dworem a opozycją. W rezultacie wątek Ligi Świętej pojawiał się w każdej kampanii sejmowej jako argument, którym można było manipulować. Ponadto dyskusja na temat sojuszu toczyła się najczęściej w obiegu nieoficjalnym, gdyż obrady sejmowe przebiegały pod znakiem kolejnych afer, prowadzących do ich zerwania. Wpływało to na jej jakość, sprowadzając się do ataku na Jana III Sobieskiego, którego obarczano winą za wszystkie niepowodzenia w Lidze i oskarżano o prowadzenie polityki dynastycznej. Nie zastanawiano się wspólnie nad przyczynami porażek, nie wypracowano też jednolitej linii politycznej wobec państw sprzymierzonych, a zwłaszcza wobec cesarstwa (Wenecja właściwie nie występowała w pismach politycznych). Inna rzecz, że Jan III nie wprowadzał malkontentów w meandry polityki zagranicz­nej, spodziewając się ich ślepego oporu. Dowodziło to braku wzajemnego zaufania między politycznymi elitami, które nie toczyły otwartej debaty dotyczącej polityki zagranicznej państwa. Nawet jeśli czołowi politycy, tacy jak wojewoda poznański Krzysztof Grzymułtowski, biskup kijowski Andrzej Załuski czy wojewoda poznański Rafał Leszczyński, potrafili doko­nać analizy dotyczącej Ligi Świętej, wnioski z ich wystąpień były obciążone politycznym koniunkturalizmem.

Choć Rzeczpospolita trwała w „jarzmie Ligi Świętej”, stosunek do niej zmieniał się wraz z biegiem wydarzeń. Mimo początkowego entuzjazmu chrześcijańskiej Europy, Jan III Sobieski dość szybko zaczął podejmować próby wycofania się z sojuszu. Przeszkadzali mu w tym malkontenci, wpierani – także finansowo – przez cesarskich posłów. Jednak od lat 90. sytuacja zaczęła ulegać zmianie. Król, dokonując w 1690 r. nagłej reorientacji polityki na proaustriacką, zmusił niejako opozycję do krytyki cesarstwa. Podczas kolejnego sejmu 1692/1693 r. powracając do orientacji profrancuskiej, zręcz­nie przejął jej argumentację. Od tej pory Liga Święta nie była już tylko postrzegana w kategoriach emocjonalno-religijnych, odwołujących się do mitu Rzeczypospolitej jako przedmurza chrześcijaństwa, ale w racjo­nalnych – jako nieudany sojusz polityczny. Dopiero wówczas, dziesięć lat po zawarciu przymierza w Linzu, rozpoczęła się poważniejsza dyskusja polityczna, domagająca się jego rewizji.

Polecane artykuły

1 / 3
    • Silva Rerum

      Jan III i Karol Stanisław Radziwiłł – trudne początki długiej współpracy

      Fragment artykułu Jarosława Pietrzaka Pod egidą Sobieskiego. Kariera polityczna Karola Stanisława Radziwiłła w latach 1683–1696 (z monografii naukowej wydanej przez Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, pt. Jarzmo Ligi Świętej? Jan III Sobieski i Rzec

      Portret w owalnej ramie. Przedstawia mężczyznę w średnim wieku, z wąsem i włosami zaczesanymi do tyłu. Ubrany w zbroję i płaszcz. Pod ramą opisy i dekoracje. Jest to portret Karola Stanisława Radziwiłła.
    • Silva Rerum

      Karol Stanisław Radziwiłł – pragmatyczny siostrzeniec króla Jana III

      Fragment artykułu Jarosława Pietrzaka Pod egidą Sobieskiego. Kariera polityczna Karola Stanisława Radziwiłła w latach 1683–1696 (z monografii naukowej wydanej przez Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, pt. Jarzmo Ligi Świętej? Jan III Sobieski i Rzec

