Sobiescy i Stuartowie. Portret księcia Karola Edwarda Stuarta, Robert E. Förster, ok. 1848
Sobiescy i Stuartowie. Portret księcia Karola Edwarda Stuarta, Robert E. Förster, ok. 1848 - Galeria zdjęć
wg obrazu Louisa Tocqué (1748)
gwasz, kość słoniowa, ok. 1848
zbiory prywatne
Miniatura autorstwa Roberta Förstera (ok. 1817–1898), członka londyńskiej Akademii Królewskiej (Royal Academy), przedstawia drugi z dwóch zaginionych portretów księcia Karola z tego okresu w życiu. Pierwszy, z lat 1747–1748, namalował Maurice Quentin de La Tour. Był to ważny moment w życiu księcia, kiedy Karol znalazł się we Francji, po nieudanej próbie restauracji Stuartów i przegranej dramatycznej bitwie pod Culloden (1746). Podobizna nie przedstawia jednak człowieka złamanego porażką, ale mężczyznę w sile wieku, o pełnym energii i wiary spojrzeniu. Jego determinację w walce o swoją sprawę podkreśla strój wojskowy – zbroja płytowa.
Oryginalny portret pędzla Louisa Toqué (1696–1772) ukończony został w styczniu 1748 r. Karol podarował go swojej siostrze ciotecznej i pierwszej wielkiej miłości, Marii Ludwice (Marie-Louise) ks. Montbazon, z domu de la Tour d’Auvergne. Była to córka Marii Karoliny Sobieskiej, starszej siostry Marii Klementyny. Jej mąż, Juliusz Herkules de Rohan, był z kolei adiutantem księcia Henryka Stuarta w latach 1745–1746.