Motywy roślinne w dekoracjach rzeźbiarskich na fasadzie pałacu w Wilanowie

Motywy roślinne w dekoracjach rzeźbiarskich na fasadzie pałacu w Wilanowie

Autorzy wszystkich opracowań dotyczących pałacu w Wilanowie zgodnie twierdzą, że oprócz funkcji czysto dekoracyjnych jego wystrój miał nawiązywać do idei bliskich Janowi III Sobieskiemu i jego żonie Marii Kazimierze. Służą temu przedstawione na pałacowej elewacji symbole i alegorie zaczerpnięte ze świata antyku. Jednak my, ludzie XXI w., nie zawsze umiemy odczytać ich znaczenia. Dotyczy to identyfikacji wydarzeń i postaci, a także  rozpoznania i właściwego interpretowania elementów przyrodniczych uwzględnionych w wilanowskich dziełach sztuki.

Symboliczny wymiar dekoracji pałacu w Wilanowie można prześledzić na przykładzie elewacji okalających obszerny wilanowski dziedziniec. Ten ogólnodostępny fragment założenia pałacowego ma bardzo oficjalny charakter i jest rzeźbiarsko bardzo bogaty. Można szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym scenom, a także ogarnąć wzrokiem całość z jednego punktu. To idealne miejsce do analizowania zestawu roślin przedstawionych w dekoracjach rzeźbiarskich! Dobór ten jest podporządkowany konkretnemu programowi ideowemu realizowanemu na polecenie samego króla Jana III Sobieskiego oraz kontynuowanemu z inicjatywy Elżbiety Sieniawskiej z Lubomirskich (na dobudowanych przez nią skrzydłach pałacu, z I poł. XVIII w.).

Płaskorzeźba z fasady pałacu w Wilanowie. Przedstawia dwóch młodych mężczyzn. Jeden z nich trzyma w ręku instrument. Drugi kroczy przed siebie. Za młodym mężczyzną młody jeleń. W tle drzewa.
Cypriassias - płaskorzeźba z pałacu w Wilanowie. Fot. W. Holnicki.

Płaskorzeźby w tympanonach umieszczone na bocznych skrzydłach pałacu przedstawiają sceny z Metamorfoz Owidiusza. Decyzja hetmanowej Sieniawskiej o zastosowaniu tej tematyki wynikała zapewne z chęci  nawiązania do sztuki starożytnej, bardzo bliskiej królowi Sobieskiemu. Kilka spośród przedstawień ma za tło krajobraz leśny z trudnymi do rozpoznania sylwetkami drzew i krzewów oraz runem leśnym skomponowanym z fantazyjnych roślin zielnych. Wielu scenom towarzyszą ukazane z bliska rośliny porastające skały i wybrzeże morskie, jednak i tu identyfikacja botaniczna wydaje się niemożliwa. Zrozumienie znaczenia poszczególnych scen nie wymaga rozpoznania wszystkich zawartych w nich elementów przyrodniczych. Krajobrazy roślinne mają tu służyć za tło płaskorzeźb, a intencją ich twórców nie było przedstawienie konkretnych gatunków. Tylko nieliczne rośliny z wilanowskich przedstawień Metamorfoz można rozpoznać, i to przede wszystkim na podstawie kontekstu kulturowego. Dotyczy to lauru w scenie Apollo, Dafne i Penej, cyprysa w historii Apollina i Cyparissusa, a także winorośli w przedstawieniach Bachusa i Erygone oraz Jowisza i Antiope.

Zdjęcie współczesne przedstawiające zbliżenie na fragment architektonicznej oprawy. Dwa amorki trzymają medalion z wizerunkiem kobiety i wieniec z róż nad medalionem.
Wieniec z róż nad medialionem przedstawiającym Venustas. Fot. W. Holnicki.

