Posty obowiązkowe

Posty obowiązkowe

Ksiądz Adam Krasicki we wstępie do artykułu Posty w dawnej Polsce stwierdził, iż przepisy postne należały zawsze do tych zagadnień karności kościelnej, co do których Kościół katolicki uznawał prawo zwyczajowe w najszerszym tego słowa znaczeniu. Dlatego też post polski, oparty o prawo zwyczajowe, stał się niezwykle interesującym zjawiskiem dla historyków. O ile post protestancki charakteryzował się ilościowym ujęciem pokarmu (post naturalny) oraz dotyczył jedynie niewielkiej części społeczeństwa, post polski (katolicki) był restrykcyjnie przestrzegany przez ogół ludności katolickiej, a przy tym opierał się na wyborze odpowiednich produktów, które można było w tym okresie spożywać. Zmiany w tym względzie można było zaobserwować dopiero z końcem XVII wieku, co było związane z liberalizacją postnych nakazów i ograniczeń. Jedynie post związany z kręgami prawosławnymi był ciągle bardzo ściśle przestrzegany wśród wiernych.

Interesującą relację dotyczącą tradycji Wielkiego Postu na ziemiach polskich odnajdujemy już w XI- wiecznej relacji merseburskiego biskupa Thietmara: Jeżeli stwierdzono, iż ktoś jadł po Siedemdziesiątnicy mięso, karano go surowo przez wyłamanie zębów. Prawo Boże bowiem, świeżo w tym kraju wprowadzone, większej nabiera mocy przez taki przymus, niż przez post ustanowiony przez biskupów.

Z przytoczonego tekstu widać więc wyraźnie, iż okres Wielkiego Postu początkowo rozpoczynano na ziemiach polskich od Siedemdziesiątnicy (trzecia niedziela przed Środą Popielcową), a nie od Środy Popielcowej, jak zwykło się praktykować na Zachodzie. Zmiana w tym względzie zauważalna jest dopiero od roku 1248, kiedy na synodzie prowincjonalnym we Wrocławiu legat papieski Jakub pozostawia wiernym wybór daty rozpoczęcia postu. Wydarzenie to przesądziło o skróceniu postnych ograniczeń podejmowanych odtąd od Popielcowej Środy, natomiast zakonników zobowiązało do poszczenia od Siedemdziesiątnicy, zwanej od tej pory niedzielą Starozapustną. W kilka lat później, w roku 1267 synod biskupów polskich we Wrocławiu wprowadził kolejne obowiązujące wiernych prawo, a mianowicie zakazał im jeść i pić z ludnością wyznania mojżeszowego, a także kupować od nich mięso i inne pokarmy, gdyż jak sugerowali biskupi, Żydzi mogli chcieć ich otruć.

W epoce nowożytnej zachowano powyższe ustalenia. Wolno było spożywać tylko jeden posiłek w godzinach popołudniowych (istniała również możliwość małej wieczornej przekąski) z wyłączeniem z jadłospisu mięsa oraz nabiału. Ponadto od postu były wyjęte wszystkie niedziele wielkopostne, w które obowiązywała jedynie wstrzemięźliwość od mięsa i nabiału, lecz nie jednorazowy posiłek charakterystyczny dla postu ścisłego w pozostałe dni. Z kolei post adwentowy nie przyjął się w szerszych kręgach.

Polecane artykuły

1 / 3
    • Silva Rerum

      Postne wyjątki od reguły

      W średniowieczu oraz epoce nowożytnej Kościół katolicki zalecał ścisłe przestrzeganie około 200 dni postnych. Oprócz nich, gorliwy katolik decydował się również na prywatne posty w przeróżnych intencjach oraz posty związane z pokutą za grzechy. Taka sytua

      Martwa natura z kielichem, bułką, nożem i tacą. Całość zakomponowana na zielonym materiale. Każdy przedmiot oddany realistycznie z dbałością o każdy szczegół.
    • Silva Rerum

      (Nie) postne jadło

      Mimo wielu rygorystycznych nakazów warunkujących przestrzeganie zasad kościelnych, post stał się kulinarną okazją do odmiany, związaną tradycyjnie z przygotowaniem smakowitych ryb z dodatkiem rozmaitych przypraw. Należy jednak pamiętać, iż pojęcie „postne

      Fragment obrazu przedstawiający leżące na blacie ryby, i kota. Powyżej zwisająca głowa zabitej gęsi i nóż. Jest to fragment obrazu olejnego Jakoba Mathama „Wnętrze kuchni”.
    • Silva Rerum

      Staropolski kalendarz. Dni świętych patronów

      W czasach staropolskich poszczególne dni i daty określano zwykle przez wskazanie święta kościelnego wypadającego w danym dniu lub krótko przed nim albo po nim. Szczególnie konsekwentnie i długo datowano tak różne urzędowe wpisy, zwłaszcza zamieszczane w k

      Rycina przedstawia postać świętego, który stoi na tle miasta na średniowiecznego. Obok niego anioł w koronie na głowie, który przekazuje mu koronę. Nad nim niebo i anioły w chmurach. Pod jego stopami anioł z łukiem. Jest to święty Kazimierz, rycina Franciszka Wacława Balcewicza.

    Słowa kluczowe