Rosyjski dyplomata Paweł Tołstoj w katolickim kościele

Rosyjski dyplomata Paweł Tołstoj w katolickim kościele

Paweł Tołstoj interesował się bardzo wszystkimi nowościami, jakie napotykał na swej drodze. Chociaż prawosławny, w Borysewie uczestniczył we mszy rzymskokatolickiej, którą potem z detalami opisał. Zainteresował się też historią miejscowego cudownego obrazu.

Cudowny obraz Matki Boskiej w Borysowie

7 kwietnia. Z tego obozu [tj. postoju] przyjechałem na obiad do majętności korolnego [tj. koronnego] hetmana polnego pana Potockiego (przyp.1) do wsi Bułyżycze, od obozu, gdzie nocowałem, pół 2 mili. Tegoż dnia przyjechałem nocować, przejechawszy w miasteczko Połowczyn, od Bułyżyczów 2 mile. To miasteczko Połowczyn [należy do] litewskiego polnego hetmana pana Słuszki. W tym miasteczku jest cerkiew czcigodna grecka i dom hetmański niewielki.

8 kwietnia. Z miasteczka Połowczyna pół 3 mili przyjechałem na obiad, przejechawszy [za] miasteczko Teteryn, w lesie. To miasteczko Teteryn [należy do] litewskiego kanclerza, syna kniazia Ogańskiego [wł. Ogińskiego] (przyp.2). W tym miasteczku [są] 3 cerkwie unickie. Tegoż dnia przyjechałem nocować do majętności podkomorzego litewskiego Milskiego [Mińskiego], do wsi Kruta, od obozu pół 2 mili, i przejechawszy za tę wieś, nocowałem w lesie.

9 kwietnia. Przyjechałem na obiad do majętności marszałka litewskiego we wsi Jeliany, od wsi Kruta pół 2 mili. Tegoż dnia przejechałem obok miasteczka Bóbr, majętności podskarbiego litewskiego Sapiehy (przyp.3). To miasteczko [jest] wielkie, i domów żydowskich bogatych w nim dużo, i [jest] to miejsce ludne; i w tym miasteczku [jest] niewielki dwór samego podskarbiego, budynek drewniany, niski. Z Jelianów do tego miasteczka pół 2 mili. I przyjechałem tego dnia nocować do majętności kniazia Sałguszki [wł. Sanguszki] (przyp.4) do miasteczka Krupień, od miasteczka Bóbr 2 mile, a od Jelianów pół 4 mili; a nie przejechawszy przez to wspomniane miasteczko, przejechałem rzekę Bóbr przez most.

10 kwietnia. Przyjechałem na obiad do powiatu Borysowskiego, do majętności wojewody połockiego pana Służki, do miasteczka Nacz, od Krupienia 2 mile. W tym miasteczku Nacz spotkałem cudzoziemca [dosł. najechał na mnie cudzoziemiec] pochodzącego z cesarstwa, [który] powiedział, że jedzie na służbę do wielkiego hospodara do Moskwy. Tegoż dnia przyjechałem do majętności tegoż wspomnianego wojewody połockiego do miasteczka Łożnice, od Naczy 3 mile, i przejechawszy za to miasteczko pół 2 mili nocowałem w lesie, od Naczy pół 5 mili.

11 kwietnia. Przyjechałem na obiad do miasta Borysów, od obozu, gdzie nocowałem, pół 2 mili; ogólnie z Mohylewa do Borysowa [jest] 24 mil polskich, a 120 wiorst moskiewskich, a z Moskwy do Borysowa [jest] 730 wiorst.

W mieście Borysów jest zamek ziemny; w tym zamku nie ma żadnych zabudowań, [jest] tylko jeden dwór wojewody połockiego pana Służki, dlatego że to miasto Borysów [to] jego majętność. Podgrodzie około tego zamku niewielkie, mieszkańcy w mieście Borysowie i w podgrodziu wszyscy czcigodnej greckiej wiary. Pod Borysowem płynie rzeka zwana Bereza. W tym mieście [jest] dużo żydowskich domów. Tu też przed podgrodziem monastyr czcigodnej greckiej wiary. Cerkiew w tym monastyrze soborowa na imię Zmartwychwstania Chrystusa. W tym monastyrze mieszkają mnisi, wszystkiego 7 ludzi, i mają swojego ihumena [tj. przeora]. W tym monastyrze w Tydzień Tomasza [tj. pierwszy tydzień po Zmartwychwstaniu Chrystusa, którego kulminacją jest pierwsza niedziela po Passze] słuchałem liturgii świętej.

