Kto wymyślił i wykonał dekorację Biblioteki Króla?
Dekoracja Biblioteki Króla powstała w latach 80. XVII w. Złożony program ideowy wnętrza jest dziełem jezuickiego uczonego – Adama Adamandego Kochańskiego, królewskiego bibliotekarza i matematyka. Za wykonanie malowideł w wilanowskiej bibliotece początkowo odpowiedzialny był Claude Callot, Francuz działający w Polsce przez wiele lat. On jest autorem dwóch dużych tond: Teologii i Filozofii. Mniejsze plafony są dziełem innych twórców (być może z jego warsztatu) i powstały – przynajmniej częściowo – gdy Callota już w Wilanowie nie było.
Wiedza naturalna i wiedza objawiona
Sufit Biblioteki Króla zdobią dwa duże tonda. Przedstawiają personifikacje filozofii i teologii, uważanych wówczas za najważniejsze dziedziny wiedzy. Zamyślona Filozofia, którą będziemy mogli podziwiać z bliska (tondo zostało zdjęte z sufitu – odsyłamy do kolejnych plansz, które wyjaśnią, dlaczego tak się stało), wspiera się na globusie ziemskim, w drugiej ręce dzierży cyrkiel. Towarzyszą jej putta z przyrządami astronomiczno-matematycznymi. Obserwacje kuli ziemskiej i jej pomiary wiązano z odkrywaniem tajemnicy harmonii, proporcji oraz doskonałości świata. Tło przedstawienia stanowi glob niebieski, widoczny jako fragment pasa zodiakalnego.
Teologia wspiera dłoń na piersi, a wzrok kieruje ku górze, gdzie widnieje trójkąt z płomieniami – symbol Boskiej opatrzności. Drugą ręką wskazuje na trzymaną przez putto księgę otwartą na karcie z początkiem Ewangelii wg św. Jana. Z kolei pod jej stopą widzimy kartę z początkowymi słowami Genesis. Oba teksty, Starego i Nowego Testamentu, odnoszą się do Boga jako początku wszechrzeczy. Obok widzimy księgi proroków większych (Izajasza, Ezechiela i Daniela) stanowiące zapis Bożego objawienia. Ważnym atrybutem Teologii jest też trzymane przez putto koło – symbol Boga, prawa, nieskończoności, absolutu, wieczności...
Portrety uczonych i artystów
Wokół dwóch tond rozmieszczono symetrycznie na suficie i fasecie 16 medalionów portretowych uczonych i artystów (obecnie niektóre zdemontowano, można je oglądać z bliska). Na każdym z nich – wg klucza przyjętego przez Kochańskiego – znalazły się po dwa wizerunki najwybitniejszych przedstawicieli poszczególnych dziedzin nauki i sztuki, reprezentujących pogańską starożytność i czasy chrześcijańskie. Pod większością medalionów umieszczono podpisy identyfikujące namalowane osoby. I tak filozofię reprezentują Platon i św. Augustyn oraz Arystoteles i Justus Lipsjusz, astronomię – Ptolemeusz i Mikołaj Kopernik, architekturę – Witruwiusz i Gianlorenzo Bernini, rzeźbę – Fidiasz i Michał Anioł, malarstwo zaś – Apelles i Rafael. Tak zestawione portrety wybitnych uczonych i artystów najpewniej wyznaczały układ i tematykę ksiąg umieszczonych poniżej.
Zmiany funkcji i wystroju biblioteki króla Jana III
Biblioteka Króla w czasach Jana III
Wnętrze Biblioteki Króla, obecnie jednoprzestrzenne, pierwotnie było dwudzielne, być może z arkadą pośrodku, co znajduje odzwierciedlenie w układzie sztukatorsko-malarskiej dekoracji sufitu. Z oryginalnego wystroju zachowała się także marmurowa posadzka ułożona we wzór tworzący trójwymiarową iluzję. Król Jan III zgromadził w bibliotece księgozbiór liczący kilka tysięcy tomów. U schyłku życia monarchy, wraz z przeniesieniem ksiąg (a zapewne i umeblowania) do rezydencji w Żółkwi, zmieniła się funkcja pomieszczenia – stało się ono gabinetem z bezpośrednim dostępem do najważniejszych apartamentów – Antykamery i – dalej – Sypialni Króla.
Zmiany w XVIII i XIX w.
Pomieszczenie Biblioteki Króla w późniejszych stuleciach wielokrotnie zmieniało swoją funkcję i kształt. XVIII-wieczne inwentarze opisują je jako Galerię Małą, a następnie Galerię Pstrą. W 1743 r. zanotowano tu następujące elementy wystroju: ławy obite czerwonym suknem, angielskie latarnie oraz 40 obrazów zawieszonych na ścianach. W połowie XIX w. z inicjatywy Aleksandry z Potockich Potockiej w przylegającym pomieszczeniu wzniesiono niewielką kaplicę, by upamiętnić miejsce, gdzie – wedle nie do końca możliwych do weryfikacji przekazów – umarł król Jan III. Wówczas pomieszczenie dawnej biblioteki stało się zakrystią.
