Akant. Motywy roślinne na elewacjach pałacu wilanowskiego.

Akant. Motywy roślinne na elewacjach pałacu wilanowskiego.

Opis wydarzenia, dzięki któremu Grek Kallimachos (V–IV w. p.n.e.) wpadł na pomysł ozdobienia liśćmi budowanych przez siebie kolumn, został spisany 400 lat później przez rzymskiego architekta Witruwiusza: „Powiadają, że kapitel koryncki wynaleziono w następujący sposób. Dziewczę korynckie w odpowiednim do zamążpójścia wieku zachorowało i zmarło. Po pogrzebie piastunka jej wzięła wszystkie zabawki, które zmarłej były drogie za życia, włożyła do koszyka, zaniosła na grób i położyła na nim, nakrywszy dachówką, by dłużej mogły się zachować. Koszyk ten stał przypadkowo nad korzeniem akantu. Z nadejściem wiosny korzeń przygnieciony w środku ciężarem koszyka zaczął wypuszczać pędy i liście [...]. W owym czasie Kallimach, [...] przechodząc przypadkiem koło grobowca zauważył koszyczek  i delikatne liście dookoła; oczarowany rodzajem i nowością kształtu, według tego wzoru zbudował w Koryncie kolumny [...]”, (Witruwiusz, O architekturze ksiąg dziesięć). Powszechnie uważa się, że pierwowzorem zdobień na głowicach (kapitelach) kolumn korynckich był właśnie akant Acanthus, choć w rzeczywistości ogólną nazwą akanthos Grecy określali prawdopodobnie wszystkie kolczaste rośliny.

Przyrodnicy w całej tej sprawie zauważają jeszcze jeden problem: nazwa rodzajowa jest dla nas niewystarczająca. Botanikom zależy na wyjaśnieniu, który dokładnie gatunek mógł posłużyć za pierwowzór ornamentów porządku korynckiego. Spośród 50 gatunków należących do rodzaju Acanthus najbardziej prawdopodobne wydają się dwa: akant miękki Acanthus mollis i akant kłujący Acanthus spinosus. Niektórzy autorzy proponują także akant długolistny (prawdopodobnie chodzi o Acanthus longifolius – gatunek rodzimy m.in. dla terenu Grecji). To rośliny zielne tworzące rozety dużych, wcinanych liści. Występujący naturalnie na całym niemal obszarze śródziemnomorskim akant kłujący ma liście głęboko powcinane, brzegiem ostro kolczasto ząbkowane.

Kolorowe zdjęcie. Przedstawia kadr na pilastry na elewacji pałacu wilanowskiego.
Pilastry na elewacji pałacu wilanowskiego - stylizowane liście akantu.

Natomiast liście Acanthus longifolius i Acanthus mollis nie mają kolców na brzegu blaszki (liście akantu długolistnego są w zarysie smuklejsze od akantu miękkiego). Trzeba też z pokorą przyznać, że ustalenie przynależności gatunkowej liści wyrzeźbionych na głowicach kolumn i pilastrów jest praktycznie niemożliwe. Dotyczy to zarówno pilastrów zdobiących fasadę pałacu w Wilanowie, jak i oryginalnych kolumn greckich. To wynik daleko posuniętej stylizacji, na skutek której głębokość i kształt wcięć blaszki liściowej są trudne do określenia.

Regularnie powcinane blaszki liściowe akantów są przestrzenne i miękko się układają, stanowiąc bardzo wdzięczny motyw zdobniczy wykorzystywany w architekturze, ornamentyce i grafice, także w heraldyce (otaczające tarczę herbową labry są przekształconymi liśćmi akantu). Rośliny należące do rodzaju akant uprawia się w celach dekoracyjnych, poza tym nie mają znaczenia gospodarczego.

