Granat właściwy. Motywy roślinne na elewacjach pałacu wilanowskiego.

Granat właściwy. Motywy roślinne na elewacjach pałacu wilanowskiego.

Decydujący wpływ na symbolikę granatu miała charakterystyczna budowa owocu. Ze względu na obfitość nasion roślina ta była odwiecznym symbolem płodności i małżeństwa. W dziełach sztuki materialnej podkreślana jest specyficzna cecha owocu, który pęka po dojrzeniu, ukazując wnętrze wypełnione nasionami z krwistoczerwonymi osnówkami. Wygląd pękniętego owocu kojarzono z zasadą żeńską oraz z jednością w wielości, zjednoczeniem. Nazwa pocisku „granat” również pochodzi od owoców granatowca (niektórzy autorzy uznają, że wynika to z podobieństwa wyglądu XVI-wiecznych pocisków do owoców tej rośliny). Natomiast półprzezroczyste kamienie półszlachetne zwane granatami mają wygląd bardzo zbliżony do nasion granatowca otoczonych soczystą czerwoną osnówką. Kolor granatowy nie ma natomiast związku z barwą owoców ani osnówek granatu. Podobne brzmienie wyrazu wynika z podobnego źródłosłowu: łacińskie  granum  oznacza ziarenko, granulkę, a granatowy barwnik miał ziarnistą konsystencję.

Pierwsze uprawy granatów datuje się na okres brązu. Obecnie drzewa te są uprawiane niemal we wszystkich krajach klimatu gorącego, a naturalnie występują na obszarze od północnej Syrii po Azję Środkową. Owoce granatu zawierają liczne nasiona okryte czerwoną soczystą okrywą dostarczającą orzeźwiającego kwaskowatego soku. Przyrządza się z niego napój granadinę oraz galaretki, lemoniady, sorbety i wino. Kwiaty, łupiny owocu i korę korzeni wykorzystuje się do garbników. Łupina owocowa służy także do farbowania wschodnich dywanów (barwnik ten daje kolor żółto-brązowy, a nie granatowy!).

Kolorowe zdjęcie portalu z drewnianymi drzwiami. Po bokach dwie postaci kobiece z warkoczami z owoców. Są to Atlanty w pałacu w Wilanowie.
Postaci atlantów w pałacu w Wilanowie. Fot. W. Holnicki.

Zapewne ze względu na podobieństwo wyglądu zewnętrznego (zbliżona wielkość, czerwonawa barwa, kulisty kształt i wyraźny kielich na szczycie) granat bywa nazywany jabłkiem (malum punicum, malum granatum). Owoc granatowca jako pierwowzór jednego z królewskich insygniów (jabłko królewskie) ma swoje specjalne miejsce na wilanowskiej fasadzie. Można przypuszczać, że liczne przedstawienia owoców na wazach i obramieniach okiennych to właśnie granaty – okrągłe owoce ozdobione na szczycie wydatnym kielichem zbudowanym z ostro zakończonych ząbków i przypominającym nieco koronę. Warto jednak podkreślić, że w przypadku ozdób umieszczonych pod oknami, po lewej stronie od granatów występują też inne owoce. Tu poszczególne działki kielicha są jeszcze większe, ale mają zaokrąglone szczyty – może to dobrze nam znane jabłka? Tak duży kielich jest typowy dla owoców pigwy (pigwa jest drzewem o białych kwiatach i dużych owocach, nieco gruszkowatych w kształcie, nie należy jej mylić z pigwowcem – krzewem o drobnych okrągławych owocach), ale skąd pigwa w królewskim pałacu? Może owoce pigwy, uznawane niegdyś za skuteczny afrodyzjak, w starożytnej Grecji nazywane jabłkiem Afrodyty, są symbolem płomiennej miłości Jana III i Marysieńki?

W wielu dziełach sztuki granaty przedstawia się jako owoce otwarte, zwieńczone wydatnym kielichem podobnym w kształcie do królewskiej korony. Pęknięty granat znajdziemy na fasadzie wilanowskiej – w festonie przewieszonym przez muskularne korpusy atlantów (fasada na apartamentach króla). Kuliste w zarysie owoce wypełnione licznymi drobnymi nasionami widać również w ręku i we włosach alegorycznej postaci Zgody. Na owocach przedstawiono wyraźne pęknięcia (z widocznymi w nich kulistymi nasionami) oraz ostro zakończone ząbki kielicha, jak ma to miejsce u granatowca. Rośliny trzymane w ręku również są pęknięte i zwieńczone kielichem z ostrymi na szczycie ząbkami, ale mają delikatne, jakby zielne łodygi i mało charakterystyczne liście. Może to swobodna wizja granatów albo borówek opisywanych w dziele Ikonologia Cesarego Ripy jako rośliny współwystępujące z granatami? Tego nie rozstrzygnę...

