Karaimi z Kukizowa

Karaimi z Kukizowa

Niewielkie miasteczko na północ od Lwowa należało w przeszłości do Kukizowskich, Herburtów, Krzeczowskich, Żółkiewskich, Daniłowiczów, Sobieskich, Radziwiłłów i Jabłonowskich, a w XIX w. do Strzeleckich. Wzmiankowany w 1438 r. Kukizów stał się miastem w 1538, a prawo magdeburskie otrzymał w 1699. Teofila Daniłowiczówna wniosła Kukizów jako posag w dom swego męża Jakuba Sobieskiego. W czasach Jana III wieś przemianowano (przejściowo) na Krasny Ostrów, a nadworny architekt Piotr Beber zbudował tu drewniany, piętrowy pałac, będący jedną z ulubionych rezydencji króla. Nie została dokończony (prace przerwano ok. 1694 r.), ale zdołano otoczyć go ogrodami. Korzystali z niej królewicz Jakub i Maria Karolina de Bouillon zwana Charlottą. Od niej Kukizów przeszedł w ręce Kazimierza Radziwiłła „Rybeńki”, a ten oddał majątek – w zastaw za długi – Jabłonowskim. Z tych Jan Kajetan, umierając w 1764 r., zapisał Kukizów w dożywocie żonie swej Annie z Sapiehów, znanej ze swej działalności gospodarczej i społecznej. W 1768 r. odbyły się w Kukizowie u Anny z Sapiehów Jabłonowskiej tajne narady poprzedzające zawiązanie konfederacji barskiej.

Dwór popadł w ruinę po jej śmierci Anny Jabłonowskiej i pod koniec XVIII w. został rozebrany. Strzeleccy wymurowali nowy, ale spłonął u schyłku XIX w. Po 1919 r. Dzielińscy odbudowali go według własnych planów, ale i on już nie istnieje. Parafia katolicka powstała przed 1600 r.; ponownie została uposażona przez królewicza Jakuba Sobieskiego w 1737 r., a kościół po zniszczeniach wojennych odbudowany (p.w. św. Jakuba Apostoła). Czczono w nim obraz Matki Boskiej Nieustającej Pomocy (po wojnie umieszczony w Dulczy Wielkiej w diecezji tarnowskiej). Jakub ufundował także w 1708 r. drewnianą cerkiew grekokatolicką.

Do ok. 1830 r. mieszkali w Kukizowie Karaimi, sprowadzeni tam z Troków przez króla Jana III. Sobieski nadał im ziemię, jako wyraz wdzięczności dla swego nadwornego lekarza Abrahama (1636–1687), syna wybitnego filozofa Jozjasza ha-Shofeta ben Jehudy. Ważną postacią w kręgu Sobieskich był także Jezza Nisanowicz (1595–1666), lekarz i matematyk działający na dworze Radziwiłłów w Nieświeżu. Miał leczyć Marię Kazimierę, żonę przyszłego króla Jana III, za co otrzymał dobra ziemskie. Mordechaj Sułtański w swym dziele Zecher Caddikim opisuje początek i upadek gminy w Kukizowie: „Za panowania króla Jana III żył pewien Karaim imieniem Abraham (syn Szemoeła) Łabanowski. Był on bardzo mądry i uczony i znalazł łaskę w oczach króla, który mianował go szofetem i starszym Karaimów na Litwie, by przekazywał to stanowisko swym potomkom z pokolenia na pokolenie. Na paschę w roku 1688 Jan III przybył do Wilna. Szofet Abraham stanął przed obliczem króla. I poprosił go król, by ten z kilkoma Karaimami przesiedlił się do Kukizowa. Abraham postąpił zgodnie z życzeniem króla i wkrótce w Kukizowie osiedliło się kilku Karaimów. Król dał im szerokie przywileje, grunty i domy. I żyli w tym mieście Karaimi spokojnie i bezpiecznie, póki władali polscy królowie”.

Karaimi [hebr. karaim – czytający biblię] to ludność pochodzenia tureckiego, przybyła ze stepów nadkaspijskich, należących w X w. do państwa Chazarów, a następnie do imperium osmańskiego. Ich religia ukształtowała się w VIII w. w Mezopotamii jako odłam judaizmu odrzucający Talmud, a ze Starego Testamentu przejmujący wyłącznie Księgi Mojżeszowe. Pojawili się na terenie księstwa halicko-wołyńskiego (Halicz, Łuck, Lwów) na przełomie XIII i XIV stulecia, a na Litwie w 2. poł. XIV w. za sprawą ks. Witolda, który osadził ich na terenach graniczących z zakonem krzyżackim oraz w Wilnie, Trokach i Poniewieżu. Cieszyli się dużymi swobodami, posiadali własne samorządy oraz gminy wyznaniowe (dżamaty) skupione w okręgi (chachamaty). Na czele okręgu stał chacham [hebr. hākhām – mędrzec], duchowny sprawujący najwyższą władzę wykonawczą, prawodawczą i sądowniczą w parafii. Obierany był dożywotnio przez przedstawicieli gmin wyznaniowych administrowanych przez duszpasterzy – hazzanów.

W Kukizowie karaimi wznieśli drewnianą świątynię – kenesę, prosty budynek na rzucie prostokąta (z przedsionkiem), przykryty dachem. We wnętrzu, oprócz przestrzeni na modły z otwartym chórem, znajdowała się sień z galerią dla kobiet. Głównymi elementy wyposażenia był ołtarz (hechal) z szafkami na rodały i Pismo Święte oraz podwyższenie dla duchownego (bima). Wnętrza karaimskich świątyń z reguły dekorowano motywami roślinnymi i geometrycznymi, na ścianach umieszczano tablice z ustępami z Pisma Świętego osłaniane zasłonami.