Symboliczny wymiar dekoracji pałacu w Wilanowie można prześledzić na przykładzie elewacji okalających obszerny wilanowski dziedziniec. Ten ogólnodostępny fragment założenia pałacowego ma bardzo oficjalny charakter i jest rzeźbiarsko bardzo bogaty. Można szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym scenom, a także ogarnąć wzrokiem całość z jednego punktu. To idealne miejsce do analizowania zestawu roślin przedstawionych w dekoracjach rzeźbiarskich! Zachęcamy do lektury innych artykułów na temat znaczeń i symboliki roślin z elewacji pałacu wilanowskiego (patrz niżej: polecane).

Polecane artykuły

1 / 3
    • Silva Rerum

      Cyprys wiecznie zielony. Motywy roślinne na elewacjach pałacu wilanowskiego.

      Owidiusz opisał w Metamorfozach, a Franchesco Fumo wyrzeźbił na wilanowskiej fasadzie historię młodzieńca imieniem Kyparissos (Cyparyssus), który przypadkowo zabił swojego ukochanego jelenia. Na płaskorzeźbie chłopiec został uchwycony w momencie, w którym

      Płaskorzeźba z fasady pałacu w Wilanowie. Przedstawia dwóch młodych mężczyzn. Jeden z nich trzyma w ręku instrument. Drugi kroczy przed siebie. Za młodym mężczyzną młody jeleń. W tle drzewa.
    • Silva Rerum

      Dąb. Motywy roślinne na elewacjach pałacu wilanowskiego.

      W dłoniach Potęgi, alegorycznej figury na elewacji pałacu wilanowskiego spoczywa gałąź dębowa – widać nie tylko charakterystyczny kształt liści (botanik nazwałby je zatokowo-wrębnymi, bo blaszka liściowa ma niezbyt głębokie wcięcia), ale także okryte czap

      Czarno-białe zdjęcie. Zbliżenie na rzeźbę. Jest to fragment tułowia postaci z rekami podtrzymującymi  przedmiot. Na powierzchni widzimy zarys zwierząt: dzika lub psa.
    • Silva Rerum

      Słonecznik. Motywy roślinne na elewacjach pałacu wilanowskiego.

      W Metamorfozach Owidiusz opisuje tajemne schadzki boga Apollina (utożsamianego z Heliosem) z piękną Leukotoe. Zazdrosna Klytia (poprzednia kochanka boga) doniosła ojcu swej rywalki o tajemnych spotkaniach. Finał wydarzeń okazał się tragiczny: na rozkaz oj

      Kolorowe zdjęcie współczesne. Przedstawia fragment drzwi i portalu oraz kolumnę na której umieszczona jest rzeźba. Jest to kobieta przedstawiona do pasa, poniżej jej brzucha znajdują się kwiaty. Kobieta jest naga. Ma długie, falowane włosy. Podnosi do góry ręce w których unosi kwiaty.
    • Silva Rerum

      Róża. Motywy roślinne na elewacjach pałacu wilanowskiego.

      Obok licznych wieńców laurowych na fasadzie pałacu w Wilanowie można odnaleźć kilka wieńców uwitych z róż. Widnieją one w scenach Flora i Zefir (róże widać na głowie Flory i w rękach putta) oraz Porwanie Europy, a także nad medalionami z Virtus Heroica i

      Zdjęcie współczesne przedstawiające zbliżenie na fragment architektonicznej oprawy. Dwa amorki trzymają medalion z wizerunkiem kobiety i wieniec z róż nad medalionem.
    • Silva Rerum

      Mak lekarski. Motywy roślinne na elewacjach pałacu wilanowskiego.

      Makówka wchodzi w skład girland zwieszonych z ramion atlantów na apartamencie króla. Na jednym z owoców świetnie widać tarczowate znamię słupka. Owoc ten przypomina duże kuliste owoce maku lekarskiego zwieńczone stosunkowo płaskim znamieniem. Roślina ta j

      Kolorowe zdjęcie portalu z drewnianymi drzwiami. Po bokach dwie postaci kobiece z warkoczami z owoców. Są to Atlanty w pałacu w Wilanowie.
    • Silva Rerum

      Zboża. Motywy roślinne na elewacjach pałacu wilanowskiego.

