Jan Christian Bierpfaff – złotnik Władysława IV i Jana Kazimierza

Jan Christian Bierpfaff – złotnik Władysława IV i Jana Kazimierza

Biegły złotnik, serwitor królewski, projektant wzorników, autor monumentalnych dzieł w najważniejszych polskich świątyniach, artysta pracujący dla najświetniejszych polskich rodów. Jan Christian Bierpfaff należy bez wątpienia do grona najwybitniejszych twórców doby baroku.

Jan Christian, z pochodzenia Niemiec, urodził się ok. 1600 r. w Dithmarschen w zachodniej części Holsztynu. Pierwsze doświadczenia złotnicze zdobywał w północnych Niemczech. W czasie wędrówki czeladniczej, obowiązkowego etapu kształcenia młodych adeptów zawodu, pracował w Toruniu (1623). Stamtąd zapewne udał się do Krakowa gdzie na początku lat 40. działał u boku innego wybitnego twórcy dzieł złotniczych, ówczesnego serwitora królewskiego Andreasa Mackensena I. Z tych czasów datują się więzy przyjaźni łączące obu mistrzów. Wkrótce jednak ich drogi rozeszły się – Mackensen zdecydował się rozpocząć działalność w Gdańsku, Bierpfaff natomiast przeniósł się do Warszawy.

Umiejętności Bierpfaffa zostały docenione na dworze Władysława IV. W maju 1645 r. złotnik otrzymał zaszczytny tytuł: Aurifaber Sancti Regii Maiestati. Do najważniejszych jego dzieł powstałych na zlecenie dworu należy niewątpliwie dekoracja trumien pochówkowych pary monarszej: Władysława IV i Cecylii Renaty, umieszczonych w kryptach wawelskiej katedry, nekropolii królewskiej. Wykonane z miedzianej, srebrzonej blachy plakiety zawierają rozbudowane sceny figuralne, inskrypcje oraz bogatą dekorację ornamentalną, przede wszystkim z motywami małżowinowymi. Za pracę tę złotnik otrzymał wynagrodzenie w wysokości 1570 florenów. Był on także autorem skromniejszych trumien dla królewiczów: kardynała Jana Alberta, biskupa krakowskiego (zm. 1634), Zygmunta Kazimierza (zm. 1647) i Jana Zygmunta (zm. 1652).

Ilustracja przedstawia rysunki sarkofagu pokazanego z przodu, z boku i od tyłu, wraz z bogatymi zdobieniami. Jest to sarkofag królowej Cecylii Renaty, żony Władysława IV.
Sarkofag królowej Cecylii Renaty, żony Władysława IV, rysunek Michała Stachowicza, 1817; Biblioteka Narodowa Polona.pl

Praca dla króla przyniosła zasłużoną popularność. Z usług złotnika korzystali także członkowie magnackich elit. W warsztacie Bierpfaffa powstał prawdopodobnie sarkofag wojewody krakowskiego Stanisława Lubomirskiego w Wiśniczu Nowym oraz sarkofag księcia Janusza Radziwiłła w Kiejdanach. Największym przedsięwzięciem było zlecenie kanclerza wielkiego koronnego Jerzego Ossolińskiego. Z jego fundacji, w latach 1645–1650 złotnik koordynował prace nad nową dekoracją ołtarza Matki Bożej Częstochowskiej w klasztorze jasnogórskim. Sam Bierpfaff był autorem srebrnych detali architektonicznych, ornamentów i części zdobiących go figur. W jego pracowni powstawały także pojedyncze argenteria, np. kielich do katedry we Fromborku fundacji Ludwika Fantoniego, sekretarza królewskiego i kanonika warmińskiego.

W 1653 r. Bierpfaff po raz kolejny zmienił miejsce pobytu. Ponownie związał się z Toruniem, jednym z czołowych wówczas centrów złotniczych Prus Królewskich, gdzie założył pracownię. Jako serwitor królewski korzystał przy tym z szeregu przywilejów w prowadzeniu działalności. Cech toruński zwolnił go z wykonania pracy mistrzowskiej. Nie musiał także ubiegać się o obywatelstwo miasta (niezbędne jako element prawa wykonywania zawodu). Z okresu pobytu w Toruniu zachowało się szereg dzieł świeckich, przede wszystkim okazałe, zdobione plastycznym reliefem i grawerunkiem kufle i kubki z bogatą dekoracją figuralno-ornamentalną. W dziełach Bierpfaffa dostrzec można zarówno znakomite opanowanie warsztatu, biegłość technik złotniczych, jak i szeroką znajomość aktualnej mody, stylistyki i ornamentyki wyrobów. Jego dzieła prezentują styl manierystyczny, w którym z biegiem lat do głosu dochodzą stopniowo cechy barokowe.

