Biblioteka Jana III Sobieskiego: dzieło Dorohostajskiego

Biblioteka Jana III Sobieskiego: dzieło Dorohostajskiego

Krzysztof Mikołaj Dorohostajski herbu Leliwa, o przydomku Monwid (1562 – 1615), marszałek wielki litewski, pan na Dorohostajach na Wołyniu oraz Oszmianie Murowanej w województwie wileńskim, zaprzyjaźniony z Radziwiłłami, był postacią znaną, zarówno na królewskim dworze, jak i wśród braci szlachty. Wszelako do potomności przeszedł jako autor słynnej Hippiki, wydawanej kilkakrotnie w XVII i XVIII w.

Podróżując w młodości po Włoszech, najdłużej bawił w Neapolu, gdzie zetknął się ze znakomitymi hodowcami koni i nauczycielami jazdy konnej (Caracciolo, Corte, Ferraro). Szczególnie Piero Antonio Ferraro, słynny „hippolog” i nadworny koniuszy wicekróla neapolitańskiego, księcia de Osuna, udzielił Dorohostajskiemu lekcji konnej jazdy i niewątpliwie pierwszy zachęcił go do opracowania podręcznika hodowli tych zwierząt. Po trudach wojny inflanckiej (1602) Dorohostajski osiadł na wsi i tutaj doprowadził do końca swoje dzieło, nad którym od lat pracował: Hippika, to jest o koniach księgi. W ostatecznej redakcji rękopisu wielką rolę odegrał wojewoda trocki Mikołaj Krzysztof Radziwiłł Sierotka, także wybitny znawca hippologii. Autor wzorował się jednak na poznanych za młodu dziełach włoskich, na własnych zamiłowaniach do konia i na własnej stadninie. Tak więc Hippika miała być dziełem praktycznym (hodowla konia), a nie teoretycznym, tak dla ziemianina, jak i żołnierza w polu.

Autor, przywiązując wagę do starannej szaty graficznej, zamówił miedziorytowe ilustracje bynajmniej nie za granicą, w Niderlandach, lecz u znanego radziwiłłowskiego sztycharza, Tomasza Makowskiego, popierając w ten sposób twórczość rodzimą. Grafik ten wykonał w Nieświeżu w r. 1602, na podstawie własnych rysunków, kartę tytułową i 44 tablice, w tym 24 plansze wyobrażające figury koni na tle krajobrazów. Te ostatnie ryciny są kopiami sztychów z serii Equile Joannis Austriaci Caroli V Imp., która ukazała się w Antwerpii w 1578 r. Pozostałe miedzioryty Makowskiego przedstawiały krajobrazy i zamki. Hippika, urozmaicona cytowanymi wierszami Wergiliusza, zawierała pierwszorzędne informacje o hodowli koni i przez długie lata była najpopularniejszym w tej mierze podręcznikiem, kasując konkurencyjną Hippikę Krzysztofa Pieniążka z 1607 r. Dzieło Dorohostajskiego ukazało się w Krakowie w 1603 r., u Andrzeja Piotrowczyka. Następne edycje miały miejsce w Poznaniu 1620 r.(z miedziorytami Makowskiego) oraz w Krakowie w 1647 r. w drukarni Łukasza Kupisza i w Drukarni Akademickiej (w obu tych wydaniach figurowały już gorsze ilustracje drzeworytowe). Notowane są jeszcze edycje z 1700 r . ok. 1730 r.

 



 

Polecane artykuły

1 / 3
    • Silva Rerum

      Biblioteka Jana III Sobieskiego: dzieło Solskiego

      Niezwykle uzdolniony matematyk i architekt, jezuita Stanisław Solski (1622–1701), swoją znajomość z hetmanem i marszałkiem koronnym Janem Sobieskim odnowił we Lwowie wkrótce po 1662 r. Wiosną 1667 r. został kapelanem na jego dworze i spowiednikiem Marii K

      Karta z księgi. Jest to rysunek, która przedstawia mechanizmy fontann. Ilustracja do dzieła Stanisława Solskiego „Architekt polski, to jest nauka ulżenia wszelkich ciężarów”.
    • Silva Rerum

      Biblioteka Jana III Sobieskiego: dzieło Haura

      Jan Sobieski – znany ze swoich upodobań ziemiańskich, doskonały i zapobiegliwy gospodarz, a także zamiłowany ogrodnik i pszczelarz – w swojej bibliotece nie mógł obyć się bez najpopularniejszej wówczas książki z zakresu gospodarstwa wiejskiego. Było nią d

      Rycina przedstawia portret króla w koronie w ramie podtrzymywanej przez orła i amorki. Poniżej stoją dwaj rycerze, trzymają mapę Polski. Jeszcze niżej namioty tureckie i głowy zabitych Turków.
    • Silva Rerum

