Hetman Iwan Samojłowycz – przeciwnik układów z Rzeczpospolitą

Hetman Iwan Samojłowycz – przeciwnik układów z Rzeczpospolitą

Fragment artykułu Piotra Krolla, Hetmanat lewobrzeżny wobec Rzeczypospolitej i Prawobrzeża w dobie Ligi Świętej (z monografii naukowej wydanej przez Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, pt. Jarzmo Ligi Świętej? Jan III Sobieski i Rzeczpospolita w latach 1684–1696, red. Dariusz Milewski, Warszawa 2017, s. 283–285).

Na dworze car­skim nie brakowało przeciwników koncepcji pogodzenia się z Rzeczpospolitą za cenę zachowania ziem przyznanych Moskwie w układzie andruszowskim i wypowiedzenia wojny Turcji i Tatarom. W skład tzw. partii wojennej wchodzili zarówno stronnicy rodziny Naryszkinów (z których wywodziła się matka cara Piotra), jak też ich przeciwników politycznych Miłosławskich (obóz starszego z braci, cara Iwana, jego siostry carówny Zofii oraz jej faworyta i właściwego kierownika państwa księcia Wasyla Golicyna). Do tych pierwszych zaliczał się także hetman lewo­brzeżnej Ukrainy, Iwan Samojłowycz.

Był to syn popa, który karierę zrobił w latach 60. XVII w., poczynając od stanowiska pisarza w sotni pułku pryłuckiego. Potem, za rządów Iwana Brzuchowieckiego, pełnił funkcję sotnika w pułku hadziackim (w dobie tego hetmaństwa był to pułk stołeczny), nakaźnego pułkownika pryłuc­kiego i dowódcy pułku zaciężnego. Pod koniec życia Brzuchowieckiego Samojłowycz związał się z Demianem Mnohohrysznym, sprawując w jego pułku czernihowskim kolejno urzędy asawuły i sędziego pułkowego. W cza­sie buntu antymoskiewskiego na Zadnieprzu w 1668 r. stanął po stronie Piotra Doroszenka przeciwko Brzuchowieckiemu, ale potem wraz z częścią starszyzny opowiedział się za powrotem pod protekcję carską. W nagrodę w 1668 r. otrzymał pułkownikostwo czernihowskie po wybranym na hetmana Mnohohrysznym, a w 1669 r. został sędzią generalnym. W 1672 r. stanął na czele spisku, który obalił dotychczasowego hetmana, i został wybrany na jego miejsce.

Prawie od samego początku swoich rządów Iwan Samojłowycz był przeciwny jakimkolwiek układom i sojuszom z Rzeczpospolitą, które nie prowadziłyby do oddania w jego ręce Prawobrzeża, po granice uczynione przez Bohdana Chmielnickiego. W statiach konotopskich na przykład, zaprzysiężonych przez stronę kozacką na początku rządów tego hetmana, znalazł się punkt, w którym starszyzna kozacka prosiła cara, aby nie wyda­wał Kijowa w ręce polskie. Do czego, przypomnijmy, obligował go układ andruszowski, a z którego spełnieniem Moskwa zwlekała4. Poprzez opano­wanie Prawobrzeża (całego, bo pamiętać należy, że jego skrawek znajdujący się w okolicy Kijowa należał do lewobrzeżnego Hetmanatu) Samojłowycz chciał urzeczywistnić wybór na hetmana obu brzegów Dniepru, doko­nany w 1674 r. przez starszyznę i Kozaków prawobrzeżnych przybyłych w tamtym czasie na radę generalną do Perejasławia5. Od tego momentu Samojłowycz, aspirujący do władzy nad Prawobrzeżem, czynił starania, aby nakłonić Moskwę do podjęcia działań wojennych przeciwko Turcji, dostrzegając szansę na długotrwałe opanowanie drugiej części Ukrainy. […]

Tymczasem traktat buczacki i zrzeczenie się w nim przez Rzeczpospolitą jej części Ukrainy na rzecz Turcji dało Iwanowi Samojłowyczowi pretekst do podjęcia prób opanowania zachodniego brzegu Dniepru, teraz oficjalnie należącego do Turcji, a nie do państwa polsko-litewskiego. W 1679 r. w rozmowie z wysłannikiem Kremla w kwestii wyboru polityki – pokój z Imperium Osmańskim czy sojusz antyturecki z Rzeczpospolitą i wojna z Portą – opo­wiedział się zdecydowanie za tym pierwszym wyjściem. Wszelkie układy z państwem polsko-litewskim uważał za możliwe jedynie pod warunkiem zrzeczenia się przez nie Ukrainy i Zaporoża. Odradzał jednak zawieranie z nim sojuszu antytureckiego, uważając, że zdradziecki to może być sojusz­nik, gdyż z pewnością nie omieszka skorzystać z zaangażowania Moskwy i Hetmanatu w wojnę z Turcją i po wycofaniu się z niej, a nawet zawarciu układu z sułtanem, korzystając, że Kozacy będą zajęci wojną z Osmanami, uderzy na Lewobrzeże, by je odzyskać.