Symboliczny wymiar dekoracji pałacu w Wilanowie można prześledzić na przykładzie elewacji okalających obszerny wilanowski dziedziniec. Ten ogólnodostępny fragment założenia pałacowego ma bardzo oficjalny charakter i jest rzeźbiarsko bardzo bogaty. Można szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym scenom, a także ogarnąć wzrokiem całość z jednego punktu. To idealne miejsce do analizowania zestawu roślin przedstawionych w dekoracjach rzeźbiarskich! Zachęcamy do lektury innych artykułów na temat znaczeń i symboliki roślin z elewacji pałacu wilanowskiego (patrz niżej: polecane).

Polecane artykuły

1 / 3
    • Silva Rerum

      Akant. Motywy roślinne na elewacjach pałacu wilanowskiego.

      Opis wydarzenia, dzięki któremu Grek Kallimachos (V–IV w. p.n.e.) wpadł na pomysł ozdobienia liśćmi budowanych przez siebie kolumn, został spisany 400 lat później przez rzymskiego architekta Witruwiusza: „Powiadają, że kapitel koryncki wynaleziono w nastę

      Kolorowe zdjęcie. Przedstawia kadr na pilastry na elewacji pałacu wilanowskiego.
    • Silva Rerum

      Cyprys wiecznie zielony. Motywy roślinne na elewacjach pałacu wilanowskiego.

      Owidiusz opisał w Metamorfozach, a Franchesco Fumo wyrzeźbił na wilanowskiej fasadzie historię młodzieńca imieniem Kyparissos (Cyparyssus), który przypadkowo zabił swojego ukochanego jelenia. Na płaskorzeźbie chłopiec został uchwycony w momencie, w którym

      Płaskorzeźba z fasady pałacu w Wilanowie. Przedstawia dwóch młodych mężczyzn. Jeden z nich trzyma w ręku instrument. Drugi kroczy przed siebie. Za młodym mężczyzną młody jeleń. W tle drzewa.
    • Silva Rerum

      Dąb. Motywy roślinne na elewacjach pałacu wilanowskiego.

      W dłoniach Potęgi, alegorycznej figury na elewacji pałacu wilanowskiego spoczywa gałąź dębowa – widać nie tylko charakterystyczny kształt liści (botanik nazwałby je zatokowo-wrębnymi, bo blaszka liściowa ma niezbyt głębokie wcięcia), ale także okryte czap

      Czarno-białe zdjęcie. Zbliżenie na rzeźbę. Jest to fragment tułowia postaci z rekami podtrzymującymi  przedmiot. Na powierzchni widzimy zarys zwierząt: dzika lub psa.
    • Silva Rerum

      Słonecznik. Motywy roślinne na elewacjach pałacu wilanowskiego.

      W Metamorfozach Owidiusz opisuje tajemne schadzki boga Apollina (utożsamianego z Heliosem) z piękną Leukotoe. Zazdrosna Klytia (poprzednia kochanka boga) doniosła ojcu swej rywalki o tajemnych spotkaniach. Finał wydarzeń okazał się tragiczny: na rozkaz oj

      Kolorowe zdjęcie współczesne. Przedstawia fragment drzwi i portalu oraz kolumnę na której umieszczona jest rzeźba. Jest to kobieta przedstawiona do pasa, poniżej jej brzucha znajdują się kwiaty. Kobieta jest naga. Ma długie, falowane włosy. Podnosi do góry ręce w których unosi kwiaty.
    • Silva Rerum

      Róża. Motywy roślinne na elewacjach pałacu wilanowskiego.

      Obok licznych wieńców laurowych na fasadzie pałacu w Wilanowie można odnaleźć kilka wieńców uwitych z róż. Widnieją one w scenach Flora i Zefir (róże widać na głowie Flory i w rękach putta) oraz Porwanie Europy, a także nad medalionami z Virtus Heroica i

      Zdjęcie współczesne przedstawiające zbliżenie na fragment architektonicznej oprawy. Dwa amorki trzymają medalion z wizerunkiem kobiety i wieniec z róż nad medalionem.
    • Silva Rerum

      Mak lekarski. Motywy roślinne na elewacjach pałacu wilanowskiego.

