Rosyjski dyplomata Paweł Tołstoj w Mińsku

Rosyjski dyplomata Paweł Tołstoj w Mińsku

Duże zainteresowanie dyplomaty wzbudziły mińskie klasztory różnych wyznań. Owocem zwiedzania był dokładny opis poszczególnych przybytków, ich wystroju i panujących w nich zwyczajów.  

Prawosławni, katolicy i unici w Mińsku

12 kwietnia. Odjechawszy od rzeki Berezy, przyjechałem na obiad, przejechawszy majętność wojewody połockiego pana Służki, do miasteczka Żydyn, od Borysowa pół 4 mili. Tegoż dnia przyjechałem na nocleg do majętności podstolego mazowieckiego pana Pronskiejewicza, do wsi Zabołocie, od Żydyna pół 5 mili.

13 kwietnia. Przyjechałem na obiad do korczmy [wł. karczmy], która zwie się Gorodyszcze, od Zabołocia pół 3 mili. Tegoż dnia przyjechałem na nocleg do miasta Mińsk, od tej korczmy, gdzie obiadowałem, pół 4 mili, ogólnie od Borysowa do Mińska 14 mil polskich, a ruskich 70 wiorst, a od Moskwy do Mińska 800 wiorst.

Miasto Mińsk – majętność króla polskiego – ma wokół siebie wał ziemny. Mieszka w nim starosta pan Zawisza (przyp.1); w czasie mojej bytności w Mińsku nie było go, a był w tym czasie w swojej majętności. Jego dom w Mińsku [znajduje się] na zamku, budynek drewniany, wielki, niski, belkowany. W Mińsku jest też dom wielki, budowany z kamienia, pana Hlebowicza: stoi pusty, mieszkańców w nim nie ma nikogo. Miasto Mińsk [jest] dużo mniejsze od Mohylewa; zabudowy kamiennej w Mińsku niemało.

Tegoż dnia byłem w unickim monastyrze, w którym mieszkają mniszki unitki i mnisi unici (przyp.2). W tym monastyrze cerkiew kamienna, wielka, w której [są] sklepienia solidne, jakich mało w Polsce znaleźć [można] w kamiennych budowlach. Wystrój w tej cerkwi cały w zwyczaju czcigodnych greckich cerkwi; ikonostas w tej cerkwi niebogaty, na ikonach suknie [tj. koszulki, metalowe okrycie ikony] wspaniałe. Mnisi, którzy w tej cerkwi odprawiają nabożeństwa, nazywają się bazylianie, to jest z zakonu Wielkiego Wasyla. W tej cerkwi w ołtarzu na stole ofiarnym [jest] antymins z tłoczeniem, [tak] jak i czcigodne greckie antyminsy. Ci mnisi unici przyjmują za głowę papieża rzymskiego i w czasie nabożeństw modlą się za niego do Boga.

Tegoż dnia byłem w barnadyńskim [wł. bernardyńskim] klasztorze, w którym [jest] kościół niebogatej budowy. Zakonnicy barnadyni [bernardyni] rzymskiej wiary noszą na gołym ciele włosienice bez koszuli i chodzą boso w kopytkach [tj. drewniakach].

W Mińsku jest dużo domów kamiennej budowy; i na straganach, gdzie handlują, sklepy kamienne i tawarów [wł. towarów] jest niemało. W Mińsku jest monastyr czcigodnej wiary greckiej w imię świętych apostołów Piotra i Pawła (przyp.3). W tym monastyrze [jest] cerkiew kamienna wielka, solidnej budowy, podobna do mohylewskiej soborowej cerkwi w Brackim monastyrze. W tym monastyrze jest ihumen, i braci jest mała liczba; tutaj przychodzą i zakonnice. Przez Mińsk płynie rzeka Wisłowica, niewielka, nad nią jest młyn z czterema kamieniami, i przez tę rzekę [jest] most solidny, drewniany.