W Borysowie zatrzymałem się w domu mieszczańskim. W tym mieście Borysowie nie ma unitów. W Borysowie jest też jeden kościół rzymskiej wiary, drewniany, celebrują w nim plebani, to jest biali popi; w tym kościele byłem na mszy rzymskiej. Ten kościół [został] wzniesiony w imię Przenajświętszej Bogarodzicy; w tym kościele, po lewej stronie, [jest] zrobiona mała komórka, którą Polacy nazywają zakrystiem. W tym zakrystiu ich ksiądz ubierał się przy mnie, przygotowując do mszy: najpierw wdział na siebie dalmatykę płócienną białą, we wszystkim podobną greckim dalmatykom, potem nałożył na siebie epitrachil [tj. stułę], który nie zszyty i rozmiarem potrachilom greckim już i nie tak podobny, i nałożył go na siebie, czyniąc znak krzyża, i podpasał się pasem niepłaskim, grubym sznurem, i na lewą rękę nałożył jeden porucz [tj. manipularz – płaską przepaskę], wąski i długi, niepodobny nic greckim poruczom; na prawą rękę nie kładł porucza i przywdział suknię [ros. rizy], którą Polacy nazywają arnat [tj. ornat], nie tak podobną sukniom [ros. rizy] greckim: na kształt jak bywają archijerejskie [tj. biskupie] sakosy [wł. sakkosy – wierzchnie odzienia biskupie], tylko niezszyte z boków i niezapięte, i z rękawami bardzo krótkimi, a na wszystkich odzieniach naszyte krzyże. I, ubrawszy się, wyszedł z zakrystia, mając w rękach naczynia, i wtedy będący tam w tym czasie ludzie rzymskiej wiary upadli wszyscy na kolana przed tym plebanem. Chłopczyk w białej dalmatyce niósł księgę, która nazywa się w ich języku Mszał, a po słowiańsku Służebnik; i położył [pleban] tę księgę i naczynia święte postawił na stole ofiarnym, przy którym odprawia msze, to jest celebruje nabożeństwo; i odchylił część płótna, podobnego do litona [chusta na stole ofiarnym położona pod antymisem – tkaniną z relikwiami symbolizującymi pogrzebanie Chrystusa], i w tym miejscu [był] kamień, co rzymianie mają [tj. uważają] za antymins; i, uczyniwszy to, klęcząc, okadził; i otworzywszy na stole ofiarnym kiwot [tj. oszkloną szafkę, w której przechowuje się szczególnie czczone obrazy i naczynia liturgiczne], wyjął inny kielich i, zakrywszy [go] złoconą zasłoną [tj. welonem – tkaniną służąca do przykrywania kielicha przed rozpoczęciem liturgii], podniósł wysoko i obrócił się tym kielichem twarzą do ludu. Wtedy wszyscy będący tam rzymianie upadli na kolana; w tym czasie w chórze grali na organach. I postawił ten kielich nad kiwotem, z którego go wyjął (w tym kielichu trzymają oni poświęcony sakrament), i zaczął odprawiać nabożeństwo. W czasie tego nabożeństwa w chórze śpiewali po łacinie. W tym nabożeństwie wlewał do kielicha wino i wodę z różnych naczyń; potem wyjął ze srebrnego pudełka opłatek i położył na diskos, a diskos to mały talerz pozłacany, na którym nie ma żadnych wyobrażeń (tj. inskrypcji, znaków, ornamentów); i odczytywał modlitwy, i w czasie słów Chrystusa podnosił albo unosił wysoko bez diskosa opłatek, trzymając rękami wyżej głowy swojej, żeby wszyscy ludzie będący na mszy mogli go widzieć; potem podnosił albo unosił także wysoko kielich. Przy tym podnoszeniu ludzie, będący tam rzymianie, na słowa Chrystusa padali na kolana.

