Akuszerka - kobieta, która zna się na rzeczy

Akuszerka - kobieta, która zna się na rzeczy

Poród w średniowieczu i okresie staropolskim stanowił dla matki i dziecka duże zagrożenie. Jedyną pomocą w większości przypadków służyły starsze kobiety i znachorki, których wiedza była niestety bardzo ograniczona. Położnictwo rozwinęło się w Polsce dopiero w XVI wieku. Prawie w każdej wiosce czy miasteczku mieszkała kobieta (nazywana w różnych językach babką, matroną, sage femme, comadore, goodwife, powituchą), odbierająca poród. Zwykle była to kobieta w średnim lub starszym wieku, często wdowa mająca własne dzieci. Czasami funkcja akuszerki przechodziła z matki na córkę. „Babka” uczestniczyła w szeregu ważnych rytualnych wydarzeń, takich jak chrzest noworodka oraz inne uroczystości kościelne, w których brała udział kobieta po urodzeniu dziecka. Akuszerki odgrywały tak ważną rolę w późnośredniowiecznym społeczeństwie, że władze kościelne starały się kontrolować proces wyznaczania kobiet do pełnienia tej funkcji. Dbały o to, by znały one wszelkie szczegóły związane z udzielaniem sakramentu chrztu tak, by w sytuacji zagrożenia życia noworodka akuszerka mogła ochrzcić go wodą świeconą, której flakonik zawsze nosiła przy sobie na wszelki wypadek.

W niektórych regionach Europy Kościół dokonywał nawet „wyświęcenia” na akuszerki wyznaczonych kandydatek. W XVIII w. w Angers we Francji ceremonia „wyświęcenia” kandydatki na akuszerkę odbywała się podczas niedzielnej mszy. Przyszła akuszerka składała uroczystą przysięgę, stojąc ze świecą w dłoni przed ołtarzem. Pierwszą znaną z imienia położną w Rzeczypospolitej, była prawdopodobnie żona rajcy krakowskiego Jana Ulla.

W XVI w. zaczęto wydawać podręczniki, w których szczegółowo omawiano obowiązki fachowej akuszerki, takie informacje znajdujemy m.in. w zielnikach Stefana Falimierza, Piotra z Kobylina czy Marcina Siennika. Pierwszy polski podręcznik z zakresu położnictwa, traktat O rodzeniu dziatek ukazał się w 1521 r. Najczęściej jednak „babki połogowe” posługiwały się wiedzą zaczerpniętą z własnych doświadczeń i tzw. medycyny ludowej. W trakcie porodu akuszerki wykorzystywały różnego rodzaju naturalne, ziołowe mikstury, mające działanie przeciwbólowe, w których skład wchodziły takie substancje jak sporysz, melisa, liście laurowe, bylica, różne gatunki lilii oraz tytoń.

Jako wyspecjalizowana grupa położne pojawiły się dopiero w XVIII w., choć już wcześniej istniał urząd akuszerki miejskiej, np. w Gdańsku powstał w 1610 r.

Polecane artykuły

1 / 3
    • Silva Rerum

      Akuszerka miejska

      Początki uregulowań prawnych dotyczących wykonywania zawodu akuszerki można datować na ostatnie dziesięciolecie XV w. Przy czym w XIX-wiecznym Konversationslexikon Meyera czytamy, że początkowo w chrześcijańskich krajach Europy pomoc (około)porodowa znajd

      Stara rycina. Przedstawia grupę kobiet we wnętrzu. Na pierwszym planie na krześle siedzi kobieta która rodzi dziecko. Obok niej zgromadzone są inne kobiety pomagające. Z prawej strony klęka akuszerka odbierająca poród. W tle łóżko z baldachimem.
    • Silva Rerum

      Medyk Andrzej Krupiński

      Wśród osiemnastowiecznych lekarzy, działających w Polsce przedrozbiorowej, poczesne miejsce zajmuje Andrzej Krupiński (1744 – 1783), protomedyk Galicji. Pochodził z rodziny szlacheckiej, osiadłej w Bielanach pod Kętami. Po ukończeniu szkół (może pijarskic

      Portret Andrzeja Krupińskiego - młodego mężczyzny w peruce na głowie, ubranego w kamizelkę i żakiet. Model sięga lewą ręką do wnętrza kamizelki. Portret w ozdobnej ramie, osadzony na cokole z podpisem.
    • Silva Rerum

      Dziecko i choroby

      Dzieci zawsze były narażone, bardziej niż dorośli, na choroby, zwłaszcza z uwagi na szalejące w Europie zarazy (zwane powietrzem lub morem), atakujące szybko i skutecznie ludzi, niezbyt dbających o higienę. Znaczącą też rolę odgrywało niedożywienie społec

      Scena we wnętrzu. Rycina przedstawia matkę przy kołysce z dzieckiem. Kobieta siedzi przy stoliku i zwraca się w stronę kołyski, nad którą jest duży baldachim. W kołysce śpi dziecko.
    • Silva Rerum

      Odzież grobowa dla dzieci

      Czy w XVII i XVIII w. istniała specjalna odzież grobowa dla dzieci? Informacji na ten temat dostarczają specjalistyczne badania prowadzone nad fragmentami odzieży dziecięcej, wydobytej z grobów wewnątrz kościołów podczas prac archeologicznych. W wiekach X

      Stara rycina. Przedstawia młodego chłopca, który siedzi przy stole i opiera się ręką o blat. Drugą rękę kładzie na trupiej czaszce. Po prawej stronie wazon z kwiatami. Po lewej stronie klepsydra. W tle napis Memento Mori. Poniżej napisy po łacinie.
    • Silva Rerum

      Gdy kobieta przekwita... Porady na dolegliwości menopauzy w XVIII wieku

      Jak trudno pogodzić się upływem czasu, wie z pewnością każda kobieta. Nie inaczej było w czasach nowożytnych. Damy żyjące w XVI–XVIII wieku pragnęły zachować młodość i dobre zdrowie. Było to szczególnie ważne, gdyż przede wszystkim miały spełniać się jako

      Grafika przedstawia elegancko ubranego mężczyznę w peruce, który patrzy się na nas z półprofilu. W dolnej części podpis po łacinie. Jest to portret profesora medycyny Jeana Astruca.
    • Silva Rerum

      Kobiece przypadłości i medycyna ludowa w dawnej Polsce

      Zdrowie stanowi jedną z najważniejszych wartości w życiu człowieka. Podobnie podchodzono do niego w epoce nowożytnej, traktując je w sposób nadrzędny i czyniąc z niego temat modlitw oraz próśb zanoszonych do Boga, Matki Bożej i świętych patronów. Polska m

      Grafika przedstawia wnętrze w którym na ścianach znajdują się półki z pojemnikami. Na pierwszym planie stół i inne przedmioty drewniane przy których stoją ludzie. Jest to rycina z dzieła Stefana Falimirza "O ziolach y o moczy gich, o paleniu wodek z zioł, o oleykach przyprawianiu, o rzeczach zamorskich”.

    Słowa kluczowe