Nieco inaczej został przedstawiony świat roślinny w scenach elekcji i koronacji Jana Sobieskiego, umieszczonych w tympanonach głównego korpusu pałacu. W tym przypadku tematyka wynikała z aspiracji Jana III Sobieskiego. Wystrój rezydencji miał przypominać jej gościom i mieszkańcom o czasach chwały króla, jego małżonki i całej Rzeczypospolitej. Tu artysta zdecydował się na dokładne przedstawienie dwu roślin stanowiących symbole zwycięstwa: palmy daktylowej i wawrzynu szlachetnego. Po przeciwnej stronie korpusu głównego znajdują się Apartamenty Królowej, dlatego na fasadzie przedstawiono sceny pełne poetyki: Śmierć Orfeusza, Zefir i Flora oraz Arion na delfinie. Florze towarzyszą całe bukiety kwiatów, spośród których dobrze rozpoznawalne są róże. Natomiast w pozostałych dwu scenach motywy roślinne ograniczają się do grup drzew. Potężne drzewa mające piętrową koronę mogą być sosnami lub cedrami (podobne okazy można zobaczyć w scenie Wyprawy na czambuły tatarskie). W scenie Śmierć Orfeusza na horyzoncie widać dwa inne dorodne okazy drzew, może to cedr i cyprys?

Bachus i Erygone - płaskorzeźba z pałacu w Wilanowie. Przedsawia półnagą kobietę w otoczeniu amorów.
Bachus i Erygone - płaskorzeźba z pałacu w Wilanowie. Fot. W. Holnicki.

Rośliny znajdują się także na posągach i popiersiach rozmieszczonych na kilku poziomach elewacji pałacowej. Warto podkreślić, że zestaw roślin na najstarszej części pałacu (korpusie głównym) jest wyraźnie zróżnicowany. Na zewnętrznych ścianach apartamentów królowej przedstawiono niemal wyłącznie kwiaty (m.in. róże, słonecznik i prawdopodobnie lilie), a na ścianach apartamentów króla widać głównie owoce (rozpoznawalne są granaty i makówki oraz winne grona).

Wykaz motywów roślinnych uzupełniają niewielkie motywy rozrzucone w kilku miejscach fasady: okrągłe owoce na wazach i obramieniach okiennych oraz kwiaty na wazach i liście akantu na głowicach licznych pilastrów zdobiących wilanowską fasadę. Trudne do identyfikacji są także gałązka w ręku Jedności Obywatelskiej (według Ikonologii C. Ripy alegoria Jedności Obywatelskiej powinna mieć w ręku pęd oliwny spleciony z gałązką mirtu) oraz ozdobiona fantazyjnymi kwiatami suknia alegorycznej postaci Potęga Władzy.

Musimy zdawać sobie sprawę z tego, że identyfikacja roślin występujących w dziełach sztuki jest niekiedy obarczona błędem (za swój błąd uznałabym rozminięcie się moich przypuszczeń z intencjami autora dzieła). Mamy do dyspozycji tylko te cechy rośliny, które uwzględnił twórca dekoracji (w rzeźbach na fasadzie od strony wilanowskiego dziedzińca nie ma np. kolorów, które stanowiłyby dla przyrodników ważną podpowiedź). Niekiedy widać, jak rzeźbiarz zmagał się z materią, próbując oddać w kamieniu delikatną naturę roślin. Niezwykle trudno  wykuć w kamieniu cieniuteńkie ości na kłosach zbóż lub plastycznie przedstawić strukturę drzewa. Z drugiej zaś strony wiele wilanowskich ornamentów przedstawia rośliny niewystępujące w przyrodzie, będące wytworem fantazji artysty. Mimo niezaprzeczalnej urody fantazyjnych ornamentów roślinnych nazwanie występujących w nich roślin (czyli oznaczenie, określenie ich przynależności systematycznej) jest niemożliwe z naukowego punktu widzenia. Natomiast dla botanika szczególnie interesujące są te elementy zdobnicze, które mogą odzwierciedlać wygląd konkretnych gatunków.