I całą mszę ten pleban celebrował z lękiem i, zwracając się do ludu, ogarniał ręką, przekazując wszystkim pokój po łacinie, i odmawiał modlitwę „Ojcze nasz” i wiele innych modlitw odczytywał; i odłamawszy część wspomnianego opłatka, położył do kielicha i przykrył, a ciepłej wody nie dodawał, i potem, stojąc u stołu ofiarnego, wielokrotnie przyklękał i stół całował, i spożył opłatek; potem wypił wszystko z kielicha i, popłukawszy go, też wypił to wszystko. Posługiwało mu, jako pomocnicy, dwóch chłopców w białych dalmatykach, klęczeli przy ołtarzu i dzwonili w dzwoneczki, podając ludowi znak, kiedy wszystkim należy paść na kolana. Potem pleban, wypiwszy wszystko z kielicha, wytarł go wargą i płótnem i postawił na nim diskos, i położył przykrycie [tj. puryfikaterz, palkę i welon], i obracając się do ludzi, objął lud ręką. Potem [kielich] z dodatkowymi darami znowu wstawił do kiwota, w którym znajdował się poprzednio, a naczynia celebracyjne, podniósłszy, odniósł do wspomnianego zakrystia, a drugi pleban w tym czasie kropił cały lud wodą święconą. Kiedy celebrujący pleban rozebrał się [z szat mszalnych], i z tego zakrystia wyszedł w ubraniu inny pleban, w innej sukni i z innymi naczyniami, i przy tym też stole ofiarnym w tym czasie po skończeniu pierwszej mszy celebrował drugą, podobną pierwszej.

Stół ofiarny, na którym celebrują msze, stoi od podłogi na trzech stopniach, długi i wąski, a nie na wszystkie strony równy. Na tym stole stoi wspomniany kiwot, w którym stawiają kielich ze wspomnianym Sokramentem [wł. sakramentem]. Na tym kiwocie [jest] obraz Ukrzyżowania Chrystusa. Stół ofiarny pokrywają solidnymi brokatami, a zwierzch [tego pokrycia] pościełają białym prześcieradłem, a na nim liton, a w nim kamień. A stół ofiarny w rzymskich cerkwiach stoi przy ścianie, a wokół niego obejścia nie ma, i Ewangelii na nim nie ma.

W tym wspomnianym kościele na stołem ofiarnym jest obraz Przenajświętszej Bogarodzicy z Wszechwiecznym Dzieciątkiem, namalowany podobnie jak obraz Przenajświętszej Bogarodzicy Smoleńskiej, a Dzieciątko namalowane [jest] na [jej] lewej ręce. Ten obraz [jest] namalowany >W tymże kościele leży kamień szary, na nim poznać stopnie nóg ludzkich, jakoby stał człowiek i odbiłby stopnie [tj. ślady] nóg ludzkich w jakiejś miękkiej materii. I powiedzieli, że ten kamień [został] znaleziony w dawnych latach w lesie i przyniesiony do Borysowa z tą wyżej wspomnianą świętą ikoną Przenajświętszej Bogarodzicy. W tymże kościele stoi na stole ofiarnym 6 lichtarzy srebrnych, i w nich są świece wielkie białe, które zapalają w czasie nabożeństwa.

Tegoż dnia wyjechałem z Borysowa, i rzekę Berezę przejechawszy promem, nocowałem na brzegu.

 

Fragment publikacji oparty jest na rosyjskim wydaniu dziennika Pawła Tołstoja: Putieszestwije stolnika P.A. Tołstogo po Jewropie 1696–1699, oprac. Ł.A. Olszewskaja, S.N. Trawnikow, Moskwa 1992



Przyp.1 Feliks Kazimierz Potocki (zm. 1702), wojewoda krakowski, hetman polny, a następnie koronny.

Przyp.2  Grzegorz Antoni Ogiński (zm. 1709), hetman wielki litewski.

Przyp.3  Grzegorz Kazimierz Władysław Sapieha (zm. 1703), podskarbi litewski, kasztelan i wojewoda trocki.

Przyp.4  Paweł Karol Sanguszko (zm. 1750) – podkomorzy, a następnie marszałek wielki litewski.

Przyp.5  Borysów został zajęty przez wojska moskiewskie w 1655 roku. Po rozejmie andruszowskim w 1667 roku powrócił do Rzeczypospolitej.