14 kwietnia. Byłem we wspomnianym Pietropawłowskim czcigodnym monastyrze na mszy. W tym monastyrze, w cerkwi [jest] osiem stołów ofiarnych, kamiennych, ikonostas w tej cerkwi malowany, niebogaty. Po [obu] stronach tej cerkwi [są] dwa przedziały [tj. nawy], w przedziałach ikonostasy różne złocone; w tej cerkwi i w przedziałach ikony dobrego malarstwa, suknie na ikonach srebrne, bardzo bogate.

15 kwietnia. Byłem na mszy w tym monastyrze. W tym czasie w tej wspomnianej wielkiej kamiennej cerkwi świętych apostołów Piotra i Pawła był postawiony pośrodku cerkwi grób i pokryty [był] otłasową [wł. atłasową] wiśniową kapą, na tej kapie naszyte krzyże. Po obu stronach tego grobu postawione ławki, na tych ławkach postawione po trzy świece wielkie, złocone, w podświesznikach [wł. podświecznikach]; a w końcach tego grobu postawione także dwie świece, a w szklance kutia [popularna na Litwie, Białorusi i Ukrainie potrawa świąteczna przyrządzana z gotowanej pszenicy lub ryżu, z utartym makiem, zwykle z dodatkiem miodu, bakalii i cukru waniliowego]. I powiedzieli mi, że w tym monastyrze jest we zwyczaju we wszystkie czwartki stawiać tu ten grób i odprawiać pamiątki po zmarłych. I po liturgii ihumen przy tym wspomnianym grobie celebrował ponachidę [wł. panichidę – nabożeństwo żałobne lub wspomnieniowe po zmarłym], i z nim było dwóch ubranych kapłanów; suknie, które przywdziali ihumen i kapłani, były czarne z aksamitu. I będący w tym czasie w cerkwi ludzie czcigodnej greckiej wiary wszyscy stali ze świecami.

Tegoż dnia rzymianie świętowali według swojego nowego kalendarza świętego Marka Ewangelistę i mieli procesję, to jest chodzenie z krzyżami. A chodzili z dominikańskiego klasztoru, a szli takim porządkiem: na przedzie nieśli cherągwie [wł. chorągwie], za cherągwiami szli barnadyni po dwóch ludzi i nieśli krzyż, na nim obraz rzeźbiony Ukrzyżowania Chrystusa; z tyłu barnadynów szli dominikanie i też nieśli krzyż z ukrzyżowanym. I wychodzili z tą procesją za miasto do kościoła, i stąd przyszli znowu do miasta. I z nimi szedł kanonik, to jest jakoby protopop, w płaszczu – na błękitną materię [włożył] brokat złocony. I przyszli w tej procesji do kościoła dominikańskiego, i szybko weszli do kościoła; w ten czas w tym kościele w chórach zaczęli grać na organach. W tym kościele, na dużym ołtarzu jest obraz Przenajświętszej Bogarodzicy w ruskiej manierze; przed tym obrazem dominikanin celebrował mszę, a innych dwóch dominikanów w tej świątyni w tym czasie też celebrowali msze przy kolumnach na osobnych stołach ofiarnych, i odprawiwszy msze wspomnianego kanonika z tego kościoła, przeprowadzili z krzyżami do tej cerkwi, z której z początku wyszli, i znowu krzyże z powrotem odnieśli. Ludu przy tej procesji, męskiej i żeńskiej płci, było siła. I w ten dzień rzymianie wszyscy mięsa nie jedli.

Tegoż dnia byłem w klasztorze u franciszkanów. Ci franciszkanie noszą na sobie odzienia włosienne czerne, takież jak i bornardyni, a za pasy mają sznury z węzłami i brody nie wszyscy golą, a życie wiodą bezimienne, niczego swojego nie mają, żywią się jałmużną, zawsze chodzą po ulicach i proszą jałmużny. A wystroje w ich kościele takież, jak i w innych rzymskich cerkwiach; a we wszystkich rzymskich kościołach obraz Przenajświętszej Bogarodzicy ozdabiają bardziej niż inne ikony.

Tegoż dnia byłem w klasztorze u jezuitów (przyp.4). Ci żyją swobodniej od wszystkich rzymskich zakonników, tylko prostują się nad miarę [albo nisko kłaniają się] na kazanie Chrystusa. W Mińsku też jest cerkiew unicka, przy niej żyją mniszki unitki, które nazywają się bazylianki, ta cerkiew unicka kamienna; klasztor dominikański kamienny; kościół barnadyński kamienny; kościół jezuicki kamienny; klasztor franciszkański drewniany, niewielki; klasztor dziewiczy kamienny, w nim mieszkają zakonnice benedyktianki.