      Portret w owalnej ramie. Przedstawia mężczyznę w średnim wieku, z wąsem i włosami zaczesanymi do tyłu. Ubrany w zbroję i płaszcz. Pod ramą opisy i dekoracje. Jest to portret Karola Stanisława Radziwiłła.
    • Silva Rerum

      Kompetencje podskarbiego wielkiego koronnego

      Fragment artykułu Marka Groszkowskiego Marcin Zamoyski jako podskarbi wielki koronny w latach 1685–1689 (z monografii naukowej wydanej przez Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, pt. Jarzmo Ligi Świętej? Jan III Sobieski i Rzeczpospolita w latach 1684

      Portret mężczyzny w ciemnej, długiej peruce. Portretowany ubrany jest w zbroję, a pod szyją ma zawiniętą jasną chustkę. Obraz prezentowany w okrągłej, złotej ramie. Jest to Jan Andrzej Morsztyn.
    • Silva Rerum

      Echa tzw. afery berlińskiej na sejmikach szlacheckich

      Fragment artykułu Jarosława Stolickiego Konflikt Jana III z opozycją magnacką w latach 1688–1689. Czy Sobieski mógł i powinien rozprawić się z opozycją? (z monografii naukowej wydanej przez Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, pt. Jarzmo Ligi Świętej

      Jan III Sobieski z synem Jakubem. Zgodnie z symboliką barokową władzę i autorytet panującego podkreśla jego postawa - siedzi pod baldachimem, a obok niego na poduszce leży korona królewska. Najstarszy syn króla odziany jest w rycerską zbroję, a rękę ma wspartą na tarczy w kształcie herbu Sobieskich "Janina", co ma przypominać o udziale Jakuba w zwycięstwach militarnych ojca i może być aluzją do niezłomności i odporności młodego królewicza na wszelkie trudności, jakie może napotkać na drodze do tronu.
    • Silva Rerum

      Hetman Iwan Samojłowycz – przeciwnik układów z Rzeczpospolitą

      Fragment artykułu Piotra Krolla, Hetmanat lewobrzeżny wobec Rzeczypospolitej i Prawobrzeża w dobie Ligi Świętej (z monografii naukowej wydanej przez Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, pt. Jarzmo Ligi Świętej? Jan III Sobieski i Rzeczpospolita w lat

      Grafika z przedstawieniem architektury rosyjskiej. Na środku duża wieża i fortyfikacje. Głębiej rozsiane mniejsze wieże i wieżyczki. Jest to widok Kremla, rycina z druku Bernarda Tannera „Legatio Polono-Lithuanica in Moscoviam...”.
    • Silva Rerum

      Kłopoty ze skarbem hibernowym

      Fragment artykułu Jana Jerzego Sowy Nervus belli czy finansowe jarzmo Ligi Świętej? Skarb hibernowy a finansowanie wysiłku wojennego Korony 1685–1700 (z monografii naukowej wydanej przez Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, pt. Jarzmo Ligi Świętej? J

      Rysunek przedstawią mężczyznę stojącego tyłem, który opiera się lewą ręką o topór. Obok niego, ale w oddali, inny mężczyzna ustawiony bokiem. Jest to polski szlachcic wsparty na toporze.
    • Silva Rerum

      Komputowe oddziały rodziny królewskiej w kampanii mołdawskiej 1686 roku

      Fragment artykułu Zbigniewa Hunderta Komputowe oddziały rodziny królewskiej w kampanii mołdawskiej 1686 roku w świetle rozkazów i sprawozdania sejmowego hetmana wielkiego koronnego Stanisława Jana Jabłonowskiego (z monografii naukowej wydanej przez Muzeum

      Grafika przedstawia portret zbiorowy. W centrum, na postumencie owalna rama z portretem króla Jana III Sobieskiego. Po bokach królowa Marysieńka wraz z dziećmi. Scena rozgrywa się na tle okna, przesłoniętego kotarą. Wszyscy portretowani ubrani są w stroje historyczne. Jest to grafika pt. „Rodzina Sobieskich”, wg obrazu Henriego Gascara.
    • Silva Rerum