      Zboża, jako podstawa naszego wyżywienia, stanowią symbole urodzaju, dobrobytu, obfitości, płodności, daru życia i zmartwychwstania. Kłosy zbóż były atrybutami starożytnych bóstw wegetacji i urodzaju, m.in. bogiń Demeter i Ceres oraz bogów Ozyrysa i Attisa

      Zdjęcie przedstawia rzeźbę pełnoplastyczną osadzoną w niszy. Jest to młoda kobieta z odsłoniętą piersią, ubrana w długie, udrapowane szaty. Kobieta trzyma w prawej ręce snopek zboża, w lewej zakręcony róg. Patrzy w lewo z pochyloną twarzą. Jest to „Obfitość” - rzeźba ze skrzydła bocznego pałacu w Wilanowie.
    • Silva Rerum

      Granat właściwy. Motywy roślinne na elewacjach pałacu wilanowskiego.

      Decydujący wpływ na symbolikę granatu miała charakterystyczna budowa owocu. Ze względu na obfitość nasion roślina ta była odwiecznym symbolem płodności i małżeństwa. W dziełach sztuki materialnej podkreślana jest specyficzna cecha owocu, który pęka po doj

      Rzeźba kobiety, umieszczona w niszy. Kobieta ubrana w długie szaty, w ręce trzyma owoce na grubych gałęziach. Na głowie wianek z owoców. Jest to personifikacja Zgody w pałacu w Wilanowie.
    • Silva Rerum

      Winorośl właściwa. Motywy roślinne na elewacjach pałacu wilanowskiego.

      O symbolice winorośli można pisać bez końca. Ze względu na rodzaj scen przedstawionych na wilanowskim pałacu zajmijmy się bliżej symboliką winorośli w starożytnej Grecji. Roślina ta jest przedstawiana jako atrybut Dionizosa (czyli Bakchosa, rzymskiego Bac

      Bachus i Erygone - płaskorzeźba z pałacu w Wilanowie. Przedsawia półnagą kobietę w otoczeniu amorów.
    • Silva Rerum

      Laur, czyli wawrzyn szlachetny. Motywy roślinne na elewacjach pałacu wilanowskiego.

      Jako symbol chwały wieniec laurowy pojawił się w starożytnej Grecji, ale to Rzymianie upowszechnili zwyczaj wieńczenia laurem cesarzy i zwycięskich wodzów oraz wybitne osobistości nauki i sztuki („laicki” symbol zwycięstwa). Stąd grecka nazwa daphne jest

      Kolorowe zdjęcie współczesne z płaskorzeźbą. Przedstawia postać młodzieńca i nagiej kobiety w ruchu. Z lewej strony mały amor i starszy mężczyzna z brodą. Jest to Apollo i Dafne - płaskorzeźba w skrzydle bocznym pałacu w Wilanowie.
    • Silva Rerum

      Palma daktylowa, czyli daktylowiec właściwy

      W kulturze europejskiej symboliczne znaczenie liścia palmowego jest związane głównie z tekstami Biblii, ze względu na zawarty w ewangelii św. Jana sugestywny opis wydarzeń z niedzieli palmowej: „Nazajutrz wielki tłum [...] usłyszawszy, że Jezus przybywa d

      Kolorowe zdjęcie współczesne z płaskorzeźbą. Przedstawia płaskorzeźbę. Są to małe putta rwące gałązki lauru i palmy - przygotowanie do triumfu Jana III Sobieskiego.
    • Silva Rerum

      Motywy roślinne w dekoracjach rzeźbiarskich na fasadzie pałacu w Wilanowie

      Autorzy wszystkich opracowań dotyczących pałacu w Wilanowie zgodnie twierdzą, że oprócz funkcji czysto dekoracyjnych jego wystrój miał nawiązywać do idei bliskich Janowi III Sobieskiemu i jego żonie Marii Kazimierze. Służą temu przedstawione na pałacowej

      Rzeźba kobiety, umieszczona w niszy. Kobieta ubrana w długie szaty, w ręce trzyma owoce na grubych gałęziach. Na głowie wianek z owoców. Jest to personifikacja Zgody w pałacu w Wilanowie.

    Słowa kluczowe