Laur, czyli wawrzyn szlachetny. Motywy roślinne na elewacjach pałacu wilanowskiego.

Laur, czyli wawrzyn szlachetny. Motywy roślinne na elewacjach pałacu wilanowskiego.

Jako symbol chwały wieniec laurowy pojawił się w starożytnej Grecji, ale to Rzymianie upowszechnili zwyczaj wieńczenia laurem cesarzy i zwycięskich wodzów oraz wybitne osobistości nauki i sztuki („laicki” symbol zwycięstwa). Stąd grecka nazwa daphne jest dużo mniej znana od łacińskiej laurus i pochodzących od niej laurea (wieniec laurowy), laureatus (laureat, zwycięzca). Takie wieńce znajdziemy na głowach wielu postaci przedstawionych na pałacowej fasadzie.

Kolorowe zdjęcie współczesne z płaskorzeźbą. Przedstawia płaskorzeźbę. Są to małe putta rwące gałązki lauru i palmy - przygotowanie do triumfu Jana III Sobieskiego.
Putta rwące gałązki lauru i palmy - przygotowanie do triumfu Jana III. Fot. A. Indyk.

Wawrzyn szlachetny jest krzewem lub niskim drzewem (dorastającym do 10 m wysokości). Liście są zimozielone, sztywne, błyszczące, w zarysie zbliżone do elipsy (rozszerzające się w połowie swej długości) i zaostrzone na szczycie. Charakterystyczne cechy liścia to pofalowany brzeg blaszki liściowej i dobrze widoczne od spodu żyłkowanie (nerwy). Tworząc scenę zbierania liści laurowych na zwycięski wieniec (scena Przygotowanie do triumfu Jana III), wilanowski artysta starał się podkreślić wypukłość nerwacji liści wawrzynu. Widać ją na najwyższych gałązkach drzewa, do którego sięga mały putto. Bardzo dziwny kształt mają natomiast laurowe owoce – rzeźbiarz przedstawił je jako duże kuliste twory z małym wklęśnięciem na szczycie. W rzeczywistości te skupione po kilka w kątach liści jagody są niewielkie i najczęściej jajowate (lekko zwężone na szczycie). Jednak bezpośrednie skojarzenie drzewa z wieńcami i triumfalnym pochodem króla każe nam przypuszczać, że mamy tu do czynienia z bardzo swobodną interpretacją wyglądu wawrzynu szlachetnego.

Efektowną alegorię zwycięstwa znajdziemy w centrum wilanowskiej fasady, gdzie nad dawnym głównym wejściem do pałacu unoszą się uskrzydlone Famy dmące w trąby, trzymające w dłoniach złoty wieniec laurowy. Szczególnie piękne są tu liście wawrzynu – świetnie oddano ich skórzastość i falisty brzeg. Gorzej z owocami – przedstawiono je jako kulki osadzone na długich szypułach. Co prawda wielkość jagód jest zbliżona do oryginału, jednak te szypułki... – czegoś takiego wawrzyn szlachetny z pewnością nie tworzy.

Drzewo laurowe występuje także na wilanowskim pałacu w pięknej scenie Apollo, Dafne i Penej, w której umykająca przez Apollinem nimfa zamienia się w drzewo laurowe, a z jej dłoni wyrastają laurowe gałązki. Wydarzenie to przypomina nam o związkach wawrzynu z greckim bogiem mądrości i poezji, bowiem po tym wydarzeniu gałązka laurowa stała się jego atrybutem. Według jednej z teorii przepowiadająca przyszłość Pytia (wyrocznia delficka – jej siedziba mieściła się w świątyni Apollina w Delfach) mogła wprowadzać się w stan wróżebny przez wdychanie dymu z palonych laurowych liści.

Laur, choć znany głównie z mitów greckich i rzymskich, pochodzi z Półwyspu Bałkańskiego i Azji Mniejszej. Uprawiany od zamierzchłych czasów rozprzestrzenił się na całym obszarze śródziemnomorskim. Cała roślina zawiera olejek eteryczny o przyjemnym zapachu. Liście i owoce wykorzystuje się w przemysłach farmaceutycznym, kosmetycznym i spożywczym (zaprawa do likierów). Suszone liście laurowe  używane są jako popularna przyprawa do zup, marynat i sosów (tak zwane listki bobkowe dobrze nam znane ze słoików z marynatami).