Na elewacjach okalających dziedziniec Pałacu w Wilanowie podziwiać można podobizny sporej grupy roślin, których opisy znajdą Państwo w oddzielnych artykułach (patrz: Polecane).
 

Polecane artykuły

1 / 3
    • Silva Rerum

      Palma daktylowa, czyli daktylowiec właściwy

      W kulturze europejskiej symboliczne znaczenie liścia palmowego jest związane głównie z tekstami Biblii, ze względu na zawarty w ewangelii św. Jana sugestywny opis wydarzeń z niedzieli palmowej: „Nazajutrz wielki tłum [...] usłyszawszy, że Jezus przybywa d

      Kolorowe zdjęcie współczesne z płaskorzeźbą. Przedstawia płaskorzeźbę. Są to małe putta rwące gałązki lauru i palmy - przygotowanie do triumfu Jana III Sobieskiego.
    • Silva Rerum

      Laur, czyli wawrzyn szlachetny. Motywy roślinne na elewacjach pałacu wilanowskiego.

      Jako symbol chwały wieniec laurowy pojawił się w starożytnej Grecji, ale to Rzymianie upowszechnili zwyczaj wieńczenia laurem cesarzy i zwycięskich wodzów oraz wybitne osobistości nauki i sztuki („laicki” symbol zwycięstwa). Stąd grecka nazwa daphne jest

      Kolorowe zdjęcie współczesne z płaskorzeźbą. Przedstawia postać młodzieńca i nagiej kobiety w ruchu. Z lewej strony mały amor i starszy mężczyzna z brodą. Jest to Apollo i Dafne - płaskorzeźba w skrzydle bocznym pałacu w Wilanowie.
    • Silva Rerum

      Winorośl właściwa. Motywy roślinne na elewacjach pałacu wilanowskiego.

      O symbolice winorośli można pisać bez końca. Ze względu na rodzaj scen przedstawionych na wilanowskim pałacu zajmijmy się bliżej symboliką winorośli w starożytnej Grecji. Roślina ta jest przedstawiana jako atrybut Dionizosa (czyli Bakchosa, rzymskiego Bac

      Bachus i Erygone - płaskorzeźba z pałacu w Wilanowie. Przedsawia półnagą kobietę w otoczeniu amorów.
    • Silva Rerum

      Granat właściwy. Motywy roślinne na elewacjach pałacu wilanowskiego.

      Decydujący wpływ na symbolikę granatu miała charakterystyczna budowa owocu. Ze względu na obfitość nasion roślina ta była odwiecznym symbolem płodności i małżeństwa. W dziełach sztuki materialnej podkreślana jest specyficzna cecha owocu, który pęka po doj

      Rzeźba kobiety, umieszczona w niszy. Kobieta ubrana w długie szaty, w ręce trzyma owoce na grubych gałęziach. Na głowie wianek z owoców. Jest to personifikacja Zgody w pałacu w Wilanowie.
    • Silva Rerum

      Zboża. Motywy roślinne na elewacjach pałacu wilanowskiego.

      Zboża, jako podstawa naszego wyżywienia, stanowią symbole urodzaju, dobrobytu, obfitości, płodności, daru życia i zmartwychwstania. Kłosy zbóż były atrybutami starożytnych bóstw wegetacji i urodzaju, m.in. bogiń Demeter i Ceres oraz bogów Ozyrysa i Attisa

      Zdjęcie przedstawia rzeźbę pełnoplastyczną osadzoną w niszy. Jest to młoda kobieta z odsłoniętą piersią, ubrana w długie, udrapowane szaty. Kobieta trzyma w prawej ręce snopek zboża, w lewej zakręcony róg. Patrzy w lewo z pochyloną twarzą. Jest to „Obfitość” - rzeźba ze skrzydła bocznego pałacu w Wilanowie.
    • Silva Rerum

      Mak lekarski. Motywy roślinne na elewacjach pałacu wilanowskiego.

