Kto wymyślił i wykonał dekorację Biblioteki Króla?

Dekoracja Biblioteki Króla powstała w latach 80. XVII w. Złożony program ideowy wnętrza jest dziełem jezuickiego uczonego – Adama Adamandego Kochańskiego, królewskiego bibliotekarza i matematyka. Za wykonanie malowideł w wilanowskiej bibliotece początkowo odpowiedzialny był Claude Callot, Francuz działający w Polsce przez wiele lat. On jest autorem dwóch dużych tond: Teologii i Filozofii. Mniejsze plafony są dziełem innych twórców (być może z jego warsztatu) i powstały – przynajmniej częściowo – gdy Callota już w Wilanowie nie było.

Wiedza naturalna i wiedza objawiona

Sufit Biblioteki Króla zdobią dwa duże tonda. Przedstawiają personifikacje filozofii i teologii, uważanych wówczas za najważniejsze dziedziny wiedzy. Zamyślona Filozofia, którą będziemy mogli podziwiać z bliska (tondo zostało zdjęte z sufitu – odsyłamy do kolejnych plansz, które wyjaśnią, dlaczego tak się stało), wspiera się na globusie ziemskim, w drugiej ręce dzierży cyrkiel. Towarzyszą jej putta z przyrządami astronomiczno-matematycznymi. Obserwacje kuli ziemskiej i jej pomiary wiązano z odkrywaniem tajemnicy harmonii, proporcji oraz doskonałości świata. Tło przedstawienia stanowi glob niebieski, widoczny jako fragment pasa zodiakalnego. 

Teologia wspiera dłoń na piersi, a wzrok kieruje ku górze, gdzie widnieje trójkąt z płomieniami – symbol Boskiej opatrzności. Drugą ręką wskazuje na trzymaną przez putto księgę otwartą na karcie z początkiem Ewangelii wg św. Jana. Z kolei pod jej stopą widzimy kartę z początkowymi słowami Genesis. Oba teksty, Starego i Nowego Testamentu, odnoszą się do Boga jako początku wszechrzeczy. Obok widzimy księgi proroków większych (Izajasza, Ezechiela i Daniela) stanowiące zapis Bożego objawienia. Ważnym atrybutem Teologii jest też trzymane przez putto koło – symbol Boga, prawa, nieskończoności, absolutu, wieczności... 

Portrety uczonych i artystów

Wokół dwóch tond rozmieszczono symetrycznie na suficie i fasecie 16 medalionów portretowych uczonych i artystów (obecnie niektóre zdemontowano, można je oglądać z bliska). Na każdym z nich – wg klucza przyjętego przez Kochańskiego – znalazły się po dwa wizerunki najwybitniejszych przedstawicieli poszczególnych dziedzin nauki i sztuki, reprezentujących pogańską starożytność i czasy chrześcijańskie. Pod większością medalionów umieszczono podpisy identyfikujące namalowane osoby. I tak filozofię reprezentują Platon i św. Augustyn oraz Arystoteles i Justus Lipsjusz, astronomię – Ptolemeusz i Mikołaj Kopernik, architekturę – Witruwiusz i Gianlorenzo Bernini, rzeźbę – Fidiasz i Michał Anioł, malarstwo zaś – Apelles i Rafael. Tak zestawione portrety wybitnych uczonych i artystów najpewniej wyznaczały układ i tematykę ksiąg umieszczonych poniżej.

Zmiany funkcji i wystroju biblioteki króla Jana III

Biblioteka Króla w czasach Jana III

Wnętrze Biblioteki Króla, obecnie jednoprzestrzenne, pierwotnie było dwudzielne, być może z arkadą pośrodku, co znajduje odzwierciedlenie w układzie sztukatorsko-malarskiej dekoracji sufitu. Z oryginalnego wystroju zachowała się także marmurowa posadzka ułożona we wzór tworzący trójwymiarową iluzję. Król Jan III zgromadził w bibliotece księgozbiór liczący kilka tysięcy tomów. U schyłku życia monarchy, wraz z przeniesieniem ksiąg (a zapewne i umeblowania) do rezydencji w Żółkwi, zmieniła się funkcja pomieszczenia – stało się ono gabinetem z bezpośrednim dostępem do najważniejszych apartamentów – Antykamery i – dalej – Sypialni Króla.

Zmiany w XVIII i XIX w.

Pomieszczenie Biblioteki Króla w późniejszych stuleciach wielokrotnie zmieniało swoją funkcję i kształt. XVIII-wieczne inwentarze opisują je jako Galerię Małą, a następnie Galerię Pstrą. W 1743 r. zanotowano tu następujące elementy wystroju: ławy obite czerwonym suknem, angielskie latarnie oraz 40 obrazów zawieszonych na ścianach. W połowie XIX w. z inicjatywy Aleksandry z Potockich Potockiej w przylegającym pomieszczeniu wzniesiono niewielką kaplicę, by upamiętnić miejsce, gdzie – wedle nie do końca możliwych do weryfikacji przekazów – umarł król Jan III. Wówczas pomieszczenie dawnej biblioteki stało się zakrystią.

