Kompetencje podskarbiego wielkiego koronnego

Kompetencje podskarbiego wielkiego koronnego

Fragment artykułu Marka Groszkowskiego Marcin Zamoyski jako podskarbi wielki koronny w latach 1685–1689 (z monografii naukowej wydanej przez Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, pt. Jarzmo Ligi Świętej? Jan III Sobieski i Rzeczpospolita w latach 1684–1696, red. Dariusz Milewski, Warszawa 2017, s. 49–51).

Urząd podskarbiego wielkiego koronnego miał charakter centralny. Przez podskarbiego przechodziły wszystkie wpływy i wydatki państwa. Jego głównym obowiązkiem było gromadzenie pieniędzy w skarbie Rzeczypospolitej. A że ten ostatni nie dysponował dochodami prywat­nogospodarczymi, pozostawały tylko wpływy o charakterze publicznym. Między nimi trzeba wyróżnić dwie grupy: podatki uchwalane na sejmach lub deklarowane na nich na potrzeby wojska oraz tzw. prowenty ordynaryjne. Co do tych pierwszych, funkcje podskarbiego były bardzo ograniczone, gdyż nie on powoływał poborców i szafarzy sejmikowych. W zasadzie mógł jedynie pozwać ich przed trybunał skarbowy w razie zaległości w płaceniu lub nadużyć. Wystawiał także asygnacje na te podatki, nakazując wypłaty na rzecz wojska.

Podskarbi miał najwięcej do czynienia z tzw. prowentami ordynaryjnymi (np. składne winne, donatywa kupiecka, pogłówne żydowskie), do niego bowiem należała egzekucja ich płatności. Mógł albo je wydzierżawiać, albo tworzyć dla nich własną administrację skarbową.

Podskarbi musiał także czuwać nad porządkiem monetarnym zgod­nie z postanowieniami konstytucji i komisji menniczych. Na własną rękę nie mógł ani zaciągać długów, ani ordynować wydatków nieprzewidzia­nych przez konstytucje sejmowe. W realizowaniu tych kompetencji mógł posługiwać się mianowanymi przez siebie pisarzami skarbowymi. Mógł też uczestniczyć w różnych deputacjach i komisjach sejmowych, np. w sprawach zapłaty wojsku.

Ze swej gospodarki podskarbiowie składali rachunki sejmowi, od którego otrzymywali pokwitowanie. Kwity były gwarancją ich rozliczenia się z zebra­nych podatków. Aby taki dokument mógł zostać wydany, posłowie musieli dokonać rozliczenia z czynności przed komisją poselsko-senatorską. Jeśli deputacja uznała zasadność wszystkich wydatków, postulowała wystawienie podskarbiemu odpowiedniego zaświadczenia. Wcześniej jednak spisywano konstytucję, która zezwalała kanclerzowi na wydanie kwitu dla podskarbiego. Dlatego po zerwanych sejmach, nawet jeśli podskarbiowie złożyli relację i ta została zatwierdzona, nie miała mocy prawnej i nie można było uznać skwitowania za zakończone. Jeśli z różnych względów (np. właśnie zerwania sejmu) nie wydawano kwitacji podskarbiemu regularnie, kwitowano go jednorazowo za dłuższy okres czasu.

Według badań Romana Rybarskiego uposażenie podskarbiego składało się z kilku elementów. Tylko podskarbi litewski otrzymywał wynagrodze­nie bezpośrednio z tytułu sprawowania urzędu. Po pierwsze, podskarbi dostawał „wynagrodzenie” za ściąganie prowentów, np. w 1676 r. otrzymał za czas od 1672 r. od pogłównego trzy razy po 4000 zł. Analiza rachunków sejmowych skłania do wniosku, że pieniądze z tego tytułu wypłacane były dość nieregularnie. Kolejnym elementem dochodu podskarbiego był jakiś procent od wypłat wojsku. A wreszcie źródłem przychodu nie do końca legalnym było tzw. rękawiczne od osób, które zawierały kontrakty ze skar­bem. Pobieranie tych pieniędzy spotykało się nieraz z ostrą krytyką, jednak przede wszystkim wymierzoną w króla.

Sprawy pieniężne, podobnie jak dzisiaj, były drażliwe i w dawnych czasach. Społeczeństwo szlacheckie z dużą uwagą śledziło gospodarkę podskarbiego, pilnie patrząc mu na ręce. Stąd też w literaturze staropolskiej omawiani urzęd­nicy są najczęściej spośród wszystkich dygnitarzy państwowych atakowani za swoją działalność. Często pojawiał się postulat, by „opisać” w konstytucji sejmowej funkcje podskarbiego, gdyż brak było precyzyjnego określenia jego obowiązków. 