      Makówka wchodzi w skład girland zwieszonych z ramion atlantów na apartamencie króla. Na jednym z owoców świetnie widać tarczowate znamię słupka. Owoc ten przypomina duże kuliste owoce maku lekarskiego zwieńczone stosunkowo płaskim znamieniem. Roślina ta j

      Kolorowe zdjęcie portalu z drewnianymi drzwiami. Po bokach dwie postaci kobiece z warkoczami z owoców. Są to Atlanty w pałacu w Wilanowie.
    • Silva Rerum

      Zboża. Motywy roślinne na elewacjach pałacu wilanowskiego.

      Zboża, jako podstawa naszego wyżywienia, stanowią symbole urodzaju, dobrobytu, obfitości, płodności, daru życia i zmartwychwstania. Kłosy zbóż były atrybutami starożytnych bóstw wegetacji i urodzaju, m.in. bogiń Demeter i Ceres oraz bogów Ozyrysa i Attisa

      Zdjęcie przedstawia rzeźbę pełnoplastyczną osadzoną w niszy. Jest to młoda kobieta z odsłoniętą piersią, ubrana w długie, udrapowane szaty. Kobieta trzyma w prawej ręce snopek zboża, w lewej zakręcony róg. Patrzy w lewo z pochyloną twarzą. Jest to „Obfitość” - rzeźba ze skrzydła bocznego pałacu w Wilanowie.
    • Silva Rerum

      Winorośl właściwa. Motywy roślinne na elewacjach pałacu wilanowskiego.

      O symbolice winorośli można pisać bez końca. Ze względu na rodzaj scen przedstawionych na wilanowskim pałacu zajmijmy się bliżej symboliką winorośli w starożytnej Grecji. Roślina ta jest przedstawiana jako atrybut Dionizosa (czyli Bakchosa, rzymskiego Bac

      Bachus i Erygone - płaskorzeźba z pałacu w Wilanowie. Przedsawia półnagą kobietę w otoczeniu amorów.
    • Silva Rerum

      Laur, czyli wawrzyn szlachetny. Motywy roślinne na elewacjach pałacu wilanowskiego.

      Jako symbol chwały wieniec laurowy pojawił się w starożytnej Grecji, ale to Rzymianie upowszechnili zwyczaj wieńczenia laurem cesarzy i zwycięskich wodzów oraz wybitne osobistości nauki i sztuki („laicki” symbol zwycięstwa). Stąd grecka nazwa daphne jest

      Kolorowe zdjęcie współczesne z płaskorzeźbą. Przedstawia postać młodzieńca i nagiej kobiety w ruchu. Z lewej strony mały amor i starszy mężczyzna z brodą. Jest to Apollo i Dafne - płaskorzeźba w skrzydle bocznym pałacu w Wilanowie.
    • Silva Rerum

      Palma daktylowa, czyli daktylowiec właściwy

      W kulturze europejskiej symboliczne znaczenie liścia palmowego jest związane głównie z tekstami Biblii, ze względu na zawarty w ewangelii św. Jana sugestywny opis wydarzeń z niedzieli palmowej: „Nazajutrz wielki tłum [...] usłyszawszy, że Jezus przybywa d

      Kolorowe zdjęcie współczesne z płaskorzeźbą. Przedstawia płaskorzeźbę. Są to małe putta rwące gałązki lauru i palmy - przygotowanie do triumfu Jana III Sobieskiego.
    • Silva Rerum

      Motywy roślinne w dekoracjach rzeźbiarskich na fasadzie pałacu w Wilanowie

      Autorzy wszystkich opracowań dotyczących pałacu w Wilanowie zgodnie twierdzą, że oprócz funkcji czysto dekoracyjnych jego wystrój miał nawiązywać do idei bliskich Janowi III Sobieskiemu i jego żonie Marii Kazimierze. Służą temu przedstawione na pałacowej

      Rzeźba kobiety, umieszczona w niszy. Kobieta ubrana w długie szaty, w ręce trzyma owoce na grubych gałęziach. Na głowie wianek z owoców. Jest to personifikacja Zgody w pałacu w Wilanowie.

    Słowa kluczowe