Palma daktylowa, czyli daktylowiec właściwy

Palma daktylowa, czyli daktylowiec właściwy

W kulturze europejskiej symboliczne znaczenie liścia palmowego jest związane głównie z tekstami Biblii, ze względu na zawarty w ewangelii św. Jana sugestywny opis wydarzeń z niedzieli palmowej: „Nazajutrz wielki tłum [...] usłyszawszy, że Jezus przybywa do Jerozolimy, wziął gałązki palmowe i wybiegł Mu naprzeciw” (J 12, 12–13). Jako botanik czuję się w obowiązku wprowadzić pewne sprostowanie do opracowań biblijnych: zastosowane w powyższym cytacie (w nowoczesnym tłumaczeniu Biblii Tysiąclecia) określenie „gałązki palmowe” jest niewłaściwe. W rzeczywistości palmy nie tworzą gałęzi – na szczycie nierozgałęzionego kolumnowego pnia wyrasta pióropusz dużych liści. Pień jest okryty nasadami starszych, uschniętych już liści – tak, jak to pięknie przedstawiono na wilanowskiej fasadzie. Natomiast to, co błędnie określa się jako gałązkę palmową, jest w rzeczywistości wielkim liściem zbudowanym z elastycznej osi, na której z obu stron osadzone są odcinki blaszki liściowej. Takie liście występują u bardzo wielu gatunków palm, a skojarzenie ich z daktylowcem właściwym wynika z faktu, że jest to najlepiej znana Europejczykom palma z pierzastymi liśćmi.

Kolorowe zdjęcie współczesne. Przedstawia zbliżenie na dekorację nad wejściem w pałacu wilanowskim. Jest to płaskorzeźba pomalowana na kolor pomarańczowy. Przedstawia króla Jan III Sobieskiego w powozie konnym. Prowadzą go dzieci z palmami. Za królem stoi anioł. Powyżej na niebie amory. Jest to praca pt. „Triumf Jana III Sobieskiego”.
Triumf Jana III, fot. A. Indyk.

Uderzająco podobną do triumfalnego wjazdu Chrystusa do Jerozolimy sytuację znajdziemy na fasadzie pałacowej w scenie Przygotowania do triumfu Jana III. Tu putta wspinają się w poszukiwaniu palmowych liści i rwą gałązki laurowe z pobliskiego drzewa. W następnej scenie Triumf Jana III Sobieskiego król jedzie we wspaniałej kwadrydze powożonej przez putta z liśćmi palmowymi i gałązką lauru w dłoniach. Nad głową monarchy widnieje zwycięski wieniec laurowy, a pod jego stopami leży liść daktylowca. Motyw liścia palmowego symbolizującego triumf pojawia się w scenie Pokoju Żórawińskiego i w ręce alegorycznej postaci Pokoju.

Palma daktylowa jest jednym z pierwszych drzew udomowionych przez człowieka, uprawianym od czasów neolitu. Dziś daktylowce nie występują w stanie dzikim, a pochodzenie tego gatunku nie jest dobrze poznane. Uprawy obejmują głównie suche rejony Afryki i południowo-zachodniej Azji. Z miąższu odmian mączystych wyrabia się ciasto, owoce deserowe natomiast  są jadane na surowo – świeże lub po ususzeniu. Słodkie suszone daktyle (zawartość cukru to 50–75 proc. masy owocu) stanowią ważny towar eksportowy krajów leżących na tym obszarze. Z daktyli otrzymuje się także syrop zwany miodem daktylowym. Nazwa ta jest w tym przypadku znamienna – w Biblii słowo „miód” oznacza słodycz syropu z daktyli.

Symboliczny wymiar dekoracji pałacu w Wilanowie można prześledzić na przykładzie elewacji okalających obszerny wilanowski dziedziniec. Ten ogólnodostępny fragment założenia pałacowego ma bardzo oficjalny charakter i jest rzeźbiarsko bardzo bogaty. Można szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym scenom, a także ogarnąć wzrokiem całość z jednego punktu. To idealne miejsce do analizowania zestawu roślin przedstawionych w dekoracjach rzeźbiarskich! Zachęcamy do lektury innych artykułów na temat znaczeń i symboliki roślin z elewacji pałacu wilanowskiego (patrz niżej: polecane).