      Biblioteka Jana III Sobieskiego: dzieło Andrzeja Maksymiliana Fredry

      Kasztelana lwowskiego Andrzeja Maksymiliana Fredrę (ok. 1620 – 1679) – moralistę, historyka, pisarza politycznego oraz wojskowego – łączyły z Janem III Sobieskim dobre, długoletnie kontakty. Jako uczestnik elekcji 1648 r. zwrócił na siebie uwagę ostrymi w

      Karta ze starej księgi. Jest to tytułowa karta dzieła Andrzeja Maksymiliana Fredry pt. „Przysłowia mów potocznych, albo przestrogi obyczajowe, radne, wojenne”. Rysunek przedstawia pomnik z obeliskiem opleciony szarfą z napisem: Mądrze mów, mądrze czyń.
    • Silva Rerum

      Biblioteka Jana III Sobieskiego: dzieło Rousseau de La Valette

      W księgozbiorze królewskim nie mogło zabraknąć pierwszej „biografii” Jana Kazimierza Wazy, skreślonej piórem Francuza skrywającego się pod inicjałami D. L. V. R. Chodzi oczywiście o dzieło pt. Casimir Roy de Pologne, wydane w Paryżu u Claude’a Barbin w 16

      Karta tytułowa dzieła Michela Rousseau de La Valette „Casimir Roy de Pologne”.
    • Silva Rerum

      Biblioteka Jana III Sobieskiego: dzieło Pastoriusa

      Z ogromnego dorobku pisarskiego (373 pozycje) Joachima Pastoriusa ab Hirtenberg herbu własnego (1611 – 1681), historiografa, lekarza królewskiego, pedagoga i poety, wybija się na czoło dzieło Florus Polonus, stanowiące de facto przystępnie opracowany podr

      Strona tytułowa dzieła Pastoriusa, ze zbiorów Biblioteki Narodowej. Grafika przedstawia orła w koronie, który trzyma w szponach tarczę. Płyną z niej promienie na mapę z nazwą Polonia. Powyżej słońce.
    • Silva Rerum

      Biblioteka Jana III Sobieskiego: dzieło Ricauta

      W bibliotece królewskiej, wśród ok. 30 tytułów dzieł o tematyce wschodniej, znajdowało się 10 publikacji poświęconych dziejom i sprawom Turcji. Jak dalece siedemnastowieczni Polacy byli zainteresowani tym groźnym przeciwnikiem, świadczy – dokonane za pano

      Stara grafika. Przedstawia wnętrze bogato zdobione orientalnymi ozdobami i grupę osób. Jest to mężczyzna na tronie i towarzyszący mu dostojnicy. To Muhammed IV w otoczeniu dworu.
    • Silva Rerum

      Biblioteka Jana III Sobieskiego: dzieło Breynego

      Ziemiańskie upodobania Jana III Sobieskiego znalazły odbicie w gromadzonej przezeń, dość różnorodnej, literaturze z tego zakresu. Z dziedziny botaniki figurowało w bibliotece królewskiej dzieło autorstwa Jakuba Breynego, Exoticarum aliarumque minus cognit

      Karta z grafiką ze staraj księgi. Przedstawia grupę ludzi na tle pejzażu. Stoją przed postumentem i donicą z dużym kwiatem.  Powyżej, na tle nieba, słońce i księżyc, oraz dwa małe amory trzymające  rozpiętą szarfę z napisem. W tle ogród i zarys pagórków.
    • Silva Rerum

      Biblioteka Jana III Sobieskiego: dzieło Samuela ze Skrzypny Twardowskiego

      W polskiej historiografii XVII stulecia poczesne miejsce zajmuje poemat biograficzny pt. Władysław IV król polski i szwedzki, napisany trzynastozgłoskowcem przez Samuela Twardowskiego i wydany w Lesznie w 1649 r. u Daniela Vettera.Autor dzieła, wywodzący

      Karta książki. Przedstawia portret mężczyzny w zbroi, który dosiadł rumaka, na tle fragmentu barokowej architektury. Poszczególne elementy ozdób architektonicznych oddane są bardzo szczegółowo. Jest to karta tytułowa dzieła Samuela Twardowskiego pt. "Władysław IV, król polski i szwedzki" wydanego w 1649 r.
    • Silva Rerum

      Biblioteka Jana III Sobieskiego: dzieło Wilhelma de Beauplana

      Wilhelm Le Vasseur de Beauplan (ok. 1600 – 1673), francuski inżynier i kartograf wojskowy, potomek szlacheckiej rodziny hugenockiej, zasłynął głównie jako autor dzieła Description d’ Ukranie, qui sont plusieurs provinces du Royaume de Pologne, wydawanego

      Kozacy, fragment generalnej mapy Ukrainy autorstwa Guillaume'a le Vasseur de Beauplana z 17 w.

    Słowa kluczowe