Polecane artykuły

1 / 3
    • Silva Rerum

      Jak rosyjski dyplomata Paweł Tołstoj spędzał Wielkanoc

      Okres wielkanocny dyplomata spędził w Mohylewie nad Dnieprem. Pozostawił nam przy tej okazji niezwykle szczegółowy opis miasta i jego świątyń, a także obchodów Wielkanocy. Wspomniał też o problemach i niedogodnościach, jakie napotkał w swojej podróży. Wie

      Stara rycina z widokiem na miasto i pagórki. Na pierwszym planie drewniane domy, głębiej wieże miejskie. W oddali pagórek porośnięty drzewami i młyn. Jest to miasto Mohylew nad Dnieprem.
    • Silva Rerum

      Rosyjski dyplomata Paweł Tołstoj przed cudownym obrazem na Jasnej Górze

      Na zakończenie swojej podróży przez ziemie Rzeczypospolitej dyplomata zatrzymał się w Częstochowie. Samego miasta nie zaszczycił szczególną uwagą, natomiast bardzo wiele miejsca poświęcił klasztorowi jasnogórskiemu, jego wystrojowi i zwyczajom zakonników.

      Wnętrze kościoła. Przedstawia barokowy ołtarz, bogato zdobiony rzeźbami. Jest to jeden z ołtarzy w bazylice na Jasnej Górze.
    • Silva Rerum

      Zapiski rosyjskiego dyplomaty Pawła Tołstoja o mieście Piotrkowie

      Liczba kamiennych budowli na ziemiach polskich zrobiła wrażenie na rosyjskim dyplomacie, czego wyraz dał w swoich pamiętnikach. Poza informacjami o wyglądzie Piotrkowa dowiadujemy się również o ciekawym obyczaju obowiązującym w mieście, a związanym ze śmi

      Kolorowe zdjęcie współczesne. Przedstawia budowlę ceglaną otoczoną drzewami. Jest to fragment Zamku w Piotrkowie Trybunalskim.
    • Silva Rerum

      Rosyjski dyplomata Paweł Tołstoj opuszcza Warszawę

      Z Warszawy Paweł Tołstoj ruszył w dalszą drogę na zachód. Nadal z upodobaniem notował szczegóły podróży, czego świadectwem opis spotkania z posłem cesarskim.  Spotkanie z posłem cesarskim5 maja. Przyjechałem obiadować, przejechawszy wieś Darabny, na polu,

      Obraz olejny o tematyce pejzażu. Na pierwszym planie wędrowiec z parą koni, w głębi widać orszak. W tle kościół gotycki i zabudowania. Uwagę zwracają wielkie drzewa po prawej stronie.
    • Silva Rerum

      Rosyjski dyplomata Paweł Tołstoj na polu elekcyjnym

      Polska szlachta zrobiła najwyraźniej na rosyjskim dyplomacie jak najgorsze wrażenie. Jego uwagi na temat jej zachowania są niezwykle krytyczne i pełne złośliwej ironii.  Na polu elekcyjnymTegoż dnia [tj. 4 maja] wyjechałem z Warszawy, przemieszkawszy w Ar

      Grafika przedstawia tłum ludzi zgromadzonych wokół zabudowania w formie niskiego, prostokątnego muru wraz z częściowym zadaszeniem. Wewnątrz ogrodzenia znajdują się ludzie. Jest to scena elekcji  Augusta II na Woli.
    • Silva Rerum

      Spotkanie rosyjskiego dyplomaty Pawła Tołstoja z nuncjuszem papieskim

      Czas spędzony w Warszawie Tołstoj wykorzystywał w pełni, nie tylko na zwiedzanie, ale i na spotkania z ważnymi osobistościami. Wszystko skrupulatnie notował, przekazując nam informacje o wystroju komnat nuncjusza, a nawet i jego ubiorze. Wizyta u nuncjusz

      Współczesne, kolorowe zdjęcie. Przedstawia widok na ulice i kamienice, w oddali widok na wieżę zamkową. Jest to Stare Miasto w Warszawie.
    • Silva Rerum

      Rosyjski dyplomata Paweł Tołstoj odwiedza pałac w Wilanowie

      W poniższym fragmencie pamiętnika Tołstoj opisuje swoją wizytę w Wilanowie, gdzie gościł niedługo po śmierci króla Sobieskiego. Z tej krótkiej notatki dowiadujemy się, jak wyglądało jedno z ulubionych miejsc zmarłego króla, bowiem autor opisuje je z właśc

      Kolorowe zdjęcie współczesne. Na pierwszym planie rzeźba pół nagiego mężczyzny. W tle pałac w Wilanowie od strony ogrodu.
    • Silva Rerum