Tegoż dnia byłem w klasztorze u panien barnadynek i u panien benedyktianek (przyp.5). Dziewice barnadynki chodzą w czernie, na gołym ciele noszą zamiast koszul włosienice grube i podpasane [są] sznurami z węzłami, chodzą zawsze w zimie i w lecie boso w kopytkach [tj. drewniakach], do kościoła wchodzą ukrytym wejściem, wykutym w murze, i stoją w chórach, patrząc w kościele przez małe szczeliny przez kratę, żeby ludzie ich nie widzieli. Te barnadynki grały przy mnie na organach w chórach i śpiewały bardzo przedziwnie. Wieczorne i poranne nabożeństwa odprawiają same bez popa, dla odprawienia mszy przychodzi do nich tylko ksiądz. Benedyktianki chodzą w białych odzieniach, a głowy przykrywają też bieliem, ubierają się bardzo dobrze; a do kościoła wchodzą także przez mur w ukryciu i stoją w ukrytych miejscach, żeby przez nikogo nie były widziane. Te benedyktianki grały na organach i zaśpiewały przy mnie bardzo nad wyraz zadziwiająco. W Mińsku byłem dwa dni.

16 kwietnia. Pojechałem z Mińska i nocowałem tego dnia, odjechawszy od Mińska 3 mile, w Czerkaskiej karczmie.

 

Fragment publikacji oparty jest na rosyjskim wydaniu dziennika Pawła Tołstoja: Putieszestwije stolnika P.A. Tołstogo po Jewropie 1696–1699, oprac. Ł.A. Olszewskaja, S.N. Trawnikow, Moskwa 1992



Przyp.1  Krzysztof Stanisław Zawisza (1667–1721), wojewoda miński, pisarz, autor wspomnień, w 1686 r. brał udział w poselstwie Krzysztofa Grzymułtowskiego do Moskwy.

Przyp.2  Prawdopodobnie mowa o Swjatoduchowskim męskim i żeńskim monastyrach w Mińsku, które w XVII w. przeszły pod zarząd cerkwi unickiej. Kamienne budynki żeńskiego monastyru wybudował w 1650 r. metropolita unicki Anton Sielawa. Metropolita unicki Józef Rutcki w 1635 r. połączył męski monastyr z prawosławnym monastyrem Woskrieseńskim.

Przyp.3  Pietropawłowsko-Jekateryński monastyr męski w Mińsku został założony w 1612 r. przez szlachtę ruską, która pozostała wierna prawosławiu. Sobór Pietropawłowski został zbudowany w latach 1611–1613 ze środków miejscowego bractwa prawosławnego.

Przyp.4  Klasztor jezuicki w Mińsku został zbudowany w latach 1656–1683. Na jego terenie znajdowały się kościół, kolegium, cele zakonników i zbudowania gospodarcze.

Przyp. 5  Klasztor bernardyński w Mińsku został założony w 1633 r.

Polecane artykuły

1 / 3
    • Silva Rerum

      Rzeczpospolita w relacji rosyjskiego dyplomaty Pawła Tołstoja

      Modernizacja państwa rosyjskiego przez Piotra I była ogromnym przedsięwzięciem, które rozpoczęło się krótko po objęciu przez niego samodzielnych rządów w 1689 r. Młody car, sam wykształcony dość starannie, rozumiał, że kluczem do sukcesu jest przeniesieni

      Złota łyżeczka z widokiem Moskwy. Przedmiot pochodzi z 19 wieku.
    • Silva Rerum

      Zapiski rosyjskiego dyplomaty Pawła Tołstoja o mieście Piotrkowie

      Liczba kamiennych budowli na ziemiach polskich zrobiła wrażenie na rosyjskim dyplomacie, czego wyraz dał w swoich pamiętnikach. Poza informacjami o wyglądzie Piotrkowa dowiadujemy się również o ciekawym obyczaju obowiązującym w mieście, a związanym ze śmi