Polecane artykuły

1 / 3
    • Silva Rerum

      Jan III i Karol Stanisław Radziwiłł – trudne początki długiej współpracy

      Fragment artykułu Jarosława Pietrzaka Pod egidą Sobieskiego. Kariera polityczna Karola Stanisława Radziwiłła w latach 1683–1696 (z monografii naukowej wydanej przez Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, pt. Jarzmo Ligi Świętej? Jan III Sobieski i Rzec

      Portret w owalnej ramie. Przedstawia mężczyznę w średnim wieku, z wąsem i włosami zaczesanymi do tyłu. Ubrany w zbroję i płaszcz. Pod ramą opisy i dekoracje. Jest to portret Karola Stanisława Radziwiłła.
    • Silva Rerum

      Karol Stanisław Radziwiłł – pragmatyczny siostrzeniec króla Jana III

      Fragment artykułu Jarosława Pietrzaka Pod egidą Sobieskiego. Kariera polityczna Karola Stanisława Radziwiłła w latach 1683–1696 (z monografii naukowej wydanej przez Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, pt. Jarzmo Ligi Świętej? Jan III Sobieski i Rzec

      Portret w owalnej ramie. Przedstawia mężczyznę w średnim wieku, z wąsem i włosami zaczesanymi do tyłu. Ubrany w zbroję i płaszcz. Pod ramą opisy i dekoracje. Jest to portret Karola Stanisława Radziwiłła.
    • Silva Rerum

      Echa tzw. afery berlińskiej na sejmikach szlacheckich

      Fragment artykułu Jarosława Stolickiego Konflikt Jana III z opozycją magnacką w latach 1688–1689. Czy Sobieski mógł i powinien rozprawić się z opozycją? (z monografii naukowej wydanej przez Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, pt. Jarzmo Ligi Świętej

      Jan III Sobieski z synem Jakubem. Zgodnie z symboliką barokową władzę i autorytet panującego podkreśla jego postawa - siedzi pod baldachimem, a obok niego na poduszce leży korona królewska. Najstarszy syn króla odziany jest w rycerską zbroję, a rękę ma wspartą na tarczy w kształcie herbu Sobieskich "Janina", co ma przypominać o udziale Jakuba w zwycięstwach militarnych ojca i może być aluzją do niezłomności i odporności młodego królewicza na wszelkie trudności, jakie może napotkać na drodze do tronu.
    • Silva Rerum

      Wobec Ligi Świętej – między prawdą a propagandą

      Fragment artykułu Anny Czarnieckiej Ojczyzna czy Liga Święta? Koalicja antyturecka w propagandzie za czasów Jana III Sobieskiego (1684–1696) (z monografii naukowej wydanej przez Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, pt. Jarzmo Ligi Świętej? Jan III So

      Grafika przedstawia medal wybity z powodu zawarcia ligi świętej między Austrią, Polską i Rzeczpospolitą wenecką w 1684 roku. Na medalu widzimy czterech mężczyzn ujętych z profilu. Wszyscy ubrani są stroje historyczne.
    • Silva Rerum

      Hetman Iwan Samojłowycz – przeciwnik układów z Rzeczpospolitą

      Fragment artykułu Piotra Krolla, Hetmanat lewobrzeżny wobec Rzeczypospolitej i Prawobrzeża w dobie Ligi Świętej (z monografii naukowej wydanej przez Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, pt. Jarzmo Ligi Świętej? Jan III Sobieski i Rzeczpospolita w lat

      Grafika z przedstawieniem architektury rosyjskiej. Na środku duża wieża i fortyfikacje. Głębiej rozsiane mniejsze wieże i wieżyczki. Jest to widok Kremla, rycina z druku Bernarda Tannera „Legatio Polono-Lithuanica in Moscoviam...”.
    • Silva Rerum

      Kłopoty ze skarbem hibernowym

      Fragment artykułu Jana Jerzego Sowy Nervus belli czy finansowe jarzmo Ligi Świętej? Skarb hibernowy a finansowanie wysiłku wojennego Korony 1685–1700 (z monografii naukowej wydanej przez Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, pt. Jarzmo Ligi Świętej? J

      Rysunek przedstawią mężczyznę stojącego tyłem, który opiera się lewą ręką o topór. Obok niego, ale w oddali, inny mężczyzna ustawiony bokiem. Jest to polski szlachcic wsparty na toporze.
    • Silva Rerum

