Stanisław Zygmunt Druszkiewicz – pamiętnikarz drugiej wojny z Turkami

Stanisław Zygmunt Druszkiewicz – pamiętnikarz drugiej wojny z Turkami

Fragment artykułu Dariusza Milewskiego, Druga wojna Jana III z Turkami (1684–1696) w oczach współczesnych pamiętnikarzy (z monografii naukowej wydanej przez Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, pt. Jarzmo Ligi Świętej? Jan III Sobieski i Rzeczpospolita w latach 1684–1696, red. Dariusz Milewski, Warszawa 2017, s. 236–237, 248–249, 252–253).

Stanisław Zygmunt Druszkiewicz to wśród badanych przez nas pamięt­nikarzy postać pierwszoplanowa. Urodzony w 1621 r., w czasie wojny z Osmanami miał ponad czterdziestoletnie doświadczenie wojskowe, wzbo­gacone także o pobyt w niewoli tatarskiej po klęsce nad Żółtymi Wodami w 1648 r. Jesienią 1683 r. dostał od króla ważne zadanie zaciągnięcia Kozaków i zorganizowania dywersji przeciw ordom tatarskim, powracają­cym spod Wiednia. Sam Druszkiewicz zaczął tytułować się komisarzem wojsk zaporoskich i faktycznie objął taką funkcję. W 1685 r. został kasztela­nem chełmskim, a rok później na czele nielicznych sił blokował Kamieniec Podolski w czasie wyprawy mołdawskiej Jana III. Akcja ta nie przyniosła powodzenia wskutek zbyt małych sił oddanych Druszkiewiczowi i braku koordynacji z poczynaniami załóg polskich w północnej Mołdawii. Do dzia­łalności wojskowej powrócił pamiętnikarz w 1691 r., gdy znów na czele sił polskich i kozackich opanował Sorokę i Raszków w czasie kolejnej wyprawy mołdawskiej króla. Czynną służbę wojskową zakończył kampanią kamie­niecką hetmana Stanisława Jana Jabłonowskiego w 1692 r., w czasie której negocjował z Kozakami Palija i skłonił ich do posłuszeństwa. Pod koniec roku zrezygnował ze stanowiska komisarza wojsk zaporoskich i wycofał się z życia publicznego. Pamiętniki pisał z przerwami między rokiem 1664 a 1697, z tym że główna ich część powstała po 1686 r. Dzielą się one na dwie części: Diariusz, prowadzony po rok 1686 i zawierający dużo informacji prywatnych, oraz Subsidium memoriae, obejmujące krótkie roczne zapiski spraw ogólnych, najczęściej wojskowych.

[…] Co różni zapiski z obu pamiętników? Oczywiście tym, co najbardziej rzuca się w oczy, jest prowadzenie narracji w pierwszej osobie na kartach Diariusza i w trzeciej osobie – w stylu cezariańskim – na kartach Subsidium memoriae. Diariusz jest także dużo bardziej szczegółowy w zakresie opisu początku działań wojennych na Podolu i w Mołdawii i włączeniu się w nie Druszkiewicza. Pamiętnikarz wprost mówi o zleconym mu przez króla zadaniu wywołania wojny w hospodarstwach mołdawskim i wołoskim, a także zaciągnięciu Kozaków. Cała opowieść dotyczy właściwie sposobu, w jaki Druszkiewiczowi udało się wykonać to trudne zadanie. Dla porównania, te same wydarzenia opisane są w Subsidium memoriae w jednym zdaniu, notabene również skupiającym się na dokonaniach pamiętnikarza.

[…] Kampania mołdawska Jana III z 1686 r. jest ostatnim wydarzeniem wojny z Osmanami, które znalazło się na kartach Druszkiewiczowskiego Diariusza. Odtąd jedynych zapisków dostarcza nam Subsidium memoriae. Podaje ono wydarzenia rok po roku, przy czym nie zawsze wspominane są działania wojenne. Tak jest pod datą 1687, kiedy to Druszkiewicz odnotowuje nieudane oblężenie Kamieńca Podolskiego przez wojska koronne pod wodzą obu hetmanów – i nominalną komendą królewicza Jakuba Sobieskiego. Więcej miejsca poświęca wszakże zaprzy­siężeniu we Lwowie sojuszu polsko-moskiewskiego i nieudanej wyprawie Rosjan przeciw Tatarom. Mikołaj Złotnicki układu z Moskwą nie zauważa, koncentrując się na oblężeniu Kamieńca, które – zdaniem pamiętnikarza – wyrządziło twierdzy „szkody niemałe”. Złotnicki notuje również obecność króla w czasie kampanii pod Jazłowcem, gdzie „król Jmść przez wszystkę porę wojenną czas trawił” – dodajmy, iż głównie na polowaniach. Najkrótszą zapiskę o kampanii znajdujemy u Skorobohatego, który poprzestał na wspo­mnieniu nieudanego trzydniowego oblężenia stolicy Podola. Podobnie jak poprzednio, autor więcej uwagi poświęcił losom własnej chorągwi.