      Kolorowe zdjęcie współczesne. Przedstawia budowlę ceglaną otoczoną drzewami. Jest to fragment Zamku w Piotrkowie Trybunalskim.
    • Silva Rerum

      Rosyjski dyplomata Paweł Tołstoj – obserwator Rzeczypospolitej

      Zdumiewająca wprost jest skrupulatność, z jaką dyplomata sporządzał swoje notatki. Przy każdej miejscowości starał się podać jakąś ciekawostkę dotyczącą jej historii czy zabudowy. Szczególnie zdawały się go interesować obiekty sakralne. Połonka i Słonim20

      Grafika lub rysunek. Przedstawia mężczyznę ubranego w długą, ciemną sukmanę i kapelusz, z tobołkiem na plecach i kijem w rękach. Ilustracja pochodzi z albumu Kajetana Wincentego Kielisińskiego pt. Typy ludowe.
    • Silva Rerum

      Rosyjski dyplomata Paweł Tołstoj przed cudownym obrazem na Jasnej Górze

      Na zakończenie swojej podróży przez ziemie Rzeczypospolitej dyplomata zatrzymał się w Częstochowie. Samego miasta nie zaszczycił szczególną uwagą, natomiast bardzo wiele miejsca poświęcił klasztorowi jasnogórskiemu, jego wystrojowi i zwyczajom zakonników.

      Wnętrze kościoła. Przedstawia barokowy ołtarz, bogato zdobiony rzeźbami. Jest to jeden z ołtarzy w bazylice na Jasnej Górze.
    • Silva Rerum

      Rosyjski dyplomata Paweł Tołstoj opuszcza Warszawę

      Z Warszawy Paweł Tołstoj ruszył w dalszą drogę na zachód. Nadal z upodobaniem notował szczegóły podróży, czego świadectwem opis spotkania z posłem cesarskim.  Spotkanie z posłem cesarskim5 maja. Przyjechałem obiadować, przejechawszy wieś Darabny, na polu,

      Obraz olejny o tematyce pejzażu. Na pierwszym planie wędrowiec z parą koni, w głębi widać orszak. W tle kościół gotycki i zabudowania. Uwagę zwracają wielkie drzewa po prawej stronie.
    • Silva Rerum

      Rosyjski dyplomata Paweł Tołstoj na polu elekcyjnym

      Polska szlachta zrobiła najwyraźniej na rosyjskim dyplomacie jak najgorsze wrażenie. Jego uwagi na temat jej zachowania są niezwykle krytyczne i pełne złośliwej ironii.  Na polu elekcyjnymTegoż dnia [tj. 4 maja] wyjechałem z Warszawy, przemieszkawszy w Ar

      Grafika przedstawia tłum ludzi zgromadzonych wokół zabudowania w formie niskiego, prostokątnego muru wraz z częściowym zadaszeniem. Wewnątrz ogrodzenia znajdują się ludzie. Jest to scena elekcji  Augusta II na Woli.
    • Silva Rerum

      Spotkanie rosyjskiego dyplomaty Pawła Tołstoja z nuncjuszem papieskim

      Czas spędzony w Warszawie Tołstoj wykorzystywał w pełni, nie tylko na zwiedzanie, ale i na spotkania z ważnymi osobistościami. Wszystko skrupulatnie notował, przekazując nam informacje o wystroju komnat nuncjusza, a nawet i jego ubiorze. Wizyta u nuncjusz

      Współczesne, kolorowe zdjęcie. Przedstawia widok na ulice i kamienice, w oddali widok na wieżę zamkową. Jest to Stare Miasto w Warszawie.
    • Silva Rerum

      Rosyjski dyplomata Paweł Tołstoj odwiedza pałac w Wilanowie

      W poniższym fragmencie pamiętnika Tołstoj opisuje swoją wizytę w Wilanowie, gdzie gościł niedługo po śmierci króla Sobieskiego. Z tej krótkiej notatki dowiadujemy się, jak wyglądało jedno z ulubionych miejsc zmarłego króla, bowiem autor opisuje je z właśc