Symboliczny wymiar dekoracji pałacu w Wilanowie można prześledzić na przykładzie elewacji okalających obszerny wilanowski dziedziniec. Ten ogólnodostępny fragment założenia pałacowego ma bardzo oficjalny charakter i jest rzeźbiarsko bardzo bogaty. Można szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym scenom, a także ogarnąć wzrokiem całość z jednego punktu. To idealne miejsce do analizowania zestawu roślin przedstawionych w dekoracjach rzeźbiarskich! Zachęcamy do lektury innych artykułów na temat znaczeń i symboliki roślin z elewacji pałacu wilanowskiego (patrz niżej: polecane).

Polecane artykuły

1 / 3
    • Silva Rerum

      Akant. Motywy roślinne na elewacjach pałacu wilanowskiego.

      Opis wydarzenia, dzięki któremu Grek Kallimachos (V–IV w. p.n.e.) wpadł na pomysł ozdobienia liśćmi budowanych przez siebie kolumn, został spisany 400 lat później przez rzymskiego architekta Witruwiusza: „Powiadają, że kapitel koryncki wynaleziono w nastę

      Kolorowe zdjęcie. Przedstawia kadr na pilastry na elewacji pałacu wilanowskiego.
    • Silva Rerum

      Cyprys wiecznie zielony. Motywy roślinne na elewacjach pałacu wilanowskiego.

      Owidiusz opisał w Metamorfozach, a Franchesco Fumo wyrzeźbił na wilanowskiej fasadzie historię młodzieńca imieniem Kyparissos (Cyparyssus), który przypadkowo zabił swojego ukochanego jelenia. Na płaskorzeźbie chłopiec został uchwycony w momencie, w którym

      Płaskorzeźba z fasady pałacu w Wilanowie. Przedstawia dwóch młodych mężczyzn. Jeden z nich trzyma w ręku instrument. Drugi kroczy przed siebie. Za młodym mężczyzną młody jeleń. W tle drzewa.
    • Silva Rerum

      Dąb. Motywy roślinne na elewacjach pałacu wilanowskiego.

      W dłoniach Potęgi, alegorycznej figury na elewacji pałacu wilanowskiego spoczywa gałąź dębowa – widać nie tylko charakterystyczny kształt liści (botanik nazwałby je zatokowo-wrębnymi, bo blaszka liściowa ma niezbyt głębokie wcięcia), ale także okryte czap

      Czarno-białe zdjęcie. Zbliżenie na rzeźbę. Jest to fragment tułowia postaci z rekami podtrzymującymi  przedmiot. Na powierzchni widzimy zarys zwierząt: dzika lub psa.
    • Silva Rerum

      Słonecznik. Motywy roślinne na elewacjach pałacu wilanowskiego.

      W Metamorfozach Owidiusz opisuje tajemne schadzki boga Apollina (utożsamianego z Heliosem) z piękną Leukotoe. Zazdrosna Klytia (poprzednia kochanka boga) doniosła ojcu swej rywalki o tajemnych spotkaniach. Finał wydarzeń okazał się tragiczny: na rozkaz oj

      Kolorowe zdjęcie współczesne. Przedstawia fragment drzwi i portalu oraz kolumnę na której umieszczona jest rzeźba. Jest to kobieta przedstawiona do pasa, poniżej jej brzucha znajdują się kwiaty. Kobieta jest naga. Ma długie, falowane włosy. Podnosi do góry ręce w których unosi kwiaty.
    • Silva Rerum

      Róża. Motywy roślinne na elewacjach pałacu wilanowskiego.

      Obok licznych wieńców laurowych na fasadzie pałacu w Wilanowie można odnaleźć kilka wieńców uwitych z róż. Widnieją one w scenach Flora i Zefir (róże widać na głowie Flory i w rękach putta) oraz Porwanie Europy, a także nad medalionami z Virtus Heroica i

      Zdjęcie współczesne przedstawiające zbliżenie na fragment architektonicznej oprawy. Dwa amorki trzymają medalion z wizerunkiem kobiety i wieniec z róż nad medalionem.
    • Silva Rerum

      Mak lekarski. Motywy roślinne na elewacjach pałacu wilanowskiego.