Polecane artykuły

1 / 3
    • Silva Rerum

      Akant. Motywy roślinne na elewacjach pałacu wilanowskiego.

      Opis wydarzenia, dzięki któremu Grek Kallimachos (V–IV w. p.n.e.) wpadł na pomysł ozdobienia liśćmi budowanych przez siebie kolumn, został spisany 400 lat później przez rzymskiego architekta Witruwiusza: „Powiadają, że kapitel koryncki wynaleziono w nastę

      Kolorowe zdjęcie. Przedstawia kadr na pilastry na elewacji pałacu wilanowskiego.
    • Silva Rerum

      Cyprys wiecznie zielony. Motywy roślinne na elewacjach pałacu wilanowskiego.

      Owidiusz opisał w Metamorfozach, a Franchesco Fumo wyrzeźbił na wilanowskiej fasadzie historię młodzieńca imieniem Kyparissos (Cyparyssus), który przypadkowo zabił swojego ukochanego jelenia. Na płaskorzeźbie chłopiec został uchwycony w momencie, w którym

      Płaskorzeźba z fasady pałacu w Wilanowie. Przedstawia dwóch młodych mężczyzn. Jeden z nich trzyma w ręku instrument. Drugi kroczy przed siebie. Za młodym mężczyzną młody jeleń. W tle drzewa.
    • Silva Rerum

      Dąb. Motywy roślinne na elewacjach pałacu wilanowskiego.

      W dłoniach Potęgi, alegorycznej figury na elewacji pałacu wilanowskiego spoczywa gałąź dębowa – widać nie tylko charakterystyczny kształt liści (botanik nazwałby je zatokowo-wrębnymi, bo blaszka liściowa ma niezbyt głębokie wcięcia), ale także okryte czap

      Czarno-białe zdjęcie. Zbliżenie na rzeźbę. Jest to fragment tułowia postaci z rekami podtrzymującymi  przedmiot. Na powierzchni widzimy zarys zwierząt: dzika lub psa.
    • Silva Rerum

      Słonecznik. Motywy roślinne na elewacjach pałacu wilanowskiego.

      W Metamorfozach Owidiusz opisuje tajemne schadzki boga Apollina (utożsamianego z Heliosem) z piękną Leukotoe. Zazdrosna Klytia (poprzednia kochanka boga) doniosła ojcu swej rywalki o tajemnych spotkaniach. Finał wydarzeń okazał się tragiczny: na rozkaz oj

      Kolorowe zdjęcie współczesne. Przedstawia fragment drzwi i portalu oraz kolumnę na której umieszczona jest rzeźba. Jest to kobieta przedstawiona do pasa, poniżej jej brzucha znajdują się kwiaty. Kobieta jest naga. Ma długie, falowane włosy. Podnosi do góry ręce w których unosi kwiaty.
    • Silva Rerum

      Róża. Motywy roślinne na elewacjach pałacu wilanowskiego.

      Obok licznych wieńców laurowych na fasadzie pałacu w Wilanowie można odnaleźć kilka wieńców uwitych z róż. Widnieją one w scenach Flora i Zefir (róże widać na głowie Flory i w rękach putta) oraz Porwanie Europy, a także nad medalionami z Virtus Heroica i

      Zdjęcie współczesne przedstawiające zbliżenie na fragment architektonicznej oprawy. Dwa amorki trzymają medalion z wizerunkiem kobiety i wieniec z róż nad medalionem.
    • Silva Rerum

      Róża. Motywy roślinne na elewacjach pałacu wilanowskiego.

      Obok licznych wieńców laurowych na fasadzie pałacu w Wilanowie można odnaleźć kilka wieńców uwitych z róż. Widnieją one w scenach Flora i Zefir (róże widać na głowie Flory i w rękach putta) oraz Porwanie Europy, a także nad medalionami z Virtus Heroica i

      Zdjęcie współczesne przedstawiające zbliżenie na fragment architektonicznej oprawy. Dwa amorki trzymają medalion z wizerunkiem kobiety i wieniec z róż nad medalionem.
    • Silva Rerum

      Mak lekarski. Motywy roślinne na elewacjach pałacu wilanowskiego.