      Kolorowe zdjęcie współczesne. Na pierwszym planie rzeźba pół nagiego mężczyzny. W tle pałac w Wilanowie od strony ogrodu.
    • Silva Rerum

      Domy senatorskie w relacji rosyjskiego dyplomaty Pawła Tołstoja

      Podczas pobytu w Warszawie Tołstoj miał okazję zwiedzić pałac Radziwiłłów i ogród marszałka Lubomirskiego, które, tak jak wszystkie oglądane miejsca, dokładnie opisał.Domy senatorskie2 maja. Byłem znowu w zamku warszawskim i w wyżej opisanym dużym kościel

      Kolorowe zdjęcie współczesne. Przedstawia dawny Pałac Radziwiłłów w Warszawie, obecnie Pałac Prezydencki w Warszawie. Przed budynkiem pomnik konny na postumencie.
    • Silva Rerum

      O moście w Warszawie i obyczajach szlachty pisze Paweł Tołstoj, rosyjski dyplomata

      W notatkach dotyczących warszawskich problemów z przeprawami przez Wisłę Paweł Tołstoj dał upust swemu złośliwemu poczuciu humoru. Jego uwagi na temat zachowania pijanej szlachty, choć przykre, są niezwykle celne. Fatalny most przez WisłęZ powodu alekcji

      Grafika przedstawia wnętrze świątyni pełne ludzi. Są to mężczyźni, którzy prowadzą walkę na szable. Na pierwszym planie leży jeden zabity. Jest to grafika pt. „Bójka szlachty w kościele”.
    • Silva Rerum

      Warszawa – miasto kamienne w zapiskach rosyjskiego dyplomaty Pawła Tołstoja

      Wydaje się, że solidność warszawskiej zabudowy zrobiła wrażenie na rosyjskim dyplomacie. Świadczy o tym poniższy opis Placu Zamkowego.Plac Zamkowy i… kolumna Władysława W [W]arszawie domy i wszelaka zabudowa w zamku – wszystko [to] kamienne; izb, solidny

      Kolorowe zdjęcie współczesne. Przedstawia widok na Starówkę warszawską. Na pierwszym planie spacerujący ludzie. W oddali kolumna Zygmunta, kamienice i fragment muru. Jest to widok na Plac  Zamkowy w Warszawie.
    • Silva Rerum

      Rosyjski dyplomata Paweł Tołstoj w Katedrze św. Jana w Warszawie

      Wśród miejsc, które Tołstoj odwiedził w stolicy, nie mogło zabraknąć Katedry św. Jana. Jego szczególną uwagę przykuła cudowna figura ukrzyżowanego Chrystusa.  Katedra św. Jana Tegoż dnia byłem w kościele, który nazywa się fara, to jest soborowy; ten kości

      Rycina przedstawia widok na miasto oprawiony w dekoracyjną ramę z draperią i medalionem z tekstem na samej górze. Na pierwszym planie pas ziemi, niskie drzewa, krzewy  i spacerujący ludzie. Dalej szeroka rzeka, za nią widok na miasto. Jest to widok Warszawy.
    • Silva Rerum

      Ponura wizyta rosyjskiego dyplomaty Pawła Tołstoja na Zamku Królewskim

      Podczas pobytu w Warszawie rosyjski dyplomata zwiedził Zamek Królewski, który zrobił na nim dość ponure wrażenie. Pozostawił nam szczegółowy opis komnaty, w której wystawiono trumnę z ciałem Jana III Sobieskiego, jak również samej trumny.Zamek królewskiPr

      Sarkofag króla Jana III Sobieskiego w krypcie św. Leonarda na Wawelu. Rycina przedstawia projekt płyty i boków sarkofagu.
    • Silva Rerum

      Wrażenia rosyjskiego dyplomaty Pawła Tołstoja z pobytu w Warszawie

      Paweł Tołstoj znalazł się w stolicy w czasie bezkrólewia po śmierci Jana III Sobieskiego, tuż przed sejmem elekcyjnym. Miasto wyraźnie mu się spodobało, mimo kłopotów ze znalezieniem zakwaterowania.    Warszawa30 kwietnia. Przyjechałem na obiad do majętno