      Kłopoty hetmana Stanisława Jana Jabłonowskiego z oddziałami komputowymi

      Fragment artykułu Zbigniewa Hunderta Komputowe oddziały rodziny królewskiej w kampanii mołdawskiej 1686 roku w świetle rozkazów i sprawozdania sejmowego hetmana wielkiego koronnego Stanisława Jana Jabłonowskiego (z monografii naukowej wydanej przez Muzeum

      Stara rycina. Przedstawia portret mężczyzny w średnim wieku, z wąsem i krótkimi włosami. Ubrany w zbroję, w delii zapiętej broszą. Portret ujęty w eliptyczną ramę na której jest napis.
    • Silva Rerum

      Złe gorszego początki – pierwsza porażka kampanii 1688 roku

      Fragment artykułu Marka Wagnera Kampania kamieniecka 1688 roku (z monografii naukowej wydanej przez Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, pt. Jarzmo Ligi Świętej? Jan III Sobieski i Rzeczpospolita w latach 1684–1696, red. Dariusz Milewski, Warszawa 20

      Stara rycina. Przedstawia portret mężczyzny w średnim wieku, z wąsem i krótkimi włosami. Ubrany w zbroję, w delii zapiętej broszą. Portret ujęty w eliptyczną ramę na której jest napis.
    • Silva Rerum

      Nowa strategia w wojnie z Turcją – o polskich twierdzach w północnej Mołdawii

      Fragment artykułu Marcina Markowicza Rola polskich załóg w twierdzach północnej Mołdawii w systemie obrony pogranicza Rzeczypospolitej w latach 1692–1696  (z monografii naukowej wydanej przez Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, pt. Jarzmo Ligi Święt

      Stara, kolorowa grafika z rzutem murów obronnych i miasta. Jest to plan widokowy Kamieńca Podolskiego.
    • Silva Rerum

      Stanisław Zygmunt Druszkiewicz – pamiętnikarz drugiej wojny z Turkami

      Fragment artykułu Dariusza Milewskiego, Druga wojna Jana III z Turkami (1684–1696) w oczach współczesnych pamiętnikarzy (z monografii naukowej wydanej przez Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, pt. Jarzmo Ligi Świętej? Jan III Sobieski i Rzeczpospoli

      Grafika na pożółkłej karcie przedstawia mężczyznę z brodą ubranego w strój historyczny trzymającego w prawej ręce wielką strzelbę, a w lewej ręce jakiś nieokreślony ostry przedmiot Mężczyzna stoi na trawie.  Jest to „Janczar”, rycina Melchiora Haffnera.
    • Silva Rerum

      W służbie historii – konkurs dramatyczny w dwusetną rocznicę bitwy wiedeńskiej

      Fragment artykułu Iwony Gosik-Kapelińskiej Jak w Krakowie dwusetlecie odsieczy wiedeńskiej świętowano, czyli Jan III Sobieski w pisarskim dwugłosie Władysława Ludwika Anczyca i Wincentego Rapackiego (z monografii naukowej wydanej przez Muzeum Pałacu Króla

      Portret mężczyzny z profilu. Mężczyzna ubrany jest w garnitur, kamizelkę białą, koszulę i krawat. Ma krótkie zaczesane do tyłu włosy. Jest zwrócony w prawo. Jest to portret Wincentego Rapackiego.
    • Silva Rerum

      Z perspektywy Rumunii – Nicolae Iorga o Janie III Sobieskim

      Fragment artykułu Valentina Constantinova, Jan III Sobieski w historiografii rumuńskiej. Kilka uwag (z monografii naukowej wydanej przez Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, pt. Jarzmo Ligi Świętej? Jan III Sobieski i Rzeczpospolita w latach 1684–169

      Portret króla Jana III Sobieskiego wykonany w technice graficznej. Portretowany ubrany w zbroję antyczną. Na lewym ramieniu przypięty płaszcz. Patrzy na wprost. Ma poważny wyraz twarzy.

    Słowa kluczowe