      Makówka wchodzi w skład girland zwieszonych z ramion atlantów na apartamencie króla. Na jednym z owoców świetnie widać tarczowate znamię słupka. Owoc ten przypomina duże kuliste owoce maku lekarskiego zwieńczone stosunkowo płaskim znamieniem. Roślina ta j

      Kolorowe zdjęcie portalu z drewnianymi drzwiami. Po bokach dwie postaci kobiece z warkoczami z owoców. Są to Atlanty w pałacu w Wilanowie.
    • Silva Rerum

      Zboża. Motywy roślinne na elewacjach pałacu wilanowskiego.

      Zboża, jako podstawa naszego wyżywienia, stanowią symbole urodzaju, dobrobytu, obfitości, płodności, daru życia i zmartwychwstania. Kłosy zbóż były atrybutami starożytnych bóstw wegetacji i urodzaju, m.in. bogiń Demeter i Ceres oraz bogów Ozyrysa i Attisa

      Zdjęcie przedstawia rzeźbę pełnoplastyczną osadzoną w niszy. Jest to młoda kobieta z odsłoniętą piersią, ubrana w długie, udrapowane szaty. Kobieta trzyma w prawej ręce snopek zboża, w lewej zakręcony róg. Patrzy w lewo z pochyloną twarzą. Jest to „Obfitość” - rzeźba ze skrzydła bocznego pałacu w Wilanowie.
    • Silva Rerum

      Granat właściwy. Motywy roślinne na elewacjach pałacu wilanowskiego.

      Decydujący wpływ na symbolikę granatu miała charakterystyczna budowa owocu. Ze względu na obfitość nasion roślina ta była odwiecznym symbolem płodności i małżeństwa. W dziełach sztuki materialnej podkreślana jest specyficzna cecha owocu, który pęka po doj

      Rzeźba kobiety, umieszczona w niszy. Kobieta ubrana w długie szaty, w ręce trzyma owoce na grubych gałęziach. Na głowie wianek z owoców. Jest to personifikacja Zgody w pałacu w Wilanowie.
    • Silva Rerum

      Winorośl właściwa. Motywy roślinne na elewacjach pałacu wilanowskiego.

      O symbolice winorośli można pisać bez końca. Ze względu na rodzaj scen przedstawionych na wilanowskim pałacu zajmijmy się bliżej symboliką winorośli w starożytnej Grecji. Roślina ta jest przedstawiana jako atrybut Dionizosa (czyli Bakchosa, rzymskiego Bac

      Bachus i Erygone - płaskorzeźba z pałacu w Wilanowie. Przedsawia półnagą kobietę w otoczeniu amorów.
    • Silva Rerum

      Laur, czyli wawrzyn szlachetny. Motywy roślinne na elewacjach pałacu wilanowskiego.

      Jako symbol chwały wieniec laurowy pojawił się w starożytnej Grecji, ale to Rzymianie upowszechnili zwyczaj wieńczenia laurem cesarzy i zwycięskich wodzów oraz wybitne osobistości nauki i sztuki („laicki” symbol zwycięstwa). Stąd grecka nazwa daphne jest

      Kolorowe zdjęcie współczesne z płaskorzeźbą. Przedstawia postać młodzieńca i nagiej kobiety w ruchu. Z lewej strony mały amor i starszy mężczyzna z brodą. Jest to Apollo i Dafne - płaskorzeźba w skrzydle bocznym pałacu w Wilanowie.
    • Silva Rerum

      Motywy roślinne w dekoracjach rzeźbiarskich na fasadzie pałacu w Wilanowie

      Autorzy wszystkich opracowań dotyczących pałacu w Wilanowie zgodnie twierdzą, że oprócz funkcji czysto dekoracyjnych jego wystrój miał nawiązywać do idei bliskich Janowi III Sobieskiemu i jego żonie Marii Kazimierze. Służą temu przedstawione na pałacowej

      Rzeźba kobiety, umieszczona w niszy. Kobieta ubrana w długie szaty, w ręce trzyma owoce na grubych gałęziach. Na głowie wianek z owoców. Jest to personifikacja Zgody w pałacu w Wilanowie.

    Słowa kluczowe