Karaimi, także kukizowscy, zajmowali się głównie rolnictwem, a zwłaszcza sadownictwem i ogrodnictwem, w miastach zaś rzemiosłami skórzanymi. Było wśród nich wielu uczonych, piszących zarówno po karaimsku (kipczacku), jak i po hebrajsku. Znajomość języków wschodnich powodowała, że wielu służyło polskiej dyplomacji jako tłumacze albo pośrednicy w wykupie jeńców z rąk tatarskich. Nie brakło wśród nich także żołnierzy (chorągiew karaimska była osobistą ochroną wielkich książąt litewskich). Z Kukizowa pochodzili Mordechaj ben Nissan, autor rozpraw o Karaimach i ich religii, oraz Józef Salomon Łucki, autor prac z dziedziny teologii i prawodawstwa, kalendarzy, modlitw i hymnów religijnych, a także elementarza napisanego po hebrajsku dla dzieci. W 1831 r. gmina karaimska opuściła Kukizów i przeniosła się do Halicza. Cytowany już Mordechaj Sułtański pisał: „Gdy Austria zagarnęła Galicję i Lodomerię, cesarz podarował Kukizów jednemu ze swych wielmożów. Ten zaczął uciskać Karaimów i odbierać im ziemie, i ciemiężył ich tak, że nie mogli wytrzymać na miejscu i uciekali: jedni do Halicza, inni do Łucka. Dziś [od. 1830] został tam tylko jeden Karaim, który opiekuje się kienesą”. Jeszcze w latach 30. XX w. w Kukizowie wyraźne były ślady karaimskiego cmentarza.

Polecane artykuły

1 / 3
    • Silva Rerum

      Piotr Beber, architekt Jana III

      Pochodził z Wrocławia. Urodził się zapewne w roku 1630. Od 1681 r. piastował urząd nadwornego budowniczego Jana III. Tytułu tego używał w 1686 r., kiedy w katedrze na Wawelu chrzcił swą córkę Annę (z zapisu metryki wynika, że jego żona miała na imię Katar

      Kserokopia lub reprodukcja grafiki. Przedstawia kościół z wysoką wieżą i dwiema małymi kaplicami pokrytymi kopułami. Obok zabudowania miejskie. Jest to widok zimowy. Na pierwszym planie duży śnieg. Jest to wieża Korniaktów we Lwowie.
    • Silva Rerum

      Jan III i protestanci

      Król Jan III Sobieski był przede wszystkim człowiekiem swojej epoki. Wielki wódz, potomek Żółkiewskiego i obrońca chrześcijaństwa był bardzo religijny. Mimo pewnej ostrożności w wydawaniu pieniędzy (co niechętni mu nazywali skąpstwem) łożył duże sumy na b

      Portret króla Jana III Sobieskiego na tle pomarańczowej draperii i pejzażu w tle – po prawej stronie. Król ukazany w zbroi i jasno czerwonym płaszczu spiętym broszą pod szyją. Na biodrach przepasana skóra z lamparta. Król patrzy dumnie na wprost.
    • Silva Rerum

      Zdrowie i niezdrowie królowej Marysieńki

      W zachowanej korespondencji Marii Kazimiery d’ Arquien, od 1658 r. ordynatowej Janowej Zamoyskiej, stosunkowo często pojawiają się wzmianki o jej zdrowiu, a ściślej mówiąc, o trapiących ją dolegliwościach. Jeszcze przed ślubem cierpiała na bóle zębów, od

      Portret Marii Kazimiery, żony króla Jana III Sobieskiego. Jest to grafika. Marysieńka w sukni z dekoltem. Włosy na upięte do tyłu, zdobione perłami. Portret w owalnym kształcie przyozdobiony ramą z wicią roślinną. Poniżej herb i napisy.
    • Silva Rerum

      Michał Kazimierz Radziwiłł „Rybeńko” (1702–1762)

      Michał Radziwiłł był jednym z najgorszych hetmanów w dziejach Rzeczpospolitej. Do odgrywania większej roli predestynowało go wyłącznie pochodzenie i bajeczny wprost majątek. Pan miernej penetracji, rozpustnik bez smaku, leniwiec, lizus dworu, nieuk bez wy

      Płaskorzeźba z bramy głównej do pałacu w Wilanowie. Kompozycja z Gorgoną, głowami baranów oraz ostrymi narzędziami walki. Wykonana w latach 20. XVIII w. Rzeźbił ją Johann Georg Plersch.
    • Silva Rerum

      Michasieńko i Charlotta

      Michał Kazimierz Radziwiłł (1702 – 1762), zwany „Rybeńko”, późniejszy wojewoda wileński i hetman wielki litewski, ordynat nieświeski i ołycki, przez całe życie skrupulatnie prowadził własnoręcznie redagowany diariusz. Pod datą 14 listopada 1719 r. zanotow

      Nagrobek Marii Karoliny Radziwiłłowej, rycina Juliana Schübelera. Na kamiennym cokole stoi owalny portret kobiecy który jest „otulony” czarną wicią roślinną, jakby zwiędłymi liśćmi. Po prawej stronie postać kobieca w szatach antycznych, która opiera się o nagrobek. Po lewej stronie putto, oraz herb. Całość znajduje się w niszy na kolumnach której są trupie czaszki po bokach. Nagrobek osadzony na płycie z napisami.

    Słowa kluczowe