      Domy senatorskie w relacji rosyjskiego dyplomaty Pawła Tołstoja

      Podczas pobytu w Warszawie Tołstoj miał okazję zwiedzić pałac Radziwiłłów i ogród marszałka Lubomirskiego, które, tak jak wszystkie oglądane miejsca, dokładnie opisał.Domy senatorskie2 maja. Byłem znowu w zamku warszawskim i w wyżej opisanym dużym kościel

      Kolorowe zdjęcie współczesne. Przedstawia dawny Pałac Radziwiłłów w Warszawie, obecnie Pałac Prezydencki w Warszawie. Przed budynkiem pomnik konny na postumencie.
    • Silva Rerum

      O moście w Warszawie i obyczajach szlachty pisze Paweł Tołstoj, rosyjski dyplomata

      W notatkach dotyczących warszawskich problemów z przeprawami przez Wisłę Paweł Tołstoj dał upust swemu złośliwemu poczuciu humoru. Jego uwagi na temat zachowania pijanej szlachty, choć przykre, są niezwykle celne. Fatalny most przez WisłęZ powodu alekcji

      Grafika przedstawia wnętrze świątyni pełne ludzi. Są to mężczyźni, którzy prowadzą walkę na szable. Na pierwszym planie leży jeden zabity. Jest to grafika pt. „Bójka szlachty w kościele”.
    • Silva Rerum

      Warszawa – miasto kamienne w zapiskach rosyjskiego dyplomaty Pawła Tołstoja

      Wydaje się, że solidność warszawskiej zabudowy zrobiła wrażenie na rosyjskim dyplomacie. Świadczy o tym poniższy opis Placu Zamkowego.Plac Zamkowy i… kolumna Władysława W [W]arszawie domy i wszelaka zabudowa w zamku – wszystko [to] kamienne; izb, solidny

      Kolorowe zdjęcie współczesne. Przedstawia widok na Starówkę warszawską. Na pierwszym planie spacerujący ludzie. W oddali kolumna Zygmunta, kamienice i fragment muru. Jest to widok na Plac  Zamkowy w Warszawie.
    • Silva Rerum

      Rosyjski dyplomata Paweł Tołstoj w Katedrze św. Jana w Warszawie

      Wśród miejsc, które Tołstoj odwiedził w stolicy, nie mogło zabraknąć Katedry św. Jana. Jego szczególną uwagę przykuła cudowna figura ukrzyżowanego Chrystusa.  Katedra św. Jana Tegoż dnia byłem w kościele, który nazywa się fara, to jest soborowy; ten kości

      Rycina przedstawia widok na miasto oprawiony w dekoracyjną ramę z draperią i medalionem z tekstem na samej górze. Na pierwszym planie pas ziemi, niskie drzewa, krzewy  i spacerujący ludzie. Dalej szeroka rzeka, za nią widok na miasto. Jest to widok Warszawy.
    • Silva Rerum

      Ponura wizyta rosyjskiego dyplomaty Pawła Tołstoja na Zamku Królewskim

      Podczas pobytu w Warszawie rosyjski dyplomata zwiedził Zamek Królewski, który zrobił na nim dość ponure wrażenie. Pozostawił nam szczegółowy opis komnaty, w której wystawiono trumnę z ciałem Jana III Sobieskiego, jak również samej trumny.Zamek królewskiPr

      Sarkofag króla Jana III Sobieskiego w krypcie św. Leonarda na Wawelu. Rycina przedstawia projekt płyty i boków sarkofagu.
    • Silva Rerum

      Wrażenia rosyjskiego dyplomaty Pawła Tołstoja z pobytu w Warszawie

      Paweł Tołstoj znalazł się w stolicy w czasie bezkrólewia po śmierci Jana III Sobieskiego, tuż przed sejmem elekcyjnym. Miasto wyraźnie mu się spodobało, mimo kłopotów ze znalezieniem zakwaterowania.    Warszawa30 kwietnia. Przyjechałem na obiad do majętno

      Rycina przedstawia widok na miasto oprawiony w dekoracyjną ramę z draperią i medalionem z tekstem na samej górze. Na pierwszym planie pas ziemi, niskie drzewa, krzewy  i spacerujący ludzie. Dalej szeroka rzeka, za nią widok na miasto. Jest to widok Warszawy.
    • Silva Rerum

      Węgrów w zapiskach Pawła Tołstoja, rosyjskiego dyplomaty

      W końcu po długiej podróży Paweł Tołstoj wjechał w granice Mazowsza. Duże wrażenie wywarła na nim rzeka Bug, podobała mu się też zamożność miasteczka Węgrowa.Na Mazowszu27 kwietnia. Przyjechałem nad rzekę Bug, i tę rzekę przejechałem na promie, i obiadowa

