O strojach polskich Augusta III Sasa i Marii Józefy na portretach Louisa de Silvestre

O strojach polskich Augusta III Sasa i Marii Józefy na portretach Louisa de Silvestre

Nadworny malarz drezdeński Louis de Silvestre wśród wielu portretów polskiej pary monarszej: Augusta III Sasa (1696-1763, król od 1733) i Marii Józefy (1699-1757, królowa od 1733) namalował również ich wizerunki w strojach polskich. W sali balowej wilanowskiego pałacu prezentowana jest replika warsztatowa portretu królowej z 1737 r. przedstawiająca ją w ujęciu od kolan, a także biała rzeźba z miśnieńskiej porcelany ukazująca króla w pozie i stroju zaczerpniętych z wizerunku Silvestre’a.

Znany jest fakt, że August III, podobnie jak niektórzy jego poprzednicy na tronie Rzeczypospolitej, m.in. Władysław IV i Jan Kazimierz, na co dzień ubierający się według mody zachodnioeuropejskiej, dla zjednania sobie przychylności rzesz szlacheckich przywdziewali niekiedy strój polski. Zwłaszcza chętnie się w nich portretowali.

Portret Augusta III możemy uznać za idealne przedstawienie ubioru sarmackiego zgodnego z modą 2. ćw. XVIII w. W stroju króla nie ma żadnych nieścisłości i wtrętów mody zachodniej. Monarcha ubrany jest we wspaniały, biało-czerwony ubiór polski noszony do Orderu Orła Białego, ustanowionego przez jego ojca Augusta II Mocnego w 1705 r. Składa się on z długiego, sięgającego niemal do ziemi, białego atłasowego żupana z wąskim kołnierzykiem stójką i obficie sfałdowanymi, zwężającymi się do dłoni rękawami z niewielkimi mankietami. Wierzchni, równie długi kontusz uszyty jest z czerwonego aksamitu i podszyty białym atłasem. Jego brzegi a także rozcięcia wylotów dekoracyjnie zarzuconych na plecy zdobione są dyskretnym srebrnym haftem. Podobnie jak żupan, kontusz królewski ma niewielki kołnierzyk stójkę; nie jest on jednak zapięty pod szyją, a rozchylony na piersiach, tworząc trójkątne wycięcie z białymi wyłogami. Na lewej piersi przyszyta jest gwiazda orderowa, a sam order zawieszony jest na wstędze z błękitnej mory, przewieszonej przez lewe ramię. Dopełnienie sarmackiego stroju Sasa stanowią wysokie żółte safianowe buty, lity pas, do którego zawieszona jest karabela i trzymany w ręku czerwony aksamitny kołpak bramowany sobolowym futrem. W przeciwieństwie do wielu okazjonalnych Sarmatów, nie porzucających przy polskim stroju noszonej na co dzień modnej pudrowanej fryzury, August III ma krótko obcięte, podgolone na okrągło włosy.

Inny charakter ma polski ubiór królowej, który jest tylko stylizacją. W przeciwieństwie do mężczyzn, Polki już w XVII w. ubierały się według mody zachodniej i rodzimy charakter miały tylko noszone przez nie nakrycia głowy i ciepłe okrycia wierzchnie zakładane na francuskie suknie. W XVIII w. takim kobiecym wariantem ubioru narodowego był podbijany futrem kontusik, dopasowany w talii, sięgający do połowy uda i podobnie jak męski kontusz zaopatrzony w rozcięte rękawy, zdejmowane z dłoni dla wygody i swobody ruchów. Do tego stroju nawiązuje zielony, podbity gronostajami wierzchni ubiór Marii Józefy. Nie jest to jednak praktyczne zimowe okrycie, a raczej manteau sukni francuskiej „ucharakteryzowane” na ubiór polski, o czym świadczy futrzane podbicie, szamerowanie złotym galonem na piersiach, a także podwójne rękawy, z których wierzchnie są długie, rozcięte i dekoracyjnie zwisają na plecach. Na głowie królowa ma niewielki czerwony bramowany futrem kołpaczek zredukowany do postaci stroika nie przysłaniającego modnej pudrowanej peruczki.

Znane jest bardzo niewiele kobiecych osiemnastowiecznych wizerunków w strojach polskich. Zwykle Polki portretowały się w modnych francuskich sukniach. Jedynie sporadycznie ze względów politycznych podkreślały narodowy charakter swego stroju, tak jak to ma miejsce w przypadku wizerunku Marii Józefy. W kontusiku i kołpaczku portretowana była również matka kolejnego króla Rzeczpospolitej Konstancja z Czartoryskich Poniatowska, co zapewne miało odwracać uwagę od niechęci Stanisława Augusta do przywdziewania ubioru polskiego.

Polecane artykuły

1 / 3
    • Silva Rerum

      Moda, polityka i patriotyzm

      W czasach stanisławowskich mamy do czynienia z ciekawym zjawiskiem krótkotrwałego odrodzenia popularności mody narodowej. Jego apogeum przypadło na pierwsze lata sejmu czteroletniego. Strój narodowy stał się znakiem rozpoznawczym antykrólewskiej i antyros

      Portret Jana Potockiego. Mężczyzna siedzi pod palmą. Ubrany jest w czarną koszulę z białym kołnierzem, opasany czerwoną draperią. Na piersi ma dwie odznaki. Mężczyzna trzyma w dłoniach zapisany rulon pergaminu. Po prawej stronie widać rzeźbę egipską. W tle jest pusty pejzaż z piramidami.
    • Silva Rerum

      Prawdziwi Polacy. Koronacyjne przebrania Wettynów

      Gdy w 1733 r. umarł król August II, utartym już zwyczajem prymas zwołał sejm konwokacyjny. Ten pierwszy sejm w czasie bezkrólewia miał wyznaczyć termin i miejsce elekcji nowego władcy oraz zająć się organizacją tymczasowej władzy w państwie pozbawionym mo

      Portret mężczyzny we wnętrzu. Stoi wyprostowany, dumny. Ubrany w srebrną koszulę i czerwony płaszcz, oraz wysokie buty. Na piersiach wstęga z gwiazdą. Po boku stolik, a na nim insygnia władzy. Po lewej stronie płaszcz. W te kolumny, kotara i pejzaż. Jest to portret Augusta III Sasa w stroju polskim.
    • Silva Rerum

      Strój Michała Korybuta

      28 stycznia, trzeciego dnia obrad sejmu z 1672 roku, po skomplikowanych sporach proceduralnych izbie poselskiej udało się w końcu wybrać marszałka. Posłowie mogli przystąpić do ceremonii powitania króla i wreszcie zająć się przygotowaniami do odparcia naj

      Zbliżenie na medalion z portretem męskim - Michała Korybuta na pucharze ze zbiorów Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie. Mężczyzna ukazany z profilu, w peruce. Na obrzeżach napisy.

    Słowa kluczowe