Sobiescy i Stuartowie. Portret księcia Karola Edwarda Stuarta, Robert E. Förster, ok. 1848

Sobiescy i Stuartowie. Portret księcia Karola Edwarda Stuarta, Robert E. Förster, ok. 1848

wg obrazu Louisa Tocqué (1748)
gwasz, kość słoniowa, ok. 1848
zbiory prywatne

Miniatura autorstwa Roberta Förstera (ok. 1817–1898), członka londyńskiej Akademii Królewskiej (Royal Academy), przedstawia drugi z dwóch zaginionych portretów księcia Karola z tego okresu w życiu. Pierwszy, z lat 1747–1748, namalował Maurice Quentin de La Tour. Był to ważny moment w życiu księcia, kiedy Karol znalazł się we Francji, po nieudanej próbie restauracji Stuartów i przegranej dramatycznej bitwie pod Culloden (1746). Podobizna nie przedstawia jednak człowieka złamanego porażką, ale mężczyznę w sile wieku, o pełnym energii i wiary spojrzeniu. Jego determinację w walce o swoją sprawę podkreśla strój wojskowy – zbroja płytowa.

Oryginalny portret pędzla Louisa Toqué (1696–1772) ukończony został w styczniu 1748 r. Karol podarował go swojej siostrze ciotecznej i pierwszej wielkiej miłości, Marii Ludwice (Marie-Louise) ks. Montbazon, z domu de la Tour d’Auvergne. Była to córka Marii Karoliny Sobieskiej, starszej siostry Marii Klementyny. Jej mąż, Juliusz Herkules de Rohan, był z kolei adiutantem księcia Henryka Stuarta w latach 1745–1746.

Polecane artykuły

1 / 3