Polecane artykuły

1 / 3
    • Silva Rerum

      Jan III i Karol Stanisław Radziwiłł – trudne początki długiej współpracy

      Fragment artykułu Jarosława Pietrzaka Pod egidą Sobieskiego. Kariera polityczna Karola Stanisława Radziwiłła w latach 1683–1696 (z monografii naukowej wydanej przez Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, pt. Jarzmo Ligi Świętej? Jan III Sobieski i Rzec

      Portret w owalnej ramie. Przedstawia mężczyznę w średnim wieku, z wąsem i włosami zaczesanymi do tyłu. Ubrany w zbroję i płaszcz. Pod ramą opisy i dekoracje. Jest to portret Karola Stanisława Radziwiłła.
    • Silva Rerum

      Karol Stanisław Radziwiłł – pragmatyczny siostrzeniec króla Jana III

      Fragment artykułu Jarosława Pietrzaka Pod egidą Sobieskiego. Kariera polityczna Karola Stanisława Radziwiłła w latach 1683–1696 (z monografii naukowej wydanej przez Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, pt. Jarzmo Ligi Świętej? Jan III Sobieski i Rzec

      Portret w owalnej ramie. Przedstawia mężczyznę w średnim wieku, z wąsem i włosami zaczesanymi do tyłu. Ubrany w zbroję i płaszcz. Pod ramą opisy i dekoracje. Jest to portret Karola Stanisława Radziwiłła.
    • Silva Rerum

      Kompetencje podskarbiego wielkiego koronnego

      Fragment artykułu Marka Groszkowskiego Marcin Zamoyski jako podskarbi wielki koronny w latach 1685–1689 (z monografii naukowej wydanej przez Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, pt. Jarzmo Ligi Świętej? Jan III Sobieski i Rzeczpospolita w latach 1684

      Portret mężczyzny w ciemnej, długiej peruce. Portretowany ubrany jest w zbroję, a pod szyją ma zawiniętą jasną chustkę. Obraz prezentowany w okrągłej, złotej ramie. Jest to Jan Andrzej Morsztyn.
    • Silva Rerum

      Echa tzw. afery berlińskiej na sejmikach szlacheckich

      Fragment artykułu Jarosława Stolickiego Konflikt Jana III z opozycją magnacką w latach 1688–1689. Czy Sobieski mógł i powinien rozprawić się z opozycją? (z monografii naukowej wydanej przez Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, pt. Jarzmo Ligi Świętej

      Jan III Sobieski z synem Jakubem. Zgodnie z symboliką barokową władzę i autorytet panującego podkreśla jego postawa - siedzi pod baldachimem, a obok niego na poduszce leży korona królewska. Najstarszy syn króla odziany jest w rycerską zbroję, a rękę ma wspartą na tarczy w kształcie herbu Sobieskich "Janina", co ma przypominać o udziale Jakuba w zwycięstwach militarnych ojca i może być aluzją do niezłomności i odporności młodego królewicza na wszelkie trudności, jakie może napotkać na drodze do tronu.
    • Silva Rerum

      Wobec Ligi Świętej – między prawdą a propagandą

      Fragment artykułu Anny Czarnieckiej Ojczyzna czy Liga Święta? Koalicja antyturecka w propagandzie za czasów Jana III Sobieskiego (1684–1696) (z monografii naukowej wydanej przez Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, pt. Jarzmo Ligi Świętej? Jan III So

      Grafika przedstawia medal wybity z powodu zawarcia ligi świętej między Austrią, Polską i Rzeczpospolitą wenecką w 1684 roku. Na medalu widzimy czterech mężczyzn ujętych z profilu. Wszyscy ubrani są stroje historyczne.
    • Silva Rerum

      Hetman Iwan Samojłowycz – przeciwnik układów z Rzeczpospolitą

      Fragment artykułu Piotra Krolla, Hetmanat lewobrzeżny wobec Rzeczypospolitej i Prawobrzeża w dobie Ligi Świętej (z monografii naukowej wydanej przez Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, pt. Jarzmo Ligi Świętej? Jan III Sobieski i Rzeczpospolita w lat

      Grafika z przedstawieniem architektury rosyjskiej. Na środku duża wieża i fortyfikacje. Głębiej rozsiane mniejsze wieże i wieżyczki. Jest to widok Kremla, rycina z druku Bernarda Tannera „Legatio Polono-Lithuanica in Moscoviam...”.
    • Silva Rerum