Zakrystia w miejscu dawnej biblioteki
Na rycinie reprodukowanej w publikacji Hipolita Skimborowicza i Wojciecha Gersona Wilanów. Album widoków i pamiątek (1877) widzimy w zakrystii pod jedną ścianą dużą szafę, pod drugą zaś – okazały piec sprowadzony z Wiednia (ogrzewał on także Kaplicę; obecnie można go podziwiać w Pawilonie Rzeźby w parku). Ściany pokrywają wzorzyste imitacje gobelinów, które na modłę XIX-wieczną „na pierwszy rzut jakby pstrokacizną uderzają oko”, oraz dość wyraziste, być może polichromowane, wzory geometryczne. Drzwi Kaplicy, wykonane w warszawskiej fabryce Karola Mintera (1853), zdobią sceny ewangeliczne wkomponowane między fantazyjne ornamenty z motywem rozet.
Po II wojnie światowej
Podczas prac konserwatorskich po II wojnie światowej podjęto decyzję hybrydową – postanowiono przywrócić pomieszczeniu charakter biblioteki-gabinetu, a jednocześnie zachować obok kaplicę. Przywołaniu atmosfery komnaty z czasów króla Jana III służyć miały starannie wybrane obrazy, barokowe meble, elementy uzbrojenia i drobne przedmioty rzemiosła artystycznego. W roku 2004 rozpoczęły się prace konserwatorsko-renowatorskie, obejmujące oryginalną posadzkę i cementowe tynki pokrywające mury, zaatakowane – jak się okazało – przez mikroorganizmy.
Współczesność
Obecna ekspozycja nawiązuje do artystycznych zainteresowań króla Jana III. Na ścianach możemy podziwiać cenne obrazy mistrzów niderlandzkich i flamandzkich. W przeszklonej szafie, nad którą znajdują się herb Sobieskich – Janina – i dwa putta, prezentowane są buławy i buzdygany nawiązujące do rang wojskowych Jana Sobieskiego oraz przedmioty dalekowschodniego rzemiosła artystycznego przypominające o zainteresowaniu monarchy krajami azjatyckimi i ich sztuką.
Prace konserwatorskie w Bibliotece Króla po II wojnie światowej
Po 1945 r. stan dekoracji Biblioteki Króla był bardzo zły. W obszarze belek stropowych doszło do poważnych zmian, które spowodowały spękania i osłabienie struktury wystroju rzeźbiarskiego sklepienia i fasety. Płaskorzeźby pokryte wtórnymi warstwami farb były popękane, z licznymi przebarwieniami, zaciekami i uszkodzeniami mechanicznymi. Zawilgocenia przyczyniły się do rozwoju pleśni.
Dwa duże tonda z alegorycznymi przedstawieniami Filozofii i Teologii, namalowane na płótnie, poddawane już wcześniej renowacjom, miały zmienioną kolorystykę. Medaliony z portretami uczonych i artystów, również na podłożach płóciennych, stały się nieczytelne przez pociemniały werniks, a ich sztukatorskie obramienia w wielu miejscach uległy uszkodzeniu.
W trakcie prac konserwatorskich (1958–1962) podłoże dekoracji rzeźbiarsko-sztukatorskich zostało wzmocnione, wykonano rekonstrukcje ich zniszczonych partii. Wtórne warstwy farby zastąpiła jednorodna biel. Obrazy po zdjęciu z faset i ścian poddano pełnej konserwacji.
Biblioteka Króla w 2020 r.
Dekoracje sklepienia Biblioteki Króla są obecnie w bardzo złym stanie i wymagają kompleksowych prac konserwatorskich, których rozpoczęcie uwarunkowane będzie pozyskaniem odpowiednich środków finansowych przez muzeum. Poprzednia gruntowna konserwacja pomieszczenia, zakończona blisko 60 lat temu, nie uchroniła jego wystroju przed dalszą degradacją. W grudniu 2020 r. na skutek awarii pewne partie sufitu zostały zalane wodą. Dekoracje rzeźbiarsko-sztukatorskie uległy osłabieniu, powstały miejscowe rozwarstwienia, odspojenia od podłoża oraz żółtorude przebarwienia i powierzchniowe wysolenia. Aby zapobiec dalszym negatywnym skutkom awarii, zdemontowano jedno z tond i pięć medalionów. Najbardziej ucierpiało przedstawienie Filozofii, w którym przez pewien czas gromadziła się woda, co poskutkowało trwałym odkształceniem płótna. Stan techniczny i estetyka barokowej kamiennej posadzki również uległy pogorszeniu. Całe pomieszczenie wymaga kompleksowej konserwacji, która przywróci blask bezcennym dekoracjom z czasów króla Jana III.
Prace konserwatorskie i restauratorskie w Bibliotece Króla w 2022 r.
Powiązane materiały z Pasażu wiedzy
HISTORIA ZMIAN Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie 2003–2023