      Rycina przedstawia widok na miasto oprawiony w dekoracyjną ramę z draperią i medalionem z tekstem na samej górze. Na pierwszym planie pas ziemi, niskie drzewa, krzewy  i spacerujący ludzie. Dalej szeroka rzeka, za nią widok na miasto. Jest to widok Warszawy.
    • Silva Rerum

      Węgrów w zapiskach Pawła Tołstoja, rosyjskiego dyplomaty

      W końcu po długiej podróży Paweł Tołstoj wjechał w granice Mazowsza. Duże wrażenie wywarła na nim rzeka Bug, podobała mu się też zamożność miasteczka Węgrowa.Na Mazowszu27 kwietnia. Przyjechałem nad rzekę Bug, i tę rzekę przejechałem na promie, i obiadowa

      Zdjęcie współczesne z wnętrza kościoła. Jest to duży ołtarz barokowy na środku którego znajduje się krzyż Chrystusa. Po bokach postaci kobiet. Jest to ołtarz główny w kościele Reformatów w Węgrowie.
    • Silva Rerum

      Trudy podróży po Rzeczypospolitej w pamiętnikach Pawła Tołstoja, rosyjskiego dyplomaty

      Paweł Tołstoj, co w podróży naturalne, zwracał uwagę nie tylko na mijane miejscowości, ale i na to, co miał pod kołami powozu. Dlatego też w jego wspomnieniach znajdujemy sporo wzmianek o przeprawach przez rzeki, mostach i drogach. Na granicy Litwy i Pols

      Obraz olejny. Scena rodzajowa, która rozgrywa się na tle pejzażu. Po lewej stronie dom lub karczma, przed nią ludzie. Na środku obrazu stoi biały koń, którego prowadzi kobieta. Przy koniu siedzi pies. Po prawej stronie na ziemni siedzi dziecko.
    • Silva Rerum

      Polskie miasta i miasteczka w zapiskach rosyjskiego dyplomaty Pawła Tołstoja

      Dyplomata Tołstoj opisywał swoją podróż przez kolejne miasta (m.in. Mir, Połonka, Słonim). Przybywając do każdego nowego miejsca, dokonywał jego pobieżnej charakterystyki, przybliżając nam jego położenie, wygląd domostw, ciekawe obiekty, które miał okazję

      Mapa Rzeczpospolitej opracowana przez Vincenzo Marię Coronellego, część wschodnia z 1692 r.
    • Silva Rerum

      Rosyjski dyplomata Paweł Tołstoj w katolickim kościele

      Paweł Tołstoj interesował się bardzo wszystkimi nowościami, jakie napotykał na swej drodze. Chociaż prawosławny, w Borysewie uczestniczył we mszy rzymskokatolickiej, którą potem z detalami opisał. Zainteresował się też historią miejscowego cudownego obraz

      Mapa Rzeczpospolitej opracowana przez Vincenzo Marię Coronellego, część wschodnia z 1692 r.
    • Silva Rerum

      Jak rosyjski dyplomata Paweł Tołstoj spędzał Wielkanoc

      Okres wielkanocny dyplomata spędził w Mohylewie nad Dnieprem. Pozostawił nam przy tej okazji niezwykle szczegółowy opis miasta i jego świątyń, a także obchodów Wielkanocy. Wspomniał też o problemach i niedogodnościach, jakie napotkał w swojej podróży. Wie

      Stara rycina z widokiem na miasto i pagórki. Na pierwszym planie drewniane domy, głębiej wieże miejskie. W oddali pagórek porośnięty drzewami i młyn. Jest to miasto Mohylew nad Dnieprem.
    • Silva Rerum

      Rosyjski dyplomata Paweł Tołstoj przekracza granicę Rzeczypospolitej

      Już od chwili wkroczenia w granice Rzeczypospolitej Tołstoj szczegółowo notował trasę swojej podróży. Podawał nazwy miejscowości przez które przejeżdżał, dokładne odległości między nimi, a nawet nazwiska ich właścicieli, nie wspominając już o miejscach i

      Mapa Rzeczpospolitej opracowana przez Vincenzo Marię Coronellego, część wschodnia z 1692 r.

    Słowa kluczowe