Wyjątkowym i być może najciekawszym dziełem Bierpfaffa nie jest jednak praca w metalu. W latach 50. opracował on wzornik dla złotników opatrzony łacińskim tytułem Libellus novus elementorum Latinorum cum aeneis picturis usui aurifabrorum inservientib. Dzieło to, rytowane w Hamburgu przez gdańszczanina Jeremiasza Falcka zawiera litery alfabetu zbudowane z obfitych zwojów ornamentu małżowinowego, w który wpleciono główki puttów, teatralne maski, stwory morskie i fantastyczne bestie (gryfy, smoki i itp.). Swoją pracę artysta zadedykował wieloletniemu przyjacielowi – Andrzejowi Mackensenowi I.

Artysta zmarł w 1675 r. w Toruniu. W czasie swojej długiej jak na złotnika, trwającej ponad pół wieku, działalności Bierpfaff stworzył nie tylko wybitne dzieła sztuki ale też wykształcił i odcisną piętno na wielu mistrzach młodszego pokolenia. Wśród nich do najważniejszych należy Nicolaus Bröllmann, jeden z najciekawszych złotników toruńskich końca XVII w.

Polecane artykuły

1 / 3
    • Silva Rerum

      Cecylia Renata – żona Władysława IV

      Dwaj pierwsi polscy Wazowie byli silnie związani ze styryjską linią Habsburgów. Przejawiało się to nie tylko układami politycznymi, ale także trzema austriackimi żonami. Pożycie małżeńskie Zygmunta III układało się znakomicie, za to małżeństwo jego następ

      Zbliżenie na portret kobiety w średnim wieku ubranej w strój historyczny. Kobieta ma fryzurę z grzywką równo wyciętą, duże ciemne oczy, prosty długi nos i duże kolczyki z pereł w uszach. Na ramionach biały szeroki kołnierz z koronką oraz złoty łańcuch z klejnotem pośrodku. Jest to portret Cecylii Renaty.
    • Silva Rerum

      Balety królowej Cecylii Renaty

      27 czerwca 1624 r. przebywający w Wiedniu królewicz Władysław Waza miał sposobność obejrzeć wyszukane widowisko baletowe zorganizowane pod kierunkiem cesarzowej; wśród pląsających na koturnach tancerek znalazła się Cecylka Renata. 13 lat później jej skron

      Zbliżenie na portret kobiety w średnim wieku ubranej w strój historyczny. Kobieta ma fryzurę z grzywką równo wyciętą, duże ciemne oczy, prosty długi nos i duże kolczyki z pereł w uszach. Na ramionach biały szeroki kołnierz z koronką oraz złoty łańcuch z klejnotem pośrodku. Jest to portret Cecylii Renaty.
    • Silva Rerum

      Teatr Władysława IV

      Teatr Władysławowski to nie tylko oparta na mantuańsko-parmeńskich wzorcach, dwukondygnacjowa sala w południowym skrzydle Zamku Warszawskiego (za Jana III zwana Komedialnią), dekorowana sztukaterią z motywem Feniksa, z okazałą, architektoniczną ramą sceni

      Portret mężczyzny z długimi włosami, ubranego w ciemny strój z białym kołnierzem. Jest to portret Virgilio Pucitelliego z jego nagrobka w kościele w San Severino.
    • Silva Rerum

      Gdańsk jako złotnicze centrum Rzeczypospolitej w XVII w.

      Pierwsze ślady działalności złotniczej w Gdańsku odnajdujemy już na przełomie X i XI w., a tutejszy cech złotników ma długą tradycję artystyczną, sięgającą dojrzałego średniowiecza. Szczególnie intensywny rozwój złotnictwa w Gdańsku obserwujemy zwłaszcza

      Grafika przedstawia pieczęć. Jest to odrys pieczęci cechu złotników gdańskich z 1678 r.
    • Silva Rerum

      O ozdobach złotniczych staropolskiego stroju męskiego

      „na wielką paradę […] przypinają […] kamień drogi świecący albo sygnet brylantowy….”W dawnej Rzeczypospolitej kontusz był ubiorem wszystkich warstw szlacheckich i części mieszczaństwa. O tym jednak, że inaczej wyglądał w nim ubogi szlachcic, a inaczej bog

      Czarno białe zdjęcie przedstawia stary przedmiot, najprawdopodobniej ozdobny guzik. Na jego powierzchni korona z której wychodzą pióra.

    Słowa kluczowe