      Kłopoty ze skarbem hibernowym

      Fragment artykułu Jana Jerzego Sowy Nervus belli czy finansowe jarzmo Ligi Świętej? Skarb hibernowy a finansowanie wysiłku wojennego Korony 1685–1700 (z monografii naukowej wydanej przez Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, pt. Jarzmo Ligi Świętej? J

      Rysunek przedstawią mężczyznę stojącego tyłem, który opiera się lewą ręką o topór. Obok niego, ale w oddali, inny mężczyzna ustawiony bokiem. Jest to polski szlachcic wsparty na toporze.
    • Silva Rerum

      Komputowe oddziały rodziny królewskiej w kampanii mołdawskiej 1686 roku

      Fragment artykułu Zbigniewa Hunderta Komputowe oddziały rodziny królewskiej w kampanii mołdawskiej 1686 roku w świetle rozkazów i sprawozdania sejmowego hetmana wielkiego koronnego Stanisława Jana Jabłonowskiego (z monografii naukowej wydanej przez Muzeum

      Grafika przedstawia portret zbiorowy. W centrum, na postumencie owalna rama z portretem króla Jana III Sobieskiego. Po bokach królowa Marysieńka wraz z dziećmi. Scena rozgrywa się na tle okna, przesłoniętego kotarą. Wszyscy portretowani ubrani są w stroje historyczne. Jest to grafika pt. „Rodzina Sobieskich”, wg obrazu Henriego Gascara.
    • Silva Rerum

      Kłopoty hetmana Stanisława Jana Jabłonowskiego z oddziałami komputowymi

      Fragment artykułu Zbigniewa Hunderta Komputowe oddziały rodziny królewskiej w kampanii mołdawskiej 1686 roku w świetle rozkazów i sprawozdania sejmowego hetmana wielkiego koronnego Stanisława Jana Jabłonowskiego (z monografii naukowej wydanej przez Muzeum

      Stara rycina. Przedstawia portret mężczyzny w średnim wieku, z wąsem i krótkimi włosami. Ubrany w zbroję, w delii zapiętej broszą. Portret ujęty w eliptyczną ramę na której jest napis.
    • Silva Rerum

      Złe gorszego początki – pierwsza porażka kampanii 1688 roku

      Fragment artykułu Marka Wagnera Kampania kamieniecka 1688 roku (z monografii naukowej wydanej przez Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, pt. Jarzmo Ligi Świętej? Jan III Sobieski i Rzeczpospolita w latach 1684–1696, red. Dariusz Milewski, Warszawa 20

      Stara rycina. Przedstawia portret mężczyzny w średnim wieku, z wąsem i krótkimi włosami. Ubrany w zbroję, w delii zapiętej broszą. Portret ujęty w eliptyczną ramę na której jest napis.
    • Silva Rerum

      Nowa strategia w wojnie z Turcją – o polskich twierdzach w północnej Mołdawii

      Fragment artykułu Marcina Markowicza Rola polskich załóg w twierdzach północnej Mołdawii w systemie obrony pogranicza Rzeczypospolitej w latach 1692–1696  (z monografii naukowej wydanej przez Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, pt. Jarzmo Ligi Święt

      Stara, kolorowa grafika z rzutem murów obronnych i miasta. Jest to plan widokowy Kamieńca Podolskiego.
    • Silva Rerum

      W służbie historii – konkurs dramatyczny w dwusetną rocznicę bitwy wiedeńskiej

      Fragment artykułu Iwony Gosik-Kapelińskiej Jak w Krakowie dwusetlecie odsieczy wiedeńskiej świętowano, czyli Jan III Sobieski w pisarskim dwugłosie Władysława Ludwika Anczyca i Wincentego Rapackiego (z monografii naukowej wydanej przez Muzeum Pałacu Króla

      Portret mężczyzny z profilu. Mężczyzna ubrany jest w garnitur, kamizelkę białą, koszulę i krawat. Ma krótkie zaczesane do tyłu włosy. Jest zwrócony w prawo. Jest to portret Wincentego Rapackiego.
    • Silva Rerum

      Z perspektywy Rumunii – Nicolae Iorga o Janie III Sobieskim

      Fragment artykułu Valentina Constantinova, Jan III Sobieski w historiografii rumuńskiej. Kilka uwag (z monografii naukowej wydanej przez Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, pt. Jarzmo Ligi Świętej? Jan III Sobieski i Rzeczpospolita w latach 1684–169

      Portret króla Jana III Sobieskiego wykonany w technice graficznej. Portretowany ubrany w zbroję antyczną. Na lewym ramieniu przypięty płaszcz. Patrzy na wprost. Ma poważny wyraz twarzy.

    Słowa kluczowe