      Makówka wchodzi w skład girland zwieszonych z ramion atlantów na apartamencie króla. Na jednym z owoców świetnie widać tarczowate znamię słupka. Owoc ten przypomina duże kuliste owoce maku lekarskiego zwieńczone stosunkowo płaskim znamieniem. Roślina ta j

      Kolorowe zdjęcie portalu z drewnianymi drzwiami. Po bokach dwie postaci kobiece z warkoczami z owoców. Są to Atlanty w pałacu w Wilanowie.
    • Silva Rerum

      Zboża. Motywy roślinne na elewacjach pałacu wilanowskiego.

      Zboża, jako podstawa naszego wyżywienia, stanowią symbole urodzaju, dobrobytu, obfitości, płodności, daru życia i zmartwychwstania. Kłosy zbóż były atrybutami starożytnych bóstw wegetacji i urodzaju, m.in. bogiń Demeter i Ceres oraz bogów Ozyrysa i Attisa

      Zdjęcie przedstawia rzeźbę pełnoplastyczną osadzoną w niszy. Jest to młoda kobieta z odsłoniętą piersią, ubrana w długie, udrapowane szaty. Kobieta trzyma w prawej ręce snopek zboża, w lewej zakręcony róg. Patrzy w lewo z pochyloną twarzą. Jest to „Obfitość” - rzeźba ze skrzydła bocznego pałacu w Wilanowie.
    • Silva Rerum

      Granat właściwy. Motywy roślinne na elewacjach pałacu wilanowskiego.

      Decydujący wpływ na symbolikę granatu miała charakterystyczna budowa owocu. Ze względu na obfitość nasion roślina ta była odwiecznym symbolem płodności i małżeństwa. W dziełach sztuki materialnej podkreślana jest specyficzna cecha owocu, który pęka po doj

      Rzeźba kobiety, umieszczona w niszy. Kobieta ubrana w długie szaty, w ręce trzyma owoce na grubych gałęziach. Na głowie wianek z owoców. Jest to personifikacja Zgody w pałacu w Wilanowie.
    • Silva Rerum

      Winorośl właściwa. Motywy roślinne na elewacjach pałacu wilanowskiego.

      O symbolice winorośli można pisać bez końca. Ze względu na rodzaj scen przedstawionych na wilanowskim pałacu zajmijmy się bliżej symboliką winorośli w starożytnej Grecji. Roślina ta jest przedstawiana jako atrybut Dionizosa (czyli Bakchosa, rzymskiego Bac

      Bachus i Erygone - płaskorzeźba z pałacu w Wilanowie. Przedsawia półnagą kobietę w otoczeniu amorów.
    • Silva Rerum

      Palma daktylowa, czyli daktylowiec właściwy

      W kulturze europejskiej symboliczne znaczenie liścia palmowego jest związane głównie z tekstami Biblii, ze względu na zawarty w ewangelii św. Jana sugestywny opis wydarzeń z niedzieli palmowej: „Nazajutrz wielki tłum [...] usłyszawszy, że Jezus przybywa d

      Kolorowe zdjęcie współczesne z płaskorzeźbą. Przedstawia płaskorzeźbę. Są to małe putta rwące gałązki lauru i palmy - przygotowanie do triumfu Jana III Sobieskiego.
    • Silva Rerum

      Motywy roślinne w dekoracjach rzeźbiarskich na fasadzie pałacu w Wilanowie

      Autorzy wszystkich opracowań dotyczących pałacu w Wilanowie zgodnie twierdzą, że oprócz funkcji czysto dekoracyjnych jego wystrój miał nawiązywać do idei bliskich Janowi III Sobieskiemu i jego żonie Marii Kazimierze. Służą temu przedstawione na pałacowej

      Rzeźba kobiety, umieszczona w niszy. Kobieta ubrana w długie szaty, w ręce trzyma owoce na grubych gałęziach. Na głowie wianek z owoców. Jest to personifikacja Zgody w pałacu w Wilanowie.

    Słowa kluczowe