      Makówka wchodzi w skład girland zwieszonych z ramion atlantów na apartamencie króla. Na jednym z owoców świetnie widać tarczowate znamię słupka. Owoc ten przypomina duże kuliste owoce maku lekarskiego zwieńczone stosunkowo płaskim znamieniem. Roślina ta j

      Kolorowe zdjęcie portalu z drewnianymi drzwiami. Po bokach dwie postaci kobiece z warkoczami z owoców. Są to Atlanty w pałacu w Wilanowie.
    • Silva Rerum

      Róża. Motywy roślinne na elewacjach pałacu wilanowskiego.

      Obok licznych wieńców laurowych na fasadzie pałacu w Wilanowie można odnaleźć kilka wieńców uwitych z róż. Widnieją one w scenach Flora i Zefir (róże widać na głowie Flory i w rękach putta) oraz Porwanie Europy, a także nad medalionami z Virtus Heroica i

      Zdjęcie współczesne przedstawiające zbliżenie na fragment architektonicznej oprawy. Dwa amorki trzymają medalion z wizerunkiem kobiety i wieniec z róż nad medalionem.
    • Silva Rerum

      Słonecznik. Motywy roślinne na elewacjach pałacu wilanowskiego.

      W Metamorfozach Owidiusz opisuje tajemne schadzki boga Apollina (utożsamianego z Heliosem) z piękną Leukotoe. Zazdrosna Klytia (poprzednia kochanka boga) doniosła ojcu swej rywalki o tajemnych spotkaniach. Finał wydarzeń okazał się tragiczny: na rozkaz oj

      Kolorowe zdjęcie współczesne. Przedstawia fragment drzwi i portalu oraz kolumnę na której umieszczona jest rzeźba. Jest to kobieta przedstawiona do pasa, poniżej jej brzucha znajdują się kwiaty. Kobieta jest naga. Ma długie, falowane włosy. Podnosi do góry ręce w których unosi kwiaty.
    • Silva Rerum

      Dąb. Motywy roślinne na elewacjach pałacu wilanowskiego.

      W dłoniach Potęgi, alegorycznej figury na elewacji pałacu wilanowskiego spoczywa gałąź dębowa – widać nie tylko charakterystyczny kształt liści (botanik nazwałby je zatokowo-wrębnymi, bo blaszka liściowa ma niezbyt głębokie wcięcia), ale także okryte czap

      Czarno-białe zdjęcie. Zbliżenie na rzeźbę. Jest to fragment tułowia postaci z rekami podtrzymującymi  przedmiot. Na powierzchni widzimy zarys zwierząt: dzika lub psa.
    • Silva Rerum

      Cyprys wiecznie zielony. Motywy roślinne na elewacjach pałacu wilanowskiego.

      Owidiusz opisał w Metamorfozach, a Franchesco Fumo wyrzeźbił na wilanowskiej fasadzie historię młodzieńca imieniem Kyparissos (Cyparyssus), który przypadkowo zabił swojego ukochanego jelenia. Na płaskorzeźbie chłopiec został uchwycony w momencie, w którym

      Płaskorzeźba z fasady pałacu w Wilanowie. Przedstawia dwóch młodych mężczyzn. Jeden z nich trzyma w ręku instrument. Drugi kroczy przed siebie. Za młodym mężczyzną młody jeleń. W tle drzewa.
    • Silva Rerum

      Akant. Motywy roślinne na elewacjach pałacu wilanowskiego.

      Opis wydarzenia, dzięki któremu Grek Kallimachos (V–IV w. p.n.e.) wpadł na pomysł ozdobienia liśćmi budowanych przez siebie kolumn, został spisany 400 lat później przez rzymskiego architekta Witruwiusza: „Powiadają, że kapitel koryncki wynaleziono w nastę

      Kolorowe zdjęcie. Przedstawia kadr na pilastry na elewacji pałacu wilanowskiego.

    Słowa kluczowe