Polecane artykuły

1 / 3
    • Silva Rerum

      Karol Stanisław Radziwiłł – pragmatyczny siostrzeniec króla Jana III

      Fragment artykułu Jarosława Pietrzaka Pod egidą Sobieskiego. Kariera polityczna Karola Stanisława Radziwiłła w latach 1683–1696 (z monografii naukowej wydanej przez Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, pt. Jarzmo Ligi Świętej? Jan III Sobieski i Rzec

      Portret w owalnej ramie. Przedstawia mężczyznę w średnim wieku, z wąsem i włosami zaczesanymi do tyłu. Ubrany w zbroję i płaszcz. Pod ramą opisy i dekoracje. Jest to portret Karola Stanisława Radziwiłła.
    • Silva Rerum

      Kompetencje podskarbiego wielkiego koronnego

      Fragment artykułu Marka Groszkowskiego Marcin Zamoyski jako podskarbi wielki koronny w latach 1685–1689 (z monografii naukowej wydanej przez Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, pt. Jarzmo Ligi Świętej? Jan III Sobieski i Rzeczpospolita w latach 1684

      Portret mężczyzny w ciemnej, długiej peruce. Portretowany ubrany jest w zbroję, a pod szyją ma zawiniętą jasną chustkę. Obraz prezentowany w okrągłej, złotej ramie. Jest to Jan Andrzej Morsztyn.
    • Silva Rerum

      Echa tzw. afery berlińskiej na sejmikach szlacheckich

      Fragment artykułu Jarosława Stolickiego Konflikt Jana III z opozycją magnacką w latach 1688–1689. Czy Sobieski mógł i powinien rozprawić się z opozycją? (z monografii naukowej wydanej przez Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, pt. Jarzmo Ligi Świętej

      Jan III Sobieski z synem Jakubem. Zgodnie z symboliką barokową władzę i autorytet panującego podkreśla jego postawa - siedzi pod baldachimem, a obok niego na poduszce leży korona królewska. Najstarszy syn króla odziany jest w rycerską zbroję, a rękę ma wspartą na tarczy w kształcie herbu Sobieskich "Janina", co ma przypominać o udziale Jakuba w zwycięstwach militarnych ojca i może być aluzją do niezłomności i odporności młodego królewicza na wszelkie trudności, jakie może napotkać na drodze do tronu.
    • Silva Rerum

      Jan III i Karol Stanisław Radziwiłł – trudne początki długiej współpracy

      Fragment artykułu Jarosława Pietrzaka Pod egidą Sobieskiego. Kariera polityczna Karola Stanisława Radziwiłła w latach 1683–1696 (z monografii naukowej wydanej przez Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, pt. Jarzmo Ligi Świętej? Jan III Sobieski i Rzec

      Portret w owalnej ramie. Przedstawia mężczyznę w średnim wieku, z wąsem i włosami zaczesanymi do tyłu. Ubrany w zbroję i płaszcz. Pod ramą opisy i dekoracje. Jest to portret Karola Stanisława Radziwiłła.
    • Silva Rerum

      Wobec Ligi Świętej – między prawdą a propagandą

      Fragment artykułu Anny Czarnieckiej Ojczyzna czy Liga Święta? Koalicja antyturecka w propagandzie za czasów Jana III Sobieskiego (1684–1696) (z monografii naukowej wydanej przez Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, pt. Jarzmo Ligi Świętej? Jan III So

      Grafika przedstawia medal wybity z powodu zawarcia ligi świętej między Austrią, Polską i Rzeczpospolitą wenecką w 1684 roku. Na medalu widzimy czterech mężczyzn ujętych z profilu. Wszyscy ubrani są stroje historyczne.
    • Silva Rerum

      Kłopoty ze skarbem hibernowym

      Fragment artykułu Jana Jerzego Sowy Nervus belli czy finansowe jarzmo Ligi Świętej? Skarb hibernowy a finansowanie wysiłku wojennego Korony 1685–1700 (z monografii naukowej wydanej przez Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, pt. Jarzmo Ligi Świętej? J

      Rysunek przedstawią mężczyznę stojącego tyłem, który opiera się lewą ręką o topór. Obok niego, ale w oddali, inny mężczyzna ustawiony bokiem. Jest to polski szlachcic wsparty na toporze.
    • Silva Rerum