      Zdjęcie współczesne z wnętrza kościoła. Jest to duży ołtarz barokowy na środku którego znajduje się krzyż Chrystusa. Po bokach postaci kobiet. Jest to ołtarz główny w kościele Reformatów w Węgrowie.
    • Silva Rerum

      Trudy podróży po Rzeczypospolitej w pamiętnikach Pawła Tołstoja, rosyjskiego dyplomaty

      Paweł Tołstoj, co w podróży naturalne, zwracał uwagę nie tylko na mijane miejscowości, ale i na to, co miał pod kołami powozu. Dlatego też w jego wspomnieniach znajdujemy sporo wzmianek o przeprawach przez rzeki, mostach i drogach. Na granicy Litwy i Pols

      Obraz olejny. Scena rodzajowa, która rozgrywa się na tle pejzażu. Po lewej stronie dom lub karczma, przed nią ludzie. Na środku obrazu stoi biały koń, którego prowadzi kobieta. Przy koniu siedzi pies. Po prawej stronie na ziemni siedzi dziecko.
    • Silva Rerum

      Rosyjski dyplomata Paweł Tołstoj – obserwator Rzeczypospolitej

      Zdumiewająca wprost jest skrupulatność, z jaką dyplomata sporządzał swoje notatki. Przy każdej miejscowości starał się podać jakąś ciekawostkę dotyczącą jej historii czy zabudowy. Szczególnie zdawały się go interesować obiekty sakralne. Połonka i Słonim20

      Grafika lub rysunek. Przedstawia mężczyznę ubranego w długą, ciemną sukmanę i kapelusz, z tobołkiem na plecach i kijem w rękach. Ilustracja pochodzi z albumu Kajetana Wincentego Kielisińskiego pt. Typy ludowe.
    • Silva Rerum

      Polskie miasta i miasteczka w zapiskach rosyjskiego dyplomaty Pawła Tołstoja

      Dyplomata Tołstoj opisywał swoją podróż przez kolejne miasta (m.in. Mir, Połonka, Słonim). Przybywając do każdego nowego miejsca, dokonywał jego pobieżnej charakterystyki, przybliżając nam jego położenie, wygląd domostw, ciekawe obiekty, które miał okazję

      Mapa Rzeczpospolitej opracowana przez Vincenzo Marię Coronellego, część wschodnia z 1692 r.
    • Silva Rerum

      Rosyjski dyplomata Paweł Tołstoj w Mińsku

      Duże zainteresowanie dyplomaty wzbudziły mińskie klasztory różnych wyznań. Owocem zwiedzania był dokładny opis poszczególnych przybytków, ich wystroju i panujących w nich zwyczajów.  Prawosławni, katolicy i unici w Mińsku12 kwietnia. Odjechawszy od rzeki

      Stara ikona. W części nieba widzimy Matkę Boską na chmurach, z lewej Bóg Ojciec, z prawej Jezus Chrystus a pomiędzy nimi aniołki. Pośrodku święty, obok niego inni zgromadzeni ludzie. Jest to ikona Matki Bożej Opieki z cerkwii w Gorajcu.
    • Silva Rerum

      Rosyjski dyplomata Paweł Tołstoj przekracza granicę Rzeczypospolitej

      Już od chwili wkroczenia w granice Rzeczypospolitej Tołstoj szczegółowo notował trasę swojej podróży. Podawał nazwy miejscowości przez które przejeżdżał, dokładne odległości między nimi, a nawet nazwiska ich właścicieli, nie wspominając już o miejscach i

      Mapa Rzeczpospolitej opracowana przez Vincenzo Marię Coronellego, część wschodnia z 1692 r.
    • Silva Rerum

      Rzeczpospolita w relacji rosyjskiego dyplomaty Pawła Tołstoja

      Modernizacja państwa rosyjskiego przez Piotra I była ogromnym przedsięwzięciem, które rozpoczęło się krótko po objęciu przez niego samodzielnych rządów w 1689 r. Młody car, sam wykształcony dość starannie, rozumiał, że kluczem do sukcesu jest przeniesieni

      Złota łyżeczka z widokiem Moskwy. Przedmiot pochodzi z 19 wieku.

    Słowa kluczowe