Zakrystia w miejscu dawnej biblioteki

Na rycinie reprodukowanej w publikacji Hipolita Skimborowicza i Wojciecha Gersona Wilanów. Album widoków i pamiątek (1877) widzimy w zakrystii pod jedną ścianą dużą szafę, pod drugą zaś – okazały piec sprowadzony z Wiednia (ogrzewał on także Kaplicę; obecnie można go podziwiać w Pawilonie Rzeźby w parku). Ściany pokrywają wzorzyste imitacje gobelinów, które na modłę XIX-wieczną „na pierwszy rzut jakby pstrokacizną uderzają oko”, oraz dość wyraziste, być może polichromowane, wzory geometryczne. Drzwi Kaplicy, wykonane w warszawskiej fabryce Karola Mintera (1853), zdobią sceny ewangeliczne wkomponowane między fantazyjne ornamenty z motywem rozet.

Po II wojnie światowej

Podczas prac konserwatorskich po II wojnie światowej podjęto decyzję hybrydową – postanowiono przywrócić pomieszczeniu charakter biblioteki-gabinetu, a jednocześnie zachować obok kaplicę. Przywołaniu atmosfery komnaty z czasów króla Jana III służyć miały starannie wybrane obrazy, barokowe meble, elementy uzbrojenia i drobne przedmioty rzemiosła artystycznego. W roku 2004 rozpoczęły się prace konserwatorsko-renowatorskie, obejmujące oryginalną posadzkę i cementowe tynki pokrywające mury, zaatakowane – jak się okazało – przez mikroorganizmy. 

Współczesność

Obecna ekspozycja nawiązuje do artystycznych zainteresowań króla Jana III. Na ścianach możemy podziwiać cenne obrazy mistrzów niderlandzkich i flamandzkich. W przeszklonej szafie, nad którą znajdują się herb Sobieskich – Janina – i dwa putta, prezentowane są buławy i buzdygany nawiązujące do rang wojskowych Jana Sobieskiego oraz przedmioty dalekowschodniego rzemiosła artystycznego przypominające o zainteresowaniu monarchy krajami azjatyckimi i ich sztuką.

Prace konserwatorskie w Bibliotece Króla po II wojnie światowej

Po 1945 r. stan dekoracji Biblioteki Króla był bardzo zły. W obszarze belek stropowych doszło do poważnych zmian, które spowodowały spękania i osłabienie struktury wystroju rzeźbiarskiego sklepienia i fasety. Płaskorzeźby pokryte wtórnymi warstwami farb były popękane, z licznymi przebarwieniami, zaciekami i uszkodzeniami mechanicznymi. Zawilgocenia przyczyniły się do rozwoju pleśni. 

Dwa duże tonda z alegorycznymi przedstawieniami Filozofii i Teologii, namalowane na płótnie, poddawane już wcześniej renowacjom, miały zmienioną kolorystykę. Medaliony z portretami uczonych i artystów, również na podłożach płóciennych, stały się nieczytelne przez pociemniały werniks, a ich sztukatorskie obramienia w wielu miejscach uległy uszkodzeniu. 

W trakcie prac konserwatorskich (1958–1962) podłoże dekoracji rzeźbiarsko-sztukatorskich zostało wzmocnione, wykonano rekonstrukcje ich zniszczonych partii. Wtórne warstwy farby zastąpiła jednorodna biel. Obrazy po zdjęciu z faset i ścian poddano pełnej konserwacji. 

1 / 3

    Biblioteka Króla w 2020 r.

    Dekoracje sklepienia Biblioteki Króla są obecnie w bardzo złym stanie i wymagają kompleksowych prac konserwatorskich, których rozpoczęcie uwarunkowane będzie pozyskaniem odpowiednich środków finansowych przez muzeum. Poprzednia gruntowna konserwacja pomieszczenia, zakończona blisko 60 lat temu, nie uchroniła jego wystroju przed dalszą degradacją. W grudniu 2020 r. na skutek awarii pewne partie sufitu zostały zalane wodą. Dekoracje rzeźbiarsko-sztukatorskie uległy osłabieniu, powstały miejscowe rozwarstwienia, odspojenia od podłoża oraz żółtorude przebarwienia i powierzchniowe wysolenia. Aby zapobiec dalszym negatywnym skutkom awarii, zdemontowano jedno z tond i pięć medalionów. Najbardziej ucierpiało przedstawienie Filozofii, w którym przez pewien czas gromadziła się woda, co poskutkowało trwałym odkształceniem płótna. Stan techniczny i estetyka barokowej kamiennej posadzki również uległy pogorszeniu. Całe pomieszczenie wymaga kompleksowej konserwacji, która przywróci blask bezcennym dekoracjom z czasów króla Jana III.

    1 / 3

      Prace konserwatorskie i restauratorskie w Bibliotece Króla w 2022 r.