      Komputowe oddziały rodziny królewskiej w kampanii mołdawskiej 1686 roku

      Fragment artykułu Zbigniewa Hunderta Komputowe oddziały rodziny królewskiej w kampanii mołdawskiej 1686 roku w świetle rozkazów i sprawozdania sejmowego hetmana wielkiego koronnego Stanisława Jana Jabłonowskiego (z monografii naukowej wydanej przez Muzeum

      Grafika przedstawia portret zbiorowy. W centrum, na postumencie owalna rama z portretem króla Jana III Sobieskiego. Po bokach królowa Marysieńka wraz z dziećmi. Scena rozgrywa się na tle okna, przesłoniętego kotarą. Wszyscy portretowani ubrani są w stroje historyczne. Jest to grafika pt. „Rodzina Sobieskich”, wg obrazu Henriego Gascara.
    • Silva Rerum

      Kłopoty hetmana Stanisława Jana Jabłonowskiego z oddziałami komputowymi

      Fragment artykułu Zbigniewa Hunderta Komputowe oddziały rodziny królewskiej w kampanii mołdawskiej 1686 roku w świetle rozkazów i sprawozdania sejmowego hetmana wielkiego koronnego Stanisława Jana Jabłonowskiego (z monografii naukowej wydanej przez Muzeum

      Stara rycina. Przedstawia portret mężczyzny w średnim wieku, z wąsem i krótkimi włosami. Ubrany w zbroję, w delii zapiętej broszą. Portret ujęty w eliptyczną ramę na której jest napis.
    • Silva Rerum

      Złe gorszego początki – pierwsza porażka kampanii 1688 roku

      Fragment artykułu Marka Wagnera Kampania kamieniecka 1688 roku (z monografii naukowej wydanej przez Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, pt. Jarzmo Ligi Świętej? Jan III Sobieski i Rzeczpospolita w latach 1684–1696, red. Dariusz Milewski, Warszawa 20

      Stara rycina. Przedstawia portret mężczyzny w średnim wieku, z wąsem i krótkimi włosami. Ubrany w zbroję, w delii zapiętej broszą. Portret ujęty w eliptyczną ramę na której jest napis.
    • Silva Rerum

      Nowa strategia w wojnie z Turcją – o polskich twierdzach w północnej Mołdawii

      Fragment artykułu Marcina Markowicza Rola polskich załóg w twierdzach północnej Mołdawii w systemie obrony pogranicza Rzeczypospolitej w latach 1692–1696  (z monografii naukowej wydanej przez Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, pt. Jarzmo Ligi Święt

      Stara, kolorowa grafika z rzutem murów obronnych i miasta. Jest to plan widokowy Kamieńca Podolskiego.
    • Silva Rerum

      Stanisław Zygmunt Druszkiewicz – pamiętnikarz drugiej wojny z Turkami

      Fragment artykułu Dariusza Milewskiego, Druga wojna Jana III z Turkami (1684–1696) w oczach współczesnych pamiętnikarzy (z monografii naukowej wydanej przez Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, pt. Jarzmo Ligi Świętej? Jan III Sobieski i Rzeczpospoli

      Grafika na pożółkłej karcie przedstawia mężczyznę z brodą ubranego w strój historyczny trzymającego w prawej ręce wielką strzelbę, a w lewej ręce jakiś nieokreślony ostry przedmiot Mężczyzna stoi na trawie.  Jest to „Janczar”, rycina Melchiora Haffnera.
    • Silva Rerum

      W służbie historii – konkurs dramatyczny w dwusetną rocznicę bitwy wiedeńskiej

      Fragment artykułu Iwony Gosik-Kapelińskiej Jak w Krakowie dwusetlecie odsieczy wiedeńskiej świętowano, czyli Jan III Sobieski w pisarskim dwugłosie Władysława Ludwika Anczyca i Wincentego Rapackiego (z monografii naukowej wydanej przez Muzeum Pałacu Króla

      Portret mężczyzny z profilu. Mężczyzna ubrany jest w garnitur, kamizelkę białą, koszulę i krawat. Ma krótkie zaczesane do tyłu włosy. Jest zwrócony w prawo. Jest to portret Wincentego Rapackiego.
    • Silva Rerum

      Z perspektywy Rumunii – Nicolae Iorga o Janie III Sobieskim

      Fragment artykułu Valentina Constantinova, Jan III Sobieski w historiografii rumuńskiej. Kilka uwag (z monografii naukowej wydanej przez Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, pt. Jarzmo Ligi Świętej? Jan III Sobieski i Rzeczpospolita w latach 1684–169

      Portret króla Jana III Sobieskiego wykonany w technice graficznej. Portretowany ubrany w zbroję antyczną. Na lewym ramieniu przypięty płaszcz. Patrzy na wprost. Ma poważny wyraz twarzy.

    Słowa kluczowe