      Komputowe oddziały rodziny królewskiej w kampanii mołdawskiej 1686 roku

      Fragment artykułu Zbigniewa Hunderta Komputowe oddziały rodziny królewskiej w kampanii mołdawskiej 1686 roku w świetle rozkazów i sprawozdania sejmowego hetmana wielkiego koronnego Stanisława Jana Jabłonowskiego (z monografii naukowej wydanej przez Muzeum

      Grafika przedstawia portret zbiorowy. W centrum, na postumencie owalna rama z portretem króla Jana III Sobieskiego. Po bokach królowa Marysieńka wraz z dziećmi. Scena rozgrywa się na tle okna, przesłoniętego kotarą. Wszyscy portretowani ubrani są w stroje historyczne. Jest to grafika pt. „Rodzina Sobieskich”, wg obrazu Henriego Gascara.
    • Silva Rerum

      Kłopoty hetmana Stanisława Jana Jabłonowskiego z oddziałami komputowymi

      Fragment artykułu Zbigniewa Hunderta Komputowe oddziały rodziny królewskiej w kampanii mołdawskiej 1686 roku w świetle rozkazów i sprawozdania sejmowego hetmana wielkiego koronnego Stanisława Jana Jabłonowskiego (z monografii naukowej wydanej przez Muzeum

      Stara rycina. Przedstawia portret mężczyzny w średnim wieku, z wąsem i krótkimi włosami. Ubrany w zbroję, w delii zapiętej broszą. Portret ujęty w eliptyczną ramę na której jest napis.
    • Silva Rerum

      Złe gorszego początki – pierwsza porażka kampanii 1688 roku

      Fragment artykułu Marka Wagnera Kampania kamieniecka 1688 roku (z monografii naukowej wydanej przez Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, pt. Jarzmo Ligi Świętej? Jan III Sobieski i Rzeczpospolita w latach 1684–1696, red. Dariusz Milewski, Warszawa 20

      Stara rycina. Przedstawia portret mężczyzny w średnim wieku, z wąsem i krótkimi włosami. Ubrany w zbroję, w delii zapiętej broszą. Portret ujęty w eliptyczną ramę na której jest napis.
    • Silva Rerum

      Nowa strategia w wojnie z Turcją – o polskich twierdzach w północnej Mołdawii

      Fragment artykułu Marcina Markowicza Rola polskich załóg w twierdzach północnej Mołdawii w systemie obrony pogranicza Rzeczypospolitej w latach 1692–1696  (z monografii naukowej wydanej przez Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, pt. Jarzmo Ligi Święt

      Stara, kolorowa grafika z rzutem murów obronnych i miasta. Jest to plan widokowy Kamieńca Podolskiego.
    • Silva Rerum

      Stanisław Zygmunt Druszkiewicz – pamiętnikarz drugiej wojny z Turkami

      Fragment artykułu Dariusza Milewskiego, Druga wojna Jana III z Turkami (1684–1696) w oczach współczesnych pamiętnikarzy (z monografii naukowej wydanej przez Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, pt. Jarzmo Ligi Świętej? Jan III Sobieski i Rzeczpospoli

      Grafika na pożółkłej karcie przedstawia mężczyznę z brodą ubranego w strój historyczny trzymającego w prawej ręce wielką strzelbę, a w lewej ręce jakiś nieokreślony ostry przedmiot Mężczyzna stoi na trawie.  Jest to „Janczar”, rycina Melchiora Haffnera.
    • Silva Rerum

      W służbie historii – konkurs dramatyczny w dwusetną rocznicę bitwy wiedeńskiej

      Fragment artykułu Iwony Gosik-Kapelińskiej Jak w Krakowie dwusetlecie odsieczy wiedeńskiej świętowano, czyli Jan III Sobieski w pisarskim dwugłosie Władysława Ludwika Anczyca i Wincentego Rapackiego (z monografii naukowej wydanej przez Muzeum Pałacu Króla

      Portret mężczyzny z profilu. Mężczyzna ubrany jest w garnitur, kamizelkę białą, koszulę i krawat. Ma krótkie zaczesane do tyłu włosy. Jest zwrócony w prawo. Jest to portret Wincentego Rapackiego.
    • Silva Rerum

      Z perspektywy Rumunii – Nicolae Iorga o Janie III Sobieskim

      Fragment artykułu Valentina Constantinova, Jan III Sobieski w historiografii rumuńskiej. Kilka uwag (z monografii naukowej wydanej przez Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, pt. Jarzmo Ligi Świętej? Jan III Sobieski i Rzeczpospolita w latach 1684–169

      Portret króla Jana III Sobieskiego wykonany w technice graficznej. Portretowany ubrany w zbroję antyczną. Na lewym ramieniu przypięty płaszcz. Patrzy na wprost. Ma poważny wyraz twarzy.

    Słowa kluczowe