      Zakończył się ostatni etap prac konserwatorskich i restauratorskich w Bibliotece Króla. W styczniu 2023 roku przeprowadzono zabiegi prewencyjne, w tym odkurzanie, mycie i woskowanie posadzek, a także na nowo zaaranżowano wnętrze – powieszono obrazy i zamontowano gablotę ścienną. Od 1 lutego 2023 roku zwiedzający mogą już podziwiać efekty tych działań.
      Czytaj więcej

      Polecane artykuły

      Powiązane materiały z Pasażu wiedzy

      1 / 3
        • Silva Rerum

          Claude Callot (1623 – 21 VIII 1687)

          Dla malarza w nowożytnej Europie możliwość samodzielnej pracy w charakterze nadwornego artysty była bez wątpienia pożądanym zajęciem, a za szczyt kariery uważano niejednokrotnie aktywność przy zleceniach władcy. Wiązało się to nie tylko z prestiżem pracy

          Dekoracja sufitu Biblioteki Króla Jana III Sobieskiego w pałacu wilanowskim z  alegoriami Teologii i Filozofii.
        • Silva Rerum

          Biblioteka Jana III Sobieskiego: dzieło Samuela ze Skrzypny Twardowskiego

          W polskiej historiografii XVII stulecia poczesne miejsce zajmuje poemat biograficzny pt. Władysław IV król polski i szwedzki, napisany trzynastozgłoskowcem przez Samuela Twardowskiego i wydany w Lesznie w 1649 r. u Daniela Vettera.Autor dzieła, wywodzący

          Karta książki. Przedstawia portret mężczyzny w zbroi, który dosiadł rumaka, na tle fragmentu barokowej architektury. Poszczególne elementy ozdób architektonicznych oddane są bardzo szczegółowo. Jest to karta tytułowa dzieła Samuela Twardowskiego pt. "Władysław IV, król polski i szwedzki" wydanego w 1649 r.
        • Silva Rerum

          Biblioteka Jana III Sobieskiego: dzieło Breynego

          Ziemiańskie upodobania Jana III Sobieskiego znalazły odbicie w gromadzonej przezeń, dość różnorodnej, literaturze z tego zakresu. Z dziedziny botaniki figurowało w bibliotece królewskiej dzieło autorstwa Jakuba Breynego, Exoticarum aliarumque minus cognit

          Karta z grafiką ze staraj księgi. Przedstawia grupę ludzi na tle pejzażu. Stoją przed postumentem i donicą z dużym kwiatem.  Powyżej, na tle nieba, słońce i księżyc, oraz dwa małe amory trzymające  rozpiętą szarfę z napisem. W tle ogród i zarys pagórków.
        • Silva Rerum

          Biblioteka Jana III Sobieskiego: dzieło Ricauta

          W bibliotece królewskiej, wśród ok. 30 tytułów dzieł o tematyce wschodniej, znajdowało się 10 publikacji poświęconych dziejom i sprawom Turcji. Jak dalece siedemnastowieczni Polacy byli zainteresowani tym groźnym przeciwnikiem, świadczy – dokonane za pano

          Stara grafika. Przedstawia wnętrze bogato zdobione orientalnymi ozdobami i grupę osób. Jest to mężczyzna na tronie i towarzyszący mu dostojnicy. To Muhammed IV w otoczeniu dworu.
        • Silva Rerum

          Kamienne posadzki w Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

          W niepowtarzalnych wnętrzach pałacu Króla Jana III w Wilanowie, zarówno zabytkowe jak i XX - wieczne kamienne posadzki funkcjonują jako stały element wyposażenia parteru pałacu. Powstawały przy okazji przedsięwzięć budowlano-dekoracyjnych we wnętrzach pał

          Widok od góry na klatkę schodową. Trzy przezroczyste żyrandole opadają na łańcuchach w dół. Jest to dwudziestowieczna klatka schodowa w wieży południowej.
        • Silva Rerum

          Nowożytna teologia w poszukiwaniu wiedzy ścisłej

          Bibliotekę króla w wilanowskim pałacu dekorują malowidła tworzące spójny program ikonograficzny: szesnaście tond z portretami najwybitniejszych postaci nauki i sztuki otacza dwa plafony ukazujące alegorie filozofii i teologii. Jedno pomieszczenie bibliote

          Malowidło na sklepieniu w formie tobda. Na chmaurach siedzi kobieta w otoczeniu małych amorków. Kobieta ubrana w jasno błękitną suknię i pomarańczową szatę. Patrzy w górę. Aniołki trzymają lub czytają książki.
        • Silva Rerum

          Miłość do ksiąg Jana III Sobieskiego

          Chwała i sława Jana III Sobieskiego jako wspaniałego wodza i męża stanu nieco przesłoniły inne cechy wielkości, właściwe jego umysłowi i charakterowi. A przecież ów monarcha okazał się prawdziwym miłośnikiem i zbieraczem ksiąg, który w nawale spraw państw

          Grafika przedstawia wnętrze biblioteki z końca XVII w. Całość w eliptycznej, ozdobnej ramie.

        HISTORIA ZMIAN Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie 2003–2023

        Zespół pracowników Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie zaprasza na prezentację fragmentu dokonań współczesnej historii instytucji.
        Czytaj więcej

        Zajrzyj